Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mjiau
profiilit
mjiau
mjiau
Vapaa kuvaus
Aloituksia
74
Kommenttia
141
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Pääasia, että lähdet itsesi takia hakemaan apua lääkäriltä, etkä itte itteasi kanssa nurkkaan murjottamaan. Olokin paranee, kun apua alkaa tulla! Lääkäriin mars! Tai sitten itsehoito-ohjeita mm. täältä:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/irtiahminnasta/Pages/default.aspx
04.09.2013 18:54
Kyllä todellakin hävetti ja paljon, kun ahminta oli pahimmillaan. Kassalla koitin näyttää siltä, että "taas meillä on tarhassa lapsilla synttäreitä ja siksi ostan 10 sulkaalevyä, 24 vanukasta, 10 litraa jäätelöä jne" vaikka oikeasti olen lapseton sinkku, joka ei ole tarhaa nähnytkään.
Mutta puollustuksekseni kerron hieman taustojani, jotka synnyttivät syömishäiriöni. Olen ala-aste ikäisestä lähtien olen syönyt kunnon kotiruokaa saman verran kuin fyysistä työtä tehnyt isäni, mutten ole koskaan ollut läski, vaan aivan laiha tikku, koska olen ollut myös koko ajan liikkeessä ja aina harrastanut monipuolisesti urheilua. Lisäksi olen saanut olla kiitollinen aktiiviselle aineenvaihdunnalleni.
Kuutisen vuotta sitten tilanne muuttui tramaattisesti kun sairastuin alle 30-vuotiaana ja jouduin jäämään yli seitsemän vuoden sairauslomalle, jolla olen edelleen, koska niskani pamahti monen syyn yhteyssummana.
Olin tottunut harrastamaan kovaa liikuntaa 3-5 kertaa viikossa, kuten karatea, kuntonyrkkeilyä, erilaisia jumppia jne. Ja yhtäkkiä en pystynyt tekemään mitään muuta kuin makaamaan sohvalla ja napsimaan kovia kipulääkkeitä ja lihasrelaxantteja vuoron perään.
Vaikken ollut varsnaisesti millään lailla halvaantunut tms. niin käytännössä olin täysin toimintakyvytön. En pystynyt olemaan ollenkaan istuma-asennossa, en pystynyt käymään kaupassa, en pystynyt siivoamaan, en pystynyt harrastamaan mitään. Pahimmillaan tilanne oli täysin sama kuin jos käteni olisi leikattu irti, koska en niskakivun takia pystynyt tekemään niillä mitään ja tietysti myös aika kulutti käsistä voimat pois ja ne lähti shokeeraavan nopeasti.
Avunpyytäminen on minulle aina ollut täysin mahdotonta. Olen aina ollut ns. ei tartte auttaa tyyppi ja lähinnä suuttunut, jos joku toinen on tullut tielle säheltämään, tai siltä se avun saaminen on aina tuntunut. Ja nyt olin tialnteessa jossa olisin tarvinnut apua joka ikisessä asiassa ja olin vielä sinkku, joten kaikki mahdolliset hommat olivat automaattisesti minun kontollani.
Yritin saada apua mm. Kelalta, mutta alle 30-vuotiaana olin liian nuori, enkä ihan riittävän huonossa kunnossa saadakseni esim. kotiapulaisen. Ja koska tulotaso romahti sairasloman myötä, niin ulkopuolisen palkkaaminen ei tullut kyseeseenkään. Tunnuin tippuvan joka asiassa kuiluun, mihinkään etuuteen en ollut tarpeeksi vammainen ja tai sitten olin liian vammainen.
No tämän kaiken pa**** keskellä minulle alkoi kehittyä ahmimishäiriö ja koska kipulääkkeiden takia aineenvaihduntani oli koko ajan jumissa, enkä enää voinut harrastaa mitään liikuntaa, niin painokin nousi helposti. Yritin hakea apua mm. kahdelta psyatrian erikoislääkäriltä, fysiatrian erikoislääkäriltä, neurologian erikoislääkäriltä ja neuropsykiatrian erikoislääkäriltä. Kaikki myönsivät, että minulla selvästi on syömishäiriö ja se lisättiin sairauskertomukseenkin jo vuonna 2008 ja siihen suositeltiin määräämään kuntoutusta kuntoutussuunnitelmaa laadittaessa, mutta lopulta se aina jätettiin lääkärien toimesta huomioimatta, joska sain pääasiassa pidettyä painoni lähellä normaalipainoa, joka minun pituisellani on 54kg-68kg ja painoni heitteli 54kg-72kg välillä, Eli painoni heitteli 20 kilolla, mutta sitä ei lähdetty hoitamaan, koska se pysyi normaalipainon alueella pääasiassa. Olisin kuitenkin itse halunnut apua jo tässä vaiheessa, ettei tilanne karkaisi käsistä jossain vaiheessa.
