Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tarkoitatko,+että+Raamattu+on+ainoa+tapa,+jolla+Jumala+on+ilmoittanut+itsestään?
Otetaanpa+tähän+lainaus+Raamatusta.
Room+1:18-20
“Jumalan+viha+ilmestyy+taivaasta+ja+kohdistuu+kaikkeen+jumalattomuuteen+ja+vääryyteen,+jota+ihmiset+tekevät+pitäessään+totuutta+vääryyden+vallassa.+Sen,+mitä+Jumalasta+voidaan+tietää,+he+kyllä+voivat+nähdä.+Onhan+Jumala+ilmaissut+sen+heille.+Hänen+näkymättömät+ominaisuutensa,+hänen+ikuinen+voimansa+ja+jumaluutensa,+ovat+maailman+luomisesta+asti+olleet+nähtävissä+ja+havaittavissa+hänen+teoissaan.+Sen+vuoksi+he+eivät+voi+puolustautua.”
Tässä+ei+taideta+tarkoittaa+Raamattua,+vai+mitä?
24.07.2019 13:01
Aika+taitavaa+taivallusta+se+40+vuoden+harhailu+kuitenkin+oli,+koska+siitä+ei+jäänyt+mitään+aineellisia+jälkiä.
24.07.2019 12:54
Jep.
Mutta+mitään+joukkopakoa+ei+ole+pystytty+arkeologian+ja+dokumenttien+tutkimuksen+keinoin+tukemaan.+Koko+exodus+on+luultavasti+täysin+sepitteellinen+tapaus.
24.07.2019 12:27
Kiitos.+Kiva+kun+edes+joku+ymmärtää+satiiria.
24.07.2019 12:22
Tarkkaan+ottaen+se,+että+ei+hyväksy+vanhan+kirjan+lukemista+erehtymättömäksi+tiedon+lähteeksi+tai+Jumalan+ilmoitukseksi,+on+aivan+eri+asia+kuin+ateismi.
Miltä+tuntuu+uskoa+Jumalaan,+joka+haluaa+pelastaa+kaltaisesi+ylimieliset+tervemenoa-toivottajat+ja+jättää+pelastamatta+itselleen+rehelliset+järkevät+ihmiset?
22.07.2019 15:01
Et+pysty+kumoamaan+muotoilemaani+hypoteesia,+vaan+vain+väittämään+vastaan.
Asia+on+vain+näin,+ihan+sama+mitä+öriset.+Tämä+oli+siis+"perustelusi"+muoto.
Samalla+tavalla+on+aivan+toivotonta+kumota+hypoteeseja,+joissa+on+kaikkivaltias+Jumala,+joka+tekee+joskus+kaiken+ihan+erilaiseksi.+Sillä+keinolla+voi+"todistaa"+aivan+mitä+tahansa+huvittaa.
Ongelma+on+se,+että+tuosta+Jumalasta+ei+ole+näyttöä+eikä+varsinkaan+hänen+toimintansa+yksityiskohdista.+Vanhaan+kirjaan+kirjoitetut+tarinat+eivät+toimi+perusteluna,+koska+silloin+joutuisimme+nostamaan+kaikki+vanhat+tarinat+samaan+asemaan+ja+siitä+seuraisi+paljon+loogisia+ristiriitoja.
21.07.2019 18:16
Mitkä+ovat+ne+lähtöoletukset,+jotka+alkuräjähdysteoriassa+ja+evoluutioteoriassa+ovat+virheellisiä?
21.07.2019 18:10
Olen+pahoillani,+mutta+nyt+olet+alueella,+jonka+minä+osaan.
Modulo+kymmenen+aritmetiikassa+yksi+plus+yksi+on+kaksi.+Ei+nolla.
Jos+kuitenkin+tarkoitit+binäärilukuja+eli+10+tarkoittaa+kahta,+silloin+kirjoittamasi+pitää+paikkansa.+Mutta+kirjoitit,+ettei+binääristä+ollut+kyse.+Mitä+oikein+yritit+sanoa?
21.07.2019 18:09
Niinpä+niin.
