Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
DrWhoo
profiilit
DrWhoo
DrWhoo
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
2583
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Käsittääkseni se Suonenjoen oikea mansikka on juurikin Polka. Tuosta lajikkeesta on jo vuosia sanottu että se ennenpitkää häviää markkinoilta kun on ilmeisesti jotenkin huonosti tauteja kestävä laji, sekä muutenkin suomen oloissa haastava viljeltävä. Sehän on muualta kotoisin kuin suomesta. Mutta maultaan ylivoimaista laatua.
Ja kyllä kyllä, runsaasti hyvää juissia sinnekkin. Me jo tossa vähän präkättiin grillissä hyviä makkaroita ynnä muita kasviksia...lieneekö amummo jo pyörtynyt häkämyrkytykseen grilliä käynnistäessä?
21.06.2024 15:26
Njuu, näppärä säätila näyttää olevan, aurinkoista ja 17 astetta.
Ja kesän ekat oikeat mansikat tuli syötyä. Piti hakea Askaisten torilta asti että sai aitoa vastapoimittua Polkaa. Voi sanoa että ihan eri marja kuin suurin osa ”mansikan” nimellä myytävistä punaisista feikkimarjoista. Meillä mansikan syönti on vähentynyt huomattavasti juuri siksi että nykyään on vaikeaa saada kaupasta kunnon mansikkaa. Enemmän syödään mm kirsikkaa ja pensasmustikkaa.
Tuo yksityinen hammashoito on tyyristä hupia. Ei kannata edes ruveta laskemaan paljonko siihen on vuosien mittaan rahaa palanut. Oishan se hienoa että hammashoitokin hoituis julkisella puolella, mutta kokemukset siellä on sen verran ankeita että mieluummin maksan jotta saan asianmukaista hoitoa.
21.06.2024 10:16
Juu, ei tarvinnut monta tuntia istua, esitys kesti vain reilun tunnin. Ja oli kyllä kaikin puolin laadukas juttu. On se hienon kuuloista kun osatahan soittaa ja laulaa just eikä vähän sinnepäin.
Tuo yksinolo on tietysti myös mielenkiintoisen keskustelun aihe. Kyllähän se tunnetusti on niin, että yksinäisyys on eri asia kuin yksin olo. En nyt siis puhu pitkäaikaisen kumppaninsa menettäneiden yksin jäämisen tunteesta, ym siihen liittyvistä käytännön elämän mullistuksesta, vaan yleisemmin käsitteestä yksinäisyys.
Itse olen yksin viihtyvää tyyppiä, koskaan en ole kokenut itsekseni olemista ongelmana. Minähän olen suuren osan elämästäni ollut myös yksineläjä. Itse asiassa ahdistun jos joudun liian pitkään viettämään aikaani eli harrastamaan sosiaalisuutta muiden kanssa. Toki olen elänyt yhteiselämää vaimoni kanssa pitkään, mutta se on vähän eri asia.
En todellakaan halua vähätellä niitä ongelmia mitä yksinäiseksi itsensä tunteva kokee. Yksinäisyys on kokemus, ei mikään sellainen asia jonka voisi määritellä kuinka monta sosiaalista kontaktia elämässä kullakin on. Varmasti voi olla onnetonta jos ilman omaa haluaan, jostain syystä joutuu elämään vailla riittäviä kontakteja muihin. Mutta me emme ole samasta puusta veistettyjä siinäkään suhteessa. Joskus tuntuu suorastaan raivostuttavalta miten halutaan stereotyyppisesti luokitella asiat siten, että yhdessä jossain porukassa aikaansa viettäminen on se ”normaali” miten kaikki haluaisivat elää. Monilla niin on, mutta meikäläisen tapaisilla introverteillä asia on toisin. Tässä tuli mieleen yksi Rautavaaran esittämä laulu jossa menee yksi säe näin: ”Tunnen helvetin ja taivaan, on taivaallista yksin helvetti kanssa toisien”
Luulisin jopa niin, että joku extroverttinen puusilmä voisi ”diagnostoida” meikän sosiaalisesti rajoittuneeksi persoonallisuushäiriöiseksi.
No, tänäänkin pitäisi vielä kestää yhdet rippijuhlat.
16.06.2024 10:27
Valitettavasti en taida olla tarpeeksi sairas saadakseni sairaslomaa tuosta oopperasta. Olen siis jännittynyt kuin viulunkieli klo 16 odotellessa. Tässä tulee pari vierasta Tampereelta (nääs) vielä syömään tänne meille, sitten mennähän porukalla. Rilli tossa jo savuaa.
15.06.2024 12:06
Eipä ole korona tullut mieleen nyt, oirekuva ei kyllä oikein sovi. Ja toisaalta, koronahan on nyt kuin mikä tahansa räkätauti. Oli tai ei, tuskin on toipumisen tai "hoidon" kannalta merkitystä. Esim. tollanen keuhkoputken tulehdus joka tää todennäköisemmin voisi olla, paranee kyllä itsestään parissa viikossa. Sehän on yleensä virustauti. Paitsi jos alkaa vielä tästä paheta, voisi sitten olla bakteeriperäistä laatua, joka vaatisi antibiootin.
Kävin jopa toissapäivänä lääkärillä asian johdosta. Eli siis tervarissa. Sain kyllä ällistyttävän helposti ajan Omaolon oirearvion kautta. Käytännössä aamupäivällä laitoin Omaoloon viestin, missä myös kysyttiin omaa arviota mahdollisen hoidon kiireellisyydestä. Laitoin siihen pari kolme päivää. Annas olla, noin kaksi tuntia tuon jälkeen tuli sähköpostiin viesti, että katsoppas Omaoloon tullutta vastausta. Siinä tarjottiin saman tien, reilun puolen tunnin päästä siitä kun viestin luin vastaanottoaikaa tervariin. No johan on tehokasta toimintaa! Ja vielä sanotaan että julkinen terveydenhoito on kriisissä. No, tällaisen yksittäistapauksen perusteella ei voi sanoa siitä mitään, mutta aika ihmeellinen juttu.
Ensin menin terveydenhoitajan juttusille, joka tarkoin kirjasi ylös kaikki asiat. Ottipa vielä CRP:n, joka oli 5. Siis erinomainen. Sitten katsoi kurkkuun, todeten että eipä täällä mitään näy...tämän jälkeen konsultoi viereisen huoneen lääkäriä, joka kuitenkin tahtoi nähdä meikän. Lääkäri, erittäin nuori nainen ei tehnyt muuta kuin vähän kuunteli keuhkoja ja sydäntä. Ei katsonut nielua tms, joka lääkärin silmin olisi voinut kertoa taudista jotain. No, refluksin suhteen laittoi reseptin Somacista, jota saa tietty ilman reseptiäkin. Laittoi kuitenkin lähetteen ruokatorven tähystykseen, mikä on varmaan ihan hyvä asia ettei mitään vakavampaa ole refluksin taustalla.
15.06.2024 08:32
Eipä ole korona tullut mieleen nyt, oirekuva ei kyllä oikein sovi. Ja toisaalta, koronahan on nyt kuin mikä tahansa räkätauti. Oli tai ei, tuskin on toipumisen tai "hoidon" kannalta merkitystä. Esim. tollanen keuhkoputken tulehdus joka tää todennäköisemmin voisi olla, paranee kyllä itsestään parissa viikossa. Sehän on yleensä virustauti. Paitsi jos alkaa vielä tästä paheta, voisi sitten olla bakteeriperäistä laatua, joka vaatisi antibiootin.
Kävin jopa toissapäivänä lääkärillä asian johdosta. Eli siis tervarissa. Sain kyllä ällistyttävän helposti ajan Omaolon oirearvion kautta. Käytännössä aamupäivällä laitoin Omaoloon viestin, missä myös kysyttiin omaa arviota mahdollisen hoidon kiireellisyydestä. Laitoin siihen pari kolme päivää. Annas olla, noin kaksi tuntia tuon jälkeen tuli sähköpostiin viesti, että katsoppas Omaoloon tullutta vastausta. Siinä tarjottiin saman tien, reilun puolen tunnin päästä siitä kun viestin luin vastaanottoaikaa tervariin. No johan on tehokasta toimintaa! Ja vielä sanotaan että julkinen terveydenhoito on kriisissä. No, tällaisen yksittäistapauksen perusteella ei voi sanoa siitä mitään, mutta aika ihmeellinen juttu.
Ensin menin terveydenhoitajan juttusille, joka tarkoin kirjasi ylös kaikki asiat. Ottipa vielä CRP:n, joka oli 5. Siis erinomainen. Sitten katsoi kurkkuun, todeten että eipä täällä mitään näy...tämän jälkeen konsultoi viereisen huoneen lääkäriä, joka kuitenkin tahtoi nähdä meikän. Lääkäri, erittäin nuori nainen ei tehnyt muuta kuin vähän kuunteli keuhkoja ja sydäntä. Ei katsonut nielua tms, joka lääkärin silmin olisi voinut kertoa taudista jotain. No, refluksin suhteen laittoi reseptin Somacista, jota saa tietty ilman reseptiäkin. Laittoi kuitenkin lähetteen ruokatorven tähystykseen, mikä on varmaan ihan hyvä asia ettei mitään vakavampaa ole refluksin taustalla.
15.06.2024 08:31
Melkoista survival gamesia näyttää siis elämä itse kullakin toisinaan olevan.
Ja juu, ei varmaan ala varastoremontti ennenkuin on maksajan nimi paperissa. Toivottavasti sitä nimeä ei tarttis oikeuden kautta hakea.
Ja että "viimeistä kesää". Sama juttu täällä, tuskin näen edes tätä kesää, sen verran rajussa taudissa olen. Mikä lie keuhkoputken tulehdus tms. Ääni melkein poissa, kivistää ja kolottaa. Kumma tauti kun kuumetta en ole mittaamalla todennut, vaikka välillä on selkeästi kuumeinen olo. Tätä asiaa meikällä pahentaa refluksitauti, jota olen potenut kymmeniä vuosia. Se on onneksi yleensä aika lievä, mutta tämmöisten tautien kanssa sekin pahenee potenssiin kaksi.
Huomenna pitäis mennä kaiken lisäksi oopperaan! Kyllä, luitte oikein. Louhisaaressa esitetään huomenna Henrik Crusellin Pieni orjatar. Ja sunnuntaina pitäis olla vielä yhdet rippikuhlat Siuntiossa.
14.06.2024 18:45
Että mitä, minä mestarikokkina väitän että mausteet ovat ruuanlaiton a ja o. Esim erilaiset curry ym pastat on helppo tapa saada hyviä makuja ruokaan. Niitähän myydään muutaman euron pienissä lasipurkeissa, joista on helppo ottaa ja loput säilyvät pitkään jääkaapissa.
Sitten tietysti tuoreet salaatit ovat oma lukunsa. Esim tänään meillä oli salaatissa (paljon) thai basilikaa. Aivan uskomattoman hyvää. Ja kai ootte kokeilleet lakritsiyrttiä? Aivan mahtavan makuista lakritsa/anis aromista.
09.06.2024 18:29
Kulinaarisia nautintoja sienistä? Anna mun kaikki kestää...Mutta tääl paistaa taas täysillä. Eli vaihtelevaista on sää.
Ja että kynsisienekin syynä ikä? Noita lienee kyllä jo keski-ikäisilläkin. Mutta tottahan se on että ikä (tai aika) lisää todennäköisyyttä minkä tahansa taudin saamiseen. Ehtii tauditkin tarttua kun tarpeeksi kauan elää.
Tuon etikkakikan olen kuullut ennenkin, täytyypä alkaa vähän marinoimaan kynsiä etikalla.
Tuskin tuosta mitään haittaakaan voi olla.
Ja juu, syödäkin pitäis. Eilen käytiin lounastamassa tuolla Paimion parantolassa. Siel on toisessa kerroksessa ravintola. Paikka lienee muutoin nykyään lähinnä museokäytössä. Sehän toimi keuhkosairaalana aina 1980 luvun lopulle asti. Sitten sitä yritettiin myydäkin, mutta eipä ole löytynyt ostajaa tuollaiselle tiukasti suojellulle massiiviselle laitokselle. Hyvin siellä on säilynyt kaikki Alvarin mööpelitkin. Aika erikoista arkkitehtuuria sanoisin. Hyvin funktionaalista ”keuhkoparantola” tyyliä..
09.06.2024 13:37
Sama vika Rahikaisella, eli itsekin kuulun siihen ryhmään (miehiä?), jotka eivät lääkäriin ihan pienistä vaivoista mene. Miulla on asiasta jopa mustaa valkoisella: Kun joku vuosi sitten neurologi kirjoitti epikriisin päävammani hