Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Ingenjör_81
profiilit
Ingenjör_81
Ingenjör_81
Vapaa kuvaus
Aloituksia
113
Kommenttia
935
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Rauhan tervehdys.
Livets ordin mainittu Gustaf Severen on yrittänyt kaapata ja hävittää seurakuntia, kuten tässä mainitussa esimerkiksi tulee esille. Mutta se epäonnistui.
https://www.youtube.com/watch?v=LdapHENGoyA
Pelkästästään tämä uutinen kertoo, ettei Pyhä Henki ole ollut Livets Ordin johdossa.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/livets-ordin-johto-pyytaa-anteeksi-vaarinkaytoksia/
Tässä katsaus tuohon sairaaseen yhteisöön, joka on aiheuttanut monille mielenterveysongelmia.
https://www.youtube.com/watch?v=-N-uXpQhNYs
Näitä äärikarismaattisia yhteisöjä, jotka perustautuvat Kenneth E. Haginin menestysteologian opeille kuten Livets Ord, tulee varoa ja niistä varoittaa.
Mutta takaisin itse asiaan, hyvin ikävää tämä ekumeeninen kehitys, kun Luther-säätiön pastori kehottaa islamin opiskelun lisäämiseen lukioissa. Ekumenia tehnyt työnsä tuossa luopio-pastorissa.
https://www.seurakuntalainen.fi/blogit/islamin-uskonnon-sisallyttaminen-ylioppilaskokeeseen-nostaisi-oppiaineen-laatua/
Siunauksin, MM.
16.03.2025 13:39
Rauhan tervehdys.
Kiitos Herralle rohkaisusta ja muista rukouksissasi, että Jumala siunaa tulevatkin opetukset sekä monet saisi löytää nykyiset, mutta myös että Suomen Siion tervehtyisi noista moninaisista eksytyksistä, jotka ovat laajalti levinneet.
"Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta; ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta, jonka tähden minä olen lähettiläänä kahleissa, että minä siitä rohkeasti puhuisin, niinkuin minun puhua tulee." — Efesolaiskirje 6:18-20
Siunauksin, MM.
11.03.2025 12:07
Rauhan tervehdys.
Väittämä ei pidä paikkaansa. Trump nauttii yli 60% kannatusta kyselyissä, joissakin kyselyissä jopa yli 70% kannatusta.
Huomionarvoista on, että vaaleissa Trump sai myös selkeän enemmistön.
Sinulla on lupa kuitenkin vastustaa konservatiivisyyttä, kannattaa wokea, miehiä naisten urheiluun, sukupuolisekoilua, ilmastohysteriaa ja kaikkia äärivasemmistolaisia mielettömyyksiä, mutta kuitenkin kehotan harkitsemaan uudelleen.
Ja ennen kuin Trumpia haukkuu narsistiksi, niin mietippäs hetki, kuinka hän on uhrautunut: uhrasi maineensa, uhrannut omaisuuttaan, uhrannut hyvät eläkepäivänsä, uhrannut perheensä turvallisuuden ja melkein kaksi kertaa uhrannut henkensäkin. Tämä kaikki on perin kristillistä, toisin kuin Sanna Suuri Ensimmäisen toimet.
"Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä." — Johanneksen evankeliumi 15:13
Siunauksin, MM.
06.03.2025 19:39
Rauhan tervehdys.
Et koskaan tule tietämään tätä, jos et itse lue Raamattua ja tutki kuinka asia on. Tähän kehotan kaikki kuulijoitani aina, että koetelkaa kaikki.
Siunauksin, MM.
06.03.2025 19:30
Rauhan tervehdys.
