Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. Korjataan:+"Jo+LÄHES+täysin".Laskepa+huviksesi+arvio+siitä+kristittyjen+osuudesta,+joka+oli+siirtynyt+sunnuntain+pitämiseen+lepopäivänä+esim.+viidennen+vuosisadan+alkuun+mennessä.
  2. "Koska+UT+myöhäisemmissä+kirjoituksissa+suhtaudutaan+varhaisempia+jyrkemmin+juutalaisiin,+oletus+on+ollut,+että+kristillinen+juutalaismissio+epäonnistui."Asialla+oli+kuitenkin+myös+toinen+puoli.Kuten+hyvin+tiedät,+Rooma+oli+pakanajumaluuksien+temmellyskenttä.+Uusia+jumaluuksia+sai+kohtalaisen+vapaasti+tuoda,+niitä+sai+palvoa,+ja+yleisen+kösityksen+mukaan+yhden+jumalan+palvominen+ei+suinkaan+ollut+este+toisen+jumalan+palvomiselle/uhraamisille.Kuten+myös+hyvin+tiedät,+juutalaisilla+oli+erityisasema+Roomassa+yhden+ja+ainoan+jumalan+palvojina+sen+kautta,+että+heillä+oli+"kirjoitukset",+Antiikin+Roomassa+vain+harvoja+asioita+arvostettiin+niin+korkealle+kuin+"antiikkisia+asioita".+Juutalaiset,+joiden+kirjoitukset+ulottuivat+tuhatkunta+vuotta+taaksepäin,+olivay+siksi+erityisasemassa+muihin+nähden,+eivätkä+silloisen+yleisen+käsityksen+mukaan+olleet+velvollisia+palvomaan+muita+jumalia.Kristityt+-+ilman+VT;tä+-+eivät+olisi+olleet+samanlaisessa+asemassa.+Juutalaisten+kirjoitukset+antoivat+heidän+uskolleen+vanhaa+kaikua,+ja+sitä+kautta+heille+oli+olennaisen+tärkeää+toisaalta+erottua+juutalaisista+(vihan+aikana)+mutta+toisaalta+myös+olla+osa+juutalaista+uskoa+(kirjoitusten+kautta).Kristittyjen+oli+siten+hyvä+perustella+omaa+olemustaan+monoteisteina+nimenomaan+VT:n+kirjoitusten+toteutuman+todistajina,+Se+antoi+heille+juutalaisten+aiemmin+saaneen+aseman+ja+toisaalta+(juutalaisten+surmattua+jumalansa)+vapautti+heidät+juutalaisia+kohdistetusta+vihasta+-+ainakin+osittain.Siksi+kristityillä+oli+pakko+olla+VT.+VT+tai+kuolema,+siinä+olivat+vaihtoehdot,+hieman+karrikoituna.
  3. Joo,+sinulla+voi+olla+mielipide,+se+on+ihan+ok.+Ja+tässä+on+Jes+53:sta+jae,+joka+kuvaa+sitä+SINUN+yhden+henkilön+tulevaisuutta:"12+Sentähden+minä+jaan+hänelle+osan+suurten+joukossa,+ja+väkevien+kanssa+hän+saalista+jakaa;+sillä+hän+antoi+sielunsa+alttiiksi+kuolemaan,+ja+hänet+luettiin+pahantekijäin+joukkoon,+hän+kantoi+monien+synnit,+ja+hän+rukoili+pahantekijäin+puolesta."Kysymys+kuuluu:+KEIDEN+joukossa+Jeesukselle+annettiin+mielestäsi+"osa"+?Nooh,+tässä+sinulle+vertailun+vuoksi+Jes+53:n+jatko,+Jes+54.+Sinun+mukaasi+tässäkin+siis+puhutaan+YHDESTÄ+ihmisestä,+koska+konteksti+ei+ole+vaihtunut+Jes+53:sta+?"1+Riemuitse,+sinä+hedelmätön,+joka+et+ole+synnyttänyt,+huuda+ilosta+ja+riemahda,+sinä,+joka+et+ole+synnytyskivuissa+ollut.+Sillä+hyljätyllä+on+lapsia+enemmän+kuin+aviovaimolla,+sanoo+Herra.2+Tee+avaraksi+telttasi+sija,+levennettäköön+sinun+majojesi+seinien+kangas.+Älä+säästele!+Pidennä+telttaköytesi+ja+vahvista+vaarnasi.3+Sillä+sinä+olet+leviävä+oikealle+ja+vasemmalle,+sinun+jälkeläisesi+ottavat+omiksensa+kansat+ja+tekevät+autiot+kaupungit+asutuiksi.4+Älä+pelkää,+sillä+et+sinä+häpeään+joudu;+älä+ole+häpeissäsi,+sillä+et+sinä+ole+pettyvä.+Nuoruutesi+häpeän+sinä+olet+unhottava,+leskeytesi+pilkkaa+et+ole+enää+muistava.5+Sillä+hän,+joka+sinut+teki,+on+sinun+aviomiehesi,+Herra+Sebaot+on+hänen+nimensä,+sinun+lunastajasi+on+Israelin+Pyhä,+hän+joka+kaiken+maan+Jumalaksi+kutsutaan.6+Sillä+niinkuin+hyljätyn,+syvästi+murheellisen+vaimon+on+Herra+sinut+kutsunut-nuoruuden+vaimon,+joka+on+ollut+halveksittu,+sanoo+sinun+Jumalasi.7+Vähäksi+silmänräpäykseksi+minä+hylkäsin+sinut,+mutta+minä+kokoan+sinut+jälleen+suurella+laupeudella.8+Ylitsevuotavassa+vihassani+minä+peitin+sinulta+kasvoni+silmänräpäykseksi,+mutta+minä+armahdan+sinut+iankaikkisella+armolla,+sanoo+Herra,+sinun+lunastajasi.9+Sillä+tämä+on+minulle,+niinkuin+olivat+Nooan+vedet:+niinkuin+minä+vannoin,+etteivät+Nooan+vedet+enää+tulvi+maan+ylitse,+niin+minä+vannon,+etten+enää+vihastu+sinuun+enkä+sinua+nuhtele.10+Sillä+vuoret+väistykööt+ja+kukkulat+horjukoot,+mutta+minun+armoni+ei+sinusta+väisty,+eikä+minun+rauhanliittoni+horju,+sanoo+Herra,+sinun+armahtajasi.11+Sinä+kurja,+myrskyn+raastama,+sinä+lohduton!+Katso,+minä+muuraan+sinun+kivesi+kiiltokivellä,+panen+sinun+perustuksesi+safiireista,12+minä+teen+sinun+harjasi+rubiineista+ja+sinun+porttisi+kristalleista+ja+koko+sinun+ympärysmuurisi+jalokivistä.13+Sinun+lapsesi+ovat+kaikki+Herran+opetuslapsia,+ja+suuri+rauha+on+sinun+lapsillasi+oleva."
  4. "Vai+eikö+hän+pitänyt?+Ovatko+nuo+100-luvulla+kirjoitettuja+väärennöksiä+siihen,+mitä+Paavali+todella+kirjoitti?2.Tessalonikalaiskirje:..."No+2.+Tesaqlonikalaiskirje+on+niin+selkeää+pseudoepigrafia+että+sen+veroista+saa+hakea+!!!Täysin+selkeä+väärennös+-+ei+missään+nimessä+Paavalin+kirjoittama.