Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
kunhan_vastaan
profiilit
kunhan_vastaan
kunhan_vastaan
Vapaa kuvaus
Aloituksia
4
Kommenttia
348
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Alkio+on+oikeasti+jo+siittiön+vastaanottanut+munasolu,+joten+se+ei++enää+tarvitsi+lisäsiittiöitä.
10.03.2019 22:04
"Ei+potentiaali+ole+mitään+lääketieteen+erikoissanastoa,+se+on+ihan+tavallinen+ja+yleisessä+käytössä+oleva+sivistyssana."+No,+johan+jonkun+trollin+olikin+aika+myöntää,+että+tuo+potentiaali+ei+liity+lääketieteeseen+mitenkään+muuten+kunhan+on+vain+sivistyssana,+jota+käytetään+yleisesti+ilmaisemaan+mahdollisuutta.+Ihmettelinkin,+kun+tuota+potentiaali+ihminen-käsiteyhdistelmää+ei+mistään+etsimälläkään+löytynyt,+vaikka+niin+tiukasti+ja+moneen+kertaan+väitettiin+olevan+oikein+lääketieteellinen+ja+biologinen+käsite.+Onneksi+kaiken+välihuutelun+ja+trollailun+keskellä+ehdit+sentään+yhden+fiksunkin+lauseen+lanseerata.+Sinulla+on+siis+potentiaalinen+edistymismahdollisuus+vaikka++asialliseenkin+kirjoittamiseen.+Kiitos+kun+myönsit+tuon.+Olin+kyllä+jo+lähes+epätoivoinen,+kun+potentiaali+ihminen-käsitettä+ei+missään+eikä+millään+osaamallani+kielellä+löytynyt.+Asia+on+siis+selvitetty:
10.03.2019 21:08
Ajatusvarantosi+näyttää+olevan+kovin+tyhjä,+kun+sieltä+ei+tunnu+löytyvän+kuin+kiivasta+nettitrollausta.+No+kukin+tuo+laaristaan+sitä,+mitä+siellä+sattuu+olemaan,
10.03.2019 17:26
Kiitos+pohdinnastasi.+
En+etsi+itseäni+tyydyttäviä+vastauksia,+vaan+ihmisten+omimpia+mielipiteitä+sellaisina+kuin+ihmiset+ne+tosiasiassa+haluvat+tulevan+nähdyiksi.
10.03.2019 16:09
"Kertoisitko+hieman+tarkemmin+siitä,+MITEN+tuo+"arvostus"+siinä+mielikuvitusmaailmassasi+näkyisi."+En+kerro,+koska+olen+sitoutunut+pellin+sääntöihin+ja+kukin+kertoo,+miten+itse+kokee.+Jossain+vaiheessa+kyllä+itse+kerron+oman+skenaarioni,+jota+olen+laatimassa+ja+tallennan+muiden+kirjoitusteni+joukkoon+julkaistavaksi+myöhemmin+täällä.+Nyt+vain+kehotan+kaikkia+osalistujia+itse+kertomaan+oman+skenaarionsa.+Ja+jos+jostain+syystä,+päivän+parin+jälkeen+haluaakin+muuttaa+käsitystään,+voi+sen+ihan+vapaasti+tehdä+kommentoimalla+itseään+ja+lisätä+tai+korjata++skenaariotaan.+Otamme+sen+sitten+huomioon.+Aivan+lopuksi+sitten+voimme,+mutta+vain+yhteisestä+tahdostamme,+antaa+palautetta+toisille,+ehkä+joku+pikku+huomio+tms,+mutta+jospa+kerrankin+emme+mollaisi+ketään,+koska+elämme+vapaassa+maassa+jossa+jokaisella+on+mielipiteen+ilmaisun+vapaus.+Samalla+voimme+kehittää+itsehillintäämme,+että+emme+heti+tarttuisi+toisten+kirjoituksiin.+Kiitos.+Veikkaan,+että+viikko+riittää+tähän+projektiin.?+Yritän+itse+julkaista+oman+tuotteeni+ensi+perjantaina,+mikäli+muut+toimet+sen+aikataulun+sallivat.