Yksi vahvasti ekumenisoitunut yhteisö on Patmos Lähetysjärjestö, jossa samanlainen heiluriliike on tapahtunut myös radikaalisti, niin että siinä kun Meller opetti vielä aikanaan että paavin kirkko on paha, niin nyt katolilaisuuden agitaattori Emil Anton otetaan toistamiseen matkaoppaaksi Maltalle - umpikatolilaiseen maahan - jossa matkan aikana tutustutaan reliikkeihin ja roomalais-katolisiin kirkkoihin.
https://www.patmos.fi/artikkelit/malta-odottaa-helluntaimatka-maltalle-7-11-6-2025/
Toinen vahva esimerkki tulee ääri-äärikarismaattisesta Ruotsin Livets Ordista, josta meilläkin on käynyt eksyttäjiä mm. Seinäjoen helluntaikirkossa, sillä tämä Ulf Ekman hyppäsi katolilaisuuteen vaikka vastusti sitä vielä 1980-luvulla protestoimalla kadulla paavin vierailua Ruotsiin.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/shokista-seikkailuun-ulf-ekmanin-tie-katoliseen-kirkkoon/
Radio Dei näyttää kovasti kosiskelevan katolilaista kirkkoa, kun tuossa artikkelissa ei ollut minkäänlaista kritiikkiä ja kanavalla onkin katolilaisia ohjelmia jo ollut tovin aikaa.
1980-luvulla ei yksikään katolilainen olisi päässyt puhumaan vapaiden suuntien seurakuntiin, mutta nyt roomalais-katolinen Timo Soini on käynyt laajamittaisesti herätysliikkeiden kokouksissa puhumassa.
Siunauksin, MM.
03.03.2025 13:47
Rauhan tervehdys.
Sinä sekoitat nyt Bidenin ja Trumpin keskenään, mutta ehkä sinun pitäisi kuten Bidenin jäädä syrjään, jos muisti alkaa tekemään tällaista, että menee henkilöt pahasti sekaisin.
Ja onko tuo paatumus nyt projisointia sinulta, että on katumaton asia elämässäsi, ja siksi vihaat Trumpia? Koska tämä tuli esille esimerkiksi ihailemaltasi torontolaiselta Michael Brownilta, että hän vastusti pahoin sanoin Trumppia ja pian häneltä itseltään paljastui nuorten naisten groomamista.
Siunauksin, MM.
03.03.2025 13:37
Rauhan tervehdys.
Mitkä ihmiset vihaavat "totuuden torvea"? Sellaiset, jotka elävät valheessa eivätkä ole ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, vaan ovat mielistyneet vääryyteen.
Siunauksin, MM.
02.03.2025 23:34
Rauhan tervehdys.
Kun tulin uskoon, tuuli heitti alas taloni katolta antennin ja lakkasin seuraamasta YLEä, MTV:tä ja muita kanavia. En näe mitään tarvetta avata tuota sontaluukkua uudelleen, kun olen seurannut mikä ideologia siellä nykyään takana vallitsee.
Sen tapa uutisoida on kuin "piru lukisi Raamattua", että sieltä täältä otetaan jotakin, mutta vääristellään saa tarkoitushakuisisesti jonkin valheellisen agendan mukaisesti, eikä koskaan kerrota koko totuutta.
Sitä vastoin kannattaa itse kuunnella, itse opiskella ja itse tehdä johtopäätökset, eikä uskoa noita "asiantuntijoita" sokeasti, jotka usein ovat aktivisteja eivätkä tiedä mitä varmaksi väittävät.
Eurooppa elää nyt aikaa, josta George Orwell kirjoitti kauan sitten: "Sota On Rauhaa. Vapaus On Orjuutta. Tietämättömyys On Voimaa", koska Euroopan ytimestä tulee nousemaan Antikristus viimeisinä päivinä uudelleen rakentuneen Rooman imperiumin raunioiden päälle.
Siunauksin, MM.
02.03.2025 23:32
Rauhan tervehdys.
Tuo Jürgen Römerin kirja on hyvää luettavaa ja se on luettavissa kokonaan täältä nimellä Toronton eksytys, jossa heti esimerkiksi sivulla 25. käsitellään Veikko Flinkinkin ylistämää Marc Dupontia.
https://kristitynfoorumi.org/kirjat/toronton.pdf
Ja jos haluaa taas kuunnella syvälle luotaavan puheen torontolaisuudesta, niin Paavo Hiltusen puheet edelleen ovat päteviä ja eläviä, peilaten nytkin yhä voimissaan olevia virtauksia.
https://www.youtube.com/watch?v=-JtqBt358sE
Ja muutakin materiaali löytyy runsaasti tutkittavaksi, varoituksia on paljon annettu aiheesta ja minunkin kanavaltani puheita siitä löytyy, jos vain haluaa avata silmänsä, kääntää sydämensä totuuden puoleen ja tehdä täyttä totta Jumalan edessä.
Siunauksin, MM.
28.01.2025 00:31
Rauhan tervehdys.
Tuo sinun narratiivisi torontolaisesta Cityseurakunnan historiasta Raahesta, jossa kävi nämä kaikki samat virtaukset kuin muuallakin noissa eksyttävissä piireissä, on nyt kovasti sinun valkopesemää. Vastaavasti syntyjään raahelaisena olen kuullut ihmisiltä aivan toisenlaisia tarinoita, joissa kertoivat näistä samoista oireista kuin muissakin äärikarismaattisissa piireissä on esillä kuten olemattomien riivaajien ajamisesta ulos uskovista, villejä tärinöitä ja suuria lupauksia, jotka päättyivät kuitenkin sitten kuin seinään toiminnan loputtua. Surullista.
Ja en tietenkään ollut paikalla, kiitos Herralle, ja en ole ollut paikalla useissa katolisissa kirkoissakaan, mutta olen tarpeeksi paljon Oulun ja Raahen seudulla kiertänyt noita samoja piirejä, joissa kävi samoja vieraita ja joissa oli samat äärikarismaattiset ilmiöt, niin tiedän totuuden mitä ne ihmiselle tekevät.
Ja mitä tulee tuohon seurakunnan kuluihin, talkootöihin ja muuhun mitä teitte, niin tuskinpa sinä kiirellä olisit lähtenyt sieltä yks kaks pois, sulkenut seurakunnan ja autoliikkeen sekä siirtynyt toiselle paikkakunnalle, jos se olisi ollut yhtä kultahippujen keräilyä kultakaivoksesta, mutta sinä voit tietenkin selitellä asian parhain päin omaksi eduksi, mutta Jumalan edessä omien tekojesi esitelyllä sinä et pääse pitkälle.
Jos tässä joku ihmettelee, että mitä nämä äärikarismaattiset seurakunnat ovat, joissa ristin evankeliumi, armo ja luottamus Jumalaan huutavat puuttumisellaan ja sijaan feikki ihmeitä esitellään, niin tässä listauksessa löytyy myös tuo jo kaatunut Raahen cityseurakunta ja monet muut näistä eksyttävistä paikoista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_uuskarismaattisista_seurakunnista
Pahoin pelkään, että tuosta äärikarismaattisessa liikkeestä Herramme Jeesus ennustaa tässsä, koska nämä aina ensiksi tulevat esittelemään itseänsä näin eikä suinkaan armahdettuna syntisenä.
"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." — Matteuksen evankeliumi 7:22-23
Mitä tulee sen tai itsekunkin pojan kuolemaan, niin niistäkin löytyy sitten toisenlaistakin näkökulmaa, mutta nämä ovat näitä äärikarismaatikoiden juttuja, niinkuin Patrick Tiaisen jutut lentävistä autoista, joilla kielletään arvostelu ja nostetaan siinä itsensä Jumalan asemaa yli Raamatun.
Se tosin oli hyvä, että toit esille kuinka olet sinne äärikarismaattiseen Kolarin konffaan vienyt porukkaa. Se taisi olla vielä silloin, kun Patrick Tiainen siellä kävi (?), mutta joka tapauksessa siellä on vastaavaa eksyttäjää kulkenut vuodesta toiseen. Ja mitä tulee joihinkin yksityisiin keskusteluihin vuosien takaa, niin myös sinulla varmasti löytyy niistä itse kullekin ihmisille korjattavaa, mutta muistaakseni et millään lämmöllä myöskään minua lähestynyt vaan siinä oli näitä samansuuntaisia ukaaseja, tuomitsemista jne. Tosiasiallisesti näitä uhkaviestejä, tuomioprofetioita ja vastaavia on tullut vuosia niin kauan, että en voi muistaa yksittäistä keskustelua.
