Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

312

1. Mikä+oli+Jeesuksen+suhde+lakiin?Matt.5:17-19:”+Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan.+En+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+toteuttamaan.+Totisesti:+laista+ei+häviä+yksikään+kirjain,+ei+pieninkään+piirto,+ennen+kuin+taivas+ja+maa+katoavat,+ennen+kuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sitä,+joka+jättää+laista+pois+yhdenkin+käskyn,+vaikkapa+kaikkein+vähäisimmän,+ja+siten+opettaa,+kutsutaan+taivasten+valtakunnassa+vähäisimmäksi.Mutta+sitä,+joka+noudattaa+lakia+ja+niin+opettaa,+kutsutaan+taivasten+valtakunnassa+suureksi”.Jeesus+on+täyttänyt,+vahvistanut+lain,+mutta+ei+kumonnut+sitä.+Olisi+outoa+,+että+Jeesuksen+vuorisaarnan+opetukset+olisivat+olleet+voimassa+vain+Jeesuksen+kuolemaan+saakka.+Onko+jonkun+mielestä+taivas+ja+maa+jo+kadonneet?+Jos+ei+ole,+saammeko+muuttaa+Jumalan+alkuperäisiä+käskyjä?Entä+sitten+Paavali,+uskoon+tullut+juutalainen+(Ap.t.22:13),+eikö+hän+sitten+kumonnut+lain?Paavali+joutui+alkuseurakunnassa+taistelemaan+lakihurskautta+vastaan,+kun+osa+kristityistä+yritti+tehdä+laista+pelastuksen+perustusta+(esim.+Gal.3+luku)+tai+kysymys+siitä+onko+seremonialaki+uudessa+liitossa+voimassa+(esim.+Gal.+4+luku)+ei+tarkoittanut+sitä,+etteikö+Paavalin+mielestä+laki+olisi+uudessa+liitossa+voimassa.Room.3:31:”+Teemmekö+siis+lain+mitättömäksi+uskon+kautta?+Pois+se!+Vaan+me+vahvistamme+lain”.+8:4+”jotta+meissä,+jotka+elämme+Hengen+emmekä+lihamme+mukaista+elämää,+toteutuisi+lain+vaatima+vanhurskaus”.+7:22:”+Sisimmässäni+minä+iloiten+hyväksyn+Jumalan+lain”.+1+Kor.7:19:”+tärkeää+on+Jumalan+käskyjen+noudattaminen”.Entä+sitten+rakkauden+käskyt+eivätkö+ne+ole+kymmenen+käskyn+paikalla?Room.13:10:+Rakkaus+ei+tee+lähimmäiselle+mitään+pahaa.+Sentähden+on+rakkaus+lain+täyttymys.Matt.+22:36-40:+”Opettaja,+mikä+on+suurin+käsky+laissa?+Niin+Jeesus+sanoi+hänelle:Rakasta+Herraa,+sinun+Jumalaasi,+kaikesta+sydämestäsi+ja+kaikesta+sielustasi+ja+kaikesta+mielestäsi.+Tämä+on+suurin+ja+ensimmäinen+käsky.+Toinen+tämän+vertainen+on:+Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi.+Näissä+kahdessa+käskyssä+riippuu+kaikki+laki+ja+profeetat”.Rakkauden+käskyssä,+jotka+annettiin+jo+Mooseksen+aikana+(3+Moos.19:18;+5+Moos.6:4,5)+on+yhteenveto+kymmenestä+käskystä.+Jos+rakastamme+Jumalaa,+haluamme+noudattaa+laista+4+ensimmäistä+käskyä,+jotka+koskevat+suhdettamme+häneen.+(Alkuperäisen+jaon+mukaan)+Muissa+käskyissä+on+taas+kysymys+suhteestamme+lähimmäisiin,+joita+tulee+samoin+rakastaa.Paavali+toteaa+Room.13:9:+”Sillä+nämä:+Älä+tee+huorin,+älä+tapa,+älä+varasta,+älä+himoitse,+ja+mikä+muu+käsky+tahansa,+ne+sisältyvät+kaikki+tähän+sanaan:+Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi”.1+Joh.+5:3:+”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”.1+Joh.2:4:+”Joka+sanoo:+Minä+tunnen+hänet,+eikä+pidä+hänen+käskyjänsä,+se+on+valhettelija,+ja+totuus+ei+ole+hänessä”.Jos+laki+olisi+poistettu,+sitä+saisi+silloin+vapaasti+rikkoa.+Jos+kerran+opetetaan,+etteivät+kymmenen+käskyn+vaatimukset+sido+kristittyjä+silloinhan+tappaminen,+varastaminen+ja+vieraissa+käyminen+olisi+sallittua.+Raamattu+nimittää+tällaista+asennetta+lihan+mieleksi.+Room.8:7,8:+”sentähden+että+lihan+mieli+on+vihollisuus+Jumalaa+vastaan,+sillä+se+ei+alistu+Jumalan+lain+alle,+eikä+se+voikaan.+Jotka+lihan+vallassa+ovat,+ne+eivät+voi+olla+Jumalalle+otolliset”.Jos+kristitty+vapautetaan+lain+vaatimuksista+millainen+moraali+hänellä+sen+jälkeen+on?Hepr.10:17,18:+”Tämän+liiton+minä+teen+heidän+kanssaan+tulevina+aikoina,+sanoo+Herra:+minä+asetan+lakini+heidän+sisimpäänsä.+Ja+sitten:Heidän+syntejään+ja+vääriä+tekojaan+minä+en+enää+koskaan+muista”.”Ja+minä+annan+teille+uuden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne.+Minä+poistan+teidän+ruumiistanne+kivisydämen+ja+annan+teille+lihasydämen.+Henkeni+minä+annan+teidän+sisimpäänne+ja+vaikutan+sen,+että+te+vaellatte+minun+käskyjeni+mukaan,+noudatatte+minun+oikeuksiani+ja+pidätte+ne”.(Hes.36:26,+27).Uudessa+liitossa+Jumala+kirjoittaa+lakinsa+sydämeemme+ja+mieleemme.+Liitto+on+uusi,+ei+hänen+lakinsa.Voiko+laki+siis+olla+kumottu,+jos+hän+haluaa+kirjoittaa+sen+uudestisyntyneiden+sydämiin?Entä+ennen+Siinaita?+Eikö+silloin+ollut+lainkaan+mitään+oikean+ja+väärän+”mittapuuta”?+Antoiko+Jumala+kaikkien+noiden+vuosien+ajan+ihmisten+tehdä+mitä+halusivat,+varoittamatta+heitä+pahasta?+Miten+sodomalaiset+ja+vedenpaisumuksessa+hukkuneet+olisi+voitu+tuomita+ilman+lakia?+Jos+”synti+merkitsee+Jumalan+lain+rikkomista”,+silloin+ei+syntiäkään+olisi+voinut+olla,+jos+ei+lakiakaan+ole.1+Moos.26:5:+Sentähden,+että+Aabraham+kuuli+minua+ja+noudatti,+mitä+minä+noudatettavaksi+annoin,+minun+käskyjäni,+säädöksiäni+ja+opetuksiani.1+Moos.4:7:+Jos+teet+oikein,+voit+kohottaa+katseesi,+mutta+jos+et+tee,+on+synti+ovella+vaanimassa.Jos+Kain+ei+tiennyt+Jumalan+laista,+ei+hän+myöskään+olisi+tiennyt+mitään+synnistä,+jos+kerran+”lain+tehtävänä+on+opettaa+tuntemaan,+mitä+synti+on”+(Room.3:20).
  2. Voiko+ihminen+pelastua+lain+pitämisellä?Sentähden,+ettei+mikään+liha+tule+hänen+edessään+vanhurskaaksi+lain+teoista;+sillä+lain+kautta+tulee+synnin+tunto.+(Room.3:20)Armosta+te+olette+pelastetut+uskon+kautta,+ette+itsenne+kautta+–+se+on+Jumalan+lahja+-ette+tekojen+kautta,+ettei+kukaan+kerskaisi.+Ef+2:8,9.Kenenkään+ei+ole+mahdollista+pelastua+lain+pitämisellä.+Kaikki+tarvitsevat+synnin+tähden+pelastusta+armosta+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.+Pelastus+saadaan+vapaana+lahjana+ilman+ihmisen+ansioita.+Lain+tehtävänä+on+osoittaa+elämässämme+oleva+synti.+Siitä+saadaan+puhdistus+ja+anteeksiantamus+Jeesuksen+kautta.Olemmeko+sitten+vapaat+lain+vaatimuksista,+koska+emme+ole+lain+vaan+armon+alla?Gal.3:24:+”Niinmuodoin+on+laista+tullut+meille+kasvattaja+Kristukseen,+että+me+uskosta+vanhurskaiksi+tulisimme”.Jos+armo+tekisi+lopun+lain+vaatimuksista,+siitä+olisi+seurauksena,+että+ei+olisi+enää+syntiäkään.+Room.4:15:...+mutta+missä+ei+lakia+ole,+siellä+ei+ole+rikkomustakaan.+5:13:mutta+syntiä+ei+lueta,+missä+lakia+ei+ole.Samalla+armo+tulisi+tarpeettomaksi.Laki+on+hengellinen+(Room.7:14).+Inhimilliset+lait+koskevat+vain+tekoja.+Jumalan+käskyt+koskevat+salaisimpiakin+ajatuksiamme,+halujamme+ja+tunteitamme.+Vuorisaarnassa+Jeesus+korosti+tätä+lain+hengelllistä+ulottuvuutta+ja+osoitti,+että+rikkomus+saa+alkunsa+sydämessä.+(Matt.5:21,22,27,28;+Mark.7:21-23).Laki+toimii+kuin+peilinä+(Jaak.1:23-25),+jotta+ihmiset+näkisivät+oman+tilansa.+Ne,+jotka+katsovat+siihen,+näkevät+oman+luonteensa+puutteet+Jumalan+vanhurskasta+luonnetta+vasten.+Laki+saa+syntisen+vakuuttuneeksi+synnistään.+Pyhä+Henki+käyttää+Jumalan+lakia+johtamaan+meitä+kääntymykseen+ja+Jeesuksen+ristin+juurelle.Onko+kymmenen+käskyä+toistettu+ja+vahvistettu+Uudessa+testamentissa?JUMALAN+LAKI+UUDESSA+TESTAMENTISSAI+Herraa,+sinun+Jumalaasi,+pitää+sinun+kumartaman+ja+häntä+ainoata+palveleman+(Matt.4:10)II+Lapsukaiset,+kavahtakaa+epäjumalia+(1+Joh.5:21).+Emme+saa+luulla,+että+jumaluus+on+samankaltainen+kuin+kulta+tai+hopea+tai+kivi,+sellainen+kuin+inhimillisen+taiteen+ja+ajatuksen+kuvailema+(Apt.17:29).III+Ettei+Jumalan+nimi+ja+oppi+tulisi+häväistyksi+(1+Tim.6:1)IV+Hän+on+jossakin+sanonut+seitsemännestä+päivästä+näin:+Ja+Jumala+lepäsi+seitsemäntenä+päivänä+kaikista+teoistansa.+Niin+on+Jumalan+kansalle+sapatinlepo+varmasti+tuleva.+Sillä+joka+on+päässyt+hänen+lepoonsa,+on+saanut+levon+teoistaan,+hänkin,+niinkuin+Jumala+omista+teoistansa+(Hebr.4:4,9,10).V+Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi+(Matt.19:19)VI+Älä+tapa+(Room.13:9)VII+Älä+tee+huorin+(Matt.+19:18)VIII+Älä+varasta+(Room.+13:9).IX+Älä+sano+väärää+todistusta+(Matt.19:18)X+Älä+himoitse+(Room.7:7).Mitä+on+poistettu+uudessa+liitossa?Uhrit+(Hepr.10:1)Ruoat,+juomat+ja+pesot,+jotka+liittyivät+temppelipalvelukseen+(Hepr.9:9,10)Vuotuiset+juhlat,+uusikuu+ja+juhliin+liittyvät+sapatit.(Kol.2:14-17;+Gal.4:9,10)Ympärileikkaus+(1+Kor.7:19)Kuuluiko+10+käskyä+vain+Israelilaisille?Ef.2:11,12,19:+Muistakaa+sentähden,+että+te+ennen,+te+lihanne+puolesta+pakanat,+jotka+olette+saaneet+ympärileikkaamattomien+nimen+niiltä,+joita,+lihaan+käsillä+tehdyn+ympärileikkauksen+mukaisesti,+sanotaan+ympärileikatuiksi-+että+te+siihen+aikaan+olitte+ilman+Kristusta,+olitte+vailla+Israelin+kansalaisoikeutta+ja+vieraat+lupauksen+liitolle,+ilman+toivoa+ja+ilman+Jumalaa+maailmassa;+Niin+ette+siis+enää+ole+vieraita+ettekä+muukalaisia,+vaan+te+olette+pyhien+kansalaisia+ja+Jumalan+perhettä.Room.2:28,29:+Sillä+ei+se+ole+juutalainen,+joka+vain+ulkonaisesti+on+juutalainen,+eikä+ympärileikkaus+se,+joka+ulkonaisesti+lihassa+tapahtuu;+vaan+se+on+juutalainen,+joka+sisällisesti+on+juutalainen,+ja+oikea+ympärileikkaus+on+sydämen+ympärileikkaus+Hengessä,+ei+kirjaimessa;+ja+hän+saa+kiitoksensa,+ei+ihmisiltä,+vaan+Jumalalta.Joh.1:47:+Jeesus+näki+Natanaelin+tulevan+tykönsä+ja+sanoi+hänestä:+”Katso,+oikea+israelilainen,+jossa+ei+vilppiä+ole!”Gal.3:29:+Mutta,+jos+te+olette+Kristuksen+omat,+niin+te+siis+olette+Aabrahamin+siementä,+perillisiä+lupauksen+mukaan.Ef.3:6:+että+näet+pakanatkin+ovat+kanssaperillisiä+ja+yhtä+ruumista+ja+osallisia+lupaukseen+Kristuksessa+Jeesuksessa+evankeliumia+Kristuksen+tutkimattomasta+rikkaudesta.1+Piet.2:9,10:+Mutta+te+olette+valittu+suku,+kuninkaallinen+papisto,+pyhä+heimo,+omaisuuskansa,+julistaaksenne+sen+jaloja+tekoja,+joka+on+pimeydestä+kutsunut+teidät+ihmeelliseen+valkeuteensa;+te,+jotka+ennen+ette+olleet+kansa,+mutta+nyt+olette+Jumalan+kansa,+jotka+ennen+ette+olleet+armahdetut,+mutta+nyt+olette+armahdetut.Kyllä+10+käskyä+kuuluvat+myös+uuden+liiton+kristityille.
  3. Täällä+taas+armotalouskausiuskikset+ärhentelevät+ja+tuovat+omia+tulkintojaan+"totuutena"+esille.+Wikipediasta+löytyi+ihan+asiallinen+artikkeli+tämän+tulkinnan+kannattajista,+joita+tälläkin+palstalla+näköjään+pyörii+yllinkyllin:Dispensationalismi+on+kristinuskon+teologian+suuntaus,+jonka+kannattajat+uskovat+Jumalan+pelastavan+ihmisiä+eri+aikoina+eri+tavoin.+Se+levisi+1800-+ja+1900-luvuilla+lähinnä+fundamentalismin+mukana.+Dispensationalismi+on+esiintynyt+oppirakennelmana+myös+aiemmin,+mutta+roomalaiskatolisen+kirkon+oppien+tarkan+määrittelyn+vuoksi+se+on+esiintynyt+lähinnä+marginaalisena+suuntauksena.+Dispensationalismi+sai+uutta+suosiota+John+Darbyn+eskatologian+perusteella,+johon+kuului+muun+muassa+oppi+seitsemän+vuoden+vihan+ajasta.Dispensationalismin+kannattajat+uskovat,+että+Israelin+kansakunnalla+on+Jumalan+pelastussuunnitelmassa+erillinen+rooli+kristillisen+kirkon+rinnalla+ja+että+Jumala+täyttää+Vanhassa+testamentissa+esitetyt+lupaukset+Israelille+kansakuntana.+Jumalan+lupaukset+koskevat+maata,+joka+tulevaisuudessa+toteutuu+tuhatvuotisena+valtakuntana,+josta+Kristus+hallitsee+maailmaa+Jerusalemista+käsin.+Dispensationalismin+suhde+Israeliin+muistuttaa+aatteellisesti+kristillistä+sionismia.+Dispensationalismin+opillinen+vastakohta+on+supersessionismi,+jonka+kannattajien+mukaan+kristillinen+kirkko+on+Jumalan+lupausten+perillinen+uudessa+liitossa.Vaikka+dispensationalismi+mielletään+lähinnä+eskatologiseksi+opiksi,+käsittää+se+kuitenkin+kaikki+Raamatun+aikakaudet.+Siinä+ajat+on+jaettu+dispensatioihin+eli+armotalouskausiin,+joita+fundamentalistisen+tulkinnan+mukaan+on+seitsemän:viattomuuden+aika+(paratiisi),omantunnon+aika+(Aadamista+Abrahamiin),lupauksen+aika/patriarkkojen+aika+(Abrahamista+Moosekseen),lain+aika+(Mooseksesta+Jeesukseen),armon+aika+(Jeesuksesta+uskovien+tempaukseen),vihan+aika+(uskovien+tempauksesta+Jeesuksen+paluuseen,+yleensä+noin+seitsemän+vuotta),valtakunnan+aika+(Jeesuksen+paluusta+viimeiseen+tuomioon).Joissain+muodoissa+armotalouskausia+esiintyy+vain+kolme+tai+neljä,+mutta+seitsemää+useampaa+ei+tiettävästi+esiinny+missään+variaatiossa.Tässä+myös+viime+vuonna+kahdessa+Nykyajassa+ollutta+kirjoitusta,+jotka+kirjoitin+viime+kesänä:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14350892/dispensationalismi-ja-koko-israelin-pelastuminenhttp://keskustelu.suomi24.fi/t/14437732/room-1126Adventistit+eivät+kuulu+eikä+tule+kuulumaan+tämän+opin+kannattajiin,+joten+siinä+mielessä+sitä+on+aivan+turha+täällä+tuoda+esille.
  4. Tässä+vielä+seremonialain+ja+10+käskyn+eroavaisuudet:Mikä+laki+esikuvasi+Jeesuksen+uhria+ja+palvelusta+hyväksemme?+Seremonialaki+(Mooseksen+laki)+vai+10+käskyä?Seremonialain+kautta+silloiset+ihmiset+saattoivat+uskoa+anteeksiantoon+ja+sovitukseen+synneistään.+He+katsoivat+Kristukseen+uskossa+eteenpäin,+kun+taas+tämän+päivän+kristityt+katsovat+uskossa+taaksepäin+Golgatalle.+Mooseksen+lain+merkitys+päättyi+Jeesuksen+kuollessa+ristillä.+Siitä+osoituksena+temppelin+esirippu+repesi+keskeltä+kahtia+(Luuk.23:45,+46).SIVEYSLAKI+10+KÄSKYÄ:Herra+itse+puhui+kansalle+(2.+Moos.+20:1-22;+5+Moos.4:12,13;+5:6-22)Jumala+itse+kirjoitti+kivitauluille+(2+Moos.24:12;+31:18;+32:16;+5+Moos.9:10;+10:1-4)Säilytettiin+liitonarkissa+(+5+Moos.10:1-5).Täydellinen+laki+(Ps19:8;+Jaak.1:25)Vapauden+laki,+josta+on+iloa+(Jaak.2:11,12;+Ps+119:47,77;+Room.7:22)Hengellinen+(Room.7:14)Iankaikkinen+ja+muuttumaton+(Ps.111:7,8;+Luuk.16:17)Osoittaa+synnin+(Room.3:20;+7:7)Käytössä+tuomiolla+(Jaak.2:11,12)Kristuksen+kuolemallaan+vahvistama+(Jes.42:21;+Matt.5:17,+18;+Room.3:31).SEREMONIALAKI:Mooses+opetti+kansalle+(2.Moos.24:3;+5+Moos.+5:31)Mooses+kirjoitti+kirjaan+(2+Moos.+24:4;+5.+Moos.31:9)Säilytettiin+liitonarkin+sivulla+(5+Moos.+31:24-26)Varjolaki+(Hebr.10:1-4)Muodostui+taakaksi+(Apt.15:1,5,10)Lihallinen+(Hebr.7:16)Väliaikainen+(Hebr.7:12,18)Osoitti+esikuvalliset+syntiuhrit+(3+Moos.+4+ja+5+luku;+Hebr.10:1-4)Sen+perusteella+ei+tuomita+(Kol.2:14-17)Kristuksen+kuollessa+poistettu+käytännöstä+(Ef.2:15;+Matt.27:51;+Hebr.10:8-14)
  5. Edellytykset+osa+I+ja+II+(liittyen+Pyhän+Hengen+saamiseen)Jumalan+Sana+osoittaa,+että+on+tiettyjä+edellytyksiä,+joiden+on+täytyttävä,+jotta+Pyhä+Henki+voi+asua+meissä.+Lue+Apt.+2:37,38.+Mikä+on+ensimmäinen+edellytys+Pyhän+Hengen+vastaanottamiselle?Yksi+Pyhän+Hengen+vastaanottamisen+edellytys+on+katumus.+Jumalan+Sanan+kuuleminen+herättää+omantuntomme+ja+tekee+meidät+tietoisiksi+omasta+syntisyydestämme.+Todellinen+katumus+on+enemmän+kuin+syntiemme+seurausten+sureminen.+Se+on+perusteellinen+muutos+sydämessämme+ja+mielessämme+niin,+että+näemme+synnin+sellaisena+kuin+se+todella+on:+rumana+pahuutena+ja+kapinana+Jumalaa+vastaan.+Ainoa+tapa+tulla+todelliseen+kääntymykseen+on+kokea+Jumalan+rakkauden+kosketus:+"Halveksitko+sinä+Jumalan+suurta+hyvyyttä,+kärsivällisyyttä+ja+pitkämielisyyttä?+Etkö+ymmärrä,+että+Jumalan+hyvyys+johtaa+sinut+kääntymiseen?+(Room.2:4)Lue+Gal.3:14+ja+Jaak.1:6-8.+Miksi+emme+voi+saada+Pyhää+Henkeä+ilman,+että+luotamme+Jumalan+Sanaan?Jeesus+on+luvannut+lähettää+Pyhän+Hengen+edustajakseen.+Uskossa+vastaanotamme+luvatun+lahjan.+Jos+epäilemme+Jumalan+lupausta+emmekä+luota+hänen+sanaansa,+olemme+kuin+kahtaalle+horjuva+ihminen.+Silloin+emme+voi+odottaa+saavamme+mitään.+Usko+on+enemmän+kuin+asioiden+älyllistä+myöntämistä.+Se+on+elämämme+alttiiksi+asettamista+luottaen+siihen,+että+Jumala+tulee+pitämään+sanansa+tapahtuipa+mitä+tahansa.+Lue+Luuk.+11:8-10,+13.+Miksi+sinnikkäällä+rukouksella+on+väliä?Jumala+on+hyvä+ja+hyväntahtoinen,+paljon+suuremmassa+määrin+kuin+me+pystymme+olemaan+edes+omia+lapsiamme+kohtaan.+Jatkuvat+rukouksemme+eivät+muuta+hänen+mieltään,+vaan+ne+muuttavat+meitä+itseämme+ja+tuovat+meidät+lähelle+Jumalaa.+Rukous+ei+alenna+Jumalaa+meidän+tasollemme,+vaan+se+nostaa+meitä+hänen+tasolleen.+Rukouksemme+valmistavat+meitä+vastaanottamaan+lahjan.Lue+Apt.+5:32.+Miksi+kuuliaisuus+Jumalan+Sanalle+on+tärkeä+edellytys+Pyhän+Hengen+saamiselle?Pyhä+Henki+annetaan+Jumalaa+totteleville.+Rakkaus+ja+tottelevaisuus+kulkevat+käsi+kädessä,+ja+todellinen+usko+ilmenee+kuuliaisuutena.+Jos+luotamme+Jumalaan+koko+sydämestämme,+noudatamme+hänen+käskyjään+(vrt.+Joh.14:23).+Kuuliaisuus+on+valinta,+joka+johtaa+elämäntapaan,+jossa+seurataan+Jumalan+tahtoa+sellaisena+kuin+se+on+ilmaistu+hänen+laissaan.+Meidän+tulee+jatkaa+kuuliaisina,+jos+haluamme+tunnustaa+Jeesuksen+Herranamme+(Luuk.+6:46).+1+Joh.+2:4,5+sanotaan:+"Joka+sanoo+tuntevansa+hänet+mutta+ei+pidä+hänen+käskyjään,+on+valehtelija,+eikä+totuus+ole+hänessä.+Mutta+joka+noudattaa+hänen+sanaansa,+hänessä+Jumalan+rakkaus+on+todella+saavuttanut+päämääränsä".+Miten+vahvaa+tekstiä!+Johanneksen+kautta+opimme+myös+tämän"Joka+pitää+hänen+käskynsä,+pysyy+Jumalassa,+ja+Jumala+pysyy+hänessä.+Ja+sen,+että+hän+pysyy+meissä,+me+tiedämme+Hengestä,+jonka+hän+on+meille+antanut"+(+1+Joh.+3:24)+Kun+teemme+mitä+Jumala+on+käskenyt,+meillä+on+mielenrauha.Lue+Juud.+18-21.+Miksi+meidän+tulee+karttaa+kaikkea+epäpuhtautta,+jos+haluamme+tulla+Pyhällä+Hengellä+täytetyksi?Pyhän+Hengen+tuli+ei+voi+palaa+meissä,+jos+olemme+ajatuksiltamme+maallisia.+Hän+reagoi+herkästi+syntiin+ja+maallisuuteen+elämässämme.+Sen+tähden+meidän+tulee+pitää+itsemme+Jumalan+rakkaudessa+ja+yhteydessä+häneen+rukouksen+kautta+niin,+että+vieroksumme+kaikkea+epäpuhtautta+ja+annamme+voiman,+rakkauden+ja+terveen+harkinnan+hengen+näkyä+elämässämme+(2+Tim.+1:6,7).+Vain+käymällä+rajun+lähitaistelun+itsemme+kanssa,+meistä+voi+tulla+ihmisiä,+joiksi+meidät+on+tarkoitettu.+Emme+kykene+tähän+omassa+voimassamme,+taistelu+käydään+valinnastamme+joko+luovuttaa+tahtomme+Pyhän+Hengen+ohjaukseen+tai+antaa+se+lihan+hallittavaksi.+Valinta+on+meidän.+"Ei+ole+mitään+rajoja+sellaisen+henkilön+käyttökelpoisuudelle,+joka+oman+minänsä+syrjäyttäen+antaa+sijaa+Pyhän+Hengen+työlle+sydämessään+ja+elää+kokonaan+Jumalalle+pyhitettyä+elämää".+(4AO+207)
  6. "pääsin+siellä+lukemaan+tutkiskeluvihon+tekstiäkin".+Tämän+päivän+aiheena+oli+"Kaste+ja+Pyhällä+Hengellä+täyttyminen".+Tuohon,+että+minkä+verran+Raamattutunnilla+käydään+tutkisteluvihkon+tekstejä+läpi,+on+kyllä+kiinni+Raamattutunnin+pitäjästä,+yleensä+maallikot+luetuttaa+niitä+enemmän,+kuin+papit.+Mutta+varmaan+Raamatuntekstejäkin+käytiin+läpi?Tämän+kertaiset+avaintekstit+olivat+seuraavat,+joita+varmaan+on+käyty+läpi+Raamattutunneilla.+Itse+en+aina+ehdi+kahlata+tutkisteluvihkoa+läpi,+mutta+nuo+Raamatunkohdat,+ainakin+avaintekstit+pyrin+lukemaan.+Markus+1:8:+"Minä+olen+kastanut+teidät+vedellä,+mutta+hän+kastaa+teidät+Pyhällä+Hengellä."Ef.+5:18:+"Älkääkä+juopuko+viinistä,+sillä+siitä+tulee+irstas+meno,+vaan+täyttykää+Hengellä."Apt.+13:52:+"Mutta+opetuslapset+olivat+täynnä+iloa+ja+Pyhää+Henkeä."Luukas+11:+8.Mutta+minä+sanon+teille:+vaikka+hän+ei+nousisikaan+antamaan+toiselle+leipää+pelkkää+ystävyyttään,+hän+kuitenkin+tekee+sen,+kun+tämä+hellittämättä+pyytää,+ja+hän+antaa+niin+paljon+kuin+toinen+tarvitsee.9+"Niinpä+sanon+teille:+Pyytäkää,+niin+teille+annetaan.+Etsikää,+niin+te+löydätte.+Kolkuttakaa,+niin+teille+avataan.+10+Sillä+pyytävä+saa,+etsijä+löytää,+ja+jokaiselle,+joka+kolkuttaa,+avataan.+11+Ei+kai+kukaan+teistä+ole+sellainen+isä,+että+antaa+pojalleen+käärmeen,+kun+poika+pyytää+kalaa?+12+Tai+skorpionin,+kun+hän+pyytää+munaa?+13+Jos+kerran+te+pahat+ihmiset+osaatte+antaa+lapsillenne+kaikenlaista+hyvää,+niin+totta+kai+teidän+Isänne+paljon+ennemmin+antaa+taivaasta+Pyhän+Hengen+niille,+jotka+sitä+häneltä+pyytävät."Apt.+5:32+"Me+olemme+kaiken+tämän+todistajat+--+samoin+Pyhä+Henki,+jonka+Jumala+on+antanut+niille+jotka+häntä+tottelevat."Galattalaiskirje+5:16+Minä+sanon:+vaeltakaa+Hengessä,+niin+ette+lihan+himoa+täytä.+17Sillä+liha+himoitsee+Henkeä+vastaan,+ja+Henki+lihaa+vastaan;+nämä+ovat+nimittäin+toisiansa+vastaan,+niin+että+te+ette+tee+sitä,+mitä+tahdotte.+18Mutta+jos+te+olette+Hengen+kuljetettavina,+niin+ette+ole+lain+alla.+19Mutta+lihan+teot+ovat+ilmeiset,+ja+ne+ovat:+haureus,+saastaisuus,+irstaus,+20epäjumalanpalvelus,+noituus,+vihamielisyys,+riita,+kateellisuus,+vihat,+juonet,+eriseurat,+lahkot,+21kateus,+juomingit,+mässäykset+ja+muut+senkaltaiset,+joista+teille+edeltäpäin+sanon,+niinkuin+jo+ennenkin+olen+sanonut,+että+ne,+jotka+semmoista+harjoittavat,+eivät+peri+Jumalan+valtakuntaa.+22Mutta+Hengen+hedelmä+on+rakkaus,+ilo,+rauha,+pitkämielisyys,+ystävällisyys,+hyvyys,+uskollisuus,+sävyisyys,+itsensähillitseminen.+23Sellaista+vastaan+ei+ole+laki.+24Ja+ne,+jotka+ovat+Kristuksen+Jeesuksen+omat,+ovat+ristiinnaulinneet+lihansa+himoineen+ja+haluineen.+25Jos+me+Hengessä+elämme,+niin+myös+Hengessä+vaeltakaamme.+26Älkäämme+olko+turhan+kunnian+pyytäjiä,+niin+että+toisiamme+ärsyttelemme,+toisiamme+kadehdimme.