10.03.2019 15:46
Luettu+on+ja+ymmärretty+ja+tarkasteltukin+monesta+eri+näkökulmasta,+myös+filosofisella+tasolla+mm.+Aristoteleen+ajatusta+miettien.+Itse+asiassa+lääketieteessä+on+ainakin++kaksi+merkittävää+rajaa,+jotka+liittyvät+ihmisyksilön+elämääm+ja+ihmisyyteen,+mutta+myös+ihmisyksilön+oikeuteen+omaan+elämäänsä.+Niiden+erilaisuuden+ymmärtäminen+on+joillekin+ihan+ylivoimainen+ponnistelu.++
Mielessäni+löysin+kolme+erilaista+pohdintalinjaa,+jotka+kietoutuvat+yhteen+nimenomaan+raskaudenkeskeytystä+pohdittaessa:
Biologia:+1)+Milloin+ihmisyksilön+elämä+alkaa
Filosofia:+2)+Milloin+voidaan+ihmisyksilön+kohdalla+puhua+ihmisestä
Etiikka:++++3)+Yksilön+vastuu+toisista+mietittäessä+omaa+vastuutaan+aborttiin+johtaneista+syistä+ja+oikeutuksista.
Kannattaa+nyt+istua+hetki+hiljaa+ja+tuijottaa+noita+kolmea+erilaista+näkökulmaa+ja+miettiä,+miettiä+ja+vielä+miettiä,+mitähän+nyt+oikein+taas+hörhöilen.+Mutta+nuo+kolme+ovat+samaisen+Lääkäriliiton+julkaisuista+ja+ovat+varsin+tärkeitä+näkökulmia+mietittäessä+ihmisyyttä+ja+ihmiselämää,+omaa+vastuullisuutta+ja+elämän+lopettamistamista+abortilla+(tai+sitten+vaikka+millä+tahansa+perusteella,+vrt+USA,++kuolemantuomio).
10.03.2019 14:41
Ei,+leikin+sääntöihin+ei+liity+ollenkaan+taka-ajatuksia,+toisten+ajatusten+torpedointia+eikä+muutakaan+ennakkoasetelmaa,+mitä+joku+saa+sanoa.+Mielikuvitus+vain+on+rajana.+En+siis+aja+takaa+mitään+ennakkoajatusta,+vaan+reunaehtona+on+vain+nuo+kirjatut+leikin+säännöt.+Ihan+aidosti.+Toivottavasti+jokainen+ymmärtää+edes+kerran+jättää+toiset+kirjoittajat+ihan+omaan+rauhaansa.+Tietenkin+jos+itse+haluaa,+voi+kysyä+vertaisarviota+omista+ajatuksistaan.+En+ainakaan+puutu+mitenkään+kirjoituksiin,+ellei+sitten+ala+loukkauskampanja,+jolloin+pyydän+itse+poistamaan+ketjun.
10.03.2019 13:05
No,+eihän+tuo+nyt+mikään+uutinen+olekaan.+Potentiaalia+on+kyllä+muillakin+kuin+sinulla+tulkita+tuota+sanaa.
Mutta+kun+täällä+niin+kivenkovaan+väitetään,+että+"potentiaali+ihminen"+on+lääketieteen+käsite+eli+ihminen+on+vain+potentiaali+varhaisissa+kehitysasteissaan,+ei+suinkaan+ihmisyksilö,+elävä+kehitysaste.+Mutta+sitä+ei+löydy+edes+eri+kielillä+etsittynä+lääketieteellisestä+sanastosta,+kuten+osoitin.+Sen+sijaan+se+löytyy+kyllä+filosofiasta,+mm.+Aristoteleen+ajatuksista.
Aristoteleen+mukaan+kaikki+se,+mitä+oliosta+voi+koskaan+tulla+tai+miksi+se+voi+muuttua+sen+olemassaolon+aikana,+täytyy+olla+sisäänrakennettuna+olioon+itseensä,+eli+olla+oliossa+potentiaalisuutena.+Kun+potentiaalisuus+aktualisoituu,+potentiaalisena+"piilossa"+ollut+mahdollisuus+tai+ominaisuus+tulee+olevaksi+tai+näkyväksi.
