Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Exap
profiilit
Exap
Exap
Vapaa kuvaus
Aloituksia
25
Kommenttia
3337
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Totta.+Ihmisen+on+helppo+olla+etsivä,+mutta+ei+helppo+olla+synnitön+tai+noita.
30.05.2019 10:23
Yllä+oleva+lienee+yksi+harvoista+tähän+ketjuun+annetuista+järkevistä+vastauksista.
Jotenkin+useimmilla+vastaajilla+on+kaiketi+ollut+päässään+se+järjetön+ajatus,+että+kaikki+evankeliumit+olisivat+totisinta+totta+ja+ennen+kaikkea+erehtymättömiä.
Milloin+Harry+Potterista+siis+tuli+noita+?+No+nimenomaan+silloin+kun+häntä+alettiin+pitää+sellaisena.+Milloin+Vareksesta+tuli+etsivä+?+No+nimenoman+silloin+kun+häntä+alettiin+pitää+sellaisena.+Milloin+Jeesuksesta+tuli+synnitön+?+No+nimenomaan+silloin+kun+häntä+alettiin+pitää+sellaisena,+joka+tässä+tapauksessa+tapahtui+kymmeniä+vuosia+kuolemans+jälkeen,+sellisten+ihmisten+toimesta+jotka+eivät+häntä+olleet+eläissään+koskaan+nähneet+!
Jeesuksen+synnittömyydestä+ei+ole+kertakaikkiaan+mitään+evidenssiä.+Meillä+on+vain+myöhempiä+kertomuksia,+joista+esimmäisissä+ei+edes+oletettu+hänen+olleen+synnitön,+myöhemmissä+sen+sijaan+häntä+korotettiin+synnittömyyteen+asti,+kunnes+Joh+nimell'ä+kulkeva+fiktiokirjoitus+tyhjensi+pajatson+ja+teki+hänestä+synnittömän+JA+ikiaikaisen+Jumalan.+Siitä+on+paha+pyyhkiä+paremmaksi.
..+paits+että,+kuten+aiemmin+jo+tuotiin+esiin,+kuolematon+Jumala+ei+tietenkään+voinut+kuolla+...+yhtään+kenenkään+syntien+edestä.
Tästä+siis+tehtiin+virallisesti+mysteeri,+joten+sitä+ei+voi+kyseenalaistaa.+Mutta+hups:+taisin+juuri+tehdä+sen.+Joten+vastatkaahan,+mitn+kuolematon+Jumala+voi+kuolla;+miten+Jeesus+voisi+olla+synnitön+ihminen+(eikä+Jumala),+jotta+hän+ihmisenä+voisi+kuolla+ihmiskunnan+edestä.+Jään+mielenkiinnolla+odottamaan+vastauksia...
29.05.2019 19:15
"Eli...+on+kaksi+eri+asiaa+syntyä+perisynninalaiseen+ruumiskehoon+olematta+kuitenkin+synnitön+ja+sitten+elää+siinä+synnitön+elämä+täyttäen+laki+tavalla+jota+kukaan+muu+ihminen+ei+ole+koskaan+kyennyt+tekemään.+Jeesus+Jumalan+Poika+pystyi+tähän+ja+voitti+näin+saatanan+ja+avasi+näin+meille+tien+Jumalan+luokse."
Ensinnäkin,+perisyntioppi+on+Raamatun+vastainen.+Suosittelen+lukemaan+KOKO+Hes+18.+luvun+tarkkaan+ja+suurennuslasin+kanssa,+ja+SITTEN+kertomaan+missä+se+"perisynti"+muka+piilee.+Otetaanpa+pieni+lainaus:
"2+"Mikä+teillä+on,+kun+te+lausutte+tätä+pilkkalausetta+Israelin+maasta:+'Isät+söivät+raakoja+rypäleitä,+lasten+hampaat+heltyivät'?
3+Niin+totta+kuin+minä+elän,+sanoo+Herra,+Herra,+ei+tule+teidän+enää+lausua+tätä+pilkkalausetta+Israelissa.
4+Katso,+kaikki+sielut+ovat+minun:+niinkuin+isän+sielu,+niin+pojankin+sielu-ne+ovat+minun.+Se+sielu,+joka+syntiä+tekee-sen+on+kuoltava.
5+Jos+mies+on+vanhurskas+ja+tekee+oikeuden+ja+vanhurskauden:
6+ei+syö+uhrivuorilla,+ei+luo+silmiänsä+Israelin+heimon+kivijumaliin,+ei+saastuta+lähimmäisensä+vaimoa,+ei+ryhdy+naiseen,+joka+on+kuukautistilassa,
7+ei+sorra+toista,+vaan+antaa+takaisin+velanpantin,+ei+riistä+eikä+raasta,+vaan+antaa+leipäänsä+nälkäiselle,+verhoaa+vaatteella+alastonta,
8+ei+anna+rahaansa+korolle,+ei+ota+voittoa,+vaan+pidättää+kätensä+vääryydestä,+tekee+oikean+tuomion+miesten+välillä,
9+vaeltaa+minun+käskyjeni+mukaan+ja+noudattaa+minun+oikeuksiani,+niin+että+tekee+sitä,+mikä+oikein+on-hän+on+vanhurskas,+hän+totisesti+saa+elää,+sanoo+Herra,+Herra.
10+Mutta+jos+hänelle+on+syntynyt+poika,+väkivaltainen,+verenvuodattaja,+joka+tekee+yhtäkin+näistä,
11+mitä+hän+itse+ei+ole+tehnyt:+syö+uhrivuorilla,+saastuttaa+lähimmäisensä+vaimon,
12+sortaa+kurjaa+ja+köyhää,+riistää+ja+raastaa,+ei+anna+takaisin+panttia,+luo+silmänsä+kivijumaliin,+tekee+kauhistuksia,
13+antaa+rahansa+korolle+ja+ottaa+voittoa-saisiko+tämä+elää?+Ei+hän+saa+elää:+kaikkia+näitä+kauhistuksia+hän+on+tehnyt,+hänet+on+kuolemalla+rangaistava;+hän+on+verivelan+alainen."
Ei+ole+mitään+perisyntiä.+Se+on+katolisten+isien+kirjoittama+-+Raamattuun+perustumaton+-+oppi,+jolla+pyrittiin+nimenomaan+pönkittämään+uskoa+Jeesuksen+synnittömyyteen+ja+siihen,+että+hän+olisi+"sovittanut+synnit";+ts.+että+pelkkä+tunnustus,+katumus+ja+anteeksipyyntö+ei+riitä...+ja+toisaalta+että+kirkko+olisi+ainoa+mahdollinen+välikappale+ihmisen+ja+Jumalan+välillä.+Katsopa+muuten+VT:stä+missä+kohdassa+tätä+oppia+tuodaan+esiin+???+ei+sitten+halaistua+sanaa+missään+!!!
Sanoit+kirjoituksessasi:
"avasi+näin+meille+tien+Jumalan+luokse."
Olet+niellyt+katolisten+isien+opin+koukkuineen+ja+siimoineen.
Jos+lainaamani+Hes+18+tekstiä+katselee,+missä+siellä+on+perisynti+???+PÄINVASTOIN:+Jumala+nuhtelee+Hes+18:ssa+Israelia+opettamasta+sitä+kirottua+harhaoppia+nimeltään+perisynti.+
Näin+ollen,+jos+poika+noudattaa+Jumalan+lakia+ja+tahtoa,+niin+hänet+tuomitaan+OMIEN+tekojensa+perusteella.+
Näin+tuomittiin+Mooses,+joka+nostettiin+taivaaseen.+Näin+tuomittiin+Elias,+joka+matkasi+tulisilla+vaunuilla+taivaaseen.+Kuvitteletko+oikeasti,+että+Mooseksen+tai+Elien+vanhemmat+eivät+olleen+perisynnit+alaisia+???+No+tottakai+olivat+!!!+Mutta+kun+sitä+prisyntiä+ei+ole+olemassa,+niin+molemmat+katsottiin+arvollisisksi+nousmaan+taivaaseen+ihan+ilman+sinun+perisyntejäsi+!
Kas.+Perisyntioppi+on+Raamatun+valossa+puhdasta+harhaoppia.
