Vapaa kuvaus

Aloituksia

43

Kommenttia

312

1. Tässä+vähän++lisää+linkkejä+Terveysprojekti+Karpalon+sivuilta:http://www.terveysprojektikarpalo.fi/linkkejaSamantapaisia+artikkeleita+on+ollut+lehdet+ja+netti+pullollaan+jo+vuosia,+jos+vain+aihe+kiinnostaa+ja+itseäni+huvittaa+aina,+että+ateistit+ottavat+terveysneuvot,+ainakin+joskus,+hanakammin+vastaan,+kuin+suurin+osa+kristityistä,+vaikka+ruumiimme+on+Pyhän+Hengen+temppeli,+jos+olemme+Jeesuksen+omia+ja+Hänen+Henkensä+meissä+asuu.+Apostolien+tekojen+15+luvun+lisäksi+voisi+lukea+muutakin,+ihan+maallista+aineistoa.+Omassa+suvussani+ja+lähimmissä+ystävissä+on+ateisteja+ja+osa+on+täysin+vegaaneja+ja+osa+ei+suostu+syömään+punaista+lihaa,+koska+tietää,+mitkä+terveydelliset+vaarat+siitä+voi+tulla.++Ehkäpä+kristitytkin+sitten,+vaikka+kantapään+kautta+hoksaavat,+että+ihan+kaikkea+ei+kannattaisi+suuhunsa+pistää,+mihin+ei+välittömästi+kuole.+Nyttenhän+nyhtökaura+on+tämän+päivän+hitti+kasvisruuissa.+Omilla+nurkillani+sitä+taitaa+tulla+kauppaan+vain+kerran+viikossa+ja+myyjän+mukaan+tuote+loppuu+lähes+saman+tien.
  2. Kesäjuhlien+ruokailuun+on+tullut+näköjään+tämän+päivän+aikana+pieni+lisäys.+Kulttuuritalo+Kitchen+myy+ruokalippuja+perjantaista+alkaen.+Eli,+jos+haluaa+maksaa+jo+etukäteen+sapatin+ruokailut,+siihen+on+nyt+mahdollisuus.+Lisäksi+muutoksena+parin+vuoden+takaiseen,+jolloin+olin+itsekin+juhlilla,+on+se,+että+Kulttuuritalolle+on+tullut+uusi+ravintoloitsija+ja+nyt+on+ruuanjakelupisteitä+useampia,+joten+jonot+toivon+mukaan+olisivat+lyhyempiä.+Tarjottavista+ruuista+päätellen,+Kulttuuritalolla+ollaan+varauduttu+adventistien+kesäjuhliin.+RAVINTOLAPALVELUT+Kultturitalo+Kitchen+tarjoaa+kahvilapalvelut+perjantaina+ja+sapattina+sekä+lounaan+sapattina.+Vuonna+2013+kesäjuhlilla+Kulttuuritalon+ravintolassa+useimmat+joutuivat+jonottamaan+todella+pitkään+lounasta.+Ravintoloitsija+on+vaihtunut+sen+jälkeen.+Heillä+on+kokemusta+hoitaa+suuremmatkin+tarjoilut,+ja+he+vakuuttivat+että+nyt+ruokailu+sujuu+ilman+suurempia+jonottamisia+useammista+jakelupisteistä.+Pe+10.6.2016+++++++++++++++++++++Kahvilapalvelut+Aaltoaulassa+klo+17.30-20.00.Sa+11.6.2016+++++++++++++++++++++Kahvilapalvelut+Aaltoaulassa+klo+9.00-+18.30.++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++Lounas++ravintola+Kitchenissä+ja+auloissa+klo+12-14.15+.+Useita+otto-+sekä+palautuspisteitä+ympäri+taloa.Menu+12+€/hlö,+lapset+alle+12+vuotta+puoleen+hintaan+ja+lapset+alle+4+vuotta+veloituksetta+vanhempien+ruokaillessa.:+Vihersalaattimix,+kirsikkatomaattia,+paahdettuja+siemeniä+ja+marjavinaigretteKasviscurry+ja+pilahviriisiäTalon+leipää+ja+hummustaRuokajuomana+kirkasta+Helsingin+hanavettäRuokalippujen+osto:+Kulttuuritalo+Kitchen+myy+lounaslippuja+perjantaista+alkaen.
  3. http://www.nykyaika.fi/2015/06/08/kielillapuhumisen-lahja-1-kor-14/

http://www.endtime.net/finsk/karisma.htm

Kielillä puhuminen on yksi Pyhän Hengen armolahjoista.

1 Kor 12: 7. Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. 8 Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, 9 toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, 10 joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. 11 Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.Room. 12: 4.Niin kuin meillä jokaisella on yksi ruumis ja siinä monta jäsentä, joilla on eri tehtävänsä, 5 samoin me kaikki olemme Kristuksessa yksi ruumis mutta olemme kukin toistemme jäseniä. 6 Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. 7 Palvelutehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, 8 rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin.

Efesolaisk.4: 11.Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat, 12 varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen. 13 Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden, 14 silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita. 15 Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää. 16 Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa.

1 Piet. 4: 10:Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina. 11 Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Missään kohtaa ei ylikorosteta tiettyä armolahjaa, että sinun on pakko puhua kielillä, tai et ole täyttynyt Pyhällä Hengellä. Aito kielilläpuhuminen on ok, mutta epäilen, että kaikki se "mölinä", jota karismaattisissa kokouksissa esiintyy on kaukana aidosta armolahjasta. Onneksi Jeesus on tuomari tässäkin asiassa.
  4. Teillä ex-adventisteilla on outo tapa "räksyttää" joka ikisestä asiasta. Jos pidät adventtikirkon oppia harhaoppina, miksi ihmeessä altistat itsesi sille päivittäin? En minäkään ex-luterilaisena ole heidän opeistaan samaa mieltä, mutta ei tulisi mieleenkään mennä heidän palstalleen kiihkoilemaan.
    Tässä siis tuo Raamatunteksti, josta olet tainnut useamman kerran tuoda esille. Luin sen läpi ja minusta se käy oikein hyvin 1000 vuotisen ajanjakson jälkeiseen aikaan, etenkin nuo viimeisimmät jakeet.

Jesaja 66.16.Herra käy tuomiolle kaiken lihan kanssa tulella ja miekallaan; ja Herran surmaamia on oleva paljon.
    17. Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Herra.
    18. Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.
    19. Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
    20. Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
    21. Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
    22. Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
    23. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
    24. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

Mutta Ilmestyskirjan lukua 20 on ehkä parempi tutkia, jos haluaa lukea tuhannesta vuodesta.

20:4.Minä näin valtaistuimia, ja niille, jotka asettuivat istuimille, annettiin tuomiovalta. Minä näin niiden sielut, jotka oli mestattu Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eivätkä sen kuvaa eivätkä olleet ottaneet sen merkkiä otsaansa eivätkä käteensä. He heräsivät eloon ja hallitsivat yhdessä Kristuksen kanssa tuhat vuotta. 5 Muut kuolleet eivät heränneet eloon, ennen kuin tuhat vuotta oli täyttynyt.

Tässä käy ilmi, että on olemassa kaksi ylösnousemusta, ensimmäinen tuhannen vuoden alkaessa , jolloin Jeesuksen takaisintulo tapahtuu ja toinen sen jälkeen
    . Jeesus opetti samaa Joh.5:28 , 29.

Tässä pari muuta tekstiä, jotka liittyvät ensimmäiseen ylösnousemukseen:

1 Tess.4:16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa. 18 Rohkaiskaa siis toisianne näillä sanoilla.

Joh.14:1."Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. 2 Minun Isäni kodissa on monta huonetta -- enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan. 3 Minä menen valmistamaan teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät luokseni, jotta saisitte olla siellä missä minä olen. 4 Te tiedätte kyllä tien sinne minne minä menen."

Jakeessa 4 (siis Ilm.20) mainitaan sana "valtaistuin", joka esiintyy Ilmestyskirjassa 47 kertaa ja 44 kertaa tämä valtaistuin on TAIVAASSA. 3 kertaa sitten ei ole 2:13; 13:2; ja 16:10 (Saatanan, lohikäärmeen ja pedon valtaistuin), joten on johdonmukaista päätellä, että jakeen 20:4 valtaistuimet ovat myös taivaassa, eikä maan päällä. Ja jos 1000-vuotinen autuus ja paratiisi olisi maan päällä, miksi uusi Jerusalem laskeutuu taivaasta maan päälle vasta 1000 vuoden jälkeen, mikä logiikka siinä olisi, jos kaikki olisi jo paratiisimaisen täydellistä ilmankin?
  5. Tässä vielä selvennystä termiin "tuhat vuotta".

Olavi Rouheelta löytyy muitakin mielenkiintoisia kirjoja Roomalaiskirjeen selitysteoksen lisäksi ainakin "Ilmestyskirja, kaikkien aikojen suurin draama". Tässä hänen alkujohdantonsa Ilmestyskirja 20 luvulle:

" Ilmestyskirjan 20. luku on yksi kirjan kiistellyimpiä lukuja. Kysymys "tuhatvuotisesta valtakunnasta" jakaa kristittyjä eri koulukuntiin, vaikka koko nimitystä "tuhatvuotinen valtakunta" ei esiinny kertaakaan Ilmestyskirjassa eikä koko Raamatussa. Sen sijaan tässä luvussa mainitaan kuusi kertaa "tuhat vuotta". Se on ajanjakso, jonka paholainen on sidottuna, jonka aikana ensimmäisessä ylösnousemuksessa herätetyt "hallitsevat Kristuksen kanssa" ja jonka päätyttyä tapahtuu toinen ylösnousemus ja viimeinen tuomio. Tuhatvuotiskaudesta käytetään usein latinan sanaa millenium, joka tulee sanoista mille (tuhat) ja annum (vuosi). Kreikan kielestä taas tulee teologinen oppisana kiliasmi (khilioi, tuhat), jolla tarkoitetaan oppia "tuhatvuotisesta valtakunnasta" (samaa tarkoittaa millenialismi). Oppi maanpäällisestä tuhatvuotisesta onnen ja rauhan valtakunnasta on varsin yleinen monissa kristillisissä piireissä. Kun tutkimme tarkoin Ilmestyskirjan 20. luvun tekstiä, jossa ainoastaan tuhatvuotiskausi mainitaan Raamatussa, joudumme ehkä kuitenkin tarkistamaan käsityksiämme. Maanpäällistä tuhatvuotista rauhanvaltakuntaa opettavat liittävät esitykseensä Vanhassa testamentissa esiintyviä kuvauksia tulevasta rauhan ja levon ajasta. Niistä tärkeämpiä ovat mm. Miika 4:1-4; Jes.2:1-4; 9:1-6; 25:6-8; 35 luku, samoin Jesajan luvuissa 60 - 66 esiintyvät näyt onnen ajasta, edelleen Sef.3:8-9; Sakarjan luvut 8-14 ja Hesekielin luvut 33-42. Nämä kauniit ennustukset koskevat kuitenkin tuhatvuotiskautta seuraavaa ikuisen onnen aikaa, jonka kuvaukseen Ilmestyskirja päättyy. Ymmärtääksemme oikein tuhatvuotiskauden luonnetta, meidän on seurattava tarkoin Ilmestyskirjan 20. luvun tekstiä.
  6. Tässä lainaus Olavi Rouheen kirjasta: Evankeliumia eurooppalaisille kirjasta Room.11:25-32 :