Kesällä ahminta sitten kokonaan karkasi käsistä ja söin 10kk aikana kroppaani lisää läskiä 36kg!!! Minä olin aktiivisesti koittanut apua hakea ahmimiseen vuodesta 2008 lähtien reippaasti yli 10 lääkäriltä, kunnes lopulta keväällä 2013 puolivahingossa löysin lääkärin, joka osasi auttaa ja sen jälkeen en ole ahminut, enkä ostanut kaupasta "lastenjuhlia varten kaikkia herkkuja", vaan olen laihtunut 21kg ja normaalipainoa aletaan lähestyä. Oikean lääkärin löydyttyä nimittäin löytyi nopeasti myös ravintoterapeutti ja syömiseen syytä kanssani etsininyt toinen terapeutti.
04.09.2013 18:49
Mutta mun mielestä, et mitenkään erityisesti kuullosta siltä, että kyllä sulla nyt varmasti olis ADHD.
Tässä pari esimerkkiä:
-Jos sulla olis ADHD, niin se ei todellakaan olis rauhottunut viä tossa iässä, vaan nyt alat olla siinä kaikkein vaarallisemmassa iässä.
-"lapsena vaan jostain tuntemattomasta syystä kävelin heikoille jäille ja humpsahin sinne. Tiesin tosin että jäät oli jo heikkoja mutta kävelin silti"
-> MITEN ADHD-TYYPPI OLIS TOIMINU? Ensinnäkää se ei olis tajunnu, että ne jäät on heikkoja, vaan sinne meneminen olis ollu maailman paras kuningasidea. Ja seuraavana päivänä sinne jäille olis todennäkösesti painellu taas, kun olis saanu toisen loistavan kuningasidean ja täysin unohtanu jään heikkouden ja jäihin humpsahtamisen, koska se ei sisältyis kuningasideaan.
-"Pienenä kirjotin novelleja ja sen semmosia mutta niitäkään en saanu loppuun koskaan." -> Kyllä ADHD-tyypit saa yleensä edes jossin vaiheessa valmiiks sen asian mistä ne tykkää, varsinki jos ne sitä harrastaa. Ja yleensä ne on viä todella hyviä siinä, siillon kun ne saa jotain valmiiks.
Jokaseen ihmiseen pystyy jollain lailla yhdistään ADHD-piirteitä, jos haluaa. Yks ADHD:n tunnusmerkki on se, ette sille jolla on ADHD tuu mieleenkään, että sen käytös vois johtua ADHD:sta, koska sen omasta mielestä se on täysin normaali ja muut on vaa hölmöjä tms. kun ei pysy sen nopeessa ajatuksenjuoksussa mukana.
03.09.2013 20:39
Jos oikeasti haluat varmuuden asiaan, niin sinun pitää kääntyä NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRIN puoleen. Neuropsykiatrian erikoislääkäreitä löytyy ainakin sairaaloiden neuropsykiatrian poliklinikoilta.
03.09.2013 20:28
EHDOTTOMASTI MEET OIKEAN ALAN LÄÄKÄRILLE DIAGNOSOITAVAKSI!!!! Psykiatri EI ole oikea henkilö ottamaan tähän asiaan mitään kantaa, saatika sitten diagnosoimaan mitään. Mikäli ko. psykiatri olisi ammattitaitoinen ja haluaisi oieasti auttaa sinua, niin hän olisi heti ohjannut sinut oikean alan lääkärille kokeisiin ja kertonut ettei hän ole millään lailla oikea taho ottamaan kantaa, lääkkeistä puhumattakaan!!!
Lääkkeistä sen verran, että jotkut masennuslääkkeet menevät hieman päälleikkäin ADHD-lääkkeiden kanssa, mikä käytännössä tarkoittaa että esim. Voxtra-masennuslääkettä EI voi käyttää samaan aikaan ADHD-lääkkeiden kanssa, jossa ne reagoivat yhdessä, esim. nostamalla tai laskemalla lääkkeiden toimivuutta tai jollain vakavammalla haittareaktiolla, kuten sydänkohtaus. Tämän takia nämä päällekkäin keskenään osittain menevät lääkkeet saattavat hetkellisesti auttaa ADHD:seen. Lähinnä tämä tapahtuu siksi, että monen tälläisen masennuslääkkeen haittavaikutuksina on ADHD:n oireet ja kun niitä ottaa ADHD:ta sairastava, niin ne kääntyvät päälaelleen ja toimivat lähinnä enemmän myötävaikuituksina kuin haittavaikutuksina ja ajan myötä heikkenevät, kun kropan toleranssi nousee. Samasta syystä ADHD-lääkkeet rauhoittavat ainostaan ADHD:ta sairastavia ja muut menevät niistä ihan sekaisin ja kierroksille.
95% mahdollisuudella sulla ei ole ADHD:ta eikä ADD:ta. Mutta jos oikeasti haluat varmuuden asiaan, niin sinun pitää kääntyä NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRIN puoleen. Psykiatri, neurologi ja neurologian lääkäri, ovat täysin väärän alan lääkäreitä tässä asiassa, vaikka niiden tittelit samalta kuullostavatkin. Neuropsykiatrian erikoislääkäreitä löytyy ainakin sairaaloiden neuropsykiatrian poliklinikoilta.
Ja kaikille teillä ääliöille, jotka täälä jauhatte ettei ADHD olisi sairaus, niin miksi se löytyy täältä sairauksista? Ja miten teistä kukaan ikänä onistui löytämään tänne, kun ADHD löytyy neurologisten SAIRAUKSIEN alta? Oikea osoite valittaa olisi ennemminkin Suomi24-palvelun asiakaspalvelu. Kertokaapa kantanne heille, jotta he voivat siirtää ADHD:n "oikean" otsikon alle, niin "me tyhmät emme mene halpaan ja luule, että ADHD olisi sairaus"
Mielellään voisitte myös kertoa, että mitä todisteita teillä väitteestänne on? Onko teistä kukaan neuropsykiatrian alalla?
03.09.2013 20:23
Mää en nytte oikeen ymmärrä, että ketä syytät ****** puhumisesta?
Mää en oo puhunu ADHD:n peritymismääristä mitään, mutta kerrompa nytten sitten siihenkin mielipiteeni: ADHD peritymismääräprosenttiarvaukset heittelee todella laajasti, joten siihen itte prosenttimäärään en ota kantaa. Mutta se tiedetään, että niissä tapauksissa kun ADHD on periytynyt, on se ollut pääasiassa äidiltä pojalle.
Ja oletan, että otit kantaa siihen, että vain 5%:lla väestöstä on ADHD ja että se olis susta ******, vaan se pitäis olla suurempi määrä? Jos oletetaan, että ADHD periytys käsittämättömän suurella prosentilla eli tolla sun 80%, niin kymmenen pariskunnan eli yhteensä 20 aikuisen ihmisen lapsista, vain 8 lapsella kymmenestä olisi ADHD, jos jokainen pariskunta saisi 1 lapsen. Ja tässä tuloksessa siis ainakin yhdellä pariskunnasta tai molemmilla tulee olla ADHD.
Eli kun 10-20 ADHD:ta sairastavaa aikuista hommaa lapsen, niin 80% periytymisellä ADHD PERIYTYY AINOASTAAN 8 LAPSELLE. Eli ADHD:ta sairastavien määrä laskee. Tai ainakin mun laskupäällä 8 on vähemmän kuin 20?
02.09.2013 22:15
Mulla on tosi korkee toleranssi lääkkeitten kans, joten mulla alotettiin suoraan sillä 60mg päiväannoksella. 3,5 viikkoo meni siihen, kun allerginen reaktio iski päälle.
