Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

2154

1. Tuo+kupu+heijastaa+littareiden+täydellistä+kyvyttömyyttä+itse+arvioida,+mikä+ylipäänsä+on+mahdollista.+En+ole+vielä+milloinkaan+edes+kuullut+selitystä+siihen,+miten+kupuun+kiinnitetty+tähdistö+liikkuu.+Pyöriikö+itse+kupu+vai+ovatko+tähdet+jollakin+kuvun+alla+itsenäisesti+liikkuvan+kalvon+tai+toisen+kuvun+pinnassa+kiinni?+Mikä+ihme+tätä+asetelmaa+(ja+itse+aurinkoa+sekä+muita+taivaankappaleita+++liikuttaa?+Kuinka+on+tuollaisen+tähdistön+mahdollista+liikkua+vinosti+taivaalla,+kaltevuuden+ja+liikesuunnan+riippuessa+vuodenajasta+ja+katsojan+sijainnista+maaplätyn+päällä?+Minun+mielikuvitukseni+ei+riitä+muuhun+kuin+ihan+enintään+koko+kuvun+pyörimiseen,+siis+pohjoisnavan+ympäri,+mutta+sehän+ei+selittäisi+tähtitaivaan+omin+silmin+havaittavaa+liikettä.
  2. Oho,+olipa+mielenkiintoinen+testi.+Koska+alustana+käyttämäni+karttapohja+jo+on+paperikartasta+otettu+valokuva+eikä+siten+missään+tapauksessa+digitaaliseen+käsittelyyn+pikselitasolla+riittävän+mittatarkka,+ei+simulaattorilleni+voi+asettaa+kovin+ahtaita+tarkkuusvaatimuksia.+Testipallosi+sisältää+siis+edestakaisen+pikselimuunnoksen+virheet,+eikä+pidä+unohtaa,+että+Mr.+Gleason+piirsi+karttansa+käsipelissä+ja+teki+projektion+vaatimat+muunnoslaskelmansa+luultavasti+lyijykynällä+ruutupaperille.+Vaikeaksi+mainitsemani+projisoinnin+suurin+vaikeus+ei+ollutkaan+grafiikan+tuottaminen+vaan+itse+algoritmi+piti+itse+luoda+"from+scratch".+Kaiken+kaikkiaanhan+tämän+sovelluksen+tarkoitus+onkin+antaa+faktapohjaa+keskusteluun+litteän+maan+auringon+periaatteen+toimivuudesta+verrattuna+tosielämän+havaintoihin.+Sellaisina+voidaan+keskustelun+vaatimalla+tarkkuudella+kyllä+pitää+simulaattorini+näyttämiä+pallomaan+auringon+liikkeitä+ja+valaisua.+Olen+muuten+samaa+mieltä+pallokuvasi+perusteella:+hyvin+olen+laskenut...-+Huomasin,+että+siellä+on+kyllä+yksi+jokseenkin+merkityksetön+bugi:+DST:n+käsittely+ei+toimi+oikein.+Mielivaltaisesti+sijoitetun+katsojan+kesä/talviaika-asetuksia+ei+pysty+operoimaan+javascriptillä+eikä+php:llä,+se+vaatii+maailmanlaajuisen+tietokannan+vetämistä+mukaan,+esim.+Googlen+World+Time+API:n.+Saattaa+olla+viisainta+poistaa+koko+kesäajan+käsittely+sieltä+ja+yksinkertaisesti+ilmoittaa+käyttäjälle,+ettei+kesä/talviaikaa+huomioida.
  3. Kiitos+mielenkiintoisesta+kritiikistä.+Ensin+olisi+kiva+kuulla,+miksi+esiinnyt+anonyyminä+jos+kerran+olet+se+Tietopisteen+Pete?+En+ole+sekoittanut+geosentristä+ja+heliosentristä+järjestelmää+toisiinsa.+Esitän+niiden+molempien+mukaiset+auringon+liikkeet+rinnakkain+vertailua+varten.+Mitä+tarkoitat+tällä,+jää+minulle+hämäräksi:+"+Et+voi+ottaa+suuntia+heliosentrisestä+mallista+ja+heittää+niitä+geosentriseen+malliin.+Minun+on+vaikea+uskoa+että+olet+itse+pähkäilyt+kaikki+luvut+itse+koska+sehän+olisi+vuosien+tutkimustyö.+"++En+ole+ottanut+geosentriseen+mallin+mitään+"suuntia"+heliosentrisestä+mallista.+Ohjelmani+laskee+litteän+maan+auringon+sijainnin+Gleasonin+kartalla+kunakin+ajan+hetkenä,+selostuksessa+annetuilla+kiinteillä+ehdoila+sekä+käyttäjän+syöttämillä+parametreilla.+Käyttäjän+kartalle+sijoittaman+katsojan+näkemä+litteän+maan+auringon+liike+ja+koko+on+ainoastaan+puhdasta+geometriaa+annetuilla+arvoilla.+Ei+siihen+ole+"pähkäilty"+mitään+"lukuja".++Olen+kyllä+joutunut+miettimään+ja+testaamaan+monenlaisia+algoritmeja,+vaikein+oli+pallomaan+auringon+valaiseman+alueen+muuntaminen+ja+projisointi+Gleasonin+kartalle+-++ja+ohjelman+rakennettakin.+Sen+kirjoittamiseen+ja+testaamiseen+meni+kolmisen+kuukautta.+Vaikeutesi+uskoa+minun+kirjoittaneen+tuon+ohjelman+ei+häiritse+minua+ollenkaan.+Ohjelmani+laskee,+eikä+pähkäile.+Ja+se+laskee+kyllä+oikein+litteän+maan+auringon+liikkeet+ja+näkymisen+katsojalle+annetuilla+ehdoilla.+Samoin+ovat+vertailun+vuoksi+esitetyt+pallomaan+auringon+sijainti+taivaalla+ja+sen+maailmasta+valaisema+alue+Gleasonin+kartalla+ihan+oikein.+Jos+olet+eri+mieltä,+sinun+olisi+paras+osoittaa,+missä+kohtaa+sovelluksessani+on+jokin+virhe.+Kuvusta+heijastuvan+auringon+valon+huomioon+ottamisa+voin+harkita,+kun+annat+minulle+kuvun+mitat+ja+muodon+matemaattisena+kaavana.+Ilman+niitä+ei+heijastuksia+voi+laskea+oikein.+Kiitos.+-+Tosin+en+ole+vielä+milloinkaan+luonnossa+havainnut+minkäänlaista+heijastusta+taivaan+kuvusta,+en+auringon+enkä+muiden+taivaankappaleiden+tai+maan+pinnalla+olevien+valonlähteiden+-+enkä+myöskään+minkäälaisten+äänien+heijastumista+sieltä.+Entä+sinä?+-+Eikö+olisikin+helppoa+yksinkertaisesti+laserilla+todeta+heijastus+kuvusta?+Miksi+sitä+heijastusta+ei+ole+saatu?+Kuusta+sen+sijaan+kyllä+saadaan+heijastukset+mainiosti.+Mikähän++on+syynä+siihen,+että+youtubessa+ei+ole+ainoatakaan+videota,+jossa+littarit+ottavat+kuvusta+laserilla+heijastukset?+Nuo+lasikulhotestisi+ja+johtopäätöksesi+niistä+ovat+hauskoja+lukea,+mutta+ei+niillä+ole+minkäänlaista+merkitystä+kenellekään+eikä+millekään.+Väitteesi,+että+eteläisille+alueille+saadaan+ylimääräistä+valoa+kuvusta+heijastumalla+on+pöhkö.+Kyse+ei+ole+valon+kokonaismäärästä+vaan+siitä,+missä+kohtaa+aurinko+paistaa+(on+näkyvissä)+ja+missä+ei.+Koska+littarien+aurinko+ei+laske+vaan+katoaa+"perspektiivin+pakopisteeseen",+niin+selitä+mieluummin,+miten+se+pakopiste+voisi+olla+eri+puolilta+maata+aurinkoa+katseleville+ihmisille+eri+pituisen+matkan+päässä+-+toisille+kaksi+kertaa+kauempana+kuin+toisille?+Samoin+voisit+selittää,+miten+on+mahdollista,+että+auringon+kadottua+pakopisteen+taakse,+sen+takaa+tulee+yötaivaalle+näkyviin+tähtiä?+Nehän+ovat+paljon+kauempana+kuin+se+"etäisyyden+vuoksi"+hävinnyt+aurinko+-+ja+heikkovaloisempiakin!+Selitys,+kiitos.+Koko+pakopistejuttu+on+muutenkin+täyttä+huuhaata.+Vaikka+aurinko+ei+kauempaa+jaksaisikaan+valaista,+se+näkyy+valopisteenä+vähintään+useiden+kymmenien+tuhansien+kilometrien+päähän,+koska+sen+eteen+ei+mene+mikään+sitä+varjostamaan.+Näkyväthän+tähdetkin+-++ja+paljon+kauempaakin.+Mitä+tulee+väittämiisi+kompassilukemien+ja+erantojen+tuottamiin+virhehavaintoihisi,+voin+kertoa,+että+on+kaukana+tieteellisyydestä+yrittää+määrittää+auringon+suuntaa+kompassin+avulla,+se+on+tökeröä+ja+naurettavaa+askartelua;+kompassit+ovat+suunnistajia+varten.+Ei+mikään+ihme,+että+et+saa+oikeita+lukemia.+Käytä+kiinteää+paikoilleen+ankkuroitua++suuntakehää,+jonka+olet+suunnannut+maanmittarin+tai+rakennustarkastajan+maastoon++merkitsemien+pisteiden+koordinaattien+perusteella.+Tälle+kehälle+annat+kiinteän+merkkilangan+varjon+langeta.+Usein+rakennusluvan+liitteenä+on+tonttikartaa,+jossa+on+tontin+nurkkapisteiden+ja+talon+nurkkien+koordinaatit+millin+tarkkuudella.+Koordinaattijärjestelmien+ja+pituuspiirien++suhde+on+helposti+selvitettävissä.+Auringon+korkeuskulman+saat+mittaamalla+tunnetun+pituisen+pystysuoran+sauvan+varjon+pituuden.+Lisäksi+sinulla+tulee+olla+luotettava+kronometri+havaintoajan+kirjaamiseksi+oikein.+Sellaisilla+vehkeillä+voidaan+ruveta+puhumaan+tieteellisestä+havainnoinnista.+Nuo+kuuluista+nasan+ym.+dokumentit+olen+lukoenut+kokonaan+kaikki+läpi.+Kaikki+litteän+maan+sivustoilla+ja+FB-ryhmissä+luetellut,+viitisenkymmentä+paperia.+Kokonaan.+Mikään+niistä+ei+tue+millään+tavoin+litteätä+maata.+Siellä+ei+edes+ole+puhetta+litteästä+maasta.+Siellä+puhutaan+siitä,+otetaanko+maan+kaarevuus+laskelmissa+tai+algoritmeissa+huomioon+vai+eikö+oteta.+Ellei+sillä+ole+kyseisessä+laskelmassa+merkitystä,+sitä+ei+huomioida.
  4. Mielenkiintoisia+pohdintoja,+mutta+eivät+selitä+mitään+siitä,+miten+iso+ja+voimakasvaloinen+aurinko+katoaa+*pelkän+etäisyyden+vuoksi*+NÄKYVISTÄ,+mutta+sen+takana+paljon+kauempana+olevat+ja+heikompivaloiset+tähdet+näkyvät+-+ihan+saman+mutta+vieläkin+paksumman+-+välissä+olevan+ilman+läpi+mainiosti.+Hajakommentteja:+-+Arveletko,+ettemme+tunne+ilmakehämme+rakennetta+ja+käyttäytymistä,+kun+puhut+ikäänkuin+meillä+olisi+kahdenlaista+vaihtoehtoista+ilmakehää+käytössä+sen+mukaan,+mitä+maan+muotoa+kukin+kannattaa?+-+Valo+jatkaa+ilmakehässäkin+kulkuaan+loputtomasti.+Näemmehän+me+tähdet.-+Ilma+on+kaasuseos+eikä+ohut+neste.+-+Hämärän+muodostuminen+on+selitetty+alan+kirjallisuudessa+tyhjentävästi.+Aurinko+valaisee+ilmakehän+ylempiä+kerroksia.+Sensijaan+litteän+maan+perspektiivin+pakopisteen+taakse+kätkeytynyeen+auringon+valon+pääsy+sieltä+pois+vielä+pitkän+aikaa+on+selittämättä.+-+Ei+ole+litteän+maan+mallilla+selitystä,+miksi+aurinko+laskee+korkeammalla+olevalle+katsojalle+myöhemmin+kuin+alempana+olevalle.+Ovathan+he+samalla+etäisyydellä+auringosta.+-+Jalokaasut+eivät+anna+sinistä+sävyä.+Se+on+valkoisesta+auringonvalosta+ilmamolekyyleihin+sironnutta+sinistä+aallonpituutta.+Maahan+saakka+pääsevä+auringonvalo+on+sen+sinisen+osuuden+vähenenmisen+vuoksi+kellertävää+eikä+valkoista+kuten+auringosta+lähtenyt+valo.+-+Hämärän+aikana+taivas+ei+enää+ole+sininen.+Mitä+minä+siis+väitin+tähdistä,+mitä+et+usko?+Pohjantähden+korkeuskulmako+ei+ole+sama+kuin++katsojan+leveyspiiri?+Pohjantähtikö+näkyy+Päiväntasaajan+eteläpuolella,+jopa+Australiassa?
  5. siis+36000km.
  6. Kolmiomittausverkko.+Sitä+ei+rakennettu+pallomuodon+todistamiseksi,+en+ole+niin+väittänyt+tai+antanut+ymmärtää.+Ei+sitä+rakennettu+minkään+asian+todistamiseksi.+Sen+rakentaminen+aloitettiin,+jotta+saataisiin+selville+maapallon+tarkempi+muoto,+siis+maan+geometrisesti+moitteettomasta+pallosta+poikkeava+muoto.Täten+se+jo+lähtökohtaisesti+luotiin+maapallon+KAAREVUUTTA+mittaamaan.+Sen+rakentamisen+perusteluilla+ei+kuitenkaan+ole+mitään+merkitystä+tässä+keskustelussa.+Se+on+geometrinen+täysin+tunnettu,+maanpinnan+tasoon+nähden+vaakasuorien+kolmioiden+muodostama+verkko,+joka+yhteensä+muodostaa+(enemmän+tai+vähemman+moitteettoman)+PALLOPINNAN.+Sitä+verkkoa+ei+voi+piirtää+tasolle.+Se+ei+muodosta+tasoa.+Ei+pidä+taas+sotkea+keskenään+kolmiopisteiden+sijainnin+karttaesitystä+ja+itse+kolmiulotteista+verkkoa.+Tietenkin+paperinen+kartta+on+tasossa.+Mutta+siihen+ei+voida+tasossa+piirtää+OIKEAN+MITTAISIA+kolmioita.+Kartalle+kolmiot+on+projisoitu+tasoon,+joten+niiden+sivujen+mitat+eivät+kartalla+ole+oikein.+Onko+todella+ihan+mahdoton+tehtävä+ymmärtää,+että+kolmiulotteista+kappaletta+ei+voi+vääristymättä+esittää+tasokuvana?+Sinulla+ei+liene+mitään+vaikeuksia+ymmärtää,+että+autoa+esittävä+litteä+valokuva+ei+esitä+litteää+autoa?+Mutta+järkeesi+ei+käy,+että+litteä+kartta+esittää+kaarevaa+kolmiopisteverrkoa?+Kyllä+se+kolmiopisteverkko+nyt+vaan+todistaa,+että+maa+on+pallo.+Tee+pahvista+matala+pyramidi.+Yritä+saada+palat+pöydälle+vierekkäin+niin+että+KAIKKI++sivut+ovat+kiinni+toisissaan.+Se+nousee+väkisin+koholle,+kuten+nousee+kolmiopisteverkkokin+pallopinnaksi.
  7. Vastaan+ensin+tähän+auringonvaloa+koskevaan+kommenttiisi,+joka+ei+käsitellyt+aurinkoa+ollenkaan.+Valo+kulkee+ikuisesti+ellei+sitä+mikään+estä+tai+jarruta.+Mutta+litteäsää+maassa+aurinko+katoaa+näkyvistä+etäännyttyään+katsojasta+n+10000km+päähän.+Ei+pidä+sotkea+keskenään+sitä,+valaiseeko+aurinko+ja+sitä,+näkyykö+se,+siis+voiko+sen+valopilkun+nähdä.+Litteän+maan+aurinkoa+ei+voi+auringonlaskun+jälkeen+nähdä,+vaikka+se+on+yhä+sangen+reippaasti+horisontin+yläpuolella+-+sehän+ei+voi+geometrisesti+edes+teoriassa+laskea+alemmas+kuin+noin+5°+korkeudelle.+Se+on+AINA+siis+ylempänä+kuin+Jyväskylässä+talvipäivän+seisauksen+aikaan+keskipäivällä+(4.7°).+Koska+sitä+ei+voi+nähdä,+sen+valo+siis+on+PYSÄHTYNYT.+Tämä+on+järjetön+väite.+Valo+ei+voi+pysähtyä+itsekseen.+Tämän+lisäksi+paljon+kauempana+auringon+suunnassa+sen+takana+olevat+tähdet+NÄKYVÄT+heti+auringon+laskettua.+Siispä+litteän+maan+auringolla+täytyy+olla+eriskummallinen+valo,+joka+poikkeaa+täysin+tuntemastamme+valosta+ja+tähtien+valosta.+Se+PYSÄHTYY!+Selitys,+että+aurinko+katoaa+"perspektiivin+katoamispisteen+taakse"+on+teoreettisesti+ja+fysikaalisestikin+täysin+järjetön+ja+toiseksi,+nuo+kauempana+olevat+tähdet+kuitenkin+näkyvät.+Siispä+teillä+on+siellä+todella+merkillinen+se+perspektiivin+pakopiste.+Se+menee+auringon+eteen+ja+varjostaa+sen+pois+näkyvistä,+mutta+ei+varjosta+samassa+kohtaa+näkyviä+tähtiä+pois+näkyvistä?+Tämä,+hyvä+veli+Polariz-,+on+kokonaan+käsittelemättä+oleva+kysymys.+Mikä+kumman+valo+se+sillä+tavoin+pysähtyy?
  8. Jaa+jaa,+isoveli+nazi+se+valvoo+ja+näkee.Vakavasti+litteätä+maata+perusteleviin+kommenttteihin+vastailenkin+asiallisesti.+Mutta+kun+joku+perustelee+litteätä+maata+väitteellä+että+talvella+"aurinko+näyttää+selvästi+pienemmältä+ja+etäisemmältä+kuin+kesällä",+antaa+tämmöinen+kyllä+luvan+kertoa,+mikä+minusta+näyttää+pienemmältä+ja+etäisemmältä.+Parin+viime+kuukautena+en+ole+saanut+littareilta+yhtään+asiaan+paneutuvaa+kommenttia+todisteluilleni+enkä+yhtään+asiallista+vastausta+kysymyksiini.+Siksi+minusta+näyttää+siltä.+Kun+minusta+näyttää+siltä,+niin+sen+saan+varmasti+sanoakin.+Vastaamatta+on+mm.+kysymykseni,+onko+littamaassa+sellainen+auringonvalo,+että+se+loppuu+eli+pysähtyy+10000+km+etäisyydellä?+Ja+miksi+sen+takana+paljon+kauempana+taivaankuvussa+olevat+tähdet+auringon+kadottua+näkyvät,+mutta+aurinko+ei+näy?+Kommentoimatta+on+jäänyt+(myös+sinulta,+veli+hyvä)+tunnettu+200+vuotta+rakennettu,+myös+maapallon+muodon+todistava+kolmiomittauspisteverkko,+joka+ei+suostu+oikenemaan+tasoksi.+Pohjantähden+korkeuskulma+kertoo+suoraan+havaitsijan+leveyspiirin,+joten+sitä+ei+voi+havaita+juurikaan+päiväntasaajaan+eteläpuolella,+refraktion+vaikutuksesta+puolisen+astetta+enintään.+Minulle+on+täällä+littarit+valehdelleet,+että+Pohjantähti+havaittaisiin+jopa+Australiassa.