Vapaa kuvaus

Etäläsuomesta

Aloituksia

7

Kommenttia

395

1. Tuntuu, et noissa pitkänaikavälin ennusteissa virhemarginaali on 100%
  2. Itse olen käyttänyt älyvalaistusta ihan toisella tavalla. Olen pyrkinyt siihen, että ei tarvitsisi puhelinta kaivaa käyttöönoton jälkeen esille. Älyvaloja ohjataan edelleen normi painikkeista.

Mulla on ulkovaloina Nediksen halpis Kiinan ihmeet. Ne on ohjelmoitu siten, että syttyvät kun aurinko laskee, klo 21:00 hämärtyvät 20%, klo 23:00 2/3 sammuu kokonaa. Sitten aamulla kaikki syyttyvät klo 6:00 päälle ja sammuvat auringon noustessa. Vaikka itse E27 kantaiset lamput maksaneet alle 10€ kpl, niin ovat hyvin hoitaneet tehtäväänsä jo monta vuotta ja vaihtaa ei ole tarvinnut kuin muutama. Huonona näistä täytyy todeta, että roikkuvat jatkuvasti WIFI:ssä, joten 2.4GHz kaista kuormittuu ja jos ulkona meinaa käyttää, niin tarvitaan melkein laajennin pihalle.

Sisällä meillä on Philipsin HUE valaisimia käytävillä, keittiössä ja olkkarissa. Niitä ohjataan ihan normi kytkimillä. Älynä näissä on, että ne vaihtaa valon värilämpöä ja voimakkuutta kellon mukaan. Taidetaan kutsua ihmisläheiseksi valaistukseksi.

Sitten WC ja kylppäri tiloissa on halvat PIR-tunnistimilliset valaisimet (integroidut). Kojerasia seinästä peitejussilla piilotettuna, joten pelkällä tunnistimella mennään. Kodinhoitohuoneessa on pari Naiad PIR valaisinta, jotka suht laadukkaat teollisuus(?) valaisimet.

Makkareissa on vielä perinteiset 1-kytkimellä ohjatut valaisimet. Mieli tekisi niissä kokeilla älykytkimiä, mutta en ole ainakaan vielä kehdannut alkaa käyttämään keviä N-johtimena. Voisihan niihinkin HUEt laittaa, mutta ei ole kokenut vielä tarvetta.

Jossain kohtaa tekisi mieli myös hommatta älykkäät sälekaihtimet, rullaverhot ja / tai verhokiskot. Saisi ikkunatkin toimimaan automaattisesti auringon nousun ja laskun mukaan. Ei vain ole vielä järkevän hintaisia tai mielestäni soveltuvia tullut vastaan.
  3. Marinin politiikka ei vain luonut uutta kasvua yhtään. Se oli yrittävastaista. Suomen talouden suurimmat ongelmat ovat rakenteellisia ja Marinin kaltaiset tulipunavassarit vain pahentavat sitä.
    Meidän elintaso oli noin 2007 vuoteen asti rakennettu Nokian ja metsäteollisuuden varaan. Niinkuin kaikki tietää, niin kumpikin on tippunut huippuvuosistaan olemattomiksi ja mitään uutta loistetta ei ole tilalle saatu. Viimeviikolla viimeinkin oli Hesarissa avattu mitä nämä luvatut 140miljardin vihreän siirtymän hankkeet ovat. No ne ovat 90miljardin edestä uusia ulkolaisia tuulivoimaloita, perus sähköinfraa 20 miljardia, jotain 10miljardia vedyntuotantoa ja terästuotantoa. Siinähän ne sitten pääasiassa olivatkin. Ei tarvitse olla kovinkaan etevä kaveri ynnäillessään, että ei tästä ole mitään seuraavaa Nokiaa tulossa vaikka yli 90% noista toteutuisikin. Positiivista kyllä, että investoidaan, mutta turha siitäkään on merkitystään suurempaa nuneroa tehdä.
    Eli mitä sitten on edessä? Kun emme saa tulorakennetta korjattua (uusi Nokia), niin on korjattava menorakennetta ennenkuin on kakka liian syvällä puntissa. Miten menorakennetta voisi korjata?
    1. Puhtaasti leikata kuluja. Tämä on vassareillekkin mieluisampi tapa kuin tuleva kohta 2. En ole koskaan ymmärtänyt heidän logiikkaansa "omaa elintasoani ei saa laskea, mutta muiden kyllä. Rikkailla on loputon pussi".
    2. Devalvoimalla. Tämä olisi kaikille tasspuolisin ja kurittaisi köyhintä vähiten. Kaikki Suomessa oleva/tuotettu pysyisi tässä "saman hintaisena" , mutta ulkoatuotu kallistuisi. Köyhähän muutenkin käyttää vähiten ulkoatuotua kallista tavaraa. No tässä on se ongelma, että koska olemme eurossa, niin ainoa tapa devalvoida on laskea palkkoja ja tämähän ei tulipunaisille käy missään tapauksessa vaikka absoluuttisesti heidän ydinkannattaryhmänsä siitä eniten hyötyisikin.