Suosittelen, ettet ota mitään muita lääkkeitä täysin samaan aikaan Seronilin kanssa, vaikkei yhteisvaikutuksia olekkaan. Itte otan heti herätessäni Seronilin ja pidän ainaki reilun tunnin väliä lääkkeillä ja mielellään myös syön pussikeiton ja vasta sen jälkeen otan aamun kipulääkkeen.
Voit myös soittaa mihin apteekkiin vaan ja kysyä lääkkeitesi yhteensopivuutta myös heiltä täysin veloituksetta. Jos sattuvat kysymään, että oletko (kanta-)asiakas tms etkä ole, niin voit sanoa ettet vielä ole tullut ostamaan Seronilia heiltä tms, ellei satu oleen jonkun apteekin kanta-asiakas.
01.09.2013 22:38
Huippua!!!! Tohon määkin tähtään, että ne kilot kans pysys poissa. Millä keinoilla oot saanu kilot pysyyn poissa? Jos nyt unohdetaan kuluta enemmän kun syö.
01.09.2013 16:59
Kiitokset ja tsemiä sinnekkin!
Lääkkeeks mulle kans määrättiin Seronil ja päiväannos on 60mg, niinkun ohjeessakin lukee. Mikäli sulla on käytössä muita lääkkeitä, niin suosittelen varmistaan päällekkäisyydet niin apteekista kuin lääkäriltäkin, meinaan itte sain allergisen reaktion, kun Seronilin (otan aamulla) ja kipukynnyksen nostolääkkeet (otan illalla) ei jääny tarpeeks pitkää väliä eli 10-12 tuntia.
Jouduin sairaalaan yäks ja sitten allergia ja altistuskokeisiin, joissa ei selvinny mitään, mutta lääkärin kans todettiin, että 2 lääkettä menee liikaa päällekkäin ja pienennettiin kipulääkeannosta. Sen jälkeen oon ongelmitta käyttäny Seronilia kohta 3kk.
Seronil 60 mg on muuten ainoo lääke nimenomaan ahmimishäiriöön (BED), näin totes lääkäri, kun mietittiin allergisen kohtauksen jälkeen, että miten edetään.
01.09.2013 16:49
Päivittelempä omaa tilannettani: Eli viime helmikuussa aloitin tämän keskusteluketjun ja sen jälkeen itse puolivahingossa löysin apua, näin hommat meni:
Soitin jokaiseen yksityiseen terveyspuljuun, yhdessäkään ei ollut Tampereelta tarjota kuin yhteensä kahden ravintoterapeutin palvelua, mikä ei mielestäni ollut riittävää.
Olin yhteydessä Kelaan ja he sanoivat maksavansa pienen osan terapiakuluista, jos löytäisin itse heidän sivuillaan olevista terapeuteista itselleni sopivan. Joten laitoin reilulle 160 terapeutille kyselyä meilillä, että ovatko erikoistuneet ahmimishäiriön, BED:n tai syömishäiriöiden hoitoon. Vastauksia tuli alle 10, joista suurin osa ilmoitti olevansa varattuja useamman kuukauden kaikki ajat, pari ílmoitti järjestävänsä vesiväreillämaalausta tms, joka parantaisi syömishäiriöt ja samalla kaikki muutkin häiriät . Mutta kaikkein "paras" vastaus tuli 40 vuotta psykoterapeuttina toimineelta mieheltä: "Olen erikoistunut nimenomaan mainitsemasi sairauden hoitoon koko urani ajan, mutta voisitko ennen ajan varausta kertoa, että mitä tarkoitat syömishäiriöllä?" Siinä vaiheessa meinasi tieyokone lentää kaaressa parvekkeelta!!
Lopulta epätoivoissani soitin Tampereen yliopistollisen keskussairaalan vaihteeseen, selitin tilanteeni ja kysyin että löytysikö koko sairaalasta ketään lääkäriä, joka osaisi auttaa. Minun onnekseni vaihteeseen vastannut oli hommaansa motivoitunut ja pitkän ajan etsinnän jälkeen löytyi sisätautien erikoislääkäri, joka oli erikoistunut mm. lihavuusleikkauksiin ja ahmimishäiriöihin.
Sen jälkeen homma eteni helpommin. Ilmoitin omalle lääkärilleni tarvitsevani lähetteen ko. lääkärille ja sain sen. Mutta jonotusaika olisi ollut useamman kuukauden. Etsiessäni tietoa ko. lääkärin nimellä, selvisi, että hän työskentelee myös Mehiläisessä, joka on yksytyinen lääkäripulju. Varasin hänelle ajan sinne ja olinkin jo asiakkaana parissa viikossa.
Lääkäri määräsi minulle nimenomaa BED:n hoitoon tarkoitettua lääkettä ja käski aloittaa ENE-dietin ja ottaa ennen dietin aloittamista yhteyttä keskussairaalan ravintoterapeuttiin, jolle sain ajan jo seuraavalle viikolle.
Parin vauhdikkaan kokemuksen jälkeen tilanne on nyt tämä: En ole ahminut kertaakaan 21 viikkoon, tuosta ajasta olen ollut ENE-dietillä lääkärin ja ravintoterapeutin valvonnassa 17 viikkoa ja olen laihtunut 28 liikakilosta nyt 21kg. Ene-Dietti on siis erittäin niukka energinen dietti, jossa päivittäinen kalorimäärä on 500-800 kaloria. Se tehdään joko ruualla tai ENE eli VLCD (very low calory diet) tuotteilla, joita on pääosa esim. Nutrilett ja Naturdiet tuotteista. Tarkemmin olen tästä "eneilystäni" kertonut otsikolla: ENE-DIETTI, ENE DIEETTI ELI VLCD Laihdutus-muut dieetit kohtaan, jos kiinnostaa.
Mutta ratkaisu on siis löytynyt ja se on jokaisen mahdollista löytää, kunhan ottaa yhteyttä oman alueen sisätautien erikoislääkäriin, joka on erikoistunut esim. painonhallintaan tai lihavuusleikkauksiin. Ja samat kaverit saattaa löytää myös yksityiseltä puolelta. Meinaan kyllä minäkin olin soittanut Mehiläiseen ja kysynyt, että löytyykö Tampereelta ketään, joka osaisi auttaa ahmimishäiriössä ja sieltä vaihteentyyppi tuolloin toteisi ei löydy. Minulle selvisi, että lääkärit eivät kovinkaan monipuolisesti kerro tiedoissaan, että mihin kaikkeen ovat erikoistuneet tai mistä ovat kiinnostuneet. Täytyy vaan keksiä oikea hakusana ahmimista hoitavasta lääkäristä.
01.09.2013 01:35
Ilmeisti sulta alko sadut loppua 7+18? Tässä pari kohtaa missä puhuit ittes pussiin:
"Mielipiteeni perustuu oikean neurologian alan lääkärin lausuntoihin ja näkemykseen."
-> Neurologia ja neuropsykiatria ovat kaksi täysin eri alaa. Ihan sama kuin vetoaisit hammaslääkärin antamiin faktoihin ADHD:sta. Eikä sinulla taida olla mitään suomenkielistä tekstiä väitteestäsi? Paitsi omat kirjoituksesi?
"Neuropsykiatrit ovat suurimmilta osiltaan puoskareita"
-> Minä en ole koskaan ollut missään tekemissä neuropsykiatrin kanssa. Ilmeisesti sinulla on heistä kokemuksia, kun tiedät, että heistä suurin osa on puoskareita?
"luokiteltu oikeiksi sairauksiksi ei todista mitään"
-> Sinäkö siis päätät, että mitkä sairauksiksi luokitellut ovat oikeita sairauksia? Millä ammattitaidolla? Vai netissä kirjoittavan amerikkalaisen yleislääkärin "faktoihin"? Amerikassa on paljon esim. lääkkeitä, joiden myynti on kielletty suomessa, joten luotan enemmän suomalaisiin erikoislääkäreihin kun johonkin täysin tuntemattomaan tyyppiin, joka kirjoittelee netissä.
"En yleensä tykkää tai edes jaksa toistaa itseäni, mutta sanon nyt vielä kerran."
-> Se että hoet yhtä ja samaa lausetta, ei tee sitä sen enempää todeksi kuin oikeaksikaan.
31.08.2013 20:56
Mun diagnoosi EI perustu neuropsykiatrin, vaan neuropsykiatrian erikoislääkärin tekemiin kokeisiin. En minäkään kuule mihinkään psykiatriin luottaisi. Enkä kyllä luottaisi pelkkään neurologian lääkärin sanaankaan, vaan neuropsykiatrian erikoislääkärin tutkimuksiin ja diagnoosiin luotan.
