Vapaa kuvaus

Rauhallinen, hidas perushämäläinen. Ei kiirettä mihinkään muualle kuin syömään. Lempikirjat: Monte-Criston kreivi Koulutus: Ammattikorkeakoulu Ammatti: Kauppa/palveluala Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi Messenger: eslest@suomi24.fi

Aloituksia

33

Kommenttia

401

1. Pakko tunnustaa, että vaikka minulla oli jo sirpaleinen kuva raamatun maailmankuvan vanhentuneisuudesta ja fundamentlistisen tulkinnan harhaanjohtavuudesta, pidin siitä kiinni melkein viimeiseen saakka.

Oikeastaan merkittävin oivallukseni oli asettaa raamatun sisältämä ja kaikki muu, mukaan lukien tieteen tuottama tieto samalle viivalle, antamatta raamatulle mitään tasoituspisteitä. Toki olin pitkään samanlaisten sisäisten selittelyjen vankina kuin nimimerkki 'viksumpi': tein arvioita siitä, miksimikä raamatunkohta olisi kirjaimellisesti tulkittava ja mikä ei, mikä oli vanhaan liittoon kuuluva ja mikä ei jne. Älylliseen rehellisyyteen pyrkivä tarkastelu tuotti kuitenkin umpikuvan kaikissa raamatun arvovaltaa pönkittävissä selityksissä.

Tällä palstalla olen seurannut mitä suurimmalla mielenkiinnolla eri ajattelutapoja edustavien kirjoittajien mittelöä. Sinä, Turkana, yhdessä Vanhan-Kissan, Apo-Calypson, Asianharastajan sekä muutaman muun kanssa vedät kirkkaasti voiton. En ymmärrä niinkään noista syvimmistä tieteellisistä argumenteista, kiinnitän enemmänkin huomiota argumentoinnin laatuun. Silloin kun sen taustalta paistaa jonkun (minkä tahansa) ajattelutavan silmitön puolustaminen hintaan mihin hyvänsä, minua tökkii (joskus joidenkin evoluutioteoriankin kannattajien puheenvuoroissa). Todelliset argumentit loppuvat kuitenkin lähes poikkeuksetta kreationistien leiriltä, kuten mainio piin olemusta käsittävä keskustelunnekin - vaikkei lopulta käsitellyt kovinkaan laajasti palstan aihetta - osoitti. Sen verran itsekin muistan lukion pitkästä matematiikasta, että ymmärsin perustelunne ensi lukemalla.

Juuri tuo 'viksumman' inttäminen selvissäkin asioissa laittaa miettimään mikä on noin hyvä periaate että kannattaa kerta toisensa jälkeen lyödä päätänsä seinään.

Joku 'viksumpi' tajuaa nikistäni, mitä uskonsuuntaa olen joskus edustanut.
  2. Parahin Teuta, kiitos osoittamastasi ymmärryksestä. Seuraamme nyt vähän aikaa mille täällä alkaa näyttämään. Toivon myös että henkilökohtaiset, ilkeät hyökkäykset jäisivät kokonaan pois.