29.05.2019 18:52
"Alkukieli+käyttää+tässä+sinun+esimerkissäsi+alkukielen+kreikankielen+sanaa
"+agathos+"(Luuk+18:19),+joka+tarkoittaa+"+Hyvää+"/+"Luontaisesti+hyvää"+ja+tässä+kohdassa+Jeesus+juuri+täsmentää+"ihmisluontoaan"+jossa+asuu+ja+joka+ei+ole+"luontaisesti+hyvä".
Jeesus+oli+siis+synnin+suhteen+yhtälailla+kiusattu+kuin+kuka+tahansa+ihminen+on+lankeamatta+silti+syntiin+!"
No+niin,+tässä+nyt+sitten+olemme.+Luuk+tesktissä+siis+Jeesus+ITSE+sanoi+ettei+kukaan+muu+kuin+Jumala+ole+hyvä,+eli+aivan+kuten+olen+tuonut+ilmi.+Jos+Luuk+tekstin+mukaan+Jeesus+olisi+ollut+synnitön,+millä+perusteella+KUKAAN+olisi+voinut+väittää+ettei+Jeesus+itse+ollut+"hyvä"+!!!
Mutta+koska+Jeesus+itse+näin+sanoi,+se+osoittaa+ettei+hän+uskonut+olevansa+sen+paremmin+Jumala+kuin+synnitönkään.+
Sen+jälkeen+lainasit+joskus+90-luvulla+kirjoitettua+Joh+tekstiä;+mutta+kuten+olen+sen+tuhannen+kertaa+jo+tainnut+sanoa,+Joh+teksti+oli+tarkoitushakuinen+yrittäessään+väittää+Jeesusta+synnittömäksi+ja+virheettömäksi+pääsiäiskaritsaksi.+Näin+ei+Mark+suinkaan+tehnyt.
Eli+tässä+nyt+näkyy+juuri+se+mistä+puhuin;+syntinen+ihminen+joka+pyrki+kaikessa+hyvään,+tehtiin+siinä+jossakin+40-90-luvun+aikana+"synnittömäksi",+koska+hänen+haluttiin+olevan+puhdas+karitsa;+joka+(vieläpä+kaiken+VT:n+tekstin+vastaisesti)++haluttiin+ottaneen+pois+myös+koko+maailman+synnin.
29.05.2019 18:31
"Nämä+pelkät+asiayhteydestään+irroitetut+raamatunlauseet+eivät+todista+mitään.+Tarvitaan+lihaa+luitten+ympärille."
Juuri+näin.+Ja+vielä+vähemmän+niillä+on+merkitystä,+kun+niitä+kirjoittamassa+ovat+olleet+ihmiset+jotka+eivät+ole+Jeesusta+maan+päällä+tallustaessaan+edes+nähneet;+ja+Paavali,+joka+olisi+voinut+oppia+paljon+Jeesuksen+opetuslapsilta+mutta+ylpeili+siitä+ettei+ole+heiltä+oppiaan+saanut.
"Jeesuksen+kuolema+ei+olisi+merkinnyt+mitään,+jos+Jeesus+olisi+ollut+Jumala.+"
Eikä+myöskään+Johanneksen+kastekaan;+"niin+Johannes+Kastaja+saarnasi+erämaassa+parannuksen+kastetta+syntien+anteeksisaamiseksi."
Onhan+se+nyt+selvää,+että+jos+ihminen+itse+pyytää+Jumalalta+syntejään+anteeksi,+niin+silloin+ihmisen+ja+Jumalan+välit+lienevät+kunnossa.+
Jeesus+oli+apokalyptisen+juutalaisuuden+saarnaaja,+ihminen,+josta+kuoltuaan+ja+sen+jälkeen+kun+Jumala+hänet+herätti,+alettiin+vuosikymmenten+päästä+tehdä+synnitöntä+sen+vuoksi,+että+hänestä+pyrittiin+tekemään+pääsiäiskaritsa,+joka+sovittaisi+maailman+synniy,+vaikka+se+ei+suinkaan+ollut+pääsiäiskaritsan+funktio.+
Metsään+on+menty,+kun+ei+olla+kuunneltu+opetuslasten+Jeesukselta+saamaa+opetusta,+vaan+luotu+oma+oppi.
29.05.2019 05:53
Mielenkiintoista+seurata,+mitä+pohdintoja+aloitukseni+herätti.
Adviss+toikin+jo+esille+Jeesuksen+tottelemattomuuden+vanhempiaan+kohtaan.+Lienee+helppo+ymmärtää+ettei+tämä+varmaankaan+ollut+ainutlaatuinen+tapaus.+
On+helppo+myös+hieman+perata+katolista+mystiikkaa,+jonka+mukaan+Jeesus+oli+100%+ihminen+ja+100%+Jumala.+Nimittäin,+yksikertaisella+kakkosella+sieventämisellä,+saadaan+että+Jeesus+olisi+ollut+50%+ihminen+ja+50%+Jumala,+koska+se+johtaa+täysin+absoluuttisen+samaan+suhteeseen+Jeesuksen+inhimillisen+ja+jumalisen+luonnon+välillä.
Mutta+jos+Jeesuksessa+oli+edes+0.01%+ihmistä,+niin+hänen+ruumiissaan+asui+0.01%+syntiä,+Raamatun+mukaan.+On+siis+täysin+huuhaata+väittää+samassa+lauseessa+Jeesusta+sekä+(edes+pieneltä+osin)+ihmiseksi+että+(kokonaan)+synnittömäksi.+Luepa+vaikka+Matt+5+ja+käytä+edes+kahta+aivosolua+sen+miettimiseen.
Jos+ihminen-Jeesus+ajatteli,+hän+teki+syntiä.+"Sillä+kaikki+ovat+syntiä+tehneet+ja+ovat+Jumalan+kirkkautta+vailla".+Kaikki+ihmiset.+Myös+ihminen-Jeesus.
Kuten+aloituksessa+toin+ilmi,+alussa+ei+suinkaan+ollut+mitään+vaatimusta+Jeesuksen+synnittömyydelle.+Hän+oli+profeetta,+syntinen+kuten+kaikki+muutkin.
Vasta+ajan+myötä,+kun+Jeesukselle+alettiin+attributoida+roolia+koko+maailman+syntien+vapahtajasta,+syntyi+tarve+kirjoittaa+tekstejä+Jeesuksesta+joka+olisi+synnitön,+virheetön+...+karitsa.
Tämä+siitäkin+huolimatta,+että+missään+kohtaa+VT:n+esikuvissa+ei+pääsiäislammas+ota+pois+kenenkään+syntitaakkaa.+Se+oli+Jom+Kippurin+juttuja...
28.05.2019 21:52
(jatkoa...)
Tuossa+"Jeesus+on+virheetön+pääsiäiskaritsa"+-+opissa+vain+se+pikku+sivuseikka+menee+pieleen,+että+pääsiäiskaritsa+ei+siis+koskaan+eikä+mitenkään+voinut+ottaa+pois+Israelin+syntejä.+Sellaista+lupausta+ei+ole+annettu+!!!
Sattumoisin,+sinakin+Matt,+Luuk+ja+Joh+tkstit+on+kirjoitettu+sen+JÄLKEEN,+kun+temppelipalvelusta+ei+enää+ollut.+Mistä+saataisiin+siin+täydellinen+uhri+Jo+Kippuria+varten?+No+tietysti+kuukausikaupalla+aiemmin+(liian+aikaisin)+kuolleeesta+messiaasta...+tai+siis+ainakin+hepusta+jonka+seuraajat+häntä+sellaiseksi+kutsuivat.
Oliko+muuta+mahdollisuutta+kuin+nostaa+hänet+tälle+pallille+?
27.05.2019 22:19
"Raamattuun+siis+valittiin+tarinoita,+joissa+juutalaisuus+asetettiin+mahdollisimman+huonoon+valoon."
No,+olet+oikeilla+jäljillä,+joskin+kuten+Mark/Luuk+Matt/joh+sekä+muista+UT:n+kirjojen+aikajärjestystrendeistä+on+suoraan+nähtävissä,+evankeliumit+yms.+asettavat+juutalaiset+sitä+huonompaan+valoon+mitä+myöhemmin+ne+on+kirjoitettu.+Vastaavasti,+roomalaiset+asetetetaan+yhä+parempaan+valoon+mitä+myöhemmin+ne+on+kirjoitettu.
27.05.2019 21:11
Jotenkin+pitäisi+nyt+saada+sinulle+läpi+se+fakta+että+tämä+ketju+ei+käsittele+Jumalan+poikia+eikä+myöskään+UT:n+kirjoitteluja+asiasta.+
Luepa+aloitus+uudelleen,+hartaudella.
27.05.2019 18:26
Olen+jotenkin+intuitiivisesti+kuvitellut+hänet+ateistiksi,+mutta+voin+olla+toki+aivan+pihalla.
Saldo:+ei+ateisti,+ei+enkeli,+ainoastaan+yksi+oikein+eli+nainen.+Nooh,+parempi+olla+lottoamatta...+;)
27.05.2019 18:22
Stefanos+näki+mitä+halusi.+Stefanoksen+sanoja+taas+ei+kirjoittanut+ylös+kukaan+hänen+aikalaisensa,+vaan+se+kreikkalainen+kirjoittaja+joka+oli+jo+ennalta+päättänyt,+että+Jeesus+oli+ihmisen+poika.
Puhutaanpas+nyt+sitten+taas+siitä+ketjun+aiheesta,+eli+termistä+"ihmisen+poika"+Danielin+kirjan+ja+sen+ajan+ymmärryksen+pohjalta.
Ihmisen+poika+===+normaali+ihminen,+tavallinen+kadun+tallaaja.
26.05.2019 20:43
"juutalaisen+synagogan+perinteinen+tulkinta+ja+Jeesus+itse,+Paavali+ja+muut+apostolit+ovat+toista+mieltä."
Tässä+on+analogia+sen+kanssa,+että+nykykirstityt+kirkot+ymmärtävät+Jeesuksen+"jumalana".
Kummallekaan+ei+ole+mitään+järkevää+perustelua.
26.05.2019 20:41
Koska+se+ei+missään+muodossaan+viittaa+kehenkään+yksittäiseen+ihmiseen.+Määritelmänsä+mukaan.
26.05.2019 20:39
"Niin+Hesekiel+oli+konkreettisesti+ihmislapsi+mutta+"+ihmisen+näköinen"+(+kə-mar-’êh+’ā-ḏām)+"Herran+kirkkauden+hahmo"+henkiolento+oli+jotain+ihan+muuta+Jumalallista+ja+Hän+puhui+Hesekielille.
Eli+tässäkin+esiintyy+Herramme+Jeesus+Kristus+"Ihmisen+Poika"+kuin+myös+Danielin+kirjassa+ja+Ilmestyskirjassa.+"
Mahdatko+edes+lukea+omia+kirjoituksiasi+?
Puhutaan+siis+aiheesta+"ihmisen+poika",+ja+esiintuomassasi+kohdassa,+kuten+itsekin+vahvistit,+termi+"ihmisen+poika"+viittaa+ihan+tavalliseen+kadun+tallaajaan+kuten+sinä+ja+minä.
Ei+siis+missään+tapuksessa+jeesukseen+tai+messiaaseen.
26.05.2019 19:47
Öööhh+...+nyt+heitit+todella+pahan.+Miten+olisi+Mona+Lisa+?+Se+oli+ainakin+nainen,+joskaan+nyt+kenties+ei+ollut+enkeli+?
26.05.2019 19:43
"Jeesus+puhui+itsestään+kolmannessa+persoonassa+nimellä+Ihmisen+Poika.+Tämä+nimi+oli+sen+ajan+juutalaisten+silmissä+korkeampi+nimi+kuin+Jumalan+poika.+Ihmisen+Poika+oli+juutalaisten+odottama+Messias."
Huuhaa.
Aramean+ilmaisu+ihmisen+poika+tarkoitti+tasan+tarkkaan+tavallista+kadun+tallaajaa.+Jumalan+poika+taas+olisi+ollut+jotakin+korkeampaa.
Kai+sinun+järkesikin+nyt+sanoo,+kumpi+on+korkeampi:+ihmisen+lapsi+vai+Jumalan+lapsi+?
26.05.2019 19:38
Ja+tämä+kohtaaminen+jatkuu+2.+luvussa.
"1+Ja+hän+sanoi+minulle:+"IHMISLAPSI+("bə-nê+'ā-ḏām"),+nouse+jaloillesi,+niin+minä+puhuttelen+sinua".
2+Niin+minuun+tuli+henki,+kun+hän+puhui+minulle,+ja+se+nosti+minut+jaloilleni,+ja+minä+kuulin+hänen+puhuvan+minulle.
3+Ja+hän+sanoi+minulle:+"IHMISLAPSI+("bə-nê+'ā-ḏām")+minä+lähetän+sinut+israelilaisten+tykö,+kapinallisten+pakanain+tykö,+jotka+ovat+kapinoineet+minua+vastaan;+he+ja+heidän+isänsä+ovat+luopuneet+minusta,+hamaan+tähän+päivään+asti.
4+Nuo+lapset,+joilla+on+kovat+kasvot+ja+paatuneet+sydämet-niitten+luokse+minä+sinut+lähetän,+ja+sinun+on+sanottava+heille:+Näin+sanoo+Herra,+Herra."
Joten+tässä+Hes+kohdassa+"ihmisen+poika"+tarkoitti+Hesekieliä,+joka+oli+nykybiologian+ymmärryksen+mukaisesti+ihan+tavallinen+"ihmisen+poika",+eikä+mikään+jumalallista+alkuperää+oleva+olento.+Ei+tietenkään,+koska+Jumalan+poikaa+ei+voitaisi+nimittää+"ihmisen"+pojaksi+!!!
26.05.2019 18:26
Esim.+Dan+10+luvussa+oleva+"bə-nê+'ā-ḏām"+oli+täysin+sama+ilmaisu+kuin+aramean+"bar+'ěnoš".
Arameassahan+sana+"ihminen"+oli+nimenomaan+"ihmisen+poika".
Ainakaan+minulle+ei+ole+suuri+yllätys,+että+aramean+tekstin+sanomaa+jatkava+heprean+teksti+käyttää+kirjaimellisesti+samaa+ilmaisua.
Jos+katsomme+esim.+Ps+8+tekstiä:
"4+(8:5)+niin+mikä+on+ihminen,+että+sinä+häntä+muistat,+tai+IHMISLAPSI,+että+pidät+hänestä+huolen?
5+(8:6)+Ja+kuitenkin+sinä+teit+hänestä+lähes+jumal'olennon,+sinä+seppelöitsit+hänet+kunnialla+ja+kirkkaudella;"
Tuo+jakeen+4+(5)+tekstin+"ihmislapsi"+on+nimenomaan+"bə-nê+'ā-ḏām",+ihmislapsi,+eli+toinen+tapa+hepreassa+ilmaista+sana+"ihminen".+Menemättä+biologian+syövereihin+sen+kummemmin,+kokemuksen+mukaan+ihmisen+poika+kun+nyt+sattuu+olmaan+ihminen.+Tässä+vain+liitetään+syvällisesti+yhteen+termit+"ihminen"+ja+"ihmislapsi".
Jakeen+5(6)+teksti+nimenomaan+tarkentaa,+että+jakeen+4(5)+"ihmisen+pojasta"+(=+tavallisesta+kadun+tallaajasta+!!!)+Jumala+TEKI+...+LÄHES...+jumalolennon.
26.05.2019 16:00
"Raamatun+Jumala+on+syyllinen+kaikkeen+kärsimykseen+ja+pahaan,+mitä+tapahtuu,+koska+rankaisi+yhden+ihmisen+tekemästä+synnistä+kaikkia+hänen+jälkeläisiään+ja+eläimiäkin.+Sadisti+mikä+sadisti.+Ei+se+siitä+miksikään+muutu,+vaikka+sitä+rakkaudeksi+sanottaisiin.+Ei+näytä+puuttuvan+millään+tavalla+maailman+menoon+ja+antaa+viattomien+kärsiä+paljon..."
Kuin+suoraan+seetiläisten+gnostikkojen+oppikirjoista,+demiurgin+ominaisuuksien+kuvailusta.+Oletko+mahdollisesti+Seetiläisen+dualismin+kannattaja,+vai+perustuiko+arviosi+puhtaasti+omaan+kokemukseesi++?
24.05.2019 22:10
Haisee+Hotellinomaistajan+kommenteilta.
24.05.2019 20:48
24 / 167