Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Stork7
profiilit
Stork7
Stork7
Vapaa kuvaus
Aloituksia
43
Kommenttia
312
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hei! Jos "kamaluudesta" puhutaan, niin eiköhän tämä koko palsta ole sitä. Mutta jos haluaa saada oikean kuvan adventisteista, niin silloin on paras käydä itse tutustumassa. Media7 lähettää Aitolahdesta ja Annankadulta Jumalanpalveluksia, joten tutustua voi myös netin välityksellä. Tässä Aitolahden tämänpäiväinen jp.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1YuyEp7HU64
15.08.2015 21:07
Ehkä adventtikirkoissa ei puhuta katollisesta kirkosta kaikkein kauneimmin, mutta itse olen kyllä yleensä kuullut, että pitää ymmärtää ero ihmisen ja instituution välillä. Monesti äiti Teresa on otettu hyväksi esimerkiksi, miten upea kristitty hän oli. Mutta historiaa ei pysty muuttamaan, se on mitä se on myös katolisen kirkon osalta. Ja adventtikirkossa uskomme, että historia tulee vielä toistumaan ennen Jeesuksen tuloa ja katolisen kirkon toimesta tullaan maailmanlaajuinen sunnuntailaki vielä laittamaan toimeen ja vainoamaan toisin ajattelevia.
Tuossa linkki, mitä ajattelemme muista uskovista:
http://kirjasto.adventist.fi/nain-uskomme
ja tuossa linkissä on myös katolisesta kirkosta kerrottu:
http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-jaannos
Jeesus näkee meidän sydämiimme ja Hän on meidän tuomarimme ja jos olemme Hänen omiaan myös asianajajamme.
12.08.2015 17:26
Olen mielelläni putkiajattelija tai vaikka putkiaivo :). Siis minun ajatteluni pohjautuu sekä Raamattuun että saamaani hengellisiin kokemuksiini herätyksestä lähtien, joita en nyt tänne palstalle kirjoittele. Olen monille ihmisille sanonut, että jos Henki laittaa selvittämään jotain asiaa, niin kysykää asiasta suoraan Jumalalta, älkääkä erehtyviltä ihmisiltä. Jumala kyllä antaa vastauksen, joko Pyhän Hengen välityksellä suoraan, tai muulla tavoin. Näin olen itsekin tehnyt, koskien mm. kastetta ja kymmentä käskyä. Ja tiedän, että esim. hellareissa on ihmisiä, vastavirtaan kulkijoita, jotka ovat saaneet samantyylisiä vastauksia kuin minä. Se on toinen asia, mitä mieltä muut ovat, onneksi teemme tiliä elämästämme ja valinnoistamme suoraan Jumalalle, emmekä ihmisille.
01.08.2015 17:23
Voi sinun kanssasi! Sinä saat pitää omat Raamatuntulkintasi, ei kai niitä ole kukaan sinulta viemässä. Jos muita ihmisiä häiritsee, etteivät adventistit usko traditioita ja kirkkojen tekemiä muutoksia alkuvuosisadoilta lähtien, niin sille ei voi mitään. Timo on kyllä tutkinut Raamatun alkuperäistekstejä aika paljon, joten varmaankin tietää, mitä opettaa. Kuolleiden tila nyt ei kiitos Herralle ole mikään pelastuskysymys, mutta kyllähän se suojaa spiritistiseltä näkemykseltä ja siltä, että tietää, että "kuolleet sukulaiset", joita monet ihmiset kohtaavat, ovat demoneita. Mutta jokaisella on vapaus uskoa niinkuin parhaaksi näkee.
01.08.2015 17:13
En ole lukenut, otsikoista huomaa, mitkä ketjut ovat kirjoitettu herjaamismielessä. Timo tuntee Raamattunsa, olivatpa muut kristityt mitä mieltä hyvänsä.
01.08.2015 17:02
Timolta löytyi lisääkin materiaalia tähän aiheeseen liittyen
1 Piet. 3:19:https://timoflink.wordpress.com/2010/11/24/saarna-hengille-1-piet-319/
ja "kolmas taivas":https://timoflink.wordpress.com/2014/10/16/kolmas-taivas-2-kor-122/
01.08.2015 16:59
Täällähän on syntynyt mukavasti keskustelua asiasta, en ole kaikkia ehtynyt lukea, mutta löysin Timo Flinkiltä "Adventistiteologin kynästä" Johannes 11:25-26 tulkinnan, jota Raamatunpaikkaa minullekin yleensä karismaatikot ensimmäisenä tuovat esille perustellakseen, että kuollut ei olekaan kuollut, vaan elää. Hämärä mielikuva oli, että Suomenkielisessä Raamatussa käännös on preesensissä ja alkuperäistekstissä futuurissa, jota asiaa ei yleensä muut suunnat huomio ollenkaan.
https://timoflink.wordpress.com/2013/12/19/ylosnousemuksesta-joh-1125-26/
01.08.2015 16:41
Tossa vielä opinkohta 26:
26. Kuolema ja ylösnousemus
Synnin palkka on kuolema. Mutta Jumala, joka yksin on kuolematon, suo ikuisen elämän lunastetuilleen. Siihen asti kuolema merkitsee kaikille ihmisille tiedottomuuden tilaa. Kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, ylösnousseet samoin kuin hänen tullessaan elossa olevat vanhurskaat kirkastetaan ja temmataan Herraansa vastaan. Toinen eli jumalattomien ylösnousemus tapahtuu tuhat vuotta myöhemmin. (Room. 6:23; 1.Tim. 6:15,16; Saarn. 9:5,6; Ps. 146:3,4; Joh. 11:11-14; Kol. 3:4; 1.Kor. 15:51-54; 1.Tess. 4:13-17; Joh. 5:25,28,29; Ilm. 20:1-10.)
Ja lisäaineisto kohdasta sama laajemmin:
http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-kuolema
Suurin osa kristityistäkin uskoo kuolemattomaan sieluun, jota paholainen ja demonit käyttävät hyväkseen. He kykenevät ottamaan kuolleen omaisen hahmon ja voivat puhua puuta heinää ja ihmiset ottavat vastaan heidän juttunsa, jos eivät ymmärrä, että kuolleet ovat kuolleita eivätkä liitele tai ilmesty elossa oleville. Ei pitäisi turhaan avata tietä spiritismille.
30.07.2015 18:05
Hups! Vuodet vierivät nopeasti. Siis sain 31 vuotta sitten tuon Raamatun, ei tässä nyt niin nuoria olla.....
25.07.2015 20:28
Meillä taitaa olla 3 Gideonien pikku Raamattua. Itse sain 21 vuotta sitten ala-asteelta, mieheni armeijasta ja olisikohan jossain hyllyllä vielä veljeni armeijasta saatu pikku Raamattu. Kätevän kokoisia.
25.07.2015 20:21
Karismaatikoita liittyy jonkinverran myös Suomessa Katolliseen kirkkoon. Mainitsit Vapaakirkon, niin muistan kun eräs Vapaakirkon pastori selasi jotain katolisen kirkon lehteä ja sanoi, ehkä vähän hämmästyneenä minulle, että hehän uskovat monessa asiassa samalla tavalla kuin hänen kirkkonsa. Muistan, kun ajattelin myöhemmin, että ei kai omena voi kauas puusta pudota. Mitä "äiti" edellä, sitä "tyttäret" perässä. Aika näyttää, millaista lähentymistä vielä tapahtuu ennen Jeesuksen takaisintuloa.
21.07.2015 08:09
Luther-säätiöllä taitaa olla joka sunnuntai ehtoollinen ja pääsiäisen aikaan kiirastorstaina. Tarkoitin sitä, että vapaissa suunnissa ehtoolliselle pääsevät kaikki, jotka seuraavat Jeesusta kirkkokunnasta riippumatta, mutta isoissa kirkoissa ja Luther- säätiöllä, joilla ehtoollinen on sakramenttina, ehtoollista annetaan vain oman seurakunnan jäsenille.