10.03.2019 12:25
Käänsin+kyllä+Lewisin+juttua+enen+sinua,+tarkista+tietosi!
kunhan_vastaan+5.2.2019+20:52+Oikein+ennustinkin.+Piti+tutkia,+ettei+puusilmäisesti+ala+hutkia.+Kun+oli+hetki+aikaa+lukea+ennen+iltauutisia+ja+tutkia,+mitähän+tuossa+aikuisen+oikeesti+sanotaan.+No+alussa+johdantona+Ricki+Lewis+kertoo+keränneensä+eri+biologien+väittämiä+ihmiselämän+alusta+/alkuhetkestä.+Niitä+hän+oli+löytänyt+17+erilaista+ajankohtaa,+joiden+perusteella+biologit+voisivat+määritellä+tuon.+Ilmeisesti+tuo+lista+ei+ollut+kokonaisuudessaan+aivan+vakavissaan+laadittukaan,+ainakin+kohdat+16+ja+17+sisälsivät+jo+sen+verran+vitsin+poikastakin,+että+ihan+mieleni+pahoitin.+:)
Juttu+sisälsi+eri+biologien+väittämiä/mielipiteitä,+jotka+käsittelevät+asiaa,ihmisen+alkua+kai+eri+näkökulmista,+kun+tulos+on+noin+paljon+levinnyt+jakaantuen+selvästi+kahteen,+jopa+kolmeen+leiriin.+Oikein+hyvä,+ettei+aina+tarvitse+lukea+pelkkää+puusilmäjuttua+eli+onpas-eipäs-+väittelyä.
Ja+siitäpä+se+vänkäyksesi+alkoikin,+eipäs-juupas+ja+vitsit+vielä+perään!
Kyllä,+on+minullakin+jutut+tallella!
10.03.2019 11:25
Välihuutelun+sijaan+olisit+voinut+kertoa+ne+lääketieteelliset+ja+biologiset+todisteet+toisillekin+vai+ovatko+ne+tiedot+edelleenkin+salatiedettä?+Edes+pientä+vinkkiä,+linkkiä+yms.+Potentiaalia+ja+aktuaalia+löytyy+monestakin+linkistä,+mutta+ne+eivät+liity+ap.+väittelyyn+ollenkaan.+Lääketieteen+sanastoa+tutkailin+ja+sieltä+löytyy+aakkosjärjstyksessä+seuraavia+hakusanoja+(Terveyskirjasto-Duodecim):.....posttraumaattinen,+posturaalinen,+posturografia,+potentoiva+vaikutus,+potilas,+pratsosiini......+Hei,+missähän+tuo+välistä+puuttuva+lääketieteen+suuri+totuus+onkaan?!+Kuka+varasti+salatiedon+avaimen?+Syylliset+esiin.+Ja+sen+piti+olla+ihan+käytössä+oleva,+tunnettu++lääketieteen+termi.+Missähän+vika?+Syökö+tietsikkani+tiedostoja+pois.
10.03.2019 10:59
Et+sitten+palannutkaan+enää+tuohon+juutalaisuusvitsijuttuusi?+On+sinun+vaikeaa+olla+väärässä.
Muista+nyt+oikein:+käänsin+ja+perään++kirjoitin,+että+kohdat+1-4+olivat+juuri+sitä+kantaa,+jota+itsekin+edustan+eli+ihmisyksilön+elämä+on+jatkumo+eli+kun+sukusolut+yhtyvät,+alkaa+ihmisyksilön+elämä+ja+se+on+jatkumo+edellisiltä+sukupolvilta+seuraaville+ja+taas+seuraaville.+Tämä+lienee+suurimman+biologijoukonkin+kanta.+
Lewisin+kanta+oli+toinen,+kuten+kirjoitinkin.+Lewis+edustaa+kantaa,+että+ihmisen+elämä+alkaa+kun+pysyy+hengissä+kohdun+ulkopuolella.+
Ja+sitten+hän+esitteli+pari+muutakin+kantaa+sen+jälkeen,+mutta+et+niitä+nyt+suvainnut+muistaa,+kun+niissä+oli+vitsinpoikastakin,+jota+et+ymmärtänyt.
Itse+asiassa+olen+tuonut+niin+biologi-+kuin+lääkärikolleegion+yksimielisen+kannan+esille+niin+monta+kertaa,+että+yksinkertaisinkin+osaa+jo+muistaa,+että+ihmisyksilön+elämä+alkaa+hedelmöityksestä,+kuten+kaiken+elollisen+muutamia+poikkeuksia+lukuunottamatta.
10.03.2019 10:44
Totta,+olenhan+minäkin+paljon+maailmaa+nähnyt,+mutta+ei+niillä+kokemuksilla+ja+näkemisillä+mitään+biologisia+tai+lääketieteellisiä+faktoja+voi+perustella+tai+kumota,++en+minä+eikä+tieteilijäkään.+Tietämättömiä+uskovaisia+tai+tietämättömiä+trollikirjoittajia,+tietämättömiä+ateisteja+jne+jne,+niitä+löytyy+joka+kolkasta+maailmassa+ja+sitten+vastapainoksi+tietysti+sisäisesti+sivistyneitä+ihmisiäkin+joka+kolkasta+maailmassa,+jokaisesta+-ismistä,+mikä+tekee+ihmisten+kategorioinnista+kovin+puusilmäisen+tyypin.+Ihmiset+kun+ovat+ihan+yksilöitä,+uskovaiset,+ateistit,+tiedemiehet,+maailmanmatkaajat,+jopa+appiukotkin+yms+yms.++Pointtina+brassailuni+oli+siis+edelleenkin+yhtä+arvokas+ja+hyvä+(tai+huono)+kuin+tieteilijän+ylilääkäri-appiukko+tai+yksi+Afrikan+matka.+Kukin+voi+päättää+itse+tykönään,+mikä+vaikutus+niillä+on+ollut+biologian+tai+lääketieteen+faktojen+todisteluun.+Omasta+puolestani+voin+sanoa:+0+eli+nolla,+zero.+Kunhan+vastineena+brassailin.
10.03.2019 10:29
Sillä+oli+yhtä+paljon+tekemistä+lääketieteelisten+faktojen+kanssa+kuin+tieteilijän+ylilääkäri-appiukko+ja+Afrikan+matka!+Ne+ovat+siis+kummankin+samanarvoisia+todisteita+väitteidensä+tueksi!+Ymmärsitkö?
10.03.2019 09:43
"Etkä+löydä+mitään+tietonkoneelta"+Välihuutelijalle+tiedoksi+voin+kertoa,+että+löytyy+sieltä+paljonkin,+mutta+tuota+lääketieteellistä+tunnetuksi+väitettyä+faktaa+ei+noilla+hakusanoilla+löydy,+vaikka+sen+tosiaan+lukemani+mukaan+pitäisi+olla+ihan+oikeaa+tietoa.+Mutta+vaikka+kuinka+monta+hakusanaa+kirjoitin,+ei+löydy,+ei.+Ei+millään+osaamallani+kielellä,+joita+kaikkia+tosin+vaillinaisesti+hallitsen,+pariakin+kieltä+paremmin+kuin+tämä+surkea+kuukkeli-kääntäjä.
10.03.2019 00:10
Hauskoja+nämä+sinun+väitteesi.+Ei+minun+kyllä+tarvitse+elvistellä+sukulaisillani+eikä+omilla+jutuillani,+joilla+ei+ole+mitään+tekemistä+abortin+kanssa.+Löytyisi+kyllä+historiastani+jokunen+makea+juttu+tänne,+mutta+kerron+nyt+vain+pari,+ihan+kateutta+herättääkseni+siksi,+kun+kerroit+käyneesi+ihan+Afrikassa+asti.+Minä+sentään+olen+kiertänyt+koko+maapallon+Kapkaupungin+kautta+ja+reportaasin+siitä+matkasta+olen+julkaissut+kuvineen+ja+muutaman+infotilaisuudenkin+matkakokemuksistani+järjestänyt.+Olen+myös+tehnyt+pienen+käänöstyön+flaami->suomi+erään+belgialaisen+kirjailijan+teokseen,+jonka+sain+palkkioksi+kirjahyllyni+täytteeksi.+No+nämä+ei+tietysti+ole++mitään+erikoista+enkä+noita+muita+juttuja+sitten+kerrokaan.+Nyt+ei+sitten+enempää+elvistelyä,+da´s+genoeg.
