Vapaa kuvaus

Rauhallinen, hidas perushämäläinen. Ei kiirettä mihinkään muualle kuin syömään. Lempikirjat: Monte-Criston kreivi Koulutus: Ammattikorkeakoulu Ammatti: Kauppa/palveluala Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: eslest@suomi24.fi

Aloituksia

33

Kommenttia

401

1. Katsoisitko vastaukseni 22:47, sieltä kehäpäättelyä koskeva osa.
  2. Ihan aluksi pisteet sinulle siitä, että sanoudut (ilmeisen lestadiolaisesta taustastasi huolimatta) irti liikkeen ikiomista selitysmalleista. Olet päässyt tutkimusretkelläsi, komerosta kurkistamisessasi vaiheeseen nro 2. Onnittelen. Mutta maailma on niin lavea, Lassi, Lassi pieni. Kun tuuli käy hiukan nokkaan, ovi läjähtää heti kiinni. Muistan nuo fiilikset (itselläni kymmenkunta vuotta sitten).

"Totuus on Jeesus Kristus Jumalan Poika Vapahtaja." Tarjoat siis tässä valmiin selityksen sille, mikä on totuus. Et onneksi ainakaan väitä harjoittavasi arvovapaata asioiden punnintaa. Jeesuksen Kristuksen totuudeksi päättely tapahtuu Raamatun avulla, eikö niin? Vai onko sinulla asiasta yhtäkään Raamatun ulkopuolista todistusta? Ajatteluasi kutsutaan kehäpäättelyksi. Tiedätkö, mikä se on?

Lisäksi, nuo hengelliset latteudet (sillä sellaisiksi ne muuttuvat, sisällön kenties suurestakin arvosta huolimatta, kun niitä toistellaan riittävästi) olen kuullut jo satoja kertoja ja jopa itsekin toistellut niitä. Ja perustellut kymmenille, ehkä sadoille ihmisille.

"Totuus löytää meidät, me emme löydä totuutta. Totuus omistaa meidät, me emme kukaan omista totuutta." Hienoja fraaseja. Mistä nuo ovat kotoisin? Ihan kotikutoista päättelyäkö?

"Tutuus saarnauttaa järjen vastaista hulutusta pelastukseksi, jos herra isoherra järjen päätelmä ei sitä aiemmin tiennyt." Jälleen Raamatusta, eikö niin? Määrittelet siis etukäteen kaiken järjellä päätellyn hullutukseksi. Vähän samaan tapaan kuin eräät tuntemani saarnaajat siinä kohdin kun argumentit loppuvat: "Tämä on vain uskolla omistettava", tai: "Tämän voi vain elävä usko käsittää." (Kiinnitä huomiota kirjoitusnopeuteesi; tulee hassuja virheitä. Syyllistyn samaan, joten jätetään hyttysten kuurnitseminen. Toim. huom.)

"Sinun järkesi ei tule tavoittamaan ikinä Jumalaa. Jumalan voi tavoittaa ainoastaan Kristuksen sanan kautta, ja senkin ainoastaan uskolla Kristuksen sanaan." Mistähän sinä minun järkeni kapasiteetin luulet tietäväsi? Tosin en itsekään kuvittele tavoittavani Jumalaa järjelläni. Olisi ensin selvitettävä edes osapuilleen, mikä rooli hänellä koko tässä puuhamaassa on. Tuo sepustus "...Jumalan voi tavoittaa ainoastaan Kristuksen sanan kautta..." on samaa uskonnollista pullamössöä kuin muutkin samankaltaiset kauniin kuuloiset, mutta ah niin sisällyksettömät fraasit.

"Rationaaliseta järjeltä on niskat taitettava heti alussa, siksi mielessään rikas ei pääse ikinä taivaan valtakuntaan vaan jää ulos kuin lumiukko." Lutheria vapaasti (mutta ajatuksellisesti mielestäni oikein) muisteltu, eikö totta? Ja millä HÄN perustelee tuon? (Ai niin, Lutherin sanathan ovat AKSIOMAATTISESTI totta, niitähän ei edes tarvitse perustella. Siis miehen, joka mietiskeli, onko naisella sielu, ja joka toimi Hitlerin tienraivaajana mitä juutalaisiin tulee.) En muuten kuvittele olevani mielessäni rikas; sellainen ei tällaisiakaan asioita kysele. Kovinkin köyhä olen, mutta sillä erotuksella että minussa ei ole monta rikkaaksi tekeväistä...

"Pahalta näyttää, pahalta näyttää. Sinun pitäisi tehdä parannus, uskomalla evankeliumi Kristuksesta omalle kohdallesi." Kuules nyt, etkö tajua? Sitähän minä tässä juuri yritän, huudan sinuakin avuksi että voisin uskoa evankeliumin, mutta pahalle, pahalle näyttää... (tuossa toistossa allatiivi on oikeampi kuin ablatiivi.)
  3. Silloin kun minä rukoilin - sitkeästi,vuosikymmeniä - minulla oli mitä luultavimmin Kristuksen mieli, mitä se sitten tarkoittaakin. Nyt en ole enää varma.

Mutta hei pysytäänpä asiassa: tuossa raamatunpaikassa ei puhuta mistään ehdoista mitään, eikä sanota, että kaiva lisäehdot sieltä tai täältä. Eikö ihan selvään ja suoraan Raamatun sanaan siis saa uskoa?