Vapaa kuvaus

Teen elääkseni sitä mistä monet vain haaveilevat ja teen sen hyvin koska virheet tulevat kalliiksi, kirjaimellisesti. Ostan ja myyn. Alussa yhtälöön kuului myös tekijä jota pidetään tuntemattomana. Yhdelle se on sattuma, toiselle onni, kolmannelle tuuria. Nyt sitä ei ole. Se joka sanoo toisin ei tiedä mistä puhuu. Kuten kaikessa harjoitus tekee mestarin. Kyse on todennäköisyyksistä. Pääsääntöisesti tapahtumia on kolme, suhteessa aikaan. Millään annetulla hetkellä tapahtumien todennäköisyys ei ole sama, yksi tapahtumista on aina todennäköisempi kuin toinen. On vain tiedettävä mikä se on ja silloinkaan se ei ole täysin varma. Aina on tuntematon tekijä mutta jos tiedostat sen ja annat sille arvon se ei enään ole tuntematon koska osaat odottaa sitä tietyllä todennäköisyydellä. Totuus on kuitenkin se etten voi tietää mitä tapahtuu minuutin tai tunnin päästä, voin vain arvata sen hetken tilanteen ja kokemukseni valossa. Tarkemmin sanottuna ostan ja myyn seuraavia valuuttapareja AUD/USD, USD/JPY, GBP/USD, EUR/JPY, EUR/CHF. Huomaa etten käytä termiä keinotella tai spekuloida, se ei ole sama asia. Olen tehnyt tätä viisi ja puoli vuotta. Jos olet samalla alalla vaihdan mielelläni ajatuksia jos taas olet uusi ja kaipaat tietoa, asialliseen kysymykseen saat vastauksen. Aloitin kokopäiväsesti 2003. Sitä ennen olin noin 7 vuotta varastomiehenä. Koulutukseltani olen ylioppilas. 95% ihmisistä tällä alalla epäonnistuu. En tiedä mihin tuo lukema perustuu mutta se näyttäisi olevan yleinen käsitys. Koen tämän yrittämisenä, vastaus kysymykseen kuinka moni yritys on vielä viiden vuoden jälkeen pystyssä voisi antaa realistisemman kuvan. Linkit: http://www.babypips.com, http://www.forexfactory.com, http://www.oanda.com Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

1

Kommenttia

76

1. Jotta menestyt markkinoilla sinulla pitää olla toimiva systeemi, itsekuria noudattaa sitä ja riskinhallinta kohdallaan. En pysty nukkumaan jos minulla on positio auki yön yli joten teen vain päiväkauppaa mutta henkilö joka toimii carry trading tyylisesti hänellä on hyvä RISKINHALLINTA ja näkemys markkinoista jonka pohjalta toimii. Annan sinulle esimerkin riskinhallinnasta. Tässä on lähtökohdat, tilillä on 10000 dollaria, parina mainitsemasi USD/JPY (kurssi 114.30), velkavipu 1:100, pitoaika 30 päivää, palkkiot tai spread eivät ole mukana(se on realistinen oletus) ja valuuttamuutos 0.01=10 dollaria. Lähdetään siitä että pahin tapahtuu, käytännössä sitä ei tule koska margin call tulee kuvaan. Päätän ostaa USD/JPY. Kysymys kuuluu kuinka paljon, montako lottia? Mitä jos ostan yhden standardilotin ja laitan stop lossin 113.30 tasolle. Jos olen väärässä häviän tuhat dollaria eli 10% pääomasta, se on ok (vähän liikaa) mutta ongelma on siitä että stop loss on liian lähellä hintaa. USD/JPY tippuu tuon verran muutamassa tunnissa joten se ei ole realistinen. Siirrän stop lossin 111.30 se on parempi. Nyt jos kauppa menee pieleen häviän 3000 dollaria eli 30% pääomasta sitä en hyväksy mutta olen tyytyväinen stop loss tasoon, miten etenen? Vastaus, ostan minilotteja vaikkapa 3,33 kappaletta. Nyt ostohinta on sama 114.30, stop loss on 111.30, rahassa mitattuna pahin mahdollinen tappio on 1000 eli 10%. Toiselle yli 2% riskitaso on liikaa. Voin hyödyntää näkemystäni pienentämällä riskin sellaiseksi että se sopii minulle. Carry trading on juuri tätä, muodostat näkemyksen teelehdistä, heität kolikkoa tai perehdyt maiden talouksiin ja teet omat johtopäätöksesi(fundamentalistit tekevät tätä se ei ole spekulaatiota) ja toteutat kaupan asettamalla riskinhallinnan kohdalleen. Totta "voi tulla takkiin" mutta se on hallinnassa, toisaalta mistä tiedät ettei sieltä tule seuraavaa maksuerää asuntolainaasi? Korkoerot, odotetut muutokset sen tasossa ym. ne otetaan huomioon ennen kaupan tekemistä, päätös edeltää toteutusta. Riskinhallinta mahdollistaa toteutuksen mielekkäällä tavalla. Se mitä korkoero tuo on sivutuloa/meno, suurin osa rahoista tulee vaaluuttaparin muutoksesta. Tässä ostetaan rahaa rahalla ei velkakirjoja, osakkeita ym. Puhut siitä mitä Soros, Buffet ja heidän kaverinsa tekevät se on asia erikseen, unohdinko mainita että olen piensijoittaja? Mikään ei ole varmaa, jokainen joka tekee tätä tietää sen. Tiedän myös sen ettei ilman riskiä voi voittaa, ihmiset ovat erilaisia kaikille tamä ala ei sovi.
  2. Huomaat netistä löytyvän yhtä jos toista metodia ja strategiaa. Osa on maksullisia, toisissa luvataan 100% tuottoja ja osa on ilmaisia. Varmasti osa systeemeistä on ihan toimivia mutta ei mikään ole 100%. Parhaan saat kun itse kokoat sen, tällä tavalla tiedät miten se toimii, vahvuudet, heikkoudet ja mahdolliset asiat joita voit tulevaisuudessa parantaa. Systeemi ei ole kuin nippu sääntöjä, milloin ostat/myyt, lottimäärät, miten käsittelet voitot ja tappiot. Omani olen laatinut A4 paperille, sääntöjä on 16 ja lyhyt selitys jokaisen kohdalla. Tappiot jotka tapahtuvat sääntöjen puitteissa ovat hyväksyttäviä. Häviö ei tarkoita ettei strategia toimi, opi siitä kaikki mahdollinen muuten toistat sen joko tietoisesti/tiedostamattasi. Tulee myös tappioita joihin ei ole syytä, tämä on minulle yksi vaikeimmista asioista hyväksyä. Se mitä en hyväksy on jos rikon sääntöjäni, siinä tapauksessa rankaisen itseäni. Yleensä en tee kauppaa päivään tai kahteen. Ajattele vaikka kehonrakentajaa joka laihduttaa kisakuntoon jos kuri pettää ja ahmii kilon suklaata todennäköisyys voittaa pienenee verrattuna kilpailijaan joka oli riittävän kurinalainen pysyäkseen suunnitelmassaan. Kun noudatan sääntöjäni kerta toisensa jälkeen, hiljalleen kertyy kokemusta. Kokemus on sitä kun tilaisuus näyttää täydelliseltä ja täyttää kaikki sääntöni mutta vatsan pohjassa tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan, en tee kauppaa. Kokemus auttaa myös kehittämään strategiaa, viime vuonna huomasin etten tarvitse RSI indikaattoria( relative strenght indicator). Huomasin tekeväni selkeämpiä päätöksiä jättämällä sen pois. Jossakin olen nähnyt lyhenteen KISS( keep it simple stupid) se pitää paikkansa, systeemi ei saa olla liian monimutkainen. Suunnitellessani strategiaa käytin aivojani mutta kun käyn kauppaa lakkaan ajattelemasta ja toimin vain sääntöjeni mukaan, vaisto tekee poikkeuksen. En osaa sanoa missä vaiheessa tulisi antaa painoarvoa vaistolle. Olen alkanut luottamaan omaani vasta viimeisen kahden vuoden aikana, suuhteellisen uusi asia minulle ja sekin erehtyy.