"Paavalin maininta koko Israelin pelastumisesta (jakeessa 26) on johtanut monenlaisiin selityksiin, jotka eivät kuitenkaan ole sopusoinnussa tekstiyhteyden eivätkä edes alkutekstin merkityksen kanssa. Vkr kääntää jakeen: ja niin kaikki Israel on pelastuva. Kreikkalaisen alkutekstin sana "huutoos" (niin, siten) tarkoittaa tapaa: "tällä tavoin" koko Israel pelastuu. Paavali viittaa juuri edellä esittämäänsä. Jumalan todellinen Israel, se Israel, jolle lupaukset toteutuvat, joka edustaa lupauksen lapsia, joka uskoo Vapahtajaan, se Israel kyllä kokonaisuudessaan pelastuu. On tärkeätä, että emme irrota tuota jaetta yhteydestään. Se on ymmärrettävä edellä esitetyn valossa. Taustana on kuvaus oliivipuusta, joka edustaa todellista Israelia. Siitä karsitaan epäuskoiset israelilaiset, ja siihen oksastetaan uskovat Jumalan lapset muista kansoista. Näin todellinen Israel (kaikista kansoista) on kokonaisuudessaan pelastuva. Apostoli Paavalille oli Jumala antanut tiedoksi salaisuuden, jonka hän on paljastanut kaikille Uuden testamentin kirjoituksissaan. Hän ilmoittaa tämän salaisuuden kirjeessään efesolaisille näin 3:4-6:Tätä lukiessanne voitte huomata, kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: muihin kansoihin kuuluvilla on sama oikeus perintöön kuin juutalaisillakin, he ovat saman ruumiin jäseniä ja heitä koskee nyt sama lupaus, kun evankeliumi on johtanut heidät Kristuksen Jeesuksen yhteyteen." Jotkut tekevät vieläkin eron juutalaisten ja muiden kansojen välillä ja selittävät, että edellisille kuuluu sellaisia Jumalan lupauksia, jotka eivät kuulu muiden kansojen edustajille. Tällainen on vastoin uuden liiton evankeliumia, ja se vähentää Jumalan ikuisen pelastussuunnitelman suuruutta ja kirkkautta, jota Paavali ylistää luvun lopussa: Kuinka ääretön onkaan Jumalan rikkaus, kuinka syvä hänen viisautensa ja tietonsa! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja jäljittämättömät hänen tiensä!

Kuka voi tuntea Herran ajatukset, kuka pystyy neuvomaan häntä? Kuka on antanut hänelle jotakin, mikä hänen olisi maksettava takaisin? Hänestä, hänen kauttaan ja häneen on kaikki. Hänen on kunnia ikuisesti. Aamen."

Raamattu ei ole harhaoppinen, mutta kaikki eivät halua "juosta" Vanhan liiton Israelin perässä enää uuden liiton aikana. Mutta se vapaus teille suotakoon.
  7. Seurakuntakäsikirjasta etsin löytyykö kahvista asiaa. Tässä jotain asiaa terveyteen liittyen:

s.183 ja 184:

"Kun terveellisiä elämäntapoja koskevia periaatteita noudatetaan, ei tunneta tarvetta keinotekoisten piristeiden käyttöön. Luonnon lait kieltävät kaikenlaisten päihteiden ja huumeiden käytön. Tämän liikkeen alkuajoista lähtien on pidättäytyminen väkijuomien ja tupakan käytöstä ollut seitsemännen päivän adventistiseurakunnan jäsenyyden ehtona."

s.41 :
    " Koska alkoholijuomien, tupakan ja muiden päihteiden käyttö sekä lääkkeiden väärinkäyttö on elimistöllemme vahingollista, meidän tulee pidättäytyä niistäkin."

s. 58:
    "Uskon, että ruumiini on Pyhän Hengen temppeli ja haluan kunnioittaa Jumalaa hoitamalla sitä ja välttämällä kaikkea terveyttä vahingoittavaa pidättäytymällä kaikista epäpuhtaista ruoista sekä alkoholijuomien ja tupakan käyttämisestä, tuottamisesta tai myymisestä kaikissa ihmisten nautittavaksi tarkoitetussa muodossaan sekä huumaavien aineiden väärinkäytöstä ja välittämisestä muille tässä tarkoituksessa.

s.203 Milloin kurinpitotoimiin on ryhdyttävä?
    Sellaisia vakavia syntejä, joiden vuoksi jäsen joutuu seurakunnallisen kurinpidon kohteeksi, on mm. seuraavat:

Alkoholijuomien käyttö, valmistaminen tai myyminen. Tupakan käyttö, valmistaminen tai myyminen kaikissa muodoissaan ihmisten nautintoaineeksi. Narkoottisten tai muiden huumaavien aineiden välittäminen ja välittäminen.

s. 232:

"Hän pidättäytyy kaikista epäpuhtaista ruoista, alkoholijuomien käytöstä, valmistamisesta ja myymisestä, kaikenlaatuisen nautintoaineiksi tarkoitetun tupakan käytöstä, valmistamisesta ja myymisestä sekä huumaavien ja muiden vastaavien aineiden väärinkäytöstä ja välittämisestä.