Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

312

1. Radiojumalanpalvelukset nauhoitus oli 14.2. Yle päättää milloin radiojumalanpalvelukset lähetetään. Adventtikirkon radio- ja tv-jumalanpalvelukset tulevat silloin, kuin muillakin vapailla suunnilla.
  2. Tämähän on mielenkiintoista, kun lepopäivästä puhutaan kohta enemmän helluntailaisuuspalstalla, kun advareissa ja vielä ei-advarien aloitteesta! Kiitos Jumalalle!

Mutta mitä Raamattu sanoo viikon ensimmäisestä päivästä, eli sunnuntaista?:

Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.

Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”

Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta, ei jumalanpalveluksessa.

Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

"Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".

The New English Bible kääntää ajankohdan: lauantai-iltana.

Historioitsija Augustus Neander:"kenties apostolin lähestyvä lähtö kokosi pienen seurakunnan veljelliselle jäähyväisaterialle, joka yhteydessä apostoli piti viimeisen puheensa, vaikka kyseessä ei ollutkaan erityinen sunnuntain jumalanpalvelus".(The History of the Christian Religion and Church s.337)

1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.

Paavali kehoitta laittamaan sunnuntaisin kotonaan rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti.

Ja tuo Ilm. 1:10 ei kyllä mistään sunnuntaista puhu!

Raamattu ei anna tukea lepopäivän muutokselle. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi on asetettu upotuskaste ja ehtoollinen.
  3. On ihmeellistä, että siveyslaki ja seremonialaki aina halutaan sotkea keskenään.

Tässä 10 käskyn ja siveyslain erot:

SIVEYSLAKI 10 KÄSKYÄ:

Herra itse puhui kansalle (2. Moos. 20:1-22; 5 Moos.4:12,13; 5:6-22)

Jumala itse kirjoitti kivitauluille (2 Moos.24:12; 31:18; 32:16; 5 Moos.9:10; 10:1-4)

Säilytettiin liitonarkissa ( 5 Moos.10:1-5).

Täydellinen laki (Ps19:8; Jaak.1:25)

Vapauden laki, josta on iloa (Jaak.2:11,12; Ps 119:47,77; Room.7:22)

Hengellinen (Room.7:14)

Iankaikkinen ja muuttumaton (Ps.111:7,8; Luuk.16:17)

Osoittaa synnin (Room.3:20; 7:7)

Käytössä tuomiolla (Jaak.2:11,12)

Kristuksen kuolemallaan vahvistama (Jes.42:21; Matt.5:17, 18; Room.3:31).

SEREMONIALAKI:

Mooses opetti kansalle (2.Moos.24:3; 5 Moos. 5:31)

Mooses kirjoitti kirjaan (2 Moos. 24:4; 5. Moos.31:9)

Säilytettiin liitonarkin sivulla (5 Moos. 31:24-26)

Varjolaki (Hebr.10:1-4)

Muodostui taakaksi (Apt.15:1,5,10)

Lihallinen (Hebr.7:16)

Väliaikainen (Hebr.7:12,18)

Osoitti esikuvalliset syntiuhrit (3 Moos. 4 ja 5 luku; Hebr.10:1-4)

Sen perusteella ei tuomita (Kol.2:14-17)

Kristuksen kuollessa poistettu käytännöstä (Ef.2:15; Matt.27:51; Hebr.10:8-14)

Mitä on poistettu uudessa liitossa?

Uhrit (Hepr.10:1)

Ruoat, juomat ja pesot, jotka liittyivät temppelipalvelukseen (Hepr.9:9,10)

Vuotuiset juhlat, uusikuu ja juhliin liittyvät sapatit.(Kol.2:14-17; Gal.4:9,10)

Ympärileikkaus (1 Kor.7:19)

Kol.2:13-17: "Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun. Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen".

Kheirografon= kirjallinen sopimus tai velkakirja (suomennettuna kirjoituksen säädöksineen Raamatussa). Sana ”nomos” joka tarkoittaa lakia tai käskyjä ei esiinny kertaakaan koko luvussa, joten kymmentä käskyä ja viikkosapattia se ei voi tarkoittaa. ”syöminen, juominen, juhla, uusikuu ja sapatti” viittavat ennemmin seremonialakiin, jotka esikuvasi Kristusta, kuin kymmeneen käskyyn.

Tuossa myös Timo Flinkin kirjoitus liittyen Pietarin "sitomiseen".

https://timoflink.wordpress.com/2012/10/03/kuka-sitoo-matt-1619/
  4. Sisälukutaidossasi on ehkä vähän puutteita, eikä osittaiset Raamatunjakeiden pätkäisyt omaan korvasyyhyyn, kyllä tee ainakaan adventisteihin mitään vaikutusta. Eli mitä Raamattu kertoo sunnuntaista, miten "pyhä" se päivä on oikeasti?

Matt.28:1: Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.

Mark.16:2: Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa.

Jae 9: Mutta ylösnousemisensa jälkeen hän varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Maria Magdaleenalle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa.

Luuk.24:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

Joh.20:1: Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.

Jae 19: Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, myöhään illalla, kun opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, juutalaisten pelosta, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”

Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana juutalaisten pelosta, ei jumalanpalveluksessa.

Ap.t.20:7: Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

"Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä, kokoonnuimme murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka".

The New English Bible kääntää ajankohdan: lauantai-iltana.

Historioitsija Augustus Neander:"kenties apostolin lähestyvä lähtö kokosi pienen seurakunnan veljelliselle jäähyväisaterialle, joka yhteydessä apostoli piti viimeisen puheensa, vaikka kyseessä ei ollutkaan erityinen sunnuntain jumalanpalvelus".(The History of the Christian Religion and Church s.337)

1 Kor.16:2: Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan, ettei keräystä tehtäisi vasta minun tultuani.

Paavali kehoitta laittamaan sunnuntaisin KOTONAAN rahaa talteen, kyseessä ei ollut mikään kirkossa kerättävä kolehti, eikä todellakaan tee sunnuntaista pyhää.

Täällä taas otettiin Jeesuksen ylösnousemus esiin muitten kirjoituksissa. Raamattu ei anna tukea lepopäivän muutokselle Jeesuksen ylösnousemuksen johdosta. Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen muistoksi on asetettu upotuskaste ja ehtoollinen.

Room 6: 3. Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
    4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
    5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
    6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
    7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
    8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
    9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
    10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
    11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

1 Kor. 11: 23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
    26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

Minua ei ainakaan haittaa, vaikka en kuuluisi "vanhoihin kunnon kristillisiin piireihin". Tärkeämpää on se, ettei kuulu Raamatun vesittäjiin ja perinnäissääntöjen ja ihmiskäskyjen palvojiin. Ei joulun vietto kokonaan ole advareilta pois, vaikkei sen viettoa ole Raamatussa määrättykään. Kyllä se joulunajan Jumalanpalveluksissa on esillä tavalla tai toisella.
    Jeesus kertoi vuorisaarnassa, mitä Hänen seuraajansa joutuvat kohtaamaan:
    Matteus 5:11. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
    12. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
  5. Täällä taas helvetillisen helvettiopin kannattajat meuhkaavat. Eli Jumala on taas pahempi sadisti kuin paholainen? Uskokoon ken haluaa. Sana "aioon" tarkoittaa muutakin kuin loppumatonta aikaa, mutta sitähän ei haluta uskoa, ettei "leimaantuisi" adventistiksi tai jehovalaiseksi. Sinä saat nimittää kaikin mokomin Jumalan Sanalle uskollisia / kuuliaisia valhejuutalaiseksi. Raamatusta kyllä huomaa seremonialain ja siveyslain eron.
    http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-tuhatvuotta
    http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-laki
  6. Tässäpä tämä teksti löytyy, missä Jeesus asetti jalkojen pesun, vähän ennen kuolemaansa.

Johannes 13: 1 Pääsiäisjuhla oli jo tulossa, ja Jeesus tiesi, että oli tullut se hetki, jolloin hänen oli määrä siirtyä tästä maailmasta Isän luo. Hän oli rakastanut omiaan, jotka olivat tässä maailmassa, ja hän osoitti heille täydellistä rakkautta loppuun asti.

2 He olivat kokoontuneet aterialle, ja Paholainen oli jo pannut Juudaksen, Simon Iskariotin pojan, sydämeen ajatuksen, että tämä kavaltaisi Jeesuksen. 3 Jeesus tiesi, että Isä oli antanut kaiken hänen valtaansa ja että hän oli tullut Jumalan luota ja oli nyt palaamassa hänen luokseen. 4 Niinpä hän nousi aterialta, riisui viittansa ja kietoi vyötäisilleen pellavaliinan. 5 Sitten hän kaatoi vettä pesuastiaan, rupesi pesemään opetuslasten jalkoja ja kuivasi ne vyötäisillään olevalla liinalla.

6 Kun Jeesus tuli Simon Pietarin kohdalle, tämä sanoi: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?" 7 Jeesus vastasi: "Tätä, minkä nyt teen, sinä et vielä käsitä, mutta myöhemmin sinä sen ymmärrät." 8 Pietari sanoi hänelle: "Sinä et ikinä saa pestä minun jalkojani!" Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." 9 Silloin Simon Pietari sanoi: "Herra, älä pese vain jalkojani, pese myös kädet ja pää." 10 Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki." 11 Jeesus tiesi, kuka hänet kavaltaisi, ja siksi hän sanoi, etteivät he kaikki olleet puhtaita.

12 Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:

"Ymmärrättekö te, mitä teille tein? 13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. 14 Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. 15 Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. 16 Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. 17 Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat.