Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

179

1. Olet+mielestäni+oikein+täysaikuinen.+Näkevä+olet+paljossa.+Sokeutta+elossamme+on+monenlaista.+Moniko+sen+ymmärtää?Nyt+olen+nukkumaan+menossa.+Katsoin+äsken+jääkiekko-ottelun.Jatkoa+seuraa.+Jos+hallitusneuvotteluista+tulee+vielä+hassutettavan+jäätävämpiä,+kiekko+olisi+syytä+vaihtaa+lumivalkoisen+väriseksi.+Sopiva+akvarelli+ei+minua+haittaa.+Pensselini+on+siihen+suuntaan+jo+kotvan+odotellut.Olisi+sitten+hankiemmekin+mielipiteillä+joitakin+merkityksiä.+Jäädytetylläkin+olisi+syvällistä+seuraa+kemialla.Kemian+kera+on+kivaa,+olla+kemisti;)
  2. Ihan+hyviä+kommentteja+on+tässä+ketjussa.+Muistan+”meiningin”+60–80+luvulla.+Tuolloin+tupakkalaki+oli+aika+lailla+vielä+nykyiseen+verrattuna+ns.+lasten+kengissä.+Oli+ihan+tavallista,+että+erikoisliikkeissä+myyntitilanteessa+oli+myyjilläkin+savuke+suussa+asiakaspalvelussa.+Tuhkakuppeja+oli+asiakkaitakin+varten+myyntitiskillä,+saati+sitten+kahvihuoneissa.++Sitä+en+muista,+että+tupakoitiinko+ruokakaupan+lihatiskilläkin?+Diskot+ja+ravintolat+ne+vasta+varsinaisia+savuluolia+olivatkin.+Ei+tarvinnut+lasershow+keinosumua.Kouluaikana+tuli+käytyä+myös+muutama+kerta+opettajien+huoneessa.+Siellä+oli+aivan+sama+meininki.+Ei+puhettakaan,+että+pihalla+olisi+poltettu+sauhut,+vaan+sisällä+opettajien+huoneessa.+Samat+opettajat+sitten+juoksi+vessoissa+ja+nurkkien+takana+”polttamassa”+polttavia+oppilaita.+Aika+kaksinaismoraalista+meininkiä,+sanon+minä.+”Älä+tee+niin+kuin+minä+teen,+vaan+niin+kuin+minä+sanon”.+Toki+ikäkysymys+ja+vastuut+huomioitava+tässäkin,+että+ei+aivan+tylsän+yksioikoiseksi+menisi.+Huono+esimerkki+on+kuitenkin+huono,+iästä+riippumatta,+ja+vanhemman+esimerkki+huonoon+suuntaan+se+vasta+tosi+huono+onkin.Tupakkalainsäädäntöä+varmaan+viivytti+ko.+teollisuuden+lobbaus.+Niin+kuin+monessa+muussa,+niin+tässäkin+tuli+eturistiriidat,+raha,+terveys+ja+eri+intressipiirien+vastakkainasettelu+puntaroitavaksi+sen+normikaavan+mukaan,+joka+toki+samana+kaavana+edelleen+eri+muodoissaan+pätee+nykyisissäkin+neuvotteluissa.Suomen+tupakkalainsäädäntö+on+parissa+vuosikymmenessä+yksi+niistä+lainsäädännön+esimerkeistä,+joiden+olisin+suonut+käyvän+vielä+tiukempaakin+ruuvia+kiertäväksi,+hintapolitiikan+ja+julkisilla+paikoilla+sauhuttelun+suhteen.Tällä+sektorilla+ollaan+menossa+hyvään+suuntaan.+Lopuksi+Helsingissä+29+päivänä+kesäkuuta+2016+voimaan+astunen+tupakkalain+1§."Lain+tavoiteTämän+lain+tavoitteena+on+ihmisille+myrkyllisiä+aineita+sisältävien+ja+riippuvuutta+aiheuttavien+tupakkatuotteiden+ja+muiden+nikotiinipitoisten+tuotteiden+käytön+loppuminen.Edellä+1+momentissa+tarkoitetun+tavoitteen+saavuttamiseksi+tässä+laissa+säädetään+toimenpiteistä,+joilla+ehkäistään+tupakkatuotteiden+käytön+aloittamista+ja+nikotiiniriippuvuuden+syntymistä+sekä+edistetään+tupakkatuotteiden+ja+vastaavien+tuotteiden+käytön+lopettamista+ja+suojellaan+väestöä+altistumiselta+niiden+savulle".PS.+Ja+vielä+loppujen+lopuksi,+on+syytä+muistaa+se+vanha+viisaus.+Kaikki+vaikuttaa+kaikkeen.+Kestääkö+maapallomme,+jos+kuolleisuutta+saadaan+vähenemään+ja+syntyvyyttä+varsinkin+Suomessa+haluttaisiin+lisätä.+Huolen+aiheita+kyllä+eri+kulmilta+pohdiskellen+riittää.+Niin+keskusteltavaakin.+Tupakointi+oli+minulle+helppoa+lopettaa+aikoinaan.+Lihasta+en+vielä+luovu;)
  3. Olette+mielestäni+molemmat+oikeassa,+siis+Uuninpankko+ja+Kamuttaja.+Toisistanne+olette+hieman+erilaatuisuuteen+ja+ilmikohteliaisuuden+tavalla+rivivälin+verran+ja+tavoin+poikkeavia.+Olen+lyhyen+eloni+varrella+tutustunut+myös+pienen+hetken+projektityöhön+ja+kolmannen+sektorin+tavattoman+omaehtoiseen+halukkuuteen+olla+yhteiskunnan+yleisyhteisöllisen+talouden+rattaan+yksi+tarvittavan+pieni+rattaanpyörä+työllistämisen+kellossa,+ellei+suorastaan+kehdossa.+Jos+joku+on+menehtymässä,+tekohengitystä+tarvitsemme.+Olkoon+näin.+Talouden+ja+hyvinvoinnin+kannalta+erinäiset+otteet,+olevat+ja+kehittyneet,+toimintatapamme,+esimerkiksi+työttömyyden+vähentämiseksi,+ovat+niin+monimuotoisia+ja+eri+tavoin+eri+intressiryhmiä+koskevia,+että+tämän+palstan+koko+tila+ei+siitä+riitä+sitä+kertomaan.+Varsinkin+kun+erimieliset+ryhtyisivät+sitä+siitä+perusteettomasti+perustellen+värimielipiteillään+sävyttämään+ja+vääntämään+kaiketi+omiinsa+eri+värisuuntiin.+Että+en+vielä+hankalammin+sanojani+ja+tekstiäni+muotoilisi,+niin:Lyhyesti+siksi.+Ilmaista+lounasta+ei+saisi+olla.+PS.+Onko+tämä+Velho_Uolevi+joku+uusraamattuseuran+puheenjohtaja?+Aika+varomatonta+kertomaa+vaikka+uusprofeetalta;)