Mutta se on nyt hyvä, että olet selkeämmin tuonut nyt esille tätä eksymystäsi, että olet todellakin ollut torontolaisuudessa niin syvällä, että perustit cityseurakunnan, koska kaikki ei tiedä sitä ja selittää mitenkä sinä hyppäät aina esille juuri silloin, jos satun jotakin eksytystä käsittelemään, joita nykyisin ehkä otan pari vuodessa esille.
Valitettavasti polku parannukseen on hyvin vaikea, kun on itse ollut eksyttäviä oppeja opettamassa, mutta on se mahdollista kääntyä, niin kauan kuin päiviä on.
Mutta jos jonku pitää tehdä julkinen parannus, niin se no sinun tuosta torontolaisuudesta, siihen liittyvistä opeista ja eksytyksen levittämisestä Raahen seutukuntaan sekä muualla. Se ei ole monimutkaista, mutta hyvin tarpeellista, niin pääset totuuden tielle ja löydät ristinteologian.
Nyt kun olet tunnustanut olevasi torontolainen, enää ei tarvitse tunnustaa kuin että se oli väkevää eksytystä ja sitten alkaakin siitä vapautuminen kaikenlaisista henkivalta kytköksistä. Kiitos Herralle, että Hän on Vapahtaja ja voimallinen vapauttaa sen, joka haluaa ottaa vastaan armon.
Jos joku tässä lueskelee ja miettii, että mitä nuo - nyt jo pitkälti suureksi osaksi kaatuneet - citykirkot olivat, joista enää muutama on pystyssä, niin tässä katsaus tähän torontolaisuuden hedelmiin, joita parhaiten kuvaa sana hajotus, riidat ja luopumus.
https://www.youtube.com/watch?v=Bk0TFffe25s
Tässä lisäksi syvempi katsaus torontolaisuuden hengestä, jota kutsutaan myös kundaliini hengeksi, ja miten se liike tuli Suomeen vuonna 1995.
https://www.youtube.com/watch?v=SqrMsKJVXjM
Tässä taas uunituore video torontolaisuudesta ja minkälainen kaaos cityseurakunnassa voi olla tyyliin Helsinki Citykirkko.
https://www.youtube.com/watch?v=Pk2uxICRNZc
Siunauksin, MM.
26.01.2025 01:36
PS. Kehotan vielä lukemaan tämän katkelman: Mark. 6:17-27
Siunauksin, MM.
25.01.2025 17:15
Rauhan tervehdys.
Ensiksi vastasin sähköpostilla sinulle, mutta ilmeisesti se on sitten mennyt roskapostiin tai et ole katsonut sitä. Kirjoitin siihen suunnilleen tämän mitä tähänkin.
Toiseksi, et ole missään sanonut että mistä minun pitää tehdä varsinaisesti parannus, kun itse puhut avioeroistasi, josta olet suuttunut kun olen sen nostanut esille, ja ne ovat hyvin tiedossa, niin Raamatun mukaan sellainen ei voi toimia seurakunnan johtajana tai opettajana, mutta sinä kuitenkin opetat siitä huolimatta. Avioliitto on pyhä asia Raamatussa. Tähän olen pyytänyt useita kertoja myös selvitystä sinulta, mutta siihen et halua vastata.
Ja kolmanneksi, sinä uhkailet viranomaisille, tuomioilla ja muilla ukaaseilla, joka ei ole Raamatullista ja jota itse peräänkuulutat sanoen: "Älkää tuomitko". Minä en harrasta tällaista tuomitsemista, vaan nuhdetta. Niillä on huomattava ero. Ja jos ei halua julkista arvostelua ja nuhdetta, ei pitäisi alkaa julkiseksi opettajaksi.
Kun kommentointi menee sitten tällaiseksi tuomioilla uhkailuksi, väkivallalla uhkailuksi, pilkkapuheiksi, ulkonäön arvostelemiseksi jne. niin kommentit eivät kauaa vanhene. Näitä lähes tulkoon aina tulee siltä porukalta, jotka puolustelevat eksytyksestä. Sitä vastoin opillisesti voi ja saa haastaa, mutta siinäkin ensin pitäisi oikeasti kuunnella mitä sanoin. Yhteenkään videooni et ole arvostelua kirjoittanut, vaan olet pahoillasi että ylipäätään puhutaan eksytyksestä.
Vilpitön tahtoni on, että tekisit tunnustuksen torontolaisuudesta, johon Raaheen perustama cityseurakuntasi levitti ja aiheutti monille valtavia ongelmia elämäänsä. Se siunaisi monia entisiä torontolaisuuden pauloihin joutuneita, mutta myös vapauttaisi sinut siitä, niin ettet nouse aina esille puolustelemaan, kun joku äärikarismaatikko, menestysteologia ja väärä profeetta on arvostelun kohteena.
Tämä tekee tietenkin kipeää, kun matkaa äärikarismaattisuudessa sinullakin on jatkunut noin pitkään, koronan aikanana aloit tuomaan äärikarismaattisella rapsodia-sivustolla salaliittoteorioita ja minusta kanavasi näyttää enemmän poliittiselta keskustelulta, johon en usko että sinua evankelista olisi kutsuttu.
"Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus." — Ilmestyskirja 3:19
Siunauksin, MM.
25.01.2025 17:13
Rauhan tervehdys.
Jotkut etsivät tällä tavoin kaikesta yliluonnollisuutta, ihmeitä ja merkkejä. Esimerkiksi Patrick Tiainen kertoi autonsa lentäneen ilmassa. Ja näin he näyttävät elävän aivan omassa maailmassaan.
"Näin sanoo Herra, Herra: Voi profeettahoukkia, jotka seuraavat omaa henkeänsä ja sitä, mitä eivät ole nähneet!* — Hesekielin kirja 13:3
Siunauksin, MM.
24.01.2025 23:42
Rauhan tervehdys.
Poistin kommenttisi, kun itse kommentoit ettet kestä kuunnella opetuksiani, koska silloin arvostelusi on aina väärää, kun et ensin kuuntele edes mitä on sanottu, vaan et haluaisi ylipäätään että oppia arvosteltaisiin.
"Jos kuka vastaa, ennenkuin on kuullut, on se hulluutta ja koituu hänelle häpeäksi." — Sananlaskut 18:13
Siunauksin, MM.
24.01.2025 23:38
Rauhan tervehdys.
Tuskinpa vain, kun olet esillä täällä Suomi24 palstalla, niin todennäköisesti sait lähdöt pilkkapuheiden takia, joita en suvaitse laisinkaan, koska Raamattu kieltää istumasta siinä missä pilkkaajat ovat.
Asiallinen kritiikki on sitten toinen asia, kun se perustellaan Sanalla eikä ole pahassa mielessä puhuttua panettelua, jossa muunmuassa haukutaan ulkonäköä, olemusta, murretta tai muita inhimillisiä piirteitä.
"Aja pois pilkkaaja, niin poistuu tora ja loppuu riita ja häväistys." — Sananlaskut 22:10
Kuuntele tästä opiksesi puheeni pilkkaajista:
https://www.youtube.com/watch?v=PLpmpIObU2A
Siunauksin, MM.
23.01.2025 10:17
Rauhan tervehdys.
"Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista." — 1. Korinttolaiskirje 13:9
Toisin kuin Aki Kangasnmäen profetia, niin tuo profetia toteutui hämmästyttävän tarkasti: lakisyytteet Trumppia vastaan raukesivat vaikka alkuun näytti että hän ei voi edes osallistua vaaleihin, häntä todella ammuttiin korvaan (ei siitä sisälle päähän vaan sen ohitse), hän voitti "punaisella aallolla" kuten tuossa profetiassa kerrottiin ja se osui 99% oikeaan. Mutta on aivan totta, että profetointimme on vajavaista eikä mikään profetia, mikä ei ole Raamattuun kirjoitettu, ole useinkaan 100% totta.
Esimerkiksi meidän tulee koetella vaikka 90-vuotiaan norjalaisnaisen profetia, jota on jaettu paljon, että siinäkin on astian makua, vajavaisuutta ja se tuskin on 100% totta. Miksi se sitten näin on? Sen takia, että Raamattu pysyisi ylinpänä auktoriteettina, jolla koetellaan profetiat eikä toisinpäin.
Mutta sitten verrokkina Kangasmäen profetia, joka toteutui 0%. Se ei ollut vajavainen profetia, vaan väärä profetia. Tämä tulisikin erottaa, että meitä on sananjulistajiakin on kahdenlaisia: vajavaisia ja vääriä. Sinulla näyttää ystävä oleva joku lakihenkinen käsitys, että se on joko täydellistä tai täysin väärää, mutta pahimmissa eksyttäjissäkin usein on 50% oikeaakin oppia, joka tosin on pilalla sen pahan tähden mitä siinä tuovat.
Siunauksin, MM.
20.01.2025 16:51
Rauhan tervehdys.
Sellainen aivan perustavaa laatua oleva yksinkertainen ymmärrys pitää nyt avata, että jokainen joka julkisesti puhuu ja väittää asioita, on julkisen arvioinnin kohteena. Jokainen saa arvostella julkisia puheita. Jos et halua tällaista arvostelua, älä puhu julkisesti.
Ja mitä taas anonyymeille !-huutomerkki kirjoittelija tuossa kirjoitti, niin en tietenkään näe vaivaa vastata irvistelijöille ja panettelijoille, jotka haukkuvat ulkonäköä, väittävät tietävänsä motiivini tai arvostelevat kaikkia muuta paitsi varsinaisia opetuksiani.
"Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio." — Johanneksen evankeliumi 7:24
Siunauksin, MM.
19.01.2025 14:59
Rauhan tervehdys.
Aki Kangasmäki itse toteaa TV7 haastattelussa, että parannuksen sijaan uskovien määrä väheni 2%:sta lähes nollaan (hänen sanojensa mukaan), mutta sitten Jumala jostakin ihmeellisestä syystä kuitenkin päätti toimia täysin päinvastoin ja "suurensi enkelit" rajalle.
Jumala siis loppuviimein valehteli ja toimi täysin päinvastoin, jos on totta että uskovien määrä 100,000 laski puolessa vuodessa lähes nollaan, mutta Jumala päätti siunata kuitenkin.
Sanotaan nyt tähän, että en usko pätkääkään niin alkuperäiseen profetiaan kuin jälkeenpäin tulleeseen selittävään korjausilmoitukseenksaan.
Siunauksin, MM.
19.01.2025 14:55
Rauhan tervehdys.
Tämä ei ole paras paikkaa esittää minulle kysymyksiä, koska en käy täällä päivittäin, vaan joko Facebook/Twitter tai sitten sähköpostilla kotisivuni palaute-sivun kautta.
https://maunomattila.org/palaute/
Mutta Suhe eli Suur-Helsingin seurakunta otti aikanaan hyvin vahvasti vastaan torontolaisuuden 1990-luvulla ja on alusta asti kuulunut tähän äärikarismaattiseen siipeen, jossa on alusta asti ollut yli korostus ja vääristys liittyen Pyhään Henkeen.
Seurakunnassa on myös Suhe Live -bändi ollut keskiössä, joka soittaa ylistysmusiikkia (eikä hengellistä lauluja), jossa tavoitellaan tätä kokemuksillisuutta ja sielullisuutta. Tämä ylistysmusiikki tuli seurakuntaan 1960-luvulla samaan aikaan kuin äärikarismaattisuuskin.
https://www.youtube.com/watch?v=iN6sheHsVu0
Tosin, perustaja Rauno Kokkola on sittemmin jollakin tavalla suhtautunut kriittisestikin torontolaisuuden aikaan haastatteluissa, mutta en kuullut häneltä irtisanoutumista siitä vaan harmitteli naama punaisena niitä pahoja hedelmiä joitakin tuli.
