Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Finlandssvenskar
profiilit
Finlandssvenskar
Finlandssvenskar
Vapaa kuvaus
Svenskafinlands "äänitorvi". Persujen pahin painajainen.
Aloituksia
189
Kommenttia
1900
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sen+får+du+bara+berätta,+att+var+finns+den+här+paratisen+dit+alla+finnarna+utan+språkkunnande+vill+flytta?+Usikaupunki+som+nu+rekryterar+folk+är+det+inte.
Jag+tycker,+att+det+är+bra,+att+folk+som+behärskar+svenska+får+dom+arbetsplatser+där+det+behövs.
Inte+vill+du+ta+en+läkäre+som+har+dålig+förmoga,+att+tag+hand+om+sitt+arbete.
Varför+borde+man+acceptera+folk+som+inte+kan+svenska+till+arbete+där+det+krävs?
En+annan+sak+är,+att+krävs+svenska+i+alla+arbetsplatser+där+det+står+ruotsin+kielestä+on+apua?
Under+sommaren+ska+jag+vista+också+Vasa.+Försöker+att+tala+bara+finska+där.+Tror+ni,+att+jag+kan+köpa+vad+jag+behöver+på+torget+med+finska?+I+Kuopio+fick+man+inte+kalakukko+med+svenska.
11.05.2018 16:47
SFP+är+nuförtiden+bara+partie+av+äldre+kvinnor+som+sitter+i+sina+salonger+dricker+kaffe+och+beklagar.
11.05.2018 16:36
Jag+säger+bara+så,+att+vi+är+inte+ett+liberal,+humanitär+och+demokratisk+land.
Alla+invandrarnas+barn+behöver+lära+svenska,+inte+sitt+modersmål.
Finlandssvenskar+tar+inte+emot+ens+flyktningar+till+sina+skolor.
På+sina+boendeåmråden+varnas+via+Facebook+av+balkanmörka+men.
Finlandssvenkar+är+mest+rasitiska+i+hela+världen.+Persuna+är+mycket+mera+positiva+mot+flyktningar.+Dom+bor+nog+i+samma+hus+och+går+i+samma+skola+utan+varningar+i+Facebook.
11.05.2018 16:32
På+vilket+område+av+arbestliv+använder+finskspråkiga+svenska+i+arbetslivet?
Jag+är+just+i+Kuopio+och+gick+till+salutorget.+Ingen+talade+svenska.+Jag+fick+köpa+min+kalakukko+på+finska.+Nu+sitter+jag+i+hotellet+och+njuter+av+det,+servitricen+som+hämtade+kaffet+till+rummet+var+också+dälig+med+svenska.+Hon+sade,+att+inte+lär+vi+svenska.
11.05.2018 16:27
Helsingissä+puutarhatöihin+pääsee+vaikkei+puhu+sanaakaan+ruotsia.
Ihmettelen+miksi+työpaikkaan+vaaditaan+ruotsin+taitoa+ja+mikä+onni+se+on?
Maahanmuuttajille+pitäisi+löytää+töitä,+eivätkä+puhu+ruotsia.
Alla+finlandssvenskar+är+rasister+men+lyckligtvis+också+sovinister.
Damerna+får+ingen+plats+i+Handelsgillet+och+flyktningar+ingen+plats+i+svenskaskolor.
11.05.2018 16:21
De+som+skriver+om+hjärnflykt+är+finlandssvenska+media.+Har+du+sett,+att+HS,+IS,IL+eller+Uusi+Suomi+är+bekymrat+över,+att+folk+flytter+till+Sverige?
Kanske+du+lever+i+en+kupla,+att+du+inte+förstår+variför+Sverige+höjde+kraven+att+studera+i+Sverige?
För+,+att+hindra+svenskspråkiga+flickor,+att+flytta+studera+i+Sverige.+Suomeksi:
Ruotsi+nosti+vaatimustasoaan+suomalaisopiskelijoille,+koska+Suomessa+oltiin+huolissaan+ruotsinkielisten+tyttöjen+halusta+muttaa+Ruotsiin+opiskelemaan.+Tämä+halutaan+estää+hinnalla+millä+hyvänsä.+Fattar+du?+De+egna+hundrar+som+beter+benen+av+svenskspråkiga+flickor.
11.05.2018 16:16
Du+kanske+har+de+rådande+verglighet,+att+du+tallar+svenska+ut+i+stan?++Min+verklighet+är,+att+ingen+talar+svenska+utom+dom+få+som+har+det+i+skolansspråk.
11.05.2018 16:05
Hela+tvångsvenskan+beror+på+koaffärer+som+Virolainen+gjorde.+Sä+det+skulle+inte+vara+något+nytt?
11.05.2018 16:02
Näin+maahanmuuttanneena+ihmettelen+tätä+huutoa+äärioikeistosta+ja+nationalisteista,+kun+pikku+ryhmä+huutaa+rajat+kiinni.
Då+jag+öppnar+HBL+skriver+dom+om+Svensfinland+och+om+finlandssvenskar.
Undrar+var+finns+den+liberala+och+mångkulturell+Svenskfinland?
Hittar+man+det+någonstans+där+i+skolan+talas+många+språk?+Och+studerande+är+balkanintummia+och+vita?+Detta+Svenskfinland+har+jag+ännu+inte+hittat.
Desto+längre+västerut+kör+man+till+Hangö+hittar+man+skyltar+Abonnerat,+Yksityisalue!+Bakom+skyltarana+varnar+man+om+balkanintummia,+som+finns+i+närhetten.+Om+du+åker+till+Östra+Helsingfor+ser+du+många+balkanintummia,+som+faktiskt+bor+och+går++i+samma+skola+med+andra+utan+varningar.
Alla+som+kallar+sig+vara+finlandssvenskar+och+påstår+vara+liberala+rekomenderar+jag+gå+framför+en+spegel.+Varför+får+folk+inte+läsa+tyska,+ryska,+franska+eller+spanska?+Kan+sådana+människor+som+vill+hindra+detta+kalla+sig+som+humäna,+liberala+och+mångkulturella?+Eller+parti+någåt+annat+än+fasistisk?
11.05.2018 14:15
Jag+personligen+har+vuxit+utomlands+och+har+glömt+bort+svenskan+litr.
Här+i+Finland+talar+ja+mest+finska+och+på+jobbet+engelska.
Även+familjen+brukar+använda+engelska,+för+många+bor+utomlands.
Därför+är+det+mycket+svårt,+att+förstå+dom+som+har+kommit+genom+köksdörren+till+en+svenskspråkig+familj+och+börjar+kalla+sig+finlandssvensk?
Ni+talar+ju+lika+bra+finska+som+alla+andra+och+ser+ut+nästan+som+vanliga+människor.
Lika+barn+leker+bäst+brukar+du+skriva.+Fick+du+leka+med+härrgårdens+barn+redan+som+liten,+eller+när+bestämde+du+vara+lite+bättre?
11.05.2018 13:44
Ingen+skäms+sina+rötter,+men+man+måste+vara+fönuftig+och+leva+i+sanningen.
Finskspråkiga+kan+inte+svenska,+trots+dom+plugar+det+i+skola.
11.05.2018 13:34
Du+är+lika+klok+som+Elisabeth+Rehn+som+hade+mötat+finnar+som+arbetade+i+Kongo.
Hon+tyckte,+att+det+var+trevligt+när+dom+hälsa+på+svenska.
Håller+du+samtal+med+sommarhjälpare+på+svenska?+Hur+djupa+analyser+av+livet+gäller+samtalena?+Är+du+säker,+att+dom+kommer+inte+från+tvåspråkig+familj?
Edustamasi+firma+tuskin+on+it-alalla.+Trädgårdsbutik+i+Ekenäs?
11.05.2018 13:30
Harvoin+tapaa+suomenkielistä+ihmistä,+jonka+kanssa+voisi+mielipiteitä+vaihtaa+ruotsiksi.+Palvelutilanteessa,+jos+käyttää+ruotsia+ja+palvelijana+on+suomenkielinen+joutuu+aina+tyytymään+huonoon+palveluun.+Tämä+johtuu+siitä,+että+palvelun+tuottaja+joutuu+aina+epämukavuusaluelleen,+koska+ei+päivittäin+käytä+ruotsia.
Hän+haluaa+irtautua+palvelutilanteesta+keinolla+millä+hyvänsä.+Onkin+luonnollista+käyttää+Suomessa+suomea+tai+jopa+englantia+mieluummin,+kuin+ruotsia.
Suurin+osa+ruotsia+puhuvista+suomalaisista+käyttääkin+sujuvasti+suomea.+Suomessa+elää+harvenemaan+päin+oleva+lauma+idiootteja,+jotka+asiaa+eivät+ymmärrä.
Ruotsi+ei+ole+eikä+enää+ikinä+palaa+käyttökieleksi+Suomessa.+Tämä+pitäisi+tajuta.
Kaikki+toimenpiteet,+joilla+ylläpidetään+ruotsi+kieltä+maksavat+paljon+rahaa.
Raha+kuluu+hukkaan,+koska+mitään+hyötyä+ei+siitä+tule.+Kajaanissa+muutama+opettaja+saa+toimeentulonsa+ruotsia+opettamalla.+Koululaiset+eivät+opiskele.
RKP:n+väärien+vaatimusten+takia+Suomen+talous+ei+nouse.
