Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

1753

1. Men det är ju precis så som man gör med forskning.
    1) man garderar sig alltid mot kritik för att urvalet varit litet genom att säga det. det gör finska forskare också
    2) i regel leder alltid detta till att man gör ett större urval och ser om resultatet är det samma

Sedan förstår jag inte att att det handlar om "Olemme parempia kuin suomenkieliset". Så kan jag inte se det. Men det är ett intressant fenomen att en minoritet upplever sin egen situation vara bättre än vad majoriteten upplever den vara för egen del. När vi lever i samma samhälle och med samma socioekonomiska grupper så finns det mycket man kan dra nytta av att se och lära sig. Det kan finnas sånt i det finlandssvenska sättet att leva, uppleva saker, kultur m.m. som omplanterat på finska kunde göra att man mår bättre, lever längre och är nöjdare. Precis på samma tycker jag att det är viktigt att se på varför situationen kan vara omvänd på något annat område mellan språkgrupperna, utan att för den skulle behöva tycka att de finskspråkiga låtsas vara bättre. Vi är ju samma folk, bor i samma land, har samma ekonomiska förutsättningar så då kan vi se och lära oss av den andra.

SFP äger inte Åbo Akademi lika litet som något annat parti heller
  2. 86 / 88