Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

312

1. Ehkä adventtikirkoissa ei puhuta katollisesta kirkosta kaikkein kauneimmin, mutta itse olen kyllä yleensä kuullut, että pitää ymmärtää ero ihmisen ja instituution välillä. Monesti äiti Teresa on otettu hyväksi esimerkiksi, miten upea kristitty hän oli. Mutta historiaa ei pysty muuttamaan, se on mitä se on myös katolisen kirkon osalta. Ja adventtikirkossa uskomme, että historia tulee vielä toistumaan ennen Jeesuksen tuloa ja katolisen kirkon toimesta tullaan maailmanlaajuinen sunnuntailaki vielä laittamaan toimeen ja vainoamaan toisin ajattelevia.

Tuossa linkki, mitä ajattelemme muista uskovista:
    http://kirjasto.adventist.fi/nain-uskomme

ja tuossa linkissä on myös katolisesta kirkosta kerrottu:
    http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos

Jeesus näkee meidän sydämiimme ja Hän on meidän tuomarimme ja jos olemme Hänen omiaan myös asianajajamme.
  2. Hei! Harvoin minäkään olen kuullut, ettei saisi käydä muiden seurakuntien tilaisuuksissa, vaikka eihän adventistit siihen mitenkään kyllä kannustakaan..... Ja jokainen tekee tiliä elämästään ja tekemisistään suoraan Jumalalle. Monet vanhemmat adventistit kuuntelevat radio- ja tv-jumalanpalveluksia sunnuntaisin, oli ne sitten minkä kirkon tahansa. Itsekin olen käynyt luterilaisten järjestämässä kauneimmissa joululaulutilaisuuksissa, jotka on tarkoitettu lapsiperheille ja olen myös käynyt hellareitten ja vapiksen kokouksissa, myös ehtoollisella. Niissä yleensä sukulaisten tms. syyn takia, mutta kuitenkin. Toki myös "vuokralaistemme" Luther-säätiön tilaisuuksissa, heidän kanssaan ei ehtoollisyhteyttä ole, koska se on heille sakramentti, mutta mukavaa ja iloista väkeä silti. Juu, meilläkin on Raamattutunneilla ollut puhetta, ettei pidä mennä turhaan ärsyttämään sunnuntain viettäjiä ja välttää ainakin kovaäänisiä ulkotöitä siihen aikaan, kun muut kuuntelevat "kirkonmenoja". Tosin, eihän sama toimi toisinpäin.... Toinen neuvo on ollut, että kun puhuu Raamatusta muiden suuntien kanssa, olisi hyvä olla sotkematta Ellen Whiten kirjoituksia mukaan ja puhua vain mitä Raamattu sanoo. Ja kolmas neuvo minkä muistan on se, että koska advarit eivät ole kovin suosittuja niin maailman ihmisten kuin kristittyjen keskuudessa ja kuraa lentää yleensä päälle minkä kerkeää, niin meidän pitäisi mieluumin siunata ja rukoilla muiden ihmisten puolesta, kun vastata samalla tavalla.
  3. AAMEN! Kerrankin järkevän kuuloinen aloitus.

Apt. 4:12: " Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman".

Efes. 2: 4-9: mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
    on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
    ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
    osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
    Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
    ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Apt.10: 43: "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

16:31: "Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".

Room.10: 9: "Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. 10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen."

1 Kor. 3:11: "Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea."

https://www.youtube.com/watch?v=-bSw2dBsS94
  4. Pari kuukautta sitten olin laittanut Olavi Rouheen: Evankeliumia eurooppalaisille kirjasta Room.11:25-32 tulkinnan:

"Paavalin maininta koko Israelin pelastumisesta (jakeessa 26) on johtanut monenlaisiin selityksiin, jotka eivät kuitenkaan ole sopusoinnussa tekstiyhteyden eivätkä edes alkutekstin merkityksen kanssa. Vkr kääntää jakeen: ja niin kaikki Israel on pelastuva. Kreikkalaisen alkutekstin sana "huutoos" (niin, siten) tarkoittaa tapaa: "tällä tavoin" koko Israel pelastuu. Paavali viittaa juuri edellä esittämäänsä. Jumalan todellinen Israel, se Israel, jolle lupaukset toteutuvat, joka edustaa lupauksen lapsia, joka uskoo Vapahtajaan, se Israel kyllä kokonaisuudessaan pelastuu. On tärkeätä, että emme irrota tuota jaetta yhteydestään. Se on ymmärrettävä edellä esitetyn valossa. Taustana on kuvaus oliivipuusta, joka edustaa todellista Israelia. Siitä karsitaan epäuskoiset israelilaiset, ja siihen oksastetaan uskovat Jumalan lapset muista kansoista. Näin todellinen Israel (kaikista kansoista) on kokonaisuudessaan pelastuva. Apostoli Paavalille oli Jumala antanut tiedoksi salaisuuden, jonka hän on paljastanut kaikille Uuden testamentin kirjoituksissaan. Hän ilmoittaa tämän salaisuuden kirjeessään efesolaisille näin 3:4-6:Tätä lukiessanne voitte huomata, kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen." Jotkut tekevät vieläkin eron juutalaisten ja muiden kansojen välillä ja selittävät, että edellisille kuuluu sellaisia Jumalan lupauksia, jotka eivät kuulu muiden kansojen edustajille. Tällainen on vastoin uuden liiton evankeliumia, ja se vähentää Jumalan ikuisen pelastussuunnitelman suuruutta ja kirkkautta, jota Paavali ylistää luvun lopussa: Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!

Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä? Kuka on antanut hänelle jotakin, mikä hänen olisi maksettava takaisin? Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki. Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen.