Vapaa kuvaus

Linkit: http://www.mamasan.fi Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

8

Kommenttia

56

1. mahtaa olla pyörän merkki? Ilmeisesti Honda. Malli? Voit myös lähettää mailia jite@suomi24.fi
  2. tai oikeastaan reilu 10v. sitten ajoin itsekkin jokusen talven. Välillä oli skootteri alla ja joskus enskalla huristeltiin. Enduroa suosittelen jos joudut vähänkin ajamaan paksummassa lumessa tai sohjossa ja jos kannat mukanasi tavaroita. Skootterissa ei voima ihan riittänyt paksummassa pöperössä.
    Nastat on ihan ehdoton sillä jäällä ei pitoa saa mistään jäisellä tiellä. Välillä sai kyllä etsiä niitä sohjoisia valleja jossa hidastaa vauhtia.
    Itse käytin vaatteiden päällä kelluntapukua joka oli ihan ehdoton. Puvun hyviä puolia oli se että siinä oli korkea kaulus joka suojasi niskaa. Tarvittaessa kauluksen sai tungettua kypärän alle. Kypäränä käytin avokypärää jossa oli huurtumaton visiiri joita moottorikelkkailijat käyttävät. Päähän tietysti huput joissa jonkinlaista hengitys suojainta jotta höyryt ei puhallu suoraan visiiriin. Välillä kovimmissa pakkasissa yli -10 tuppasi visiiri jäätymään osittain liikennevaloissa. Buutseina käytin joko jalaksen työsaappaita tai sisävuorellisia Nokialaisia joissa oli pohjassa nastoitus.
    Kädet tuppas välillä palelemaan mutta jos omistat lämpökahvat niin ei pitäisi olla huolta.
    Käytin myös hetken sellaisia käsisuojia joita myös kelkkailijat käyttävät. Olivat sellaiset missä koko kahva ja vivut tulevat sinne pussin sisälle. Nollasta alaspäin joutui käyttämään jäänestoa tankissa ja konetta joutui lämmittämään hiukan ennen ajoa. Vaihteistossa käytin itse hiukan notkeampaa öljyä samoin kuin koneessa mutta kaikki nämä öljyjen sopivuudet kannattaa tarkistaa vaikka maahantuojalta tai jostain huollosta. Iskareihin ei välttämättä tarvitse vaihtaa öljyjä. Itse en vaihtanu ja pelitti ihan hyvin. Plussana oli tietysti että sain kovimmilla pakkasilla pitää pyörää lämmön puolella olevissa tiloissa. Jarruissa ei ollut ongelmia paitsi mitä nyt joskus hiekoitushiekkaa jäi väliin. Talven liukkailla riittää melkein moottorijarrutuskin ja pienikin jarrun käyttö liukkailla saa pyörät lukkiutumaan. Pyörää pesemällä usein vältät varmasti metalliosien korroosion jota suola aiheuttaa. Nykyisin materiaalit ovat tietenkin parempia kuin 10-20v sitten. Pyörä on tietysti hyvä saada joskus lämpimään kuivumaan ja samalla voi voidella ketjuja sekä vaijereita. Itse käytin sellaisia voiteita mitkä kestivät matalia lämpötiloja.
    Ei muuta kuin ajamaan vaan. Kokemuksena talvipyöräily on vertaansa vailla. Varovaisuutta ja extra malttia sekä hyvät varusteet niin homma pelittää. Kaikkien näiden yhteisten summan löytämiseen voi mennä oma aikansa mutta kokemuksista tieto ja taito kasvaa. Toinen talvi meneekin sitten rutiinilla...tai sitten ei.