Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

312

1. Kirkko ei päätä, kuka menee kenenkin kanssa naimisiin, mutta kirkolla on ohjeistus, ketkä adventistipastori voi/ suostuu vihkimään. On hyvä, että nykyisin pystytään etsimään puolisoa vähän laajemmalta alueelta kuin kotosuomesta. Kuinka moni ei-adventisti edes haluaisi mennä adventistin kanssa naimisiin? Vapaitten suuntien silmissä emme yleensä ole edes uskossa ja jos jotkut uskoo, että pelkästään adventtikirkon oven avaaminen vie miljardivuotiseen helvetin tuskiin, niin mihin joutuu ne poloiset, jotka erehtyisivät menemään naimisiin adventistin kanssa? Ja miksi adventistien pitäisi mennä yhteen sellaisten kanssa, jotka vihaavat ja halveksivat hänen uskoaan? Parempi kun suutari pysyy lestissään ja adventistit menisivät mahdollisuuksien mukaan avioon vain omien kanssa.
  2. "Adventistipuolison löytymättömyyden vuoksi on hyvä syytä erota kirkosta vaikka jäsenistä yli 75% on naisia? Onko Adenttikirkosta vaikea löytää puolisoa vai onko naimattomuus armolahja?" Tämä aihe on taas pinnalla tällä palstalla ja Timo on antanutkin hyviä vastauksia, miksi adventtikirkossa ei vihitä kuin ne parit, joista molemmat kuuluvat adventtikirkkoon. Itsekin olen käynyt AVI-kurssin puolisoni kanssa, ennenkuin adventistipastori meidät vihki, joten ei adventistiparejakaan ihan umpimähkään vihitä. En ole vielä törmännyt vajaan 20 vuoden aikana siihen, että joku eroaisi kirkosta, kun ei ole löytänyt puolisoa oman kirkkokunnan sisältä? Nyt eletään kuitenkin 2000 lukua ja itse muistelen, että netissä on ainakin 2 deittisivustoa, jossa sinkkuadventistit voivat tutustua toisiinsa ympäri maailman. En muista / tiedä kenen ylläpitämiä ne ovat. Osa jäsenistä menee naimisiin ei-adventistin kanssa, vapaitten suuntien puolelta taitaa olla helluntaiseurakuntaan kuuluvat veljet yleisimpiä puolisoita meidän sisarillamme ja heille on yleensä itsestään selvyys, että vihkiminen tapahtuu maistraatissa. Voivat he kysyä sitten ei-adventistipuolison seurakunnasta vihkimystä. Avioliitot ulkomailta tulleen adventistisisarten kanssa (toki voi olla myös veljiä, mutta yleisimmin kyllä taitaa olla sisaret, jotka Suomeen tulevat) on yleistynyt viime aikoina, joka tuo sitten omaa väriä paikallisseurakuntiin. Aasian alueelta tulee adventistisisaria vaimoiksi myös ei uskossa oleville miehille, jota asiaa en taas itse ymmärrä.
  3. Tarkoitin alkuperäisillä 10 käskyllä sitä, minkä Jumala itse kirjoitti kivitaululle, en sitä mitä katekismus opettaa. Eli 2.käsky on "älä tee itsellesi jumalankuvaa", 4.käsky "muista pyhittää lepopäivä (sapatti ei sunnuntai) ja 10. käsky "älä himoitse" ilman, että se olisi jaettu kahteen osaan. Tuossa sitten siveyslain ja seremonialain eroja:

SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:

Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)
    Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)
    Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).
    Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)
    Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)
    Hengellinen (Room.7:14)
    Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)
    Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)
    Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)
    Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).

SEREMONIALAKI:

Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)
    Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)
    Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)
    Varjolaki (Hebr.10:1-4)
    Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)
    Lihallinen (Hebr.7:16)
    Väliaikainen (Hebr.7:12,18)
    Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)
    Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)
    Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)

Mikä laki esikuvasi Jeesuksen uhria ja palvelusta hyväksemme? Seremonialaki (Mooseksen laki) vai 10 käskyä?

Seremonialain kautta silloiset ihmiset saattoivat uskoa anteeksiantoon ja sovitukseen synneistään. He katsoivat Kristukseen uskossa eteenpäin, kun taas tämän päivän kristityt katsovat uskossa taaksepäin Golgatalle. Mooseksen lain merkitys päättyi Jeesuksen kuollessa ristillä. Siitä osoituksena temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia (Luuk.23:45, 46).