Ja neurologian alan lääkärit ovat täysin eri asia kuin neuropsykiatrian, he hoitavat täysin eri sairauksia. Nimittäin olen niskakipujen takia ollut myös neurologian erikoislääkärin asiakkaana, joka on suomen johtava kipuasiantuntija. Ja hänelläkään ei ole tarvittavaa ammattitaitoa diagnosoida ADHD:ta, koska ei ole sen alan erikoislääkäri, vaan neurologian. Mutta hänenkin mielestään ADHD on vakava sairaus ja todellinen sairaus.
Se että netissä lukee jotain, jonka ehkä kai on joku amerikkailainen tyyppi kirjoittanut, joka ehkä saattaa olla lääkäri, ei todista yhtään mitään. Ja olet kyllä harvinaisen hölmö, jos uskot kaiken mitä netistä löydät, kunhan se vaan edes jollain lailla tukee sinun mielikuvitusmaailman mielipidettäsi. Aivan varmasti amerikkalaisen "lääkärit" ovat nettiin kirjoittaneet ettei syöpäkään ole sairaus, jos lähtee etsimään.
Minun tietoni perustuvat tapaamieni erikoislääkäreiden lausuntoihin, jotka oikeasti ovat erikoislääkäreitä, eivät valelääkäreitä eivätkä psykiatreja.
Vääriä ADHD-diagnooseja tehdään paljon, kun niitä tekee muut kuin oikeat alansa ammattilaiset ja se on yksi syy, miksi ADHD:ta ei oteta tosissaan. Varmasti kaikkia sairauksia diagnosoidaan väärin, koska vaan todella pieni prosentti lääkäreistä on ammatissaan oikeasti hyviä. Suurinosa on ihan hyviä, kohtuullisia ja osa jopa vaarallisen huonoja. Ihan samalla lailla kuin kaikissa muissakin ammateissa, eikä lääkärin ammattitaitoa voi itse arvioida, kuin tapaamalla lääkärin henkilökohtaisesta, koska silloin pystyy näkemään lääkärin motivaation työhönsä ja ammattitaitonsa kehittämiseen sekä halun tehdä oikea diagnoosi ja löytää paras apu. Selvää kuitenkin on, että erikoislääkäri on ammattitaitoisempi kuin saman alan yleislääkäri.
31.08.2013 17:26
ENE-DIETTI PITÄÄ TEHDÄ LÄÄKÄRIN VALVONNASSA AINA JOS SEN KESTO ON 2-3 VIIKKOA PIDEMPI!!!! Sopiva lääkäri on esim. sisätautien erikoislääkäri. Ene-dietti on helppo ja suht turvallinen tehodietti, mutta siinäkin on omat vaaransa, joihin meistä jokaisen kroppa reagoi erilailla. Esim. verenpainetta pitää tarkkailla, samoin ennen ene-dieetin aloittamista pitää ottaa mm. verensokeri-, kolesteroli- ja maksa- ja munuaisarvot. Jos on rahasta kiinni, kiin kunnallisella puolella ko verikokeet on ilmasia. Ja noita veriarvoja pitää myös tarkkailla ene-dietin aikana! Eli pelkästään suuri painoindeksi EI riitä ene-dieettiin, vaan lääkäri ja mielellään sen lisäksi myös RAVINTOTERAPEUTTI JA TERAPEUTTI, jotka tukevat laihtumista, antavat vinkkejä ja etsivät syyn syömiseen, jotta siihen voi puuttua. Heidänkin palveluitaan on saatavissa ilmaiseksi.
31.08.2013 16:22
ADHD:sta on kyllä tullut muoti-ilmiö ja se on todella ärsyttävää, kun oikeasti sairastaa ADHD:ta. Kun itse mainitsen, että minulla on ADHD, niin välittömästi paikasta riippumatta joku kiljaisee, niin varmaan minullakin, kun tykkään puhua mutten jonottaa kaupassa tms. Fakta kuitenkin on, että vain 5% väestöstä sairastaa ADHD:ta.
Mulla on neuropsykiatrian erikoislääkärin useilla kokeilla diagnosoima ADHD ja tää diagnoosi tehtiin kun olin 30v. Kielsin ennen lääkäriin menoa, siellä ollessani sekä vielä diagnoosin saatuani, että mulla olis ADHD. Sitten luin tarkemmin lääkärin antamia lappuja ja yhtäkkiä mun miljardia tekoa ja reaktioita sai selityksen. En ollukkaan ollu ilkeä lapsena, kun unohdin kolme sekunttia aikaisemmin vanhempieni antaman kiellon olla hyppäämättä lumihankeen katolta uudelleen. Enkä ollutkaan vaan vaikea ihminen, kun tarvittaessa kiersin videovuokraamoja tuntikausia löytääkseni haluamani leffan. Enkä ollutkaan välinpitämän vähän välia lopettaessani kuuntelun. kun päässäni "meni hissimusat päälle".
Nykyään arvostan ADHD:tani, koska siitä on myös paljon hyötyä. Olen sen ansiosta loistava myyntityössä, koska en ymmärrä sanaa ei ja osaan selittää saman asian miljoonalla eri tavalla sekä miljoonalta eri kantilta. Pystyn myös "ihmeisiin", tai no minun elämässäni kyse on vaan normipäivästä, mutta "normaalien ihmisten" mukaan ihmeistä. Koska sitten kun pystyn keskittymään johonkin se saa 100% huomioni ja voin muutamassa tunnissa opetella jonkun lain ja kirjoittaa lakiin perustuvan ja omaa näkökantaani tukevan monisivuisen vastineen esim. Kelalle.
ADHD:sta on toki paljon haittaakin ja kun siitä on haittaa, niin mennään maailmanloppu skenaarioihin saakka. Se on nollasta sataan tai ei ollenkaan. Tosin ADHD:n hyvät puoletkin menee äärimmäisyyksiin. Tietyllä tavalla ne kompensoivat toinen toisensa ja siksi olenkin ollut omasta päätöksestäni kokonaan ilman lääkkeitä. Niitä on lääkärit kyllä tyrkyttänyt, mutten halua menettää ADHD:n hyviä puolia lääkityksen takia, koska hyvät puolet vielä voittavat huonot ja diagnoosin saamisen jälkeen osaan vähän jo ennakoida ja blokata pois niitä huonoja kuningasideoita.
Tiedän, että olen todella vaikea ihminen, kun koko ajan mennään nollasta sataan tai ei ollenkaan ja maailmani on täysin musta-valkoinen. Mutta olen hyväksynyt sen, että ihmiset joko tykkäävät tai vihaavat minua, eikä se haittaa. Oppimistapani on aivan mahdoton, eikä oikeaa opettamistyyliä olekkaan, mutta sitten kun jonkun asian lopulta tajuan, osaan sen täydellisesti. En ole tyhmä, mutta suurimman osan ajasta tuntuu, "etten ole tältä planeetalta", kun näen maailman niin eri tavalla ja joudun "suomentamaan itselleni" monet asiat.
Mutta tylsää ei tosiaan ole koskaan, koska mitään ei voi tehdä normaalisti. Mutten voisi kuvitellakkaan olevani esim. parisuhteessa toisen ADHD-tyypin kanssa. Siitä ei varmasti tulisi mitään... =D
Lääkkeistä mainittakoon vielä, että minulle määrättiin kipulääkettä, jonka yleisimpinä haittavaikutuksina olivat erilaiset ADHD-oireet, minulla omat oireeni hieman heikkenivät lääkekuurin aikana. Että varmasti siinä on perää, että ADHD lääkkeitten kokeilu paljastaisi ADHD:n.
30.08.2013 17:39
Jostain kumman syystä mää LUOTAN ENEMMÄN NEUROPSYKIATRIAN ERIKOISLÄÄKÄRIN AMMATTITAITOON KUIN SUN MIELIPITEESEEN, joka sitä paitsi on täysin aivoton!! Ootko itte neuropsykiatrian alan ammattilainen vai vaan ääliö? Juuri sunlaisten ameebojen takia porukalla on vääriä tietoja.
Järkeville ihmisile ja sulle tiedoksi, että ADHD ja ADD on molemmat sairauksia ja niistä molemmista löytyy useita eri muotoja. Jokainen länsimaista lääketiedettä pääasiassa käytävä valtio on määritellyt ADHD: n sekä ADD:n oikeiksi ja todellisiksi sairauksiksi.
