Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

312

1. https://fi.wikipedia.org/wiki/DispensationalismiHeippa!+Olettaisin,+että+Vapaakirkolliset+kuuluvat+dispensationalismeihin+Raamatuntulkinnaltaan,+joten+silloin+on+turha+odottaa+vihreää+valoa+käskyihin+tai+ainakaan+sapattiin+liittyen.+Sapatinviettäjiä+tulee+kuitenkin+koko+ajan+lisää+eri+kirkkokuntien+sisällä,++sitä+asiaa+ei+voida+ihmisvoimin+pysäyttää.+Jumalalta+kannattaa+pyytää+viisautta+myös+tähän+asiaan.++Mm.+elokuussa+liittyi+adventtikirkkoon+eräs+äärikarismaattinen+evankelista,++Miika+Hukka.++Kuuliaisuudella+ei+todellakaan+pelastuta,+se+on+seurausta+siitä,+että+on+Jeesuksen+vapauttama+Jumalan+lapsi.+Siunausta!
  2. Raamatunkohdan+unohdit+laittaa+esille,+mutta+tuossa+olisi+pienehkö+erittely,+mitä+eroavaisuuksia+on+10+käskyllä,+jotka+Jumala+itse+kirjoitti+kivitauluihin+ja+ns.+seremonialailla,+(Mooseksen+laki)+jotka+Mooses+kirjoitti+kirjaan.Seremonialain+ja+10+käskyn+eroavaisuudet:Mikä+laki+esikuvasi+Jeesuksen+uhria+ja+palvelusta+hyväksemme?+Seremonialaki+(Mooseksen+laki)+vai+10+käskyä?Seremonialain+kautta+silloiset+ihmiset+saattoivat+uskoa+anteeksiantoon+ja+sovitukseen+synneistään.+He+katsoivat+Kristukseen+uskossa+eteenpäin,+kun+taas+tämän+päivän+kristityt+katsovat+uskossa+taaksepäin+Golgatalle.+Mooseksen+lain+merkitys+päättyi+Jeesuksen+kuollessa+ristillä.+Siitä+osoituksena+temppelin+esirippu+repesi+keskeltä+kahtia+(Luuk.23:45,+46).SIVEYSLAKI+10+KÄSKYÄ:Herra+itse+puhui+kansalle+(2.+Moos.+20:1-22;+5+Moos.4:12,13;+5:6-22)Jumala+itse+kirjoitti+kivitauluille+(2+Moos.24:12;+31:18;+32:16;+5+Moos.9:10;+10:1-4)Säilytettiin+liitonarkissa+(+5+Moos.10:1-5).Täydellinen+laki+(Ps19:8;+Jaak.1:25)Vapauden+laki,+josta+on+iloa+(Jaak.2:11,12;+Ps+119:47,77;+Room.7:22)Hengellinen+(Room.7:14)Iankaikkinen+ja+muuttumaton+(Ps.111:7,8;+Luuk.16:17)Osoittaa+synnin+(Room.3:20;+7:7)Käytössä+tuomiolla+(Jaak.2:11,12)Kristuksen+kuolemallaan+vahvistama+(Jes.42:21;+Matt.5:17,+18;+Room.3:31).SEREMONIALAKI:Mooses+opetti+kansalle+(2.Moos.24:3;+5+Moos.+5:31)Mooses+kirjoitti+kirjaan+(2+Moos.+24:4;+5.+Moos.31:9)Säilytettiin+liitonarkin+sivulla+(5+Moos.+31:24-26)Varjolaki+(Hebr.10:1-4)Muodostui+taakaksi+(Apt.15:1,5,10)Lihallinen+(Hebr.7:16)Väliaikainen+(Hebr.7:12,18)Osoitti+esikuvalliset+syntiuhrit+(3+Moos.+4+ja+5+luku;+Hebr.10:1-4)Sen+perusteella+ei+tuomita+(Kol.2:14-17)Kristuksen+kuollessa+poistettu+käytännöstä+(Ef.2:15;+Matt.27:51;+Hebr.10:8-14)Mitä+on+poistettu+uudessa+liitossa?Uhrit+(Hepr.10:1)Ruoat,+juomat+ja+pesot,+jotka+liittyivät+temppelipalvelukseen+(Hepr.9:9,10)Vuotuiset+juhlat,+uusikuu+ja+juhliin+liittyvät+sapatit.(Kol.2:14-17;+Gal.4:9,10)Ympärileikkaus+(1+Kor.7:19)
  3. Aamen!+Hienoa,+että+täällä+antinomisti+(lain+vastustajat)+palstalla+uskalletaan+tehdä+aiheesta+aloituksia!+Tässä+sama+vähän+laajempana+ja+ilman+katolisen+kirkon+tekemiä+muutoksia,+jotka+ovat+2+käskyn+poistaminen+ja+10+käskyn+(älä+himoitse)+käskyn+jakaminen+kahtia.:1.+käsky:+Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia.2.+käsky:++"Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+5+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+6+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni.3.+käsky:+"Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään.*4.+käsky:+"Muista+pyhittää+lepopäivä.+9+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+10+mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+11+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen.5.+käsky:+"Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.6.+käsky:++"Älä+tapa.7.+käsky:+"Älä+tee+aviorikosta.8.+käsky:+"Älä+varasta.9.+käsky:+"Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan.10.+käsky:+"Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen."
  4. Rakentavaa+kritiikkiä+pitäisi+aina+välillä+antaa+ja+Pyhä+Henki+voi+tehdä+asioihin+muutoksia,+jos+me+annamme+hänelle+vapaat+kädet+siihen,+joten+siksipä+muutaman+ajatuksen+laitan+näkyville.Plussat:+Raamatuntulkinta+on+selkeä,+vaikka+enemmistö+toisin+ajatteleekin.Raamattutunnit+ovat+yleensä+rakentavia.+Etenkin+viime+neljänneksessä+oli+Pyhä+Henki+aiheena,+niin+kyllähän+sitä+toivoi,+että+Hengen+vaikutus+rupeaisi+enemmän+näkymään+seurakunnissamme.Omalla+tavallaan+on+helppoa+olla+samoin+ajattelevien+kanssa,+vaikka+omat+ystäväni+ovatkin+adventtikirkon+ulkopuolelta.+Tietyt+avustustapahtumat,+kuten+Iloinen+mieli+tapahtumat.Terveysasiat+tiettyyn+pisteeseen+saakka+ja+niiden+esillä+pitäminen.Miinukset:Vaikka+ajattelemme+opetuksestamme+suunnilleen+samalla+tavalla,+jännitteet+ns.+Kristus+vastaan+oppikeskeisten+adventistien+välillä+ovat+joskus+käsinkosketeltavia+ja+joskus+esim.+srk:n+facebook+sivuilla,+jonne+jäseniä+tulee+viikottain+lisää,+ei+viitsi+liian+usein+pyörähtää.+Liian+moneen+asiaan+vastaukset+pitäisi+löytyä+Ellen+Whiten+kirjoituksista,+vaikka+jokaisessa+meissä+pitäisi+asua+Pyhä+Henki,+jonka+suoraan+johdatukseen+meidän+pitäisi+elämässämme+luottaa.+Aikanaan+sain+itsekin+kysymiksiini+vastaukseksi:+"Lue+sisar+Whiten+kirjoituksista".Monesti+negatiivinen+ja+vähättelevä+ajattelu+muista+Jeesuksen+seuraajista,+vaikka+monet+seurakunnat+tekevät+paljon+käytännönläheistä+työtä,+esim.+leipäkirkkojen+muodossa.+Kuka+niitäkin+asioita+sitten+tekisi?+Jeesus+tuomitsee+sen+mukaan,+miten+kohtelemme+lähimmäisiämme+täällä+maanpäällä.Rakkaudettomuutta,+Hengettömyyttä+ja+nöyryyden+puutetta,+joka+monesti+korostuu+tällä+palstalla.