Vapaa kuvaus

Rauhallinen, hidas perushämäläinen. Ei kiirettä mihinkään muualle kuin syömään. Lempikirjat: Monte-Criston kreivi Koulutus: Ammattikorkeakoulu Ammatti: Kauppa/palveluala Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: eslest@suomi24.fi

Aloituksia

33

Kommenttia

401

1. Ensinnä - en ole koskaan kuulunut VANHOILLISlestadiolaiseen liikkeeseen. Sillä tosin ei ole suurtakaan merkitystä, koska aikanaan edustamassani suuntauksessa oli vallalla hyvin samantyyppinen oppi nk. Jumalan valtakunnasta.

Edellisessä viestissä sanomaani täsmennän sen verran että TARU Krishnasta ja hänen vaiheistaan on vanhempi kuin taru Kristuksesta. Tämä ehkä korjaa väitteen siitä, että uskoisin taruihin. Olen vilpittömästi pahoillani aiheuttamastani väärinkäsityksestä.
  2. Et ehkä tiennyt, että Krishna eli ennen Kristusta. Kumpiko siis on jäljittelijä?

Olen uskovaisesta kodista ja vasta melko äskettäin olen antanut periksi kriittiselle raamatuntutkimukselle. Olen siis riisunut lestadiolaissilmälasit päästäni. Sen jälkeen onkin alkanut tulla löytöjä vastaan, toinen toisensa perästä.

Tämä on kaikkien tuntemieni herätysliike uskovien käyttämä peruste toisen mollaamiseen ja kompromettoimiseen. Uudestisyntyneisyys tässä kontekstissa tarkoittaa tosiasiallisesti sitä, että ENNEN kuin voi lähteä tutkimaan Raamattua miltään osin, on uskottava että se on totta ja Jumalan sanaa. Kun Raamattua tässä valossa tutkitaan, kaikki sen aarteet aukenevat ja Raamattu alkaa selittää itse itseään.

Etkö kerta kaikkiaan tajua, mitä paskaa tässä syötetään? Menetelmään on sisään rakennettu menetelmä, jolla KAIKKI kriittinen tutkimus ja tosiasiapohjainen arviointi tehdään tyhjäksi? Siis ENSIN määrätään lopputulos, ja SITTEN katsotaan, miten siihen päästään. Eikö omaan nokkaasi ala jo haista?

>>Et ole uudestisyntynyt, etkä usko Jeesukseen sen paremmin kuin Raamatun ilmoitukseen.
    Kiellät täysin Jumalan voiman ja etsit Raamatusta ja sen ulkopuolisista materiaaleista tietoa, vain puhtaan järjen avulla.>>

Minulle sanoi uskova isäni, että KOSKA Raamattu on täyttä totta ja Jumalan pyhää Sanaa, se ei pelkää mitään neutraalia ja tosiasiapohjaista tutkimusta - pikemmin Raamatun totuudet vahvistuvat sillä. Noudatin isäni neuvoa, tosin vasta myöhemmällä iällä, ja tulin kokonaan toisenlaiseen tulokseen. Isäni kehotti minua aikanaan rohkeasti tarttumaan Raamatun lupauksiin. "JUmalaa pitää lupauksensa, Hänen armonliittonsa ei horju", hänellä oli tapana sanoa. Toisin on kuitenkin käynyt.

Miten olet osoittanut sen totuudeksi, siis muuten kuin sydämen todistuksen ja jonkun ilmoituksen kautta? Raamatun ulkopuolisia lähteitä käyttämällä?

Tuo kaikki on herätysliikeretoriikkaa, hengellistä viihdettä, hengellistä masturbaatiota jolla uskovat kokouksesta toiseen tyydyttävät itsensä.

Tällä on perinteisesti lyöty toisinajattelevia. Esitetty väite on niin laaja, että sillä on ateistien, kommunistien ja muiden uskontojen edustajien edustajien lisäksi pystytty helposti lyömään lähimpiä veljiä ja sisaria, kun nämä eivät ole sanojan mielestä edustaneet puhdasoppista mielipidettä. Erittäin käyttökelpoinen raamatunpaikka siis.

Kiitos kuitenkin vuodatuksestasi. Se saa minut entistä kiitollisemmaksi siitä, että edes näinkin myöhään ymmärsin irtisanoutua uskonnon epärehellisestä selittelystä.
  3. Erehtymättömässä oppaassasi kerrotaan myös seuraavaa, mihin voisit ystävällisesti antaa vastineen:

Aik. 7:5, 8-9 -- Raamattu ilmoittaa kuningas Salomon uhranneen 22 000 härkää ja 120 000 lammasta yhdessä viikossa. Tämä merkitsee hänen teurastaneen yli 845 eläintä tunnissa, yli 14 eläintä minuutissa, tauotta seitsemän vuorokauden ajan.

1. Moos. 4:15 -- Kain merkitään, jotta muut ihmiset käsittäisivät hänen olevan Jumalan suojelema. Jumala katsoo toimenpiteen tarpeelliseksi siitäkin huolimatta, että Raamattu ilmoittaa maailmassa tällöin eläneen vain kolme ihmistä (Aatami, Eeva ja Kain).

2. Moos. 28:34-35 -- Jumala ilmoittaa että pyhään paikkaan astuminen ilman kelloja saattaa johtaa kuolemanrangaistukseen.

5. Moos. 1:1 -- Mooses puhuu koko Israelin, arviolta kaksimiljoonaiselle kansalle, samanaikaisesti. On huomattava, että tämä tapahtui ennen television, radion ym. massamedian yleistymistä.

Kuningas Salomon rakennuttama temppeli oli mitoiltaan ainoastaan 35 x 12 metriä (1. Kun. 6:2, 1 kyynärä = 0,593802 metriä), mutta pienistä mitoistaan huolimatta ilmoittaa temppelin rakentamisen vaatineen 150 000 rakentajaa, ilmoittaa rakennustyön kestäneen 7 vuotta, ilmoittaa rakennustyötä valvoneen 24 000 työnjohtajaa, sekä 6 000 henkilön toimineen päällysmiehinä ja tuomareina, ilmoittaa rakennustyön vaatineen yli 3 500 000 kiloa kultaa, yli 35 000 000 kiloa hopeata ja tämän lisäksi "mittaamattoman paljon rautaa sekä vaskea hirsien ja kivien lisäksi" (1 talentti = 35-40 kg).

Kuningas Aahas oli kuollessaan 36-vuotias (2. Kun. 16:2). Hänen kuoltuaan tuli kuninkaaksi hänen 25-vuotias poikansa Hiskia (2. Kun. 16:20, 18:1-2). Täten Aahaksen oli täytynyt siittää Hiskia jo kymmen- tai yksitoistavuotiaana.

1. Moos. 7:2-4,10 ilmoittaa Nooan keränneen arkkiinsa seitsemässä päivässä vähintään yhden parin jokaisesta eläin-, lintu- ja hyönteislajista. Eri lajeja löytyy maailmasta, hyönteislajit mukaanlukien, noin 10 miljoonaa. Otettaessa kaksi yksilöä per laji, lastattavien organismien määräksi tulee 20 miljoonaa, mikä merkitsee, että arkkiin lastattiin melkein 2000 yksilöä minuutissa, yli 30 yksilöä sekunnissa, arkin yhdestä ainoasta ovesta, yötä päivää seitsemän vuorokauden ajan.

Matt. 26:15 kertoo ylipappien "maksaneen 30 hopearahaa" Juudakselle maksuksi petoksestaan. Tämä siitä huolimatta, että Juudeassa käytettiin Jeesuksen aikaan kuparirahoja, ja punnittavan hopean käyttö maksuvälineenä oli lopetettu jo yli 150 vuotta ennen Jeesuksen syntymää. Hopeasekelit otettiin käyttöön Juudeassa vasta vuonna 67 jKr., mutta näitä ei kolikkojen standardisoituessa enää punnittu maksettaessa.

Matt. 27:9-10 kertoo Juudaksen lunnasmaksun ja kuoleman olleen profeetta Jeremiaan ennustama, mutta Matt. 27:9-10:n siteeraamaa kohtaa ei löydy Jeremiaan kirjasta lainkaan. Sen sijaan kyseinen kohta löytyy Sakarjan kirjasta (Sak. 11:12-13 - tosin asiayhteyttä tutkittaessa on selvää, että kyseisellä kohdalla ei ole mitään tekemistä tulevan messiaan kanssa).

Matt. 27:51-53 tietää kertoa että Jeesuksen kuolemaa seurasi maanjäristys, jonka sivuvaikutuksena monet kuolleet heräsivät henkiin. Jostakin syystä nämä malttoivat odottaa haudoissaan Jeesuksen ylösnousemukseen asti, jonka jälkeen heränneet ruumiit miehittivät kaupungin. Siitä huolimatta että Matt. 27:51-53 ilmoittaa monen ihmisen nähneen nämä herätetyt kuolleet, ei kukaan Jerusalemin asukas kokenut tapausta dokumentoinnin arvoiseksi, eivätkä historioitsijat tai Raamatun muut evankeliumit ole tapahtumasta lainkaan tietoisia.

1. Moos. 4:17 -- Kain rakentaa ja kansoittaa kokonaisen kaupungin kahden sukupolven aikana.

Vähän sen jälkeen, kun Jumala on tuhonnut egyptiläisten kaikki karjaeläimet, hevoset mukaan lukien (2. Moos. 9:3-6), ja aiheuttanut egyptiläisille ja heidän jo tapetulle karjalleen paiseita (2. Moos. 9:9-11) ja tappanut egyptiläisten karjaeläinten esikoiset (2. Moos. 12:12,29), ilmoittaa Raamattu egyptiläisten sotilaiden seuranneen Moosesta ratsain (2. Moos. 14:9)

Sitkeä kansa? Ensin amalekilaiset tuhotaan täydellisesti, 'vihkien kaiken kansan tuhon omaksi miekan terällä' (1. Sam. 15:3,7-8), vähän tämän jälkeen amalekilaiset tuhotaan täydellisesti toistamiseen, 'jättämättä yhtään miestä tai naista henkiin' (1. Sam. 27:8-9). Miltei heti sen jälkeen, kun amalekilaiset on 'hävitetty täysin' jo kahdesti, ilmoittaa Raamattu amalekilaisten suorittaneen tuhoisan ryöstöretken Siklagiin (1. Sam. 30:1), jonka seurauksena Daavid hävittää heidät kolmannen kerran (1. Sam. 30:17-18).

4. Moos. 11:31-33 -- Herran lähettämä tuuli puhaltaa viiriäisiä israelilaisten leiriin. Israelilaisia on yli 600 000 (4. Moos. 11:21), ja jokainen israelilainen kerää viiriäisiä vähintään 10 hoomer-mitan verran (4. Moos. 11:32, 1 hoomer = 10 eefaa = 360 litraa). Tämä tarkoittaa israelilaisten keränneen 360 x 10 x 600 000 = 2 160 000 000 litraa viiriäisiä kahdessa päivässä.

Ensin Jumala asettaa Saulin israelilaisten kuninkaaksi, ja vakuuttaa Saulin vapauttavan israelilaiset filistealaisten käsistä (1. Sam. 9:15-17). Myöhemmin Jumala silti katuu tehneensä Saulin Israelin kuninkaaksi (1. Sam. 15:35), ja lopuksi Saul suorittaa itsemurhan, filistealaisten vyöryessä israelilaisten kaupunkeihin (1. Sam. 31:4-7).

Joh. 21:25 spekuloi, että jos Jeesuksen kaikki maanpäälliset teot kirjattaisiin, ei 'koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.' Silti "Apostolien Teot" (Ap. 1:1-2) alkaa lauseella 'Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa, hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös.'

Oliko Jeesus itse Saatana? Saatana, jonka lempinimi Lucifer merkitsee "valontuojaa" tai "kointähteä", kuvataan Raamatussa "kointähtenä", joka toivoo "nousevansa taivaaseen" (Jes. 14:12-13). Yllättävänä käänteenä Jeesus, joka tässä vaiheessa on noussut taivaaseen, paljastaa silti Raamatun lopussa: "Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti" (Ilm. 22:16).
  4. "Kuinka vaikea ihmisen on nähdä oma syntisyytensä ja kelpaamattomuutensa Pyhälle Jumalalle."

Minkä ihmeen takia sitä pitäisi miettiä? Jos hän on meidät kerran tällaisiksi luonut ilman että meillä on ollut mahdollisuutta vaikuttaa mitenkään asiaan, eikö hän itse ole vastuussa siitä? Onko lumiukko vastuussa siitä, että se sulaa keväällä?

"Ja ottaa vastaan Jumalan oma teko: Jumala tuli ihmiseksi ja sovitti koko ihmiskunnan. Tällä Jumala avasi tien meille kaikille yhteyteensä."

Itsehän hän on sen tien sulkenutkin, kaikkivaltias. Eikö tämä kaikkivaltias voinut estää pahaa tulemasta maailmaan? Eikö kaikkivaltias voinut estää ihmistä lankeamasta, jos kerran tätä niin paljon rakasti?

"Myöntää se, että minun tekoni, ajatukseni ja aikomukseni ovat pohjimmiltaan itsekkäitä, pahoja = olen siis syntinen. Olen syntinen ja tarvitsen sovitusta synneistäni."

Sovittakoon se, joka on kaiken sen minuun istuttanut. Miksi minun pitäisi vastata jonkun ihan minulle vieraan tahon tekemisistä? Eivätkä minun kaikki ajatukseni ole suinkaan pohjimmiltaan itsekkäitä. Mistä ihmeestä luulet minut tuntevasi?

