Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Taisit+provona+etsiä+nimenomaan+kaikki+laitapuolen+kulkijat,+jotta+pääsisit+arvostelemaan...+Melkoinen+veijari+olet."No+joo,+myönnetään+sitten,+että+ihan+vain+päästäkseni+arvostelemaan,+olin+jaellut+samaisen+naapuritaloyhtiön+asukkaille+(n.+300+kpl)+paikallisen+marketin+ilmaisjakeluleipää+ja+muita+tuotteita+ehkä+noin+vuoden+verran,+ja+käynyt+samaisena+aikana+kerran+pari+viikossa+keskustelemassa+siellä+niiden+kanssa,+jotka+halusivat+keskustella.+Minut+tunnettiin+siellä+lempinimellä+"pastori",+vaikka+en+sellaista+nimikettä+koskaan+hyväksynyt+heidän+minusta+käyttävän+kuin+lempinimenä.Ja+kaikki+tämä+vaiva+siis+vain+siksi,+että+pääsisin+arvostelemaan+adventtikirkkoa+heidän+pikku+mokastaan+!+Mistä+arvasitkin+???
  2. On+itse+asiassa+kokolailla+sama,+mitä+ihminen+itse+pitää+pelastuksen+kriteerinä+tai+kreiteereinä.Oleellista+on+se,+mitä+Jumala+pitää+pelastuksen+kriteerinä.+Millainen+ihminen+on+hänen+tahtonsa+mukainen+siinä+määrin,+että+haluaa+tämän+pääsevän+osalliseksi+iankaikkisesta+elämästä+?Ja+jos+nyt+sitten+katsellaan+niitä,+joille+iankaikkinen+elämä+on+todellakin+lahjoitettu,+niin+ensimmäiseksi+tulee+mieleen+ryöväri+ristillä,+ja+toiseksi+Daavid.Tuo+ryöväri+ristillä+ei+ollut+koskaan+kirjoitettua+UT:n+sanomaa+lukenutkaan,+joten+hänen+osaltaan+sen+uskominen+ei+siis+ollut+mikään+kriteeri.+Oleellinen+asia+oli+se,+että+hän+tunnusti+Jeesuksen+Jumalan+pojaksi;+häneksi+jolla+oli+oleellinen+valta+valittaessa+ihmisiä+uuteen+valtakuntaan.Tämä+tosin+siis+nyt+UT:n+kirjoitusten+perusteella;+ja+kuten+tiedämme,+Jeesuksen+sanat+hänelle+eivät+välttämättä+olleet+juuri+sellaiset+kuin+mitä+on+kirjattu,+eikä+sitä+tiedä+vanha+Erkkikään,+pääsikö+kaveri+paratiisiin+samana+päivänä+vaiko+eikökö.++Mutta+meillä+on+kohtuullisen+hyvä+syy+olettaa,+että+Jeesus+hyväksyi+hänet.Ja+sitten+mitä+Daavidiin+tulee,+niin+siinä+on+kuulemma+Jumalan+mielen+mukainen+mies;+mies+joka+"uskossa+ollessaan"+tapatti+aviorikoksensa+kohteen+aviomiehen,+ja+teki+muutakin+pikku+jäynää,+kuten+kuolinvuoteellaan+antoi+pojalleen+ohjeita+eri+henkilöiden+tappamisesta,+koska+oli+itse+luvannut+pidättäytyä+heidän+tappamisestaan.Että+sellainen+oli+Jumalan+mielen+mukainen+mies.+Mutta+kaikesta+huolimatta,+Raamattu+antaa+ymmärtää+että+Jumala+arvosti+häntä+kovasti.+Nooh,+hänkään+ei+Raamatun+teksteihin+ollut+niin+kokolailla+perehtynyt,+joskin+hänen+kirjoittamikseen+on+useita+tekstejä+väitettykin.Joka+tapauksessa+voisikin+siis+kysyä:+mikä+sitten+on+oleellista+pelastuksen+kannalta.+Kirjoitettuihin+teksteihin+uskominen+ei+siis+tosiaankaan+sitä+ole,+edes+tämän+pienen+tutkiskelun+pohjalta.
  3. "ehkäpä+sinä+osaat+valottaa+enemmän+tätä+uutta+ja+omituista+uskoa?"Valitettavasti,+en+ole+kyseisen+"uuden+ja+omituisen+uskon"+asiantuntija.Mutta+onko+kyseinen+usko+sitten+uusi,+vai+itse+asiassa+alkuperäinen+?+Siis+peräisin+ajalta,+jolloin+UT:tä+tai+yhtäkään+sen+kirjoituksista+ei+ollut...