Itse+asiassa+sinä+ilmestyit+tähän+maailmaan+tänä+aamuna+kello+6:30.+Kaikkivaltias+Jumala+loi+sinut+ja+päähäsi+kaikki+hassut+muistot+ja+uskomukset.+Todista,+ettei+näin+ole.
21.07.2019 10:55
Katselin+tarkasti+eteeni+ja+siinähän+ne+hinkkailivat+toisiaan+vastaan,+typpi+ja+happi.+Molemmat+olivat+kahden+atomin+kimppoina.+Happiatomit+olivat+kaksoissidoksella+ja+typpiatomit+kolmoissidoksella+toisissaan+kiinni.
Aina+kun+kyllästyneenä+huokaisin,+ilmestyi+eteeni+myös+vettä+ja+hiilidioksidia,+joka+aiemmalta+nimeltään+on+spiritus+sylvestris+eli+puun+henki.+Huiman+jännää+on+tarkkailla+ilmaa+edessään.+Oho,+tuossa+viiletti+menemään+argonatomi+ihan+yksinään+ja+puhtaana.
Ja+sitten+tästä+lajien+kehittymisestä+Ukko-Nooan+oletetun+veneretken+jälkeen.
Vaikeudeksi+nousee+se,+että+lajin+määritelmä+ei+ole+mitenkään+selvä+ja+yksikäsitteinen.+Jokaisen+havainnon+jälkeen+voidaan+siirrellä+maalitolppia+sopiviin+paikkoihin+ja+todeta+että+huti+tuli+taas.
Kun+fundamentalistit+niin+ankarasti+pitävät+kiinni+siitä,+että+eläinten+lajiutumista+ei+ole+tapahtunut+evoluution+kautta,+minua+ihmetyttää+täysi+hiljaisuus+muiden+taksonomisten+kuntien+kuin+eläinten+kohdalla.+Onko+kasvien+tai+sienten+keskuudessa+tapahtunut+lajiutumisevoluutiota?+Entä+sitten+bakteerit+ja+arkeonit?+Onko+meillä+näistä+jykevää+Herran+Sanaa,+joka+jyrää+yli+kaikkien+havaintojen?
Ja+fundamentalistien+vastausta+odotellessa+voi+kuulla,+miten+hämähäkit+rapsuttelevat+nurkissa+ja+oma+veri+kiertää+suonissaan.
21.07.2019 10:39
No,+minähän+en+oikeastaan+kelpaa+edes+ateistiksi.
Mutta+tiedän+jonkin+verran+tyypillisen+ateistin+ajattelusta.+Ateisti+on+valmis+milloin+tahansa+iloisesti+muuttamaan+käsitystään+Jumalan+olemassaolosta,+jos+sille+löytyy+jotakin+kunnollista+näyttöä.
Ateisti+ei+rakenna+ajatteluunsa+Jumalaa+perusteettomalla+uskomisella.+Mutta+muuten+hänellä+ei+ole+mitään+Jumalan+olemassaoloa+vastaan.
On+toki+olemassa+jyrkän+linjan+ateisteja,+jotka+olisivat+valmiita+hävittämään+todisteita+Jumalan+olemassaolosta+ja+toiminnasta.+Mutta+he+ovat+kovin+pieni+vähemmistö,+joka+tarvitsee+psykiatrista+hoitoa.
21.07.2019 10:25
Tipahti+näemmä+yksi+kirjain+pois.+K:lla+on+merkitystä.
21.07.2019 10:20
Jos+luovutaan+uniformitarianismista,+avautuu+tutkimuseen+täysi+kaaos.
Ja+ainahan+voi+heittää+sen+nokkelan+selityksen,+että+Jumala+laittoi+kaiken+sellaiseksi+ja+niille+paikoille+kuin+kaikki+nyt+on.+Riemastuttavin+versio+tästä+jatkaa+"koetellakseen+meidän+uskoamme".
Yksi+versio+samasta+teemasta+on+"maailma+luotiin+viime+torstaina".+Se+on+täysin+kumoamaton+hypoteesi,+jos+sallitaan+kaikkivaltiaan+Jumalan+olettaminen+ja+uniformitarianismista+luopuminen.
Uskokoon+kuka+kykenee.+Minä+en+ole+niin+vahva+uskossa,+enkä+edes+keksi+mitään+motivaatiota,+miksi+minun+pitäisi+uskoa+kirjaan+enemmän+kuin+havaittavaan+todellisuuteen.+Nykyään+näin+saa+julkisesti+ajatella+ja+sanoa+jopa+ilman+vaaraa+joutua+kirkon+rankaisemaksi.
21.07.2019 09:58
Tuon+esittämäsi+tapahtumaketjun+seuraukset+on+mahdollista+aika+pitkälle+ennustaa.+Ja+sitten+verrataan+tuota+ennustetta+siihen,+mitä+sieltä+maakerroksista+oikeasti+löytyy.
Lopputulos+ei+ole+fundamentalisteille+mieleinen.
20.07.2019 18:22
Ai+se.+Etymologia+on+sanojen+historian+tutkimus.
Sanan+etymologisella+merkityksellä+tarkoitan+sitä,+mitä+kyseinen+sana+on+tarkoittanut+silloin,+kun+se+on+ensi+kertaa+otettu+käyttöön.
"Ikuinen"+on+alunperin+tarkoittanut+ihmisiän+kestävää,+kuten+sanan+muodosta+pystyy+edelleen+hoksaamaan.+Samoin+"iankaikkisesti"+on+tullut+ilmaisusta+"iän+kaiken".
Vanhassa+suomen+kielessä+ei+ole+ollut+sanaa,+joka+tarkoittaisi+äärettömän+pitkää+aikaa.+Ja+sen+perusteella,+mitä+fysiikka+on+selvittänyt+ajan+luonteesta,+ääretöntä+aikaa+ei+mitä+luultavimmin+olekaan.
Minä+päättelen+tästä,+että+tämä+aika-avaruus-universumi+ei+voi+olla+kaikki.+Se+ei+ole+tiedettä,+vaan+vahva+tunneperäinen+uskomus.
20.07.2019 10:28
Olenko+minä+sinun+mielestäsi+käyttänyt+tässä+ketjussa+jotakin+sivistyssanaa?
En+itse+huomaa+sellaista,+mutta+sehän+on+aika+tavallista,+ettei+itse+huomaa.
Kerro+toki,+jos+sellainen+on+lipsahtanut,+niin+yritän+kirjoittaa+ymmärrettävämmin.
19.07.2019 17:36
Ei+tee.
Mistä+tuli+mieleesi+tämmöinen+kysymys+tässä+yhteydessä?
19.07.2019 13:56
Tiedetään+toki,+kun+olet+sen+moneen+kertaan+mainostanut.
Mitä+teille+kuuluu+sinne+foorumillenne?+Onko+syntynyt+sellaista+asiallista+keskustelua,+jota+olet+kaivannut?
19.07.2019 12:55
Mitään+sellaista+mittausta+tai+koetta+ei+ole+tehty,+joka+sulkisi+pois+avaruuden+äärettömyyden.+Asiasta+ei+ole+vahvaa+tieteellistä+näyttöä+puoleen+tai+toiseen.
Ajan+rajallisuus+taas+liittyy+jatkuvaan+peruuttamattomaan+muutokseen,+joka+voidaan+havaita.
Aika+ei+ole+se+suoraviivainen+sekä+eteen+että+taakse+ääretön+jatkumo,+jona+meidän+kielemme+rakenne+sen+olettaa.+Siksi+on+vaikea+tavallisella+kielellä+puhua+niin+isosta+asioista,+että+ajan+epälineaarisuus+ja+suhteellisuus+pitää+huomioida.+
Matematiikka+kaivetaan+sitten+avuksi,+kun+kielen+ja+mielikuvituksen+rajat+tulevat+vastaan.
19.07.2019 12:54
Joskus+nuorena+muistan+likimain+tikahtuneeni+naurusta,+kun+luin+nimimerkki+Ollin+pakinan+"Mitä+tiedämme+vedestä?".+Se+alkaa+näin:+"Vesi+on+ihmeellistä.+Ei+voi+olla+pidättämättä+henkeään,+kun+veteen+syventyy."
19.07.2019 11:01
6 / 267