Ensinnäkin+hakusanoilla+lääketiede+embryologia+potentiaali+aktuaali+ihminen+ei+löydy+kuukkelista+yhtään+suomenkielistä+osumaa!!!!+Yritin+muutama+päivä+sitten+kun+vastasin+viittaamasi+kirjoituksen+ja+tänään+etsin+laajemmin+vielä,+koska+tunnettuna+lääketieteen+terminä+sen+pitäisi+löytyi+heti+ykkösosumana,+mutta+ei+löydy.+Miksiköhän?+Väitit+kyllä,+että+se+on+aivan+tunnettu+termi+lääketieteessä+ja+erityisesti+embryologiassa.+Kumma+juttu,+että+se+on+sitten+niin+salatiedettä,+että+siitä+ei+löydy+suomenkielisiä+julkaisuja+eikä+muitakaan+viitteitä+tarkoilla+hakusanoillakaan.+Tässä+yksi+väitteeni+siis+salatieteeseen.+Käytin+myös+toista,+lähes+äidinkieleni+tasoista+kieltä+hakutoiminnoissa+eli+embryologie,+potentiel+mens,+leven+eikä+taaskaan+yhtään+osumaa.+Ja+sekin+vielä+vahvisti+salatieteen+mahdollisuutta,+kun+ei+englannin+kielisestäkään+hausta+löytynyt+osumaa.+Voihan+se+tietysti+olla+niinkin,+että+koneeni+on+jo+niin+vanha,+ettei+se+löydä+noin+vaikeita+aiheita!!!!!+Nyt+siis+itse+taisit+hyökkäävällä+tyylilläsi+nolata+itsesi+täydellisesti+ja+uskottavuutesi+on+juuri+trollin+tasoa,+kun+tuo+termi+ei+taida+ollakaan+niin+yleisesti+käytössä+oleva.+Sorge.
Alan+jo+miettiä,+onko+tämä+samaa+kuin+Dr+Lewisin+kirjoituksesta+muistaakseni+sinunkin+tulkintasi,+että+ihmisyksilön+elämä+ei+ala+hedelmöityksestä,+vaan+alkaa+joidenkin+biologien+mielestä+jopa+murrosiästä+tai+jopa+lääkikseen+pääsystä+eikä+tuo+ollut+sinunkaan+mielestä+ollenkaan+edes+vitsiä,+muistathan.+Eihän+biologi+mielestäsi+kirjoita+koskaan+vitsejä+julkaisuihinsa!+Juttu++oli+kuitenkin+Lewisin+pohdintaa,+ei+siis+tieteellistä+julkaisua,+vaan+erilaisten+näkemysten,+myös+oman+näkemyksensä+esittelyä.
Varsin+mielenkiintoinen+lainaus+tähän+tuosta+linkistäsi,+joka+lienee+joku+johdantokappale:+"This+article+reviews+the+economical+position+that+fertilization+is+the+moment+that+personhood+of+the+conceptus+begins.+Alternate+positions+proposing+that+personhood+begins+at+other+possible+times+after+fertilization+are+presented+and+contrasted+to+the+economical+hypothesis."+Eli+kyseessä+liene+jokin+feministiagitaattorien+sivusto,+koskapa+siinä+arvostellaan+(=halutaan+kumota)+näkemystä,+että+ihmisyys+alkaisi+jo+hedelmöityksestä,+vaan+jossakin+toisessa+vaiheessa,+jota+ei+kylläkään+mainittu.+(Olenkohan+ennen+tämän+maininnut?))+Miten+itse+tuon+kääntäisit+vai+ymmärsinkö+oikein?+Voi+ollakin,+että+et+oikein+hoksaa+usein+toistamaani+eroa,+mikä+on+ihmisyksilön+elämän+alulla+ja+sillä,+milloin+voidaan+puhua+ihmisestä,+koska+jälkimmäiseen+on+haluttu+liittää+jo+paljon+muitakin+määrittelykriteerejä+kuin+vain+elämä.+Näissähän+käsitellään+ihan+eri+asioita,+kuten+kyllä+varmasti+tiedät.+En+kyllä+todellakaan+löytänyt+varsinaista+asiaasi+linkeistäsi,++en+hakemallakaan+potentiaali+ihminen-määrittelyä+tai+edes+siihen+viittausta.+Auta+nyt+huonoa+etsijää+ja+ilmaise,+missä+siellä+sellaisesta+puhutaan+tai+käännä+edes+juttua+tänne,+että+muut+saisivat+valaistusta.+Muutenhan+alan+kohta+ihan+huolestua,+minkälaisen+trollin+kanssa+olenkaan+ollut+tekemisissä.+Meillähän+toisin+kuin+USASSA,+tuo+ihmisyksilön+elämän+alku+on+lääketieteelisesti+ja+biologisesti+selkeästi+määritelty+hedelmöityksestä+alkavaksi+ja+taas+nimike+ihminen+sopii+niihin,+jotka+ovat+syntyneet+ja+pystyvät+elämään+kohdun+ulkopuolella+joko+tuettuna+(esim.+keskoskaappi)+tai+ilman+tukea.
