Vapaa kuvaus

Rauhallinen, hidas perushämäläinen. Ei kiirettä mihinkään muualle kuin syömään. Lempikirjat: Monte-Criston kreivi Koulutus: Ammattikorkeakoulu Ammatti: Kauppa/palveluala Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: eslest@suomi24.fi

Aloituksia

33

Kommenttia

401

1. Valtava ilo ja riemu syntyy, kun lestadiolainen tai mikä tahansa uskova saadaan kiinni jostain luvattomuudesta. Mikähän siinä oikein on taustalla? Mitä iloa kenellekään on siitä, jos lestadiolainen lankeaa johonkin, jota hänen vakaumuksensa ei hyväksy?

Jaa- unohdin, että vahingonilo on ehkä kaikkein aidoin ilon muoto.
  2. Olet oikeassa, Hornet, sinun pitäisi ensin mielellään tutustua siihen, mitä rovasti (LLL)opetti, jos haluat todella tutustua asiaan. Mielestäni el:n ja vl:n välillä on kolme eroa - niiden merkittävyydestä voidaan sitten olla monta mieltä.

Ensimmäinen on ero joissain ulkonaisissa asioissa. Esikoiset ovat ainakin muodollisesti karunpia joissain pukeutumiseen ja asumiseen liittyvissä yksityiskohdissa. Nämä yksityiskohdat (solmiottomuus, liinan käyttö seuroissa jne.) ovat kuitenkin suurelta osin perua sadan vuoden takaa, joten nykyisin, kun asioiden symboliarvot ovat muuttuneet, irrallaan kontekstista ne näyttävät hiukan hassuille. Niillä on merkitystä lähinnä ryhmäidentiteetin kannalta.

Toinen ero on seurakuntaopissa. Eksklusiivisuutta on molemmissa suunnissa, mutta (mielestäni) vanhoillisilla se on vielä oleellisempi osa oppia ja identiteettiä kuin esikoisilla.

Kolmas on suhtautumisessa Laestadiuksen perintöön. Vl:t sanovat mieluusti, että lestadiolaisuus on jumalattomien antama pilkkanimi. He eivät myöskään lue LLL:n saarnoja seuroissa, mikä taas on esikoisilla käytäntönä. El:t ovat julkaisseet kaikki saatavilla olleet Laestadiuksen tekstit, joita joku muu ei ole julkaissut (nyt saatan hiukan liioitella, mutta pääosin asia on näin). Mm. saarnakokoelma sisältää kolme paksua kirjaa, tuhansia sivuja tekstiä.

En edellä halunnut ottaa kantaa paremmuuteen tai huonommuuteen, koska se on niin näkökulmariippuvainen asia ja aiheuttaa hedelmätöntä eipäs-juupas-väittelyä ja sellaisten ei-eksaktien argumenttien käyttöä, jotka eivät sano suurelle yleisölle mitään ja jotka kuka tahansa voi ottaa käyttöön. Esimerkki: "Sen voi ymmärtää vain uskon kautta."

Voisiko joku jatkaa, mieluiten asiapohjalta?
  3. Kiitän ketjun edellistä kirjoittajaa tärkeän asian esiin nostamisesta. Olen myös iloinen siitä, että esittämällä mielipiteesi sallit minun esittää joitakin pieniä tarkennuksia.

Seurakunnan tuleekin olla saarnaajiensa herra. Mutta hyvään seurakuntajärjestykseen - siis ihan käytännöllinen asia - kuuluu, että asioita hoidetaan virkatietä. Jos kaikki hääräävät omien korvasyyhyjensä mukaan samojen asioiden kimpussa, tulee pelkkiä sekaannuksia. Minusta nykyinen (ainakin virallisesti tunnustettu) järjestys, että lähetysmiehet, vioistaan ja opillisista käsityksistään riippumatta, hoitavat yhteydet muualle, on perusteltu.

Katsot minun lipaisevan Lapin suuntaan, kun en yhdy julkiseen loanheittoon. En ryhdy siihen provosoitunakaan. Sillä ei rakenneta yhtään mitään. Sen sijaan rauhallinen keskustelu, toinen toistaan kunnioittaen ja loukkaamatta, toisen kantoja ymmärtämään (vaikka ei hyväksymään) pyrkivä, on mielestäni useimmiten johtanut parhaimpiin tuloksiin. Mielestäni "yleisön" keskustelut on hoidettava täällä kotimaassa.

Kun nyt niin kovin peräät todellisia käsityksiäni joistain asioista, totean vaikkapa seuraavaa:
    -Kristuksen seurakunta on kaikkialla, myös siellä, missä Hänen nimensä oikeassa uskossa avuksi huudetaan. Se ei ole sidottu meidän herätysliikkeeseemme
    -Ehtoollisyhteys Suomen kirkon kanssa on säilytettävä eikä nykyisten jumalanpalveluskaavojen perusratkaisuissa ole mitään opillisesti epäilyttävää
    -hyvin monien liikkeessämme syntinä pidettyjen asioiden synnillisyys riippuu paljolti asiayhteydestä ja ennen kaikkea ihmisen mielestä

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että opillisia harhoja ei kannata eikä saa sementoida ikiajoiksi, mutta keinoista olen ehkä hiukan eri mieltä. Maltillisuus ei ole peräänantavuuden synonyymi.

Tässä tätä kavaluutta lisää :)
  4. Jäit kyselemään, mitä tarkoitan Lappi-fanilla. Ehkä on syytä selittää, koska termi ei ole vakiintunut siten, että se loisi yhtäläisiä mielikuvia.