  3. Kiitos on aina ilo saada positiivista palautetta. Mistä arvasit että olen päivätreidaaja? Sinulla on selvännäkijäkykyjä. Pitää paikkansa seuraan samanaikaisesti kaikkia pareja, neljä näyttöä tekee työn helpommaksi. Käyn toki muillakin kauppaa kuten EUR/USD tai GBP/JPY, se on lopulta maku kysymys. Pidän pareista joilla spread on tiukka eli suurimman osan ajasta 1-2 pip. Totta velkavipu on kaksiteräinen miekka, se mahdollistaa suuret voitot suhteessa omaanpääomaan ja toisaalta voi lohkaista ison palan. Riskiä voit pienentää käyttämällä minilotteja jos standardilotit tuntuvat liian suurilta, tärkeintä on löytää oma riskitaso jonka kanssa olet sinut. Ei en käytä indikaattoreita, käytin alussa RSI mutta lopetin. Indikaattoreissa on se huono puoli että ne laahavat mutta jokaisella on oma tyylinsä. En ole scalppaaja, jos otan 2-5 pipin voiton se johtuu ihan siitä syystä etten tiedä mitä sillä hetkellä markkinoilla tapahtuu ja näen parhaaksi sulkea position. Tätä tapahtuu aika usein päivinä kun fedi päättää koroista tai työttömyyslukuja ja inflaatio tietoja päivitetään. Yleensä vältän käymästä kauppaa sellaisina päivinä. Ymmärrän ajatuksen scalppaamisessa mutta minusta ei siihen ole aivan liian stressaavaa mutta teen kauppaa samoilla ajanjaksoilla 1/3/5 minuutit. Olisi ihan mielenkiintoista tietää pystyykö treidaaja scalppaamaan yhtäjaksoisesti 20 vuotta, voisin kuvitella että siinä palaa loppuun mutta en mene vannomaan koska en tiedä sen tarkemmin. Nauttikaa auringosta.
  4. En tunne kirjoittajaa Tomi Saloa, treidaako hän osakkeita, valuuttaa? Kirjoitus on yksi näkökulma alaan, siinä oli toki muutama virheellinen käsitys. Ensinnäkin piensijoittaja ja "ammattilainen" ovat samalla viivalla. "Ammattilaisella" on mielestäni vain yksi etu hänellä on kokeneempi henkilö tukenaan. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö piensijoittaja voi pärjätä paremmin, se on itsestä kiinni. Jos luet netissä mitä valluuttarahastot tuottavat, siellä ollaan tyytyväisiä kun tehdään 30% tai 40%, eräs hedgefund teki 300% mikä mielestäni on loistavaa kun ajattelen millaisia rahasummia käsittelevät. Ensimmäisenä vuonna tein vähän alle 600% eli kasvatin 5000/28000 dollariin, tämä johtaa kolmanteen kohtaan. Piensijoittajat tekevät pieniä tuottoja, spread sekä preemiot syövät lopulta nekin? Mihin tämä väite perustuu, oli kyseessä valuutta- tai osakemarkkinat spread ja preemiot ovat sijoittaa vastaan aina. Ne ovat kuluja ja ilman kuluja ei tule voittoja ei sen kummempaa. Poikkeus on olemassa olen nähnyt EUR/USD kohdalla spreadin muuttuvat negatiiviseksi, harvinaista mutta tapahtuu. Valuuttamarkkinat ovat likvidit, auki 5 päivää viikossa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Mitä osakemarkkinat tarjoavat? Toki näillä markkinoilla voi spekuloida sama pätee osakemarkkinoihin, mielummin menen kioskille ja täytän veikkauskupongin siinä on edes jonkinmoinen todennäköisyys voittaa. Yhden asian kirjoittaja ymmärsi oikein tämä on matematiikkaa ja kun yksi voittaa se toiselta pois. Osake- ja valuuttamarkkinoita ei tule asettaa vastakkain, ne tarjoavat eri vaihtoehtoja ja palvelevat eri asiakkaita. Parhaassa tapauksessa ne yhdistyvät, esim. Ostat dollareita ja laitat ne Yahoon osakkeisiin. Se että dollari heikkenee tai vahvistuu on samantekevää tärkeintä että se liikkuu siitä se raha tulee. Jos epäilet negatiivista spreadia avaa itsellesi tili vaikka demo-tili, se on ilmainen ja katso miten eur/usd liikkuu. Toivottavasti tästä oli apua. www.EFXGROUP.com