"Vuonna 1995 Suur-Helsingin seurakunnassa puhkesi Toronton herätyksen tyylinen nauruherätys, joka sai suurta huomiota tiedotusvälineissä. Tämän herätyksen vaikutukset levisivät karismaattisiin seurakuntiin ympäri maata. Kaikissa helluntai- ja vapaaseurakunnissa uutta ilmiötä ei hyväksytty. Tästä johtuen uudistuksen kannattajat perustivat omia rukouspiirejä ja sittemmin kokonaan uusia seurakuntia. Kaikki uuskarismaatikot eivät suinkaan irtautuneet omiksi seurakunnikseen, vaan jäivät vanhan emoseurakunnan sisälle. Tällaisia seurakuntia ovat esimerkiksi helluntaiherätykseen kuuluva Pakilan Risteyspaikka seurakunta ja Järvenpään vapaaseurakunta Arkki."
https://uskonnot.fi/uskonnot/kristinusko/tunnustuskuntiin-sitoutumaton-uuskarismaattisuus/
Suur-Helsingin seurakunta lasketaan yhdessä menestysteologisen Elävä sana (ESY)- ja torontolaisen Vineyard -seurakuntien kanssa uuskarismaattisiin virtauksiin, joilla tarkoitetaan siis näitä äärikarismaattisia yhteisöjä. Lisäksi tietenkin mainitaan samassa asiayhteydessä cityseurakunnat, jotka syntyivät torontolaisuudesta ja joista suurin osa onkin jo kaatunut.
Tässä on melko hyvä luettelo näistä äärikarismaattisista yhteisöistä, vaikkakin ei taida olla aivan päivitetty, mutta suuntaa antava.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_uuskarismaattisista_seurakunnista
En siis voi suositella näitä äärikarismaattisia yhteisöjä, koska ne voivat iskeä kovasti mielenterveyteen, ne ovat syntyneeet lähes poikkeuksetta hajaannuksesta eikä niissä syvennetä ristin evankeliumiin vaan elämyksiin.
"Mutta pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut, ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa." — 2. Timoteuskirje 3:14-15
Siunauksin, MM.
19.01.2025 14:50
Rauhan tervehdys.
Nämä kaksi asiaa: äärikarismaattisuus ja kalvinismi/preterismi, ovat syy ja seuraus.
Äärikarismaattisuuden hedelmä ei ole yli karismaattisuus tai suurempi Pyhän Hengen korostus loppuviimein, vaan päinvastoin se rokottaa tervettä hengellisyyttää vastaan ja seurauksena tulee yhä enemmän järkeisoppia, kuolleen kirjaimen teologiaa ja akateemisia kirkollisia opetuksia. Ortodoksisuus ja katolilaisuus on nosteessa tästä syystä.
"Minä olen kuullut, mitä sanovat nuo profeetat, jotka ennustavat minun nimessäni valhetta sanoen: 'Minä olen nähnyt unta, olen nähnyt unta'. Kuinka kauan? Mitä on mielessä noilla profeetoilla, jotka ennustavat valhetta, ennustavat oman sydämensä petosta? Aikovatko he unillaan, joita he kertovat toinen toisellensa, saattaa minun kansani unhottamaan minun nimeni, niinkuin heidän isänsä ovat unhottaneet minun nimeni Baalin tähden?" — Jeremian kirja 23:25-27
Näin tämän myös Charles S. Price profetoi 80 vuotta sitten tapahtuvaksi helluntailiikkeelle, että väärät voidellut tekevät hallaa helluntaiherätykselle.
Tässä katsaukseni tähän näihin akateemisiin ananaspääpastoreihin, jotka tuovat preteristisiä käsityksiään nyt, hyläten tyystin kuin ateistit ajanmerkit, Israel profetiat ja ylöstempauksen.
https://www.youtube.com/watch?v=op_Z2nU-xag
Vastaavasti One Way Missionista preterismi kritiikin takia erotettu Timo Lindroos hiljattain Tähtitaivas ohjelmassa kertoi näistä preteristisistä opeista:
https://www.tv7.fi/arkki/tahtitaivas/isantana-ali-niemela-ja-vieraana-timo-lindroos_p100776/
Siunauksin, MM.
18.01.2025 19:43
2 / 47