Tosin,+olenhan+voinut+tulkita+kaiken+väärinkin,+vaikka+tältä+istumalta+en+sitä+usko.
09.03.2019 23:00
Mielenkiintoinen+kysymys,+joita+ei+liene+vielä+esiintynytkään+täällä+palstalla.+Jossain+tiededokumentissa+katselin,+kuinka+voitiin+kasvattaa+joku+irronnut+ruumiinosa+esim.+niskassa,+kuten+tässä+jutussa+ja+sitten+istuttaa+se+ja+korvata+näin+menetetty+osa.+Kantasolututkimuksesta+kuitenkin+oli+kyse.+Kokeiluasteella+vielä,+mutta+ensimmäiset+yritykset+tuohon+suuntaan+ovat+ihan+rohkaisevia.+Jouduin+keskeyttämään+ohjelman+katselun,+joten+en+tiedä,+miten+tuo+siirre+sitten+oikeesti+toimi.+Mutta+kyllä+se+sormi+olisi+vain+sormi,+ei+koko+ihmisyksilö,+minun+mielestäni,+koska+se+olisi+omista+kantasoluista+vain+itselleen+kasvatettu+sormi.+Voiko+sitä+sormea+kasvattaa+muille+kuin+ehkä+identtiselle+kaksoselle,+ei+selvinnyt.+Mutta+kunhan+tutkimus+menee+eteenpäin,+voi+tulla+kyllä+suuria+eettisiä+ja+filosofisia+kysymyksiä+ratkaistaviksi+ja+silloin+voikin+monelta+mennä+sormi+suuhun,+kun+totutut+perustelut+eivät+enää+olekaan+validit+ja+päätösten+seuraukset+voivat+olla+arvaamattomat.+
Nythän+on+jo+yksi+ongelma+ihan+kohta+käsillä,+kun+ihmisen+"keinohedelmöitys"+yleistyy++ja+sukusolut+hedelmöitetään+maljoissa+ja+voikin+sattua+niin,+että+luovuttaja+onkin+lähisukulainen+ja++jopa+oma+isä+tai+veli+voikin+olla+lapsen+isä+ja+tietysti+monia+muitakin+skenaarioita+voi+olla,+joita+ei+nyt+tule+mieleen.
09.03.2019 15:32
"Ihmisyksilön+elämän+alkuna+voidaan+pitää+munasolun+hedelmöittymishetkeä."+Tämä+vastaus+ei+ollutkaan+ylioppilastehtävästä,+vaan+Lääkäriliiton+julkaisusta+Syntymättömän+ihmisarvo+ja+oikeudet,+sorry+vaan.+Biologia+kaikilla+tasoilla+edustaa+tuota+samaa+faktaa+lisäten+vielä,+että+elollistenkin+elämä+alkaa+samalla+tavalla+hedelmöityksestä,+muutamia+poikkeuksia+lukuunottamatta.+Tämä+on+siis+luotettavaa+tietoa,+faktaa,+vaikka+sitä+vastaan+jankuttaisi+tuhatpäinen+nettitrollijoukko+vuosikymmenet.
