Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. Jos+ajatellaan+kadotukseen+joutuvien+ylösnousemusta+a-kirkon+opissa,+niin+se+kyllä+on+melkoista+hölmöläisten+touhua.Ensin+tehdään+kadotukseen+joutuville+ruumiit,+joissa+voi+sitten+nousta+ylös+ja+käväistä+kuulemassa+ettei+tämä+arpa+nyt+voittanut,+ja+sitten+heti+perään+heitetään+ne+ruumiit+tuhoutumaan+heti+ja+lopullisesti.
  2. Valitettavasti+Jes+52-54+puhuvat+Herran+palvelijasta,+Jaakobista+(Israelista)+ja+Jerusalemista,+eivätkä+odotetun+messiaan+kärsimyksistä,+vaan+messias+oli+oleva+se+joka+tulee+kunikaaksi+nostamaan+Israelin+kaiken+maan+kruunuksi.Näitä+lukiessa+tulee+pitää+silmät+auki,+esim.+"Sentähden+minä+jaan+hänelle+osan+suurten+joukossa,+ja+väkevien+kanssa+hän+saalista+jakaa"+ei+mitenkään+sovi+Jeesukseen+joka+olisi+nostettu+yli+kaiken+muun+paitsi+Isän+Jumalan+itsensä.+Ei+kertakaikkiaan+sovi.Sen+sijaan,+tuo+jae+sopii+oikein+hyvin+siihen+että+Israelista+kansana+tulee+yksi+maailman+mahtivaltioista,+kuten+myös+seuraavakin,+Jes+54:"1+Riemuitse,+sinä+hedelmätön,+joka+et+ole+synnyttänyt,+huuda+ilosta+ja+riemahda,+sinä,+joka+et+ole+synnytyskivuissa+ollut.+Sillä+hyljätyllä+[Israelilla]+on+lapsia+enemmän+kuin+aviovaimolla,+sanoo+Herra.2+Tee+avaraksi+telttasi+sija,+levennettäköön+sinun+majojesi+seinien+kangas.+Älä+säästele!+Pidennä+telttaköytesi+ja+vahvista+vaarnasi.3+Sillä+sinä+olet+leviävä+oikealle+ja+vasemmalle,+sinun+jälkeläisesi+ottavat+omiksensa+kansat+ja+tekevät+autiot+kaupungit+asutuiksi.4+Älä+pelkää,+sillä+et+sinä+häpeään+joudu;+älä+ole+häpeissäsi,+sillä+et+sinä+ole+pettyvä.+Nuoruutesi+häpeän+sinä+olet+unhottava,+leskeytesi+pilkkaa+et+ole+enää+muistava.5+Sillä+hän,+joka+sinut+teki,+on+sinun+aviomiehesi,+Herra+Sebaot+on+hänen+nimensä,+sinun+lunastajasi+on+Israelin+Pyhä,+hän+joka+kaiken+maan+Jumalaksi+kutsutaan.6+Sillä+niinkuin+hyljätyn,+syvästi+murheellisen+vaimon+on+Herra+sinut+kutsunut-nuoruuden+vaimon,+joka+on+ollut+halveksittu,+sanoo+sinun+Jumalasi.7+Vähäksi+silmänräpäykseksi+minä+hylkäsin+sinut,+mutta+minä+kokoan+sinut+jälleen+suurella+laupeudella.8+Ylitsevuotavassa+vihassani+minä+peitin+sinulta+kasvoni+silmänräpäykseksi,+mutta+minä+armahdan+sinut+iankaikkisella+armolla,+sanoo+Herra,+sinun+lunastajasi."Edellä+kuvattu+häpeän+aika+kuvaa+Israelin+alennustilaa,+jolloin+Herra+sälyttää+hänen+päälleen+kaiken+sen+epäjumalanpalveluksen+johon+Israel+on+aiemmin+syyllistynyt.+Kestäessään+ja+ottaessaan+päälleen+kaiken+tuskan+ja+häpeän,+joka+oli+(aiemman)+kansan+synti+ja+josta+pakkosiirtolaisuus+yms.+olivat+rangaistusta,++Israel+lunastaa+paikkansa+Jumalan+vaimona.
  3. Niin,+juuri+kuten+siis+lainasit:"26:28+sillä+tämä+on+minun+vereni,+liiton+veri,+joka+monen+edestä+vuodatetaan+syntien+anteeksiantamiseksi."Itsekin+totesit+ettei+tuossa+käytetä+sanaa+"sovitus".Mitäköhän+sanaa+siinä+käytetään+?+ANTEEKSIANTO.Kyllä+sinulla+on+hieno+idea+puolustaessasi+katolista+oppia,+mutta+kun+uhrien+sijaan+ihminen+Jeesus+eli+ja+kuoli,+ollakseen+välimies,+jotta+sovitusta+ei+tarvittaisi,+vaan+Jumala+antaa+Jeesuksen+tähden+ihmisille+anteeksi+synnit+ilman+takaisinmaksua/sovitusta.+Siitähän+tuo+jae+puhuu,+aivan+samoin+kuin+toisen+anon+lainaama+Mark+kohta;+joka+puhuu+lunastuksesta.Jeesuksen+edustaman+apokalyptisen+juutalaisuuden+oleellinen+osa+oli+dualismi,+ja+sen+kautta+oppi+jonka+mukaan+ihmiset+ovat+joko+Jumalan+tai+saatanan+vallassa.+Jeesuksen+hommeli+oli+siis+lunastaa+saatanalta+ihmiset,+jotta+he+voisivat+saada+syntinsä+anteeksi+Jumalalta.+Ei+Jeesus+syntejä+sovittanut,+vaan+lunasti+omansa+saatanan+vallasta.Muistatko+Matt+4:"8+Taas+perkele+otti+hänet+kanssansa+sangen+korkealle+vuorelle+ja+näytti+hänelle+kaikki+maailman+valtakunnat+ja+niiden+loiston9+ja+sanoi+hänelle:+"Tämän+kaiken+minä+annan+sinulle,+jos+lankeat+maahan+ja+kumarrat+minua"."Miten+Jeesus+olisi+siis+"sovittanut"+noiden+ihmisten+synnit+kumartamalla+saatanaa+???+No+ei+mitenkään,+mutta+lunastanut+kyllä.Jos+Jeesus+olisi+kumartanut,+saatana+olisi+lupauksensa+mukaan+antanut+Jeesukselle+maat+ja+mannut+ihmisineen,+mutta+toisaalta,+Jumala+olisi+hylännyt+hänet.
  4. Palataksemme+ketjun+aiheeseen,+poimin+edellisestä+kiivaasta+keskustelusta+lähinnä+sen+yksityiskohdan,+että+"Kristillisen+teologian+mukaan+Jumalan+oikeudenmukaisuus+vaatii+rangaistusta+synnille+ja+vääryydelle.+Uhri+on+siten+välttämätön+syntien+anteeksiantamiselle,+jotta+syyllisiä+ei+rangastaisi+ja+sen+vuoksi+uhrin+tulee+olla+syytön/viaton.+"Hieno+teologia,+ei+siinä+mitään.+Mutta+mistäköhän+tällainen+teologia+on+peräisin+?+Ei+ainakaan+Jeesuksen+opetuksista+!Katsokaamme+vuorisaarnan+opetusta,+Isä+Meidän+-rukous:"+ja+anna+meille+meidän+velkamme+anteeksi,+niinkuin+mekin+annamme+anteeksi+meidän+velallisillemme;"Katsotaanpa+alkupaloiksi+luuk+7:"41+"Lainanantajalla+oli+kaksi+velallista;+toinen+oli+velkaa+viisisataa+denaria,+toinen+viisikymmentä.42+Kun+heillä+ei+ollut,+millä+maksaa,+antoi+hän+molemmille+velan+anteeksi.+Kumpi+heistä+siis+rakastaa+häntä+enemmän?"43+Simon+vastasi+ja+sanoi:+"Minun+mielestäni+se,+jolle+hän+antoi+enemmän+anteeksi".+Hän+sanoi+hänelle:+"Oikein+sinä+ratkaisit".44+Ja+naiseen+kääntyen+hän+sanoi+Simonille:+"Näetkö+tämän+naisen?+Minä+tulin+sinun+taloosi;+et+sinä+antanut+vettä+minun+jaloilleni,+mutta+tämä+kasteli+kyynelillään+minun+jalkani+ja+kuivasi+ne+hiuksillaan.45+Et+sinä+antanut+minulle+suudelmaa,+mutta+tämä+ei+ole+lakannut+suutelemasta+minun+jalkojani+siitä+asti,+kuin+tulin+sisään.46+Et+sinä+voidellut+öljyllä+minun+päätäni,+mutta+tämä+voiteli+hajuvoiteella+minun+jalkani.47+Sentähden+minä+sanon+sinulle:+tämän+paljot+synnit+ovat+anteeksi+annetut:+hänhän+näet+rakasti+paljon;+mutta+jolle+vähän+anteeksi+annetaan,+se+rakastaa+vähän.""Missä+kohtaa+tässä+on+velan+sovitus+hinnan+maksamisella+???Mutta+sitten+varsinainen+asia+tulee+konkreettisesti+ilmi+Matt+18:ssa:23+Sentähden+taivasten+valtakunta+on+verrattava+kuninkaaseen,+joka+vaati+palvelijoiltansa+tiliä.24+Ja+kun+hän+rupesi+tilintekoon,+tuotiin+hänen+eteensä+eräs,+joka+oli+hänelle+velkaa+kymmenentuhatta+leiviskää.25+Mutta+kun+tällä+ei+ollut,+millä+maksaa,+niin+hänen+herransa+määräsi+myytäväksi+hänet+ja+hänen+vaimonsa+ja+lapsensa+ja+kaikki,+mitä+hänellä+oli,+ja+velan+maksettavaksi.26+Silloin+palvelija+lankesi+maahan+ja+rukoili+häntä+sanoen:+'Ole+pitkämielinen+minua+kohtaan,+niin+minä+maksan+sinulle+kaikki'.27+Niin+herran+kävi+sääliksi+sitä+palvelijaa,+ja+hän+päästi+hänet+ja+antoi+hänelle+velan+anteeksi.28+Mutta+mentyään+ulos+se+palvelija+tapasi+erään+kanssapalvelijoistaan,+joka+oli+hänelle+velkaa+sata+denaria;+ja+hän+tarttui+häneen,+kuristi+häntä+kurkusta+ja+sanoi:+'Maksa,+minkä+olet+velkaa'.29+Niin+hänen+kanssapalvelijansa+lankesi+maahan+ja+pyysi+häntä+sanoen:+'Ole+pitkämielinen+minua+kohtaan,+niin+minä+maksan+sinulle'.30+Mutta+hän+ei+tahtonut,+vaan+meni+ja+heitti+hänet+vankeuteen,+kunnes+hän+maksaisi+velkansa.31+Kun+nyt+hänen+kanssapalvelijansa+näkivät,+mitä+tapahtui,+tulivat+he+kovin+murheellisiksi+ja+menivät+ja+ilmoittivat+herrallensa+kaiken,+mitä+oli+tapahtunut.32+Silloin+hänen+herransa+kutsui+hänet+eteensä+ja+sanoi+hänelle:+'Sinä+paha+palvelija!+Minä+annoin+sinulle+anteeksi+kaiken+sen+velan,+koska+sitä+minulta+pyysit;33+eikö+sinunkin+olisi+pitänyt+armahtaa+kanssapalvelijaasi,+niinkuin+minäkin+sinua+armahdin?'34+Ja+hänen+herransa+vihastui+ja+antoi+hänet+vanginvartijan+käsiin,+kunnes+hän+maksaisi+kaiken,+minkä+oli+hänelle+velkaa.35+Näin+myös+minun+taivaallinen+Isäni+tekee+teille,+ellette+anna+kukin+veljellenne+sydämestänne+anteeksi."Lue+ja+opi+!Tässä+on+HYVÄ+hallitsija,+joka+antaa+velan+anteeksi+ilman+"sovitusta",+ilman+takaisinmaksua.+Kutsutaanpa+tätä+esimerkkiä+nyt+vaikka+"Jumalaksi".Sitten+on+huono+alamainen,+jolle+anteeksiannon+ehtona+on+SOVITUS,+ja+heittää+velallisensa+vankilaan+kunnes+hänen+velkansa+olisi+sovitettu.+Mutta+tämä+HYVÄ+hallitsija+ei+ole+hänen+vaatimukseensa+tyytyväinen+!+HYVÄn+hallitsijan+mielestä+anteeksiannon+täytyy+tulla+ilman+ehtoa+velan+sovittamisesta.Niin+hieno+kuin+tuo+kristillinen+teologia+onkin,+se+sotii+raskaasti+Jeesuksen+opetusta+vastaan,+eikä+se+totta+todellakaan+ole+Jeesuksen+opetusta+synnin+anteeksiantamisesta/saamisesta.+Jeesuksen+mukaan+synnit+annetaan+anteeksi+katuvalle+ILMAN+maksua,+ilman+sovitusta.+Ja+kaikki+muu+on+vastoin+Jumalan+tahtoa+ja+järjestystä.Kyseinen+kristillinen+oppi+on+siis+syvältä+saatanan+sontaluukusta+kaivettua+sitä+ihtiään,+jolla+katolinen+kirkko+pönkitti+omaa+asemaansa+(ollessaan+syntien+sovituksen+välimiehenä).