Vapaa kuvaus

Teen elääkseni sitä mistä monet vain haaveilevat ja teen sen hyvin koska virheet tulevat kalliiksi, kirjaimellisesti. Ostan ja myyn. Alussa yhtälöön kuului myös tekijä jota pidetään tuntemattomana. Yhdelle se on sattuma, toiselle onni, kolmannelle tuuria. Nyt sitä ei ole. Se joka sanoo toisin ei tiedä mistä puhuu. Kuten kaikessa harjoitus tekee mestarin. Kyse on todennäköisyyksistä. Pääsääntöisesti tapahtumia on kolme, suhteessa aikaan. Millään annetulla hetkellä tapahtumien todennäköisyys ei ole sama, yksi tapahtumista on aina todennäköisempi kuin toinen. On vain tiedettävä mikä se on ja silloinkaan se ei ole täysin varma. Aina on tuntematon tekijä mutta jos tiedostat sen ja annat sille arvon se ei enään ole tuntematon koska osaat odottaa sitä tietyllä todennäköisyydellä. Totuus on kuitenkin se etten voi tietää mitä tapahtuu minuutin tai tunnin päästä, voin vain arvata sen hetken tilanteen ja kokemukseni valossa. Tarkemmin sanottuna ostan ja myyn seuraavia valuuttapareja AUD/USD, USD/JPY, GBP/USD, EUR/JPY, EUR/CHF. Huomaa etten käytä termiä keinotella tai spekuloida, se ei ole sama asia. Olen tehnyt tätä viisi ja puoli vuotta. Jos olet samalla alalla vaihdan mielelläni ajatuksia jos taas olet uusi ja kaipaat tietoa, asialliseen kysymykseen saat vastauksen. Aloitin kokopäiväsesti 2003. Sitä ennen olin noin 7 vuotta varastomiehenä. Koulutukseltani olen ylioppilas. 95% ihmisistä tällä alalla epäonnistuu. En tiedä mihin tuo lukema perustuu mutta se näyttäisi olevan yleinen käsitys. Koen tämän yrittämisenä, vastaus kysymykseen kuinka moni yritys on vielä viiden vuoden jälkeen pystyssä voisi antaa realistisemman kuvan. Linkit: http://www.babypips.com, http://www.forexfactory.com, http://www.oanda.com Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

1

Kommenttia

76

1. En ole kuullut etorosta, en osaa sanoa onko se hyvä vai huono asia. Uusia meklareita on noussut viime vuosien aikana yhä enemmän yhdysvaltain ulkopuolelelle. Yksi tärkeimpiä asioita joita meklarissa arvostan on historia. Mitä kauemmin kyseinen yhtiö on toiminut sitä todennäköisemmin se toimii myös jatkossa, varmaa se ei ole mutta todennäköistä. Toinen mikä on tärkeätä on riittävä pääoma tai merkittävä taustatekijä. Esimerkiksi Oanda sai 100 miljoonan dollarin sijoituksen. Efx:llä on taustalla futuurimeklari MBT-Trading. Valuuttakauppaa voi tehdä spot, futuuri tai optioilla, sekin vaikuttaa päätökseesi minkälaiseen meklariin päädyt. Tämän tyyppisistä asioista on hyvä ottaa selvää. Futuurimeklarin kautta on aina mahdollista tehdä myös muilla hyödykkeillä kauppaa kuten dow, e-mini ym.

Aloitin aikanaan Oandalla. Puhutaan "bucketshopeista" mutta Oanda on toiminut kymmenisen vuotta joten se on suhteellisen turvallinen vaihtoehto. Mitään yksittäistä meklaria ylitse muiden ei ole jokaisella on hyvät ja huonot puolet. Oanda on yksikertainen, helppokäyttöinen ja lottikoot ovat joustavia. Sillä oli hyvä aloittaa, tämä ei ole suositus vaan oma mielipiteeni joka pohjautuu kokemuksiini. En ole enään oandan asiakas, siirryin efx asiakkaaksi nykyinen MBT-trading. Kaupankäyntitavallasi on myös merkitystä minkälaisen meklarin valitset. Esimerkiksi jos scalppaat tarvitset meklarin joka toteuttaa kaupan nopeasti, tiukka spread ja hyväksyy tavan jolla teet kauppaa. Oanda ei pidä scalppaajista, olen kirjoittanut tästä aikaisemminkin. Kuten sanottu en tunne etoroa joten en osaa sanoa siitä sen enempää, edellä mainitut meklarit ovat ainoat joista minulla on kokemusta spot kaupoissa.
  2. Suosittelen että "itse harjoittelet" ja opettelet treidaamaan. Mikä saa sinut luulemaan että joku toinen osaisi asian paremmin kuin sinä? Kaikki aloittavat nollasta, älä unohda sitä. En mene sanomaan että tämä sopii jokaiselle mutta et tiedä ennen kuin kokeilet. On hyvin todennäköistä että menetät rahasi, tämä on hyvä tiedostaa etukäteen. Treidaaminen on taito, menee oma aikansa ennen kuin sen oppii. Suosittelen että aloitat daily chartilla. Parempi opetella itse treidaamaan kuin olla riippuvainen toisen taidoista, oletko kenties eri mieltä. En toivota sinulle onnea koska sitä et tarvitse mutta ole kärsivällinen.
  3. Minulta on kysytty mikä on, stop loss hunting, kiinteä spread ja miksi scalping johtaa tilin sulkemiseen.

Kiinteä spread on kun ask ja bid hinnan erotus ei koskaan ole alle tietyn määrän, tämä erotus on se mitä meklari ottaa itselleen. Oandalla USD/JPY erotus on muistaakseni 1.8 pip. EUR/USD taisi muuttua onko se nyt 0.9 pip, en ole varma.

Stop loss hunting tarkoittaa että asettamasi stop loss laukeaa ilman mitään sen suurempaa syytä vaikka markkinoilla on hiljaista. Jos vertaat Oandan ja EFX kursseja huomaat hintapiikkejä Oandalla mutta ei EFX:llä. Kysymys kuuluu miksi näin tapahtuu? Luultavasti tämän on Oandalle yksi tapa tehdä rahaa. Aikanaan vaadin Oandan asiakaspalvelulta vastausta, en sitä saanut.

Scalping johtaa tilin sulkemiseen, itse sain oandalta kirjallisen varoituksen. En ole scalppaaja mutta kokeilin sitä jonkin aikaa, ilmeiseti riittävän kauan ettei siitä pidetty. Muistaakseni Oandan sivuilla sanotaan firman ottavan vastapuolen jokaisessa kaupassa. Jos tarpeeksi nopeasti avaat ja suljet positioita, järjestelmä ei pysy perässä en keksi tähän muuta syytä. Mielestäni todellinen meklari ei ota kaupan vastapuolta, yhdistelee tilauksia ei muuta. Siinä vaiheessa kun puhutaan kaupan vastapuolen ottamisesta kyseessä ei enään ole meklari vaan toinen sijoittaja. Meklari/sijoittaja hybridin kanssa pitää olla tarkka.

Tämä ei tarkoita etteikö Oandalla voi menestyä päinvastoin. Olin muutaman vuoden heidän asiakas mutta tällä alalla todennäköisyydet ovat sinua vastaan, ilman meklarin temppuilua.
  4. Olen viime päivinä saanut äkäisiä puheluita parilta kaveriltani kun ovat hävinneet. Tappiot kuuluvat tähän työhön, yritä ymmärtää se. Kohta viisi vuotta olen tehnyt tätä ja teen vieläkin tappion joskus peräkkäin mutta olen toiminut samalla tavalla alusta saakka joten tiedän mitä odottaa. En oppinut tätä kuukaudessa kahdessa siihen meni oma aikansa, minulla meni vuoden verran. Keskity siihen että teet asiat oikein, seuraat pilkun tarkasti sääntöjä ja hallitset itsesi tai ainakin tiedostat miten käyttäydyt. Laskujeni mukaan ainakin neljästi rikoit sääntöjäsi, huomasin myös sen että ennakoit(uhkapeliä). Mitä varten sinulla on säännöt jos et kerran niitä noudata? Stop lossit olivat väärin. Valuutalla pitää olla liikkumavaraa et ottanut tätä huomioon, ainakaan riittävässä määrin. Jotta edes voit voittaa asennoidu häviämään hieman enemmän, juuri nyt stop loss on liian tiukka. Stop loss on aina valuuttapari ja tilannekohtainen. Tästä pitää muodostua rutiini, lopeta miettiminen/jahkailu. Epäröiti johtaa siihen että astut mukaan liian myöhään ja väistämättä häviät. Jos hypit ilosta seinille joka kerta kun voitat ja kiroat syvimpään suohon tappion tullessa, kaikki se stressi ei voi olla hyvästä! Totta kai kun omat rahat ovat kyseessä jokainen tappio tai voitto on henkilökohtainen mutta opettele ajattelemaan sitä työnä. Silloin kun istut näytön edessä teet pakolliset kuviot ja kun suljet tietokoneen, viet vaikka koiran ulos ja kuuntelet lumen narskuntaa. Minulla meni toista vuotta ennen kuin lakkasin välittämästä ja ryhdyin pitämään kesäloman, talviloman, ruokapaussin ym. siihen asti olin melkein kuin liimattu näyttöön. Tämä on Matiakselle osoitettu mutta jos saat tästä jotain irti hienoa. Pieni vinkki jos teet kaksi tappiota peräkkäin pidä pidempi tauko ja käy ne läpi. Toinen ystävistäni teki saman virheen neljä kertaa, siinä oli puolet liikaa. Tappion jälkeen älä tuplaa positiota, häviät vielä enemmän. Itse tuplaan toisinaan tappion jälkeen mutta kyse on eri asiasta. En tee sitä koska haluan voittaa häviämäni rahat takaisin vaan koska sillä hetkellä voitto on tappiota todennäköisempi.
  5. Päätä aikajänne millä käyt kauppaa, itse käyn päiväkauppaa eli avaan ja suljen position samana päivänä. Aikajänne määrittelee millä päivityksellä teet kauppaa, eli oandassa muistaakseni on 5 sekunnista 1 päivään. Esimerkiksi päiväkaupassa 1 ja 15 minuutin päivitys on sopiva, jos taas haluat pidemmällä aikavälillä käytä 1 tunnin ja 3 tunnin päivityksiä. Carry trading tyyppiseen päivän päivitys on sopiva. Mitä pidemmälle menet päivityksissä sitä vähemmän tilaisuuksia tulee ja toiminta muistuttaa enemmän sijoittamista. Perehdy eri indikaattoreihin rsi, slow, macd, sma ym. ja valitse enintään 2-3 joiden pohjalta teet päätökset. Mitä enemmän indikaattoreita sitä sekavammaksi ja monimutkaisemmaksi se muuttuu. Tarkoitus on pitää homma yksikertaisena eli vaikkapa macd leikkaa ylös ja rsi on yli 50, osta. Tiedoksi jos laitat kaksi liukuvaakeskiarvoa siinä on 2 indikaattoria. Selvitä indikaattorin heikkoudet ja paikkaa ne toisella indikaattorilla, niiden pitää toimia yhdessä paremmin kuin erikseen. Aloitin 3 indikaattorilla ja nyt minulla on vain hinta näytöllä, se ei suinkaan tarkoita tämä on paras tapa se vain sattuu sopimaan minulle parhaiten. Voi olla että sinulla on 10 vuoden päästä samat indikaattorit näytöllä.

Oandan kaupankäyntiohjelma on paras mitä olen käyttänyt. Se on yksikertainen, siinä ei ole mitään turhaa. Ohjelmaa ei tarvitse ladata koneelle, missä ikinä oletkin jos vain löydät nettiyhteyden pääset tekemään kauppaa. Oanda on ollut pitkään alalla eli konkurssin todennäköisyys ei ole kovin suuri. Siinä oli hyvät puolet. Huonoja ovat keinotekoinen spread, requotes, hintapiikit hiljaisina aikoina( jotkut kutsuvat sitä stop loss hunting), ohjelma kaatuu, scalping tyylinen kaupankäynti johtaa varoitukseen ja lopulta tilin sulkemiseen. Asiakaspalvelussa on ystävällisiä ihmisiä mutta ei niitä fiksuimpia. Oanda sai syksyllä 100 miljoonaa dollaria ehkä siitä tulee vielä hyvä meklari jos se muuttaa toimintatapojaan. Olen ollut efxgroupin asiakas joulukuusta 2006 ja edellä mainittuja ongelmia en ole kokenut. On tässäkin huonot puolensa mutta huomattavasti parempi kuin Oanda. Oandalla on hyvä aloittaa.