Kyllä,+monet+kasvit+todella+leviävät+jakautumalla+esim.+pistokkaista,+mutta+siinähän+on+saman+kasviyksilön+leviämisestä,+ei+lisääntymisestä+ja+joillekin+kasveille+se+on+ainoa+tapa+levitä.+Saahan+pilkunviilausta+harjoittaa,+se+kun+monesti+tuo+esille+ne+pikkujutut,+jotka+erottaa+toisistaan+faktat+ja+mutut.+Niinhän+minäkin+teen,+koska+muuten+hieman+sanamuotoa+muutettuna+moni+tosiasia+muuttuukin+ihan+päinvastaiseksi,+valheeksi+ja+mutuksi.+Sorry+vaan,+jos+tapani+ärsyttää,+mutta+pitäisi+ihmisten+oppia+puhumaan+tosi+totena+ja+mutu+mutuna+eikä+sekoittaa+niitä+toistensa+kanssa.
09.03.2019 15:07
Kirjoitin+kyllä,+että+ihmisyksilön+elämä+alkaa+hedelmöityksestä,+mikä++on+ihan+biologinen+fakta,+joka+pätee+kaikkeen+muuhunkiin+elolliseen,+poislukien+jotkut+alkueläimet.+Joten+älä+vääristele+tosiasioita.+Milloin+sitten+puhutaan+ihmisestä,+riippuu+siitä,+mitä+asioita+halutaan+nähdä,+ennenkuin+puhutaan+ihmisestä.
09.03.2019 14:27
Palstalla+sekoitetaan+usein+kaksi+eri+käsitettä,+jotka+eivät+ole+sisäkkäisiä:
-+mistä+ihmisyksilön,+homo+sapiensin+elämä+alkaa+biologian+määrittelyn+mukaan
-mikä+on+ihminen+esim+lääketieteen,+etiikan,+filosofian+yms+määrittelyn+mukaan
Biologian+faktojen+mukaan+ihmisyksilön+elämä+alkaa+hedelmöityksestä,+koska+hänellä+on+ihmisen+perimä+ja+kehitysasteensa+mukainen+olemus,+rakenne+ja+taas+monen+muun+alan+määrittelyn+mukaan+ihmisestä+voidaan+puhua,+kun+hän+selviää+itsenäisesti+kohdun+ulkopuolella.+Näissä+puhutaan+siis+aivan+eri+asioista,+erilaisista+edellytyksistä,+joilla+ihmisyksilöä+j+ihmistä+määritellään.++Tämä+käsitysten+erilaisuus+halutaan+häivyttää+ja+tarkoituksellisesti+unohtaa+oikeastaan+vain+silloin+kun+viitataan+raskaudenkeskeytykseen,+mihin+Lääkäriliittokin+viittaa+eettisessä+kannanotossaan.+
Moni+valehteleminen+ja+vääntö+loppuisi,+kun+kirjoittaja+ilmaisisi,+kumpaa+vaihtoehtoa+hän+oikeasti+tarkoittaa+kirjoituksessaan
09.03.2019 13:12
Hei+haloo
Olen+kyllä+lukenut+tuosta+ja+siitä+kirjoittanutkin.+Se+kyllä+sukulaislääkärin+mukaan+tarkoittaa+juuri+sitä,+että+kaikista+tsygooteista+ei+tule+lasta,+koska+moni+raskaus+keskeytyy+spontaanisti+jo+varhaisvaiheessa.+Eli+kyseessä+ei+tuo+ole+Aristoteleen+POTENTIAALI-käsitys,+nähdäkseni.+Lyhyesti:+Aristoteleen+mukaan+kaikki+se,+mitä+oliosta+voi+koskaan+tulla+tai+miksi+se+voi+muuttua+sen+olemassaolon+aikana,+täytyy+olla+sisäänrakennettuna+olioon+itseensä,+eli+olla+oliossa+potentiaalisuutena.+Eli+olio+on+jo+olemassa,+mutta+sillä+ei+ole+kaikkia+olion+potentiaalia+käytössä,+esim.+hahmo,+ulkomuoto+tai+ominaisuudet,+vielä+olemassa.
08.03.2019 18:12
9 / 18