Erittäin moni kuvittelee, että juuri hänellä voisi olla ADHD, mikä taas ei pidä paikkaansa, koska vaan 5% väestöstä on se. Mun mielestä se on harvinaista, jos sitä vertaa oikeesti yleiseen sairauteen, kuten syöpään. Se että mikä tietty prosenttimäärä tekee sairaudesta yleisen en tiedä.
Mun ADHD diagnosiotiin monilla erilaisilla neuropsykiatrisilla kokeilla, jotka teki neuropsykiatrian erikoislääkäri neuropsykiatrian poliklinikalla yliopistollisessa keskussairaalassa ja kaikkiaan kokeet kesti monta tuntia. Koska en itte ole alan ammattilainen, niin en tiedä näiden eri kokeiden nimiä. Ko. kokeissa ei myöskään pysty feikkaamaan, koska ne ovat keskenään niin erilaisia, eikä etukäteen voi mistään päätellä, että miten niihin pitäisi reagoida tai niissä toimia tai olla toimimatta. Kun taas "masennustesteissä" on helppo feikata, valitsemalla vaan sen viimeisen eli pahimman vaihtoehdon eli olen erittäin masentunut jne. Mutta mainittakoon vielä, että masennuksella ja ADHD:lla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä, käytin masennuskoetta vaan esimerrkinä.
30.08.2013 17:07
Ensinnäkin sää et voi itte päättää, että sulla on BED, vaan sen takia, että sulla on 20 kg ylipainoo ja tykkäät ahmia, etkä tykkää peilikuvastas. Mitään jeesus-parannusta EI ole. Jos haluat apua, niin varaa aika yleisklääkärille ja kysy siltä, että onko sulla enemmänkin masennusta kuin syömishäiriöö? Masennuksennuksessa käännyt psykiatrian erikoislääkärin puoleen ja syömishäiriössä sisätautien erikoslääkärin puoleen. Kuulostan varmasti tylyltä, mutta miks sää poraat täällä neuvovia sivustoja, vaikka esim. minä olen kirjottanu apua ahmimiseen otsikolla tänne ja moni muukin on antanu niin neuvontasivuja kuin apuakin. Lue muitten jutut, siellä on vastauksia.
30.08.2013 16:36
Mun kokemuksia kirjottelin Muut Dieetit kohtaan otsikolla: ENE-DIETTI, ENE DIEETTI ELI VLCD eli nää on nimenomaan Nutrilett tuotteita ja täysnutrausta.
30.08.2013 16:27
Moro ja tsemiä! Itte oon ollu ene-dietillä eli nimenomaan Naturdiet ja Nutrilett safkoilla 17 viikkoo ja kaiken kaikkiaan lahduttanut 21 viikkoo ja pudottanu 28 kg ylipainosta 21 kg pelkällä enellä. Kirjotin oman tarinani vinkkeineen muut dieetit kohtaan otsikolla: ENE-DIETTI, ENE DIEETTI ELI VLCD
30.08.2013 16:24
Selvennän vielä, että ENE on erittäin niukka energinen dietti ja VLCD on very low calory diet eli sama, mutta englanniks. Molempia nimityksiä käytetään pääasiassa kaikista starttipakkauksissa, nopeassa painon pudotuksessa, Quick Weight Loss pakkauksissa olevista tuotteista.
30.08.2013 16:19
Toi tehostartti pakkaus on nimenomaan ene-dietti. Itte kirjotin ko. tuotteista otsikolla: ENE-DIETTI, ENE DIEETTI ELI VLCD Siellä on mun omia vinkkejä ja oivalluksia, jokka toimii lyhyelläkin ajalla. Ene tarkottaa erittäin niukka energinen dietti ja vlcd on sama mutta englanniks eli very low calory diet. Ene tuotteita voi käyttää ominpäin ilman ongelmia 2-3 viikkoa, eli voit huoletta napata 2 kuuria. Muista juoda paljon vettä ja noudata pakkauksesen ohjeita tarkasti, älä esim. ota pienempää määrää pusseja päivässä kuin on määrä.
30.08.2013 16:10
5 / 8