+Ilman+todisteita.+Kukaan+littari+ei+ole+tyhjentävästi+osannut+selittää,+miten+satelliitti-tv+toimisi+ilman+geostationäärejä+satelliitteja.+Eikä+sitä,+miksi+satelliittilautasten+suunta+eri+puolilla+Eurooppaa+osoittaa+aina+yhteen+ainoaan+ja+samaan+pisteeseen+Päiväntasaajan+yllä,+jos+tv-satelliitit+roikkuvat+jossain+ilmapalloissa+ihan+muualla.+Kukaan+littari+ei+ole+kommentoinut+asiallisesti+sitä+tosiasiaa,+että+päiväntasaajan+pituus+on+40000+kilometriä+ja+sen+etäisyys+Pohjoisnavalta+on+10000+kilometriä.+Onhan+nimittäin+niin,+että+tuon+mittainen+säde+ei+mahdu+navan+ja+päiväntasaajan+väliin+muuten+kuin+neljännesympyrän+kaarena.+Litteässä+maassa+joko+tuo+etäisyys+on+6370+km+tai+päiväntasaaja+on+62800+km+pitkä.+Kumpikaan+ei+pidä+paikkaansa,+se+on+mitattu+jo+yli+kolme+sataa+vuotta+sitten.+Sille+perustuu+merenkulun+ja+navigoinnin+perusmitta+merimaili.+Jos+littareilla+olisi+vastauksia+ja+selityksiä+vaikka+vain+näihinkin,+niin+täkäläiset+ao.+aatteen+kannattajat+ne+kyllä+löytäisivät+ja+tulisivat+kommentoimaan.+Mutta+kukaan+ei+sano+mitään.+Siitä+on+lupa+päätellä,+että+littareita+ei+enää+ole.
  9. Vakavasti+otettavat+Jumalaa+pelkäävät+miehet+ovat+mitanneet+maastoon+kolmioverkon+ja+rakentaneet+siihen+kuuluvat+kiintopisteet+pysyvästi+maahan,+kallioon.+Pisteet+ovat+yhä+siellä.+He+ovat+mitanneet+millimetrin+tarkkuudella+kahden+pisteen+vaakasuoran+välimatkan+maastossa,+niin+sanotun+runkolinjan.+He+ovat+mitanneet+runkolinjan+päistä+kulman+kolmion+kolmanteet+pisteeseen+ja+tarkistaneet+kolmannesta+pisteestä+käsin+kulmat+kahteen+muuhun+pisteeseen.+On+muodostunut+vaakasuora+kolmio,+jonka+kaikki+kulmat+ja+yksi+sivu+tunnetaan.+Kolmio+muodostaa+aina+yhden+tason.+Tästä+on+jatkettu+ja+rakennettu+tätä+kolmiota+käyttäen+viereen+kolme+muuta+kolmiota+ja+niistä+edelleen+uusia.+On+muodostunut+verkko,+joka+muodostuu+vaakasuorista+kolmioista.+Tätä+kolmioverkkoa+ei+voi+piirtää+yhdelle+tasopinnalle.+Kolmioiden+kärjet+eivät+tapaa+toisiaan,+jos+verkko+levitetään+tasoon.+Kun+kaikkien+vierekkäisten+kolmioiden+kärjet+viedään+yhteen,+verkko+nousee+kuperaksi+pallopinnaksi,+jonka+säde+on+maapallon+tunnettu+säde.+Mitä+tästä+tulee+ajatella?+Minä+ajattelen,+että+ihminen+on+mitannut+maan,+jonka+päällä+hän+elää,+ja+on+todennut,+että+se+peijakashan+on+pallo.+Veli+nazi,+tämä+tieteen+ja+käsityön+yhteinen+saavutus+ei+muutu+alati.+Se+ei+muutu+koskaan+miksikään.+Se+ei+ole+teoria,+vaan+meisselin+jälkiä+ja+teräspultteja+peruskalliossa+luotilangan+kärjen+alla,+satoja+hirsistä+rakennettuja+lujia+torneja,+tuhansia+maanmittareiden+kumisaappaan+jälkiä+soilla+ja+salomailla.+Kehitystä+ei+vie+eteenpäin+vääjäämättömien+tosiasioiden+kieltäminen.+Se+vie+kehitystä+taaksepäin.+Kehitystä+vie+eteenpäin+uusien,+yksinkertaisten,+helppojen+ja+halpojen+ratkaisujen+etsiminen+vanhoihin+ja+uusiin+ongelmiin.
  10. 24 / 108