Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Finlandssvenskar
profiilit
Finlandssvenskar
Finlandssvenskar
Vapaa kuvaus
Svenskafinlands "äänitorvi". Persujen pahin painajainen.
Aloituksia
189
Kommenttia
1900
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nu+blev+det+en+aktuell+fråga.+Hur+många+i+det+Svenskfinland+har.+gifta+sig+med+sin+kusin?
14.05.2018 22:04
Varför+talar+ni+inte+om+dom+förnuftiga+finlandssvenskar,+som+tyckte+att+finska+är+det+språk+man+behöver+använda+i+Suomi.+Jag+vill+påminna,+att+hela+Finland+flakkade+12.5+för+J.V+snellman.+Fennomanerna+som+skylls+på+den+här+spalten+kom+från+svenskspråkig++gemensenkap.+Varifrån+har+dom+förnuftiga+människor+hamnat?
Finlandssvenskar+som+man+träffar+är+myckef+begränssade+i+sitt+levande.
Inga+kontakter+med+utlänningar+eller+finskspråkiga.+Varför?
14.05.2018 21:55
Brual+fågelslakt+är+när+du+skjuter+dom+innan+dom+har+fått+börda.
Persuna+och+andra+jägarna+skuter+när+fåglarna+ger+sit+naturella++andel+till+jordens+gång.+Suomenkieliset+ihmiset+odottavat+syksyyn,+kun+luonto+tarjoaa+ylimääräiset+ammuttaviksi+ja+ihmisen+syötäväksi.
Ahvenanmaalla+esiintyvä+haulikkohysteria+ajautuu+siinä+mielessä+outoon+valoon,+kun+kaikki+ovat+aseistakieltäytyjiä.
Här+påpekas,+att+Carl+Haglund+kunde+inte+besvära+riket+med+en+vapen.
Han+kunde+nog+slakta+fågel+på+våren+i+ut+skärgården.
Finlandssvenskar+har+ingen+uskottavuus.+Onneksi+meidän+suku+on+melkein+löytänyt+järjen+valon.
14.05.2018 21:48
Jag+har+gjort+det+mistak.+Och+svaret+var,+jag+är+ingen+finlandssvensk,+utan+ålänning.+Finlandssvenskar+tycks+vara+bara+dom+som+har+kommit+från+köksdörret+till+ett+svenskspråkig+familj?+Alla+dom+som+sku+vara+riktiga+finlandssvenskar+påminner,+att+dom+är+finnar,+ålänningarna+hetsas+kalla+finlandssvesk.
14.05.2018 21:35
Ahvenanmaalaiset+suuttuvat+perin+pohjin,+jos+heitä+kutsuu+finlandssvenkiksi.
14.05.2018 21:30
Det+som+jag+tycker+inte+on+är,+att+dom+som+jobbar+för+Svenskfinland+har+tagit+över+hela+Finland.+Suomi+kuuluu+suomalaisille+he+ovat+tänne+syntyneet,+eivätkä+ole+edes+voineet+valita.
14.05.2018 19:49
Egentligen+jag+hatar+uttrycket+finlandssvensk.+Jag+beskriver+mig+som+en+finländare,+som+talar+svenska.+Är+det+svårt,+att+förstå,+att+personen+som+flyttar+sedan+ung+utomlands+tappar+svenskan?+Ant+Hjördis+fråga+samma+sak.+Hur+är+det+möjligt?+Jag+kan+berätta,+att+det+är+väldigt+viktigt,+att+kunna+svenska+bara+i+de+gamla+stugorna+där+lever+gamla+tantorna.
Svenskfinland+är+något+som+jag+inte+förstår+eller+accepterar.+Det+finns+folk+i+Canada+som+talar+franska.+Aldrik+har+jag+sett+eller+hört,+att+där+finns+.
Frenchcanada.+Jag+är+nästan+av+den+mening,+att+tala+om+Svenskfinland+är+stattsbedrägeri.+Tänk+om+alla+ryssarna+som+kommer+över+gränsen+bygger+en+Ryskfinland+och+börjar+jobba+för+det.+Det+blir+en+rysk+Folktinget,+dit+alla+ryssar+anmälär,+om+det+finns+ingen+rysk+betjäning.+Dom+kräver+egen+TV-kanal+och+
Suomen+Venäläinen+Kansanpuolue.+SVK.
Mors+grisar+är+vi+allihopa.+Till+alla+finlandssvenkar+önskar+jag+utbyte+av+tänkarna.+Ska+ni+se+till+framtiden,+ellar+ska+ni+hålla+med+det+förflytna?
Förstås+till+en+gammal+hund,+kan+man+inte+lära+nya+konster,+men+dom+som+äe+unga+kasta+bort+det+som+är+inte+färsk.+SFP+luktar+gammal+sill.
14.05.2018 19:28
Strömsö+on+kyllä+hävytön+ohjelma+kaikille,+joilla+on+rahasta+ja+ruoasta+pulaa.
14.05.2018 19:11
Finlandssvenskar+tycker,+att+dom+har+allt+fyr+så+gör+dom+som+de+vill.
On+selvää,+että+Porin+Reposaaresta+ruokaohjelma+koskettaisi+suomalaiskatsojaa+paremmin.+Kainuu+on+työttömyysaluetta,+joten+Yle+voisi+hyvinkin+tukea+työttömyyden+purkua+ja+siirtää+ruokaohjelmda+Kainuuseen+ja+lähemmäksi+suomenkielisten+tapoja+ja+tottumuksia.
14.05.2018 19:08
Typiskt+rasitisk+och+kulturiskt+begränssat+liv.+Unga+människor+umgås+med+varann,+och+sen+får+inte+vistas+dig?+Din+släkt+tycks+inte+har+några+kontakter+utomlands+elle+utanför+vad+ni+kallar+Svenskfinland?+Jag+är+mycket+lessen+av+det+finlandssvenska+väg,+att+isolera+sig.
14.05.2018 13:46
Törmään+jatkuvasti+hyvin+epäisanmaalliseen+määritteeseen+Svenskfinland.+Onko+se+jokin+Ruotsin+salainen+myyrämaa+Suomessa?+Asuko+siellä+kaikki+Foolktingetin+trollit+väsäämässä+valeuutisia?+Virallisissa+dokumenteissa+ei+sellaista+paikkaa+löydy.+Mennäänkö+sinne+reittä+pitkin+keittiön+ovesta?
14.05.2018 13:43
Helsingin+Yliopiston+uusi+rehtori+yrittää+kepulikonstein+säilyttää+ruotsin+tutkimuskielenä.
Hän+joutuu+kuitenkin+nostamaan+kädet+ylös+parissa+vuodessa.+Tutkijat+siirtyvät+englantiin.
14.05.2018 13:40
RKP+on+määrännyr+ruotsin+opetuksen+pakolliseksi+myös+Kuopioon+ja+Imatralle.
Imatrala+piti+voidella+pari+virkamiestä,+mutta+rahasta+kun+ei+ole+puutetta+se+ei+haittaa.
14.05.2018 13:37
Du+är+inte+en+riktig+finlandssvensk!+Bara,+att+från+köksdörret+kommit+till+en+svenskspråkig+familj+och+sen+börjat+bråka.+När+livet+är+så+bekränssad,+att+mman+träffar+bara+svenskspråkkiga+kan+man+iinte+tänka+liberalt,+humant+och+monkulturiskt.+Svenska+är+inte+viktig+språk+jorden+runt.
DEt+får+man+alltid+komma+ihåg.+Varför+sku+man+krävä+barn+i+Kuopio+lära+svenska?
14.05.2018 13:35
Jag+tror+nog+,+att+kampen+för+det+svenska+i+Finland+har+man+förlorat?+Han+som+vet+bättre+får+gärna+kommentera.
13.05.2018 23:57
Kysyin+tytöiltä,+että+miksi+eivät+opiskele+ranskaa,+koska+Ranskassa+on+mukava+lomailla.
He+sanoivat,+että+lukisivat+mielellään,+mutta+on+pakko+opiskella+paskaa.
Kysyin,+että+eikö+olisi+mukava+käydä+Ruotsissa+tai+Ahvenanmaallaa+puhumassa+ruotsia.
He+sanoivat+hyvin+lyhyesti:+tyhmä!
13.05.2018 23:48
Finlandssvenskar+har+firat+mors+dagen+med+sina+egna.+Inga+utlänningar+med.
13.05.2018 23:29
Ankdam+som+brukar+fira+sommrarna+nära+Ekenäs+och+får+tala+svenska+där.
Jag+vistades+Kuopio,+och+ingen+talade+svenska.+Du+röstar+SFP,+och+partie+vill,+att+eleverna+i+Kuopio+l.är+sig+svenska.+Kann+du+nu+berätta+varför+är+det+viktigt?
Varför+vill+dom+inte+studera,+och+det+blir+inga+resultat?
Ska+du+rösta+SFP+i+framtiden,+ändo+partei+kör+politik+som+ingen+fattar?
Tror+ni+att+folk+i+Kuopio+börjar+tala+svenska?+Tror+ni,+att+folk+från+Kuopio+flytter+till+Ekenäs+och+börjar+tala+svenska+där?+Tänker+ni+överhufvudtaget?
13.05.2018 21:50
En+elak+och+människa+som+kommer+från+det+förflutna,+är+just+din+typ.
Tant+Hjördis:har+du+klömt+bort+svenskan?+Du+borde+tala+svenska.
Jo+varför+talar+jag+svenska,+för+ingen+annan+gör+det.+Bor+du+utomlands+glömmer+du+svenskan+ganska+lätt.+Här+i+Finland+är+det+inte+heller+många+som+talar+svenska.+Efter+jag+lärde+mig+finska+har+jag+nog+börjat+småningom+lära+också+svenska.+Det+som+jag+har+upptäckt,+att+svenskspråkiga+är+de+mest+elaka+människor.+I+hela+världen+hittar+man+inte+människor,+som+talar+bara+av+sitt+språk?
Inga+andra+människor+bryr+sig+inte+om+barn+på+andra+sidan+av+staten+talar+samma+språk.+Och+dom+som+måste+lära+svenska+kommer+aldrik+använda+språket.
En+human,+liberal+människa+kann+inte+förstå.+Vad+har+man+betydelse,+att+vilket+språk+finnar+lär+sig+i+Joensuu?+Berätta+ni+som+vet+bättre!
13.05.2018 21:40
Jag+har+firat+mors+dag+med+rätt+så+intenational+sällskap.+Vi+har+talat+lite+svenska,+och+finska,+men+också+engelska.++Otettiin+tervetuliaismaljaksi+mummon+kunniaksi+keltaista+leskeä.+Syötiin+lohta+ja+jotkut+lihaa.+Alkupalat+noutopöydästä.
Kukaan+ei+ottanut+snapseja,+koska+se+ei+kuulu+asiaan,+mutta+viiniä+kyllä.
Onneksi+ei+tarvitse+tyytyä+pieniin+piireihin+ja+viettää+elämäänsä+ruotsiksi+jossain+länsi+uusimaalaisessa+kalastajan+mökissä.
13.05.2018 20:35
85 / 95