"Ja sen Jeesus on tehnyt meille äärettömän helpoksi. Ei tarvitse kuin tunnustaa pahuutensa ja pyytää Jeesusta astumaan omaan
    elämään. Pyydä, että saat syntyä uudesti!"

Jumalan pitäisi käydä hankkimassa lisää voimaa vaikka bodaamalla. Miksi hän jättää vajavaisen ihmisen pyytelyn varaan sen minkä hän voi ilmankin tehdä?

Eräs kaikkein siteeratuimpia raamatunpaikkoja lienee Joh. 3:16, jonka lukeminen saa jo herkimmät lankeamaan loveen. Mutta jos kerran Jumala on meitä niin hirveästi rakastanut, ja kaikkivaltiaana vieläpä tiennyt kaiken ennalta, SILTI hän on antanut ihmisistä melkomoisen osan (jonka suuruudesta uskovaiset riitelevät verissäpäin) mennä kadotukseen. Mikä isä se on, joka näkee ennalta lapsensa joutuvan vaaraan eikä käytä kaikkia keinojaan tämän pelastamiseksi? Jospa vaikka kokeilisi hiukan voimiaan. Vai eikö ohjat olekaan kaikkivaltiaan Jumalan käsissä?

Joku nyt ontuu tuossa uhraamis- ja sovitusjutussa. Ja pahan kerran. Voisko joku vastata näihin kysymyksiin vaikka mielellään ilman kehäpäättelyä?
  5. Samaa polkua olen itsekin tässä kulkenut. Raamatun uskottavuus on jatkuvasti vaan heikentynyt tiedon lisääntyessä. Itse sanoin aikanaan fundamentalistiuskovana, että Jumalan Sana on kallio, joka kestää kaikki hyökkäykset ja kaikki tosiasiapohjaiset vastaväitteet. No näitä tosiasiapohjaisia väitteitä olen lukenut ja Raamattu on kyllä kirkkaasti ottanut siinä hopeat.

Vaikeinta on ollut älyllinen rehellisyys, eli ottaa eri lähteistä tuleva tieto vastaan samojen kriteerien mukaan, tarkastella kaikkea tietoa yhtä kriittisesti. Uskonnoille, tässä tapauksessa kristinuskolle on rakennettu vahvat puolustusjärjestelmät; siellä mm. pidetään jopa hyveenä ulkopuolelta tulevasta tiedosta kieltäytymistä. Jos joku asia tapahtuu rukouksen mukaan, se on Jumalan siunausta, mutta jos asiat menevät ihan toiseen suuntaan, silloin vakioselitysten mukaan Jumalalla on jotain parempaa tarjolla kuin mitä ihminen on osannut pyytää ja/tai ymmärtää, tai ei ole rukoiltu oikein, riittävästi tai riittävän vahvalla uskolla.

Uskovat ystäväni seuraavat minua melkoisella mielenkiinnolla ja tietyin ennakko-odotuksin. Minullahan on takuulla hirveän tyhjä olo? Pelkäänhän kuolemaa? Onhan minulla kuitenkin ihan mahdoton kaipaus takaisin, kaipaus, jota tuskin pystyn peittämään vaikka yritän? Heille on ihan valtava pettymys kun kerron, että oloni parantuu jatkuvasti ja logaritmisella asteikolla, kun ajallinen etäisyys noihin hengellisiin piireihin kasvaa, kun en tunne mitään kaipuuta ja kun en edes osaa pelätä kuolemaa.

Yhdyn täysin ajatukseesi siitä, että pelastuskokemukset, mielenrauhan kuvitelmat ja taivaskaipuu ovat eräänlaista sisäsyntyistä defenssiä tuntematonta vastaan. Minä koen taakan pudonneen hartioiltani, kun minun ei enää tarvitse pinnistää itsestäni uskonnollisuutta, jota en tosiasiallisesti tunne. Jos taas löydänkin äkkiä jostain "uuden valon", alan luonnollisesti kulkea sitä kohti.

Huomautan vielä erikseen, että todetessani epäuskoni Jumalaa, Jeesusta, Pyhää Henkeä ja Raamattua kohtaan en halua pilkata noita niin monille ihmisille niin tärkeitä käsitteitä. Tiedänhän omasta kokemuksestani, mitä ne voivat merkitä; olisinhan itse joskus ollut valmis kuolemaan niiden puolesta. Mutta en liioin voi enää todistaa kenellekään syntejä anteeksi, koska en usko koko käsitteeseen sen uskonnollisessa mielessä.