Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

618

1. Eihän+tuossa+ollut+mielestäni+mitään+uskomatonta.+Minäkin+olin+parina+keväänä+lippomassa+kuoretta+80-luvulla.+Edellä+mainitun+Timonkin+tapasin+siellä+tuolloin.+Paikka+oli+Saavankallion+puolella,+siinä+Kissakarin+vastapäätä.+Toinen+paikka+oli+kaupunginniemessä,+rajavartioston+vastapäätä.+Siellä+myös+lipottiin+eli+haavittiin.+Varsinkin+tuolta+voimalaitoksen+puolelta+hyvin+nousi+kuoretta.+Kun+Timo+oli+saanut+kaikki+muovisaavit+täyteen,+täytti+hän+vielä+henkilöauton+peräkärrynkin+laitoja+myöten+täyteen.+Satoja+kiloja+oli+muutaman+tunnin+saalis.+Hänellä+tuo+olikin,+enemmän+ammattimaista+toimintaa.+Minulle+riitti+muutama+sangollinen+pystykorvan+evääksi.+Maistelinpa+tuota+pahalta+haisevaa+herkkua+silloin+voissa+paistinpannulla+paistettuna,+mutta+ei+se+minusta+muikun+veroista+ollut.+Ja+voi+hitto+sitä+käsiin+tarttunutta+hajua,+ei+sitä+meinannut+saada+millään+pois.
  2. Molempia+on+metsästettävä,+jotta+kannat+pysyvät+kurissa.+Niille,+jotka+väittävät,+että+kyllä+luonto+hoitaa+ilman+ihmistäkin,+sanon,+puppupuhetta.+Ihminen+on+osa+luontoa.+Ammoisista+ajoista+ihminen+on+metsästänyt.+Aikoinaan+toki+elääksensä,+nyt+metsästää+enemmän+muista+syistä.+Jos+ihminen+lopettaisi+nyt+kokonaan+kaikenlaisen+metsästyksen,+se,+se+vastasta+aiheuttaisi+tasapainon+järkkymisen.+Esim.+karhukannat+kasvaisivat+kestämättömän+suuriksi.+Samoin+voisi+käydä+susikannan+osalta.+Tosin+suurpetokannan+räjähdysmäinen+kasvu+pitäisi+hirvikantaa+todennäköisesti+pienenä.+Rehellinen+kun+olen,+niin+maistuu+se+hirvenliha+minunkin+lautasella.+Tuo,+miten+nopeasti+Lieksassa+kaatuivat+nuo+37+karhua,+on+osoitus+siitä+miten+runsas+on+karhukantamme.+Yksi+lupa+siitä+puuttuu,+mutta+se+ei+käsittääkseni+ole+yleisessä+käytössä.+Minä+heitän+lonkalta,+että+Lieksaan+jäi+erittäin+elinvoimainen+karhukanta.+100–120+yksilöä!+Eli+ei+huolta+heillä,+jotka+nalleja+halajavat.