Mitä on poistettu uudessa liitossa?

Uhrit (Hepr.10:1)
    Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)
    Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)
    Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)
  4. Olavi Rouheen: Evankeliumia eurooppalaisille käsitellään Roomalaiskirjettä ja siinä on myös käsitelty Israel aihetta. Tässä Room.11:25-32 tulkinta:

"Paavalin maininta koko Israelin pelastumisesta (jakeessa 26) on johtanut monenlaisiin selityksiin, jotka eivät kuitenkaan ole sopusoinnussa tekstiyhteyden eivätkä edes alkutekstin merkityksen kanssa. Vkr kääntää jakeen: ja niin kaikki Israel on pelastuva. Kreikkalaisen alkutekstin sana "huutoos" (niin, siten) tarkoittaa tapaa: "tällä tavoin" koko Israel pelastuu. Paavali viittaa juuri edellä esittämäänsä. Jumalan todellinen Israel, se Israel, jolle lupaukset toteutuvat, joka edustaa lupauksen lapsia, joka uskoo Vapahtajaan, se Israel kyllä kokonaisuudessaan pelastuu. On tärkeätä, että emme irrota tuota jaetta yhteydestään. Se on ymmärrettävä edellä esitetyn valossa. Taustana on kuvaus oliivipuusta, joka edustaa todellista Israelia. Siitä karsitaan epäuskoiset israelilaiset, ja siihen oksastetaan uskovat Jumalan lapset muista kansoista. Näin todellinen Israel (kaikista kansoista) on kokonaisuudessaan pelastuva. Apostoli Paavalille oli Jumala antanut tiedoksi salaisuuden, jonka hän on paljastanut kaikille Uuden testamentin kirjoituksissaan. Hän ilmoittaa tämän salaisuuden kirjeessään efesolaisille näin 3:4-6:Tätä lukiessanne voitte huomata, kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen." Jotkut tekevät vieläkin eron juutalaisten ja muiden kansojen välillä ja selittävät, että edellisille kuuluu sellaisia Jumalan lupauksia, jotka eivät kuulu muiden kansojen edustajille. Tällainen on vastoin uuden liiton evankeliumia, ja se vähentää Jumalan ikuisen pelastussuunnitelman suuruutta ja kirkkautta, jota Paavali ylistää luvun lopussa: Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!
    Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä? Kuka on antanut hänelle jotakin, mikä hänen olisi maksettava takaisin? Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki. Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen.
  5. Jeesus ei valehtele. Välimerkit ovat laitettu Raamattuun jälkikäteen ja valitettavasti ns. "myötävirtaan kulkijat" eli enemmistö, joilla on tietty Raamatuntulkinta on varmaankin saanut päättää myös tästä asiasta. Ylösnousemuspäivänä hän sanoi Magdalan Marialle: "Minä en ole vielä mennyt ylös Isän luo", joten missä paratiisissa Hän olisi ollut ryövärin kanssa perjantai-illasta sunnuntaiaamuun? Etenkin, kun Jeesus opettaa, että kuollut nukkuu siihen saakka, kunnes hänet herätetään (Joh. 11) ja kuolleena ihminen ei tiedä mitään (Ps.115:17; Saarn.9:5,6,10; Jes.38:18)?
  6. Karismaatikothan ovat tunnettuja antinomisesta (lain vastustaminen) Raamatuntulkinnasta. Monesti olen kuullut / lukenut, että 10 käskyä on naulittu ristille. Hellaripohjainen "Apostolinen srk" on piristävä poikkeus tässä asiassa, joka opettaa, että 10 käskyä on voimassa alkuperäisessä muodossaan. Seremonialaki ei ole uudessa liitossa voimassa.

SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:

Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)

Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)

Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).

Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)

Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)

Hengellinen (Room.7:14)

Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)

Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)

Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)

Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).

SEREMONIALAKI:

Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)

Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)

Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)

Varjolaki (Hebr.10:1-4)

Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)

Lihallinen (Hebr.7:16)

Väliaikainen (Hebr.7:12,18)

Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)

Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)

Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)

Mitä on poistettu uudessa liitossa?

Uhrit (Hepr.10:1)

Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)

Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)

Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)