Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1753

1. Men+nu+fattar+jag+inte+riktigt+kritiken?+SFP+förde+som+enda+parti+en+ganska+konsekvent+tvåspråkig+kampanj.++Då+blir+den+naturligtvis+dyrare+än+om+man+kör+en+enspråkig+kampanj+som+t.ex.+Huhtasaari.+Om+man+annonserar+i+en+finsk+och+en+svensk+tidning+så+är+det+naturligtvis+dubbel+annonskostnad,+gör+man+valreklam+i+TV+så+kostar+också+sändningstiden+för+båda+språkalternativen.++Nu+visade+ju+SFP+verkligen+att+man+inte+stänger+in+sig+i+den+svenska+ankdammen+och+då+är+det+inte+bra.+Och+hade+man+inte+annonserat+på++finska+så+hade+SFP+säkert+fått+skäll+för+det+också.
  2. Så+länge+man+på+finskt+håll+får+tala+ompakkoruotsi+så+är+det+helt+legitimt+att+ännu+mera+tala+om+pakkosuomi+i+svenska+skolor+eftersom+man+börjar+betydligt+tidigare+med+finskan+där,+utan+att+barnen+ens+erbjuds+någon+som+helst+möjlighet+att+välja+mellan+andra+språk.+Den+rådande+uppfattningen+är+i+dag+att+det+är+vi+svenskspråkiga+som+är+tvåspråkiga+och+skall+klara+av+att+växla+språk+i+alla+sitautioner.+Det+är+inte+landet+som+sådant,+det+är+inte+heller+längre+fråga+om+att+det+är+de+som+jobbar+med+sådana+uppgifter+som+skulle+kräva+att+de+klarar+av+båda+språken+som+skall+kunna+svenska+utan+första+odet+man+får+av+dem+är+"Puhu+suomea".+Ta+nu+bara+poliserna+som+skall+uttala+sig+i+olika+sammanhang+när+till+och+med+deras+kommunikatörer+i+svenska+nyheter+uttalar+sig+på+finska+så+säger+det+helt+klart+ut+att+poliskåren+fungerar+på+finska+så+försök+inte+här+komma+och+tro+att+vi+uppfyller+dina+rättigheter.Själv+har+jag+läst+åtta+språk.+Av+dem+har+finska+varit+det+som+krävt+mest+tid+och+insats.+På+den+tid+det+tagit+skulle+jag+galant+ha+läst+in+två+andra+språk.