Termillä tarkoitan ihmistä, joka esiintyy Lapin äänitorvena muualla. Hän pitää oletusarvoisesti kaikkia muita ajatuksia, mielipiteitä ja raamatunselityksiä toissijaisina Lapista tulevaan nähden. Hänen mielestään on suunnilleen kaikki rukoushuoneen vessassakäyntiä merkittävämmät asiat ja tapahtumat alistettava Lapin ymmärryksen vahvistettavaksi. Termin tarkoittama henkilö katsoo myös toimivansa jonkinlaisena Lappi-moraalin vartijana ja pitää tarkoin yllä (itse oikeaksi arvioimaansa) Lappi-ryhtiä tässä maallistuvassa kristillisyydessä. Hänen mielestään (Ruotsin) Lapin ja Suomen välillä on diodi, jonka kautta viisaus ja ymmärrys kulkevat vain yhteen suuntaan.

Jos asut vähänkään merkittävällä esikoislestadiolaispaikkakunnalla etkä ole missään havainnut kuvaamiani ihmisiä ja ilmiöitä, et ole pitänyt silmiäsi ja korviasi auki.

On huomattava, että herätysliikkeemme perinteen mukainen pukeutuminen ja elämä eivät suinkaan ole itsestään selviä indikaatioita Lappi-fani-ilmiöstä! Moni pukeutuu ja toimii mielellään perinteisen esikuvan mukaisesti ilman mitään ulkonaista pakkoa tai vaatimusta, eikä silti esitä muihin kohdistuvia lainomaisia vaatimuksia.
  5. Ovatkohan innokkaimmat Lappi-fanit ajatelleet, minkä karhunpalveluksen he tekevät herätysliikkeen yhtenäisyydelle ja raittiille opille? En usko kenenkään tervehenkisen saarnaajan, oli hän sitten Lapista tai lannasta, kannattavan sitä, että joku osa instituutiosta nostetaan sen maantieteellisen sijainnin takia muiden yläpuolelle. Joskus olen ollut kyllä haistavinani sitä joissain saarnoissa, mutta pidän sitä enemmän liturgiana.

Kun nyt sitten muutamat esiintyvät Lapin arvovallalla esittäen mielipuolisia ja epäraamatullisia vaatimuksia, he pilaavat Lapin saarnaajienkin maineen. Sellaista vaatimuksen ja tuomion henkeä, joita nämä Lapin agentteina itseään pitävät edustavat, en ole havainnut omissa keskusteluissani Lapin saarnaajien kanssa. Tuikeasilmäisten, toisten oletettuihin ja todellisiin vikoihin innokkaasti tarttuvien, omatekoisten etelä-suomalaisten tuomareiden vastakohtina olen oppinut tuntemaan Lapin saarnaajia kylläkin tiukasti kannastaan kiinnipitävinä, mutta kuitenkin lämminhenkisinä ja elämää ymmärtävinä miehinä.

Jospa nämä Etelä-Suomen oikeaoppisuuden vartijat vain ymmärtäisivät olla pilaamatta toisten mainetta! Lapin saarnaajat ovat monta monituista kertaa joutuneet oikomaan näitä omatekoisia tuomareita, jotka heiluvat kuin pillastunut sarvikuono posliinikaupassa.

Meillä suomalaisilla on kyllä oma pesämme siivottavana. Annetaan vaan meidän omien lähetysmiehiemme hoitaa "viralliset" yhteydet Lappiin ja muualle. Näin vältytään monilta väärinkäsityksiltä ja muilta sotkuilta.
  6. tai ainakin puhuttu totuudenvastaisesti. Pakko myöntää etten ole kirjoittanut ylös linkkejä kun keskustelu on vellonut ajoittain kiihtyen ja välillä laimetuen jo pitkään. En siis voi osoittaa sinulle tätä tai tuota paikkaa missä näin olisi tehty.

Muistan kuitenkin erään väitteen heti: kerrottiin, että heidän piirissään olisi harjoitettu haureutta ja jopa hyväksytty se. Toinen väite oli, että niissä piireissä olisi harjoitettu hypnoosia.

Ensimmäiseen väitteeseen totean, että haureutta esiintyy kaikkialla missä on ihmisiäkin. Se ei ole minkään liikkeen tai suunnan yksinoikeus eikä toisaalta mikään liike ole puhdas siitä. Mutta haureutta ei mikään lestadiolaissuunta, minkä tunnen, hyväksy missään muodossa.

Toisen väitteen osalta tiedustelin asiaa kerran eräältä leeviläisten tunnetulta edustajalta, joka ei suoranaisesti ollut kieltänyt erästä ystäväänsä hakeutumasta hypnoosihoitoon tupakoinnin lopettamiseksi. Väöite "hypnoosin harjoittamisesta leeviläispiireissä" oli siis aika yliampuva.

Pakko kai tässä erikseen todeta, että itse edustan tyystin muuta (lestadiolaista) ajattelutapaa kuin leeviläiset. Mutta on heidän ajattelussaan ihan oikeitakin elementtejä.

Muitakin yksittäisiä epätarkkuuksia tai suoranaisia valheita on esiintynyt. Jos nyt en voi tässä luetella linkkejä enkä nimetä henkiöitä, vedätkö minut oikeuteen? Ja koetko itse olevasi väitteen kohteena, kun kalikka niin tuntuu kalahtavan?