11.05.2018 13:23
Sätter+du+värde+ppå+ditt+modersmål+genom,+att+bråka?
Knappast+möter+du+folk,+som+bor+i+Kajana?+Varför+är+det+viktigt,+att+dom+läser+svenska,+som+dom+aldrig+kan+ordentlig.+Vill+du+prata+med+en+person+som+talar+mycket+dålig+svenska?+Personen+vill+fly+från+situationen+så+snabb+som+möjligt.
11.05.2018 13:05
Tror+du+faktisk,+att+få+service+på+svenska+då+finska+barn+läser+svenska+med+tvång?
Dom+som+talar+svenska+jag+får+service+är+svenskspråkiga.
Inte+vill+jag+tala+med+en+person+svenska+som+inte+kann+språket.
Vi+alla+kan+finska.+On+parempi+puhua+sitä+kieltä,+jota+molemmat+ymmärtää.
Brukar+ni+tala+svenska+med+ryssarna?+Ni+är+inte+kloka!
11.05.2018 12:59
TEX+Anna-Maja+Henriksson+är+sån.+Hennes+förfader+är+Maalaisliittoainen+som+talade+bara+finska.+Stefan+Wallin+son+till+en+piga+likasom+Eva+Biaudet.
11.05.2018 02:00
Tvärtom!+Jag+talar+finska+mest+för.+att+jag+bor+i+Finland.+Jag+har+ingen+problem+,+att+läsa+tidningar+på+finska+eller+engelska.+Men+rötterna+är+finlandssvenska.+Därför+identiteten+är+så+stark,+att+behöver+inte+bråka.+För+mig+är+det+inte+viktig,+att+finskspråkiga+läser+tvångsvenska.
Inte+talar+jag+med+dom+svenska+i+varje+fall.+Det+beglagar+Ahtisaari+också,+men+det+är+ju+som+man+gör.+Ni+som+har+dålig+troende+för+identiteten+brukar+konstatera,+att+vara+finlandssvensk.
Jag+brukar+säga,+att+jag+är+suomalainen,+joka+puhuu+ruotsia!!!!!!+
Där+är+en+viss+skilnad+till+dom+som+har+kommit+från+köksdörren,+och+börjat+kalla+sig+till+finlandssvensk.
11.05.2018 01:57
”SFP:s+högstämda+oro+om+att+det+i+några+kommuner+uppstår+en+skara+människor+som+om+20–30+år+saknar+sin+förlorade+ungdom+på+svenska+känns+då+mera+som+pedanten+som+inte+kan+sova+för+att+några+bitar+saknas+i+tusenbitarspusslet.”+(Jan-Erik+Andelin+på+KSF+Medias+ledarsida+27.2.2015)
Man+får+bara+skämmas+i+det+här+landet,+som+har+partie+som+SFP,+och+sina+språkfanatiker.
Man+har+trott,+att+de+var+hundra+år+sen+sådant+bråk+slutade,+som+man+får+läsa+om+språkförsöket.
Tror+ni+faktisk,+att+ni+arbetar+för+det+svenska+i+Finland?+Nej+det+blir+bara+värre+bråk+i+framtiden.
11.05.2018 01:45
Stöd+till+en+ledarartikel+om+frivillig+skolsvenska+kostade+Jens+Berg+chefredaktörsposten+vid+Hufvudstadsbladet,+skriver+en+ny+finlandssvensk+tidskrift+för+grävande+journalistik,+Amos+arv.
Vad+tror+du+egentligen,+att+kommuner+hade+fritt+val?+Samma+politiska+grupper+är+i+kommunerna+som+i+riksdagen.+Det+gäller+om+koaffärer+mellan+SFP+och+Sipilä.
11.05.2018 01:32
Det+är+många+finlandssvenska+familjer,+som+har+bytt+namn+och+börjat+tala+finska.
Rötterna+finns+i+det+svenska.+Dom+som+är+av+värsta+sort+av+språkfanatiker+kommer+utanför+riktiga+finlandssvenska+rötter.
Stöd+till+en+ledarartikel+om+frivillig+skolsvenska+kostade+Jens+Berg+chefredaktörsposten+vid+Hufvudstadsbladet,+skriver+en+ny+finlandssvensk+tidskrift+för+grävande+journalistik,+Amos+arv.
Jag+tror,+att+ingen+kan+påstå,+att+Jens+Berg+och+Andelin+är+inte+riktiga+finlandssvenskar?
Jag+tror,+att+namnteckning+Ankdam+är+utan+riktiga+finlandssvenska+rötter?
Hon+har+bara+kommit+från+köksdörren.+En+riktig+finlandssvensk+kan+bete+sig.
11.05.2018 01:28
87 / 95