Vapaa kuvaus

Täällä taas ollaan Aidoilla asioilla. Totuutta katsos on mahdotonta lakaista maton alle vaikka kuinka haluaisitkin 😁

ps erityisterveiset RepeRuutikallolle

Aloituksia

2

Kommenttia

99

1. Minulle+Raamattu+on+hyvin+helppo,+eikä+minulla+ole+mitään+vaikeutta+löytää+sieltä+Jumalan+tahtoa+ihmisiä+kohtaan,+koska+ei+Jumala+ole+muuttunut+eikä+ihminenkään+perimmiltään+😃Sinun+on+ihan+turha+alkaa+sotkea+laboratoriolapsiasi+siihen+miten+Suomen+laki+nykyään+määrittää+kaksi+äitiä+😃
  2. Niinpä+🤨
  3. Olet+korkeintaan+liberaalikaan+😃”+liberaaliteologia+on+modernin+teologian+isän+Friedrich+Schleiermacherin+(1768-1834)+päivistä+alkaen+ollut+”oppia+ihmisestä”.–+Selvää+onkin,+että+jos+Raamattua+ei+pidetä+Jumalan+sanallisena+ilmoituksena,+jäljelle+jää+vain+ihminen+itse+kokemuksineen.+Liberaaliteologia+haluaa+avata+mielet+vapaiksi+myös+sille+mahdollisuudelle,+että+Raamattu+ei+olisikaan+Jumalan+ilmoitus,+jonka+perustalle+voidaan+rakentaa+kestävä+ja+ohjeellinen+uskonoppi+ja+kristillinen+elämäntapa.–+Itse+asiassa+liberaaliteologia+katsoo+varsin+varmasti+tietävänsä,+että+Raamattu+ei+ole+tällainen+perustus.+Arvoitukseksi+on+aina+jäänyt,+millä+liberaaliteologia+kykenee+tällaisen+tiedollisen+varmuutensa+oikeuttamaan.”liberaaliteologit+uskovat+omaan+tiedolliseen+varmuuteensa+niin+vankasti,+että+eivät+salli+minkäänlaista+vapaamielistä+suhtautumista+tähän+perususkomukseensa”.–+Konservatiivinen+teologia+haluaa+säilyttää+vanhakirkollisen+ja+uskonpuhdistuksen+terävöittämän+uskonopin,+koska+tämä+perinne+nojaa+Raamattuun+Jumalan+Sanana.+Konservatiivi+uskoo+edelleen,+että+on+olemassa+kolmiyhteinen+Jumala,+joka+on+ilmoittanut+tahtonsa+sekä+Poikansa+Jeesuksen+Kristuksen+historiallisessa+ihmiseksi+tulemisessa+että+totuudenmukaisessa+kirjallisessa+Sanassa.+”konservatiivi+vastaa+edelleen+käärmeen+”Onko+Jumala+todellakin+sanonut?”+-kysymykseen+myönteisesti:+kyllä,+Jumala+on+puhunut+Pojassaan+Kristuksessa+ja+Raamatussa”.–+Liberaali+sen+sijaan+horjuu+ja+aprikoi,+että+ei+Jumala+ehkä+olekaan+sanonut+ja+on+oikeastaan+varma+siitä,+että+Jumala+ei+ole+puhunut+eikä+sanallisesti+ilmoittanut+tahtoaan+ihmisen+ymmärrettävästi.+liberaaliteologia+ja+konservatiivinen+teologia+ovat+”kaksi+eri+uskontoa”.–+Konservatiivinen+kristinusko+ilmenee+monenlaisissa+muodoissa+kuten+evankelikaalisena+protestantismina,+traditionalistisena+roomalaiskatolisuutena+ja+ortodoksisena+kristillisyytenä+silti+kuitenkin+ytimensä+säilyttäen+historiallisena+kristillisyytenä.+Liberaaliteologia+sen+sijaan+poikkeaa+ratkaisevasti+näistä+kaikista.–+Liberaalit+käyttävät+perinteistä+teologista+kieltä+ja+käsitteitä,+mutta+antavat+niille+kokonaan+uuden+sisällön.+Konservatiivit+käyttävät+perinteistä+teologista+kieltä+ja+käsitteitä+näiden+historiallisen+sisällön+eli+klassisen+kristinuskon+mukaisella+tavalla.