  7. Hei!Täällähän+on+asiallisiakin+aloituksia.+Toivottavasti+olet+saanut+vastauksia+moniin+kysymyksiisi.+Itselleni+tuli+aiheeseen+liittyen+ensiksi+mieleen+opinkohtamme+nro+13,+(liittyen+ei-adventistien+"tuomitsemiseen")+jonka+mukaan+uskomme+olevamme+lopun+ajan+jäännösseurakunta,+joten+siinä+on+taiteilua,+miten+asian+pystyy+neutraalisti+tuoda+esille+ilman+minkäänlaista+"tuomiota"?+Ja+saman+asian+kyllä+tietää+myös+suurin+osa+ainakin+muitten+kirkkojen+aktiiveista.+Itse+olen+viikolla+enemmin+tekemisissä+muitten+uskovien+kanssa+(nykyisin+kyllä+vähemmän)+ja+ensinnäkään+kukaan+ei+ole+näinä+parinakymmenenä+vuotena+ilahtunut+siitä,+kun+olen+sanonut+kuuluvani+adventtikirkkoon,+pikemminkin+päinvastoin.+Enemminkin+se+on+herättänyt+ihmettelyä,+mitä+minunkaltainen+henkilö+siellä+voi+olla+ja+jotkut+henkilöt+ovat+minuun+törmätessään+kysyneet,+että+joko+olen+eronnut+adventtikirkosta+yms.+samankaltaista.++Samoin,+joskus+on+huomauteltu,+että+eikös+se+Storkin+kirkko+ollut+oikeaoppinen.+Ja+myös+sekin+tuotiin+kerran+suullisesti+ilmi,+että+oikeat+kristityt+eivät+ole+adventistien+kanssa+missään+tekemisissä.+Joten+kyllä+tätä+tuomitsemista+tulee+muilta+kirkoilta+ihan+yhtä+paljon,+vaikka+itse+ei+henkilökohtaisesti+toisia+tuomitsisikaan,+se+riittää,+että+on+kirkon+jäsen.++Ja+ei+tarvitse,+kun+selata+muita+palstoja,+niin+huomaa,+että+kura+kyllä+lentää+adventistien+päälle,+nyttenkin+taitaa+hellaripalstalla+olla+vähemmän+imarteleva+kirjoitusketju+advareista.++Mutta+kritiikit+on+kestettävä,+jos+kerran+väitetään+olevamme+jäännös.+Itse+uskon,+että+eläviä+kristittyjä+on+ennenkaikkea+adventtikirkon+ulkopuolella,+enkä+epäile,+että+he+joutuvat+kadotukseen+tällä+hetkellä,+kun+eivät+usko+"adventtisanomaan".+Vielä+ei+ole+sunnuntailaki+voimassa,+eikä+sapatinviettäjiä+ainakaan+täällä+päin+maailmaa+vainota.+Jos+tajuaa,+että+armon+tarve+on+24/7+ja+ilman+Jeesusta+ei+kukaan+pelastu,+vaikka+olisi+viimeisen+päälle+hiotut+Raamatuntulkinnat,+niin+ehkä+turhat+tuomitsemiset+jäisivät+vähemmälle.