16.07.2015 16:27
Hei! Harvoin minäkään olen kuullut, ettei saisi käydä muiden seurakuntien tilaisuuksissa, vaikka eihän adventistit siihen mitenkään kyllä kannustakaan..... Ja jokainen tekee tiliä elämästään ja tekemisistään suoraan Jumalalle. Monet vanhemmat adventistit kuuntelevat radio- ja tv-jumalanpalveluksia sunnuntaisin, oli ne sitten minkä kirkon tahansa. Itsekin olen käynyt luterilaisten järjestämässä kauneimmissa joululaulutilaisuuksissa, jotka on tarkoitettu lapsiperheille ja olen myös käynyt hellareitten ja vapiksen kokouksissa, myös ehtoollisella. Niissä yleensä sukulaisten tms. syyn takia, mutta kuitenkin. Toki myös "vuokralaistemme" Luther-säätiön tilaisuuksissa, heidän kanssaan ei ehtoollisyhteyttä ole, koska se on heille sakramentti, mutta mukavaa ja iloista väkeä silti. Juu, meilläkin on Raamattutunneilla ollut puhetta, ettei pidä mennä turhaan ärsyttämään sunnuntain viettäjiä ja välttää ainakin kovaäänisiä ulkotöitä siihen aikaan, kun muut kuuntelevat "kirkonmenoja". Tosin, eihän sama toimi toisinpäin.... Toinen neuvo on ollut, että kun puhuu Raamatusta muiden suuntien kanssa, olisi hyvä olla sotkematta Ellen Whiten kirjoituksia mukaan ja puhua vain mitä Raamattu sanoo. Ja kolmas neuvo minkä muistan on se, että koska advarit eivät ole kovin suosittuja niin maailman ihmisten kuin kristittyjen keskuudessa ja kuraa lentää yleensä päälle minkä kerkeää, niin meidän pitäisi mieluumin siunata ja rukoilla muiden ihmisten puolesta, kun vastata samalla tavalla.
16.07.2015 15:09
Tässä keskiviikkona päivitetty versio Nykyaika online:sta
http://www.nykyaika.fi/2015/07/05/paakonferenssin-yleiskokous-ajatuksia-osa-2/
10.07.2015 08:08
Mv-lehti on vähän rasistinen juorulehti, mutta se ei tietenkään lievennä asiaa tässä tapauksessa, vaikka heti piti rivijäsenen kirkkokunta vetää esille, että saa kuraa heitettyä niskaan. Outoa, ettei ympäristö ollut reagoinut mitenkään kahteen vuoteen? Jeesus on puolueeton tuomari heidänkin tapauksessaan. Päivittelyn ja herjaamiseen sijaan nyt tarvitaan rukousta, niin tämän kuolleen tytön perheen kuin näiden sukulaisten, jotka tappoivat hänet.
02.07.2015 14:45
Jos oikein muistan, viime kesänä Raamattuleirillä kastettiin yksi romaanisisar, yleensähän he ovat Hellareissa tai Vapiksessa. Lähetyskertomuksissa oli kerran, että jossain maassa advariromaneita oli sen verran monta, että heillä oli oma srk (siis adventtikirkko, mutta siellä kokoontui vain romaanit). Kyllähän netistä löytyy nopeasti tietoa, ettei punainen liha ole terveellistä syötävää. Ihan hyvä juttu, ettei juhannuskonffassa sikaa ole ollut.
24.06.2015 18:55
AAMEN! Kerrankin järkevän kuuloinen aloitus.
Apt. 4:12: " Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman".
Efes. 2: 4-9: mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Apt.10: 43: "Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
16:31: "Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi".
Room.10: 9: "Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. 10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen."
1 Kor. 3:11: "Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea."
https://www.youtube.com/watch?v=-bSw2dBsS94
24.06.2015 08:51
Olavi Rouhe kirjoittaa asiasta niinkuin pitää. Aiemmin olin luterilainen ja en uskonut vanhan liiton Israeliin Jumalan kansana uudessa liitossa silloinkaan. Ennen perhettä minullakin oli enemmin aikaa tutkia Raamattua, mutta nyt keski-iässä "ruuhkavuosina",kun jälkikasvu on kotona ja tällä hetkellä lomilla, asiat "hoituu" nopeammin, kun lainaa heiltä, joiden kanssa on sama näkemys. Olavi Rouheelta on toinenkin kirja aiheeseen liittyen: "Jumalan Israel", Evankeliumia eurooppalaisille lisäksi.
Aiheeseen liittyen, olen joskus täälläkin maininnut, että "täälläpäin" on sapattia viettäviä helluntailaisia. Eräs heistä kertoi, että uskominen vanhan liiton Israeliin Jumalan kansana sokaisee enemmistön silmät ymmärtämään sen asian, että sapatti on voimassa uudessa liitossa kaikille Jumalan lapsille. En nyt sanatarkkaan enää muista, millä sanoin hän sen ilmaisi, mutta aika erikoista tekstiä karismaatikkokristityn suusta. Ja hyvä pointti 10 käskyyn liittyen. Ja kysymyksiisi saa kyllä vastata muutkin, kun se jolta kysyt. Mutta nyt Storkin on aika lähteä valmistautumaan juhannuksen viettoon. Hyvää jussia!
18.06.2015 14:45
Pari kuukautta sitten olin laittanut Olavi Rouheen: Evankeliumia eurooppalaisille kirjasta Room.11:25-32 tulkinnan:
"Paavalin maininta koko Israelin pelastumisesta (jakeessa 26) on johtanut monenlaisiin selityksiin, jotka eivät kuitenkaan ole sopusoinnussa tekstiyhteyden eivätkä edes alkutekstin merkityksen kanssa. Vkr kääntää jakeen: ja niin kaikki Israel on pelastuva. Kreikkalaisen alkutekstin sana "huutoos" (niin, siten) tarkoittaa tapaa: "tällä tavoin" koko Israel pelastuu. Paavali viittaa juuri edellä esittämäänsä. Jumalan todellinen Israel, se Israel, jolle lupaukset toteutuvat, joka edustaa lupauksen lapsia, joka uskoo Vapahtajaan, se Israel kyllä kokonaisuudessaan pelastuu. On tärkeätä, että emme irrota tuota jaetta yhteydestään. Se on ymmärrettävä edellä esitetyn valossa. Taustana on kuvaus oliivipuusta, joka edustaa todellista Israelia. Siitä karsitaan epäuskoiset israelilaiset, ja siihen oksastetaan uskovat Jumalan lapset muista kansoista. Näin todellinen Israel (kaikista kansoista) on kokonaisuudessaan pelastuva. Apostoli Paavalille oli Jumala antanut tiedoksi salaisuuden, jonka hän on paljastanut kaikille Uuden testamentin kirjoituksissaan. Hän ilmoittaa tämän salaisuuden kirjeessään efesolaisille näin 3:4-6:Tätä lukiessanne voitte huomata, kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen." Jotkut tekevät vieläkin eron juutalaisten ja muiden kansojen välillä ja selittävät, että edellisille kuuluu sellaisia Jumalan lupauksia, jotka eivät kuulu muiden kansojen edustajille. Tällainen on vastoin uuden liiton evankeliumia, ja se vähentää Jumalan ikuisen pelastussuunnitelman suuruutta ja kirkkautta, jota Paavali ylistää luvun lopussa: Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!
Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä? Kuka on antanut hänelle jotakin, mikä hänen olisi maksettava takaisin? Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki. Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen.
18.06.2015 13:22
Tässä on up-liikkeeltä (spaup) linkki aiheeseen liittyen. Ehkä tämä valaisee asiaa, miksi emme tässäkään asiassa juokse muiden kirkkojen perässä.
http://www.endtime.net/finsk/israel.htm
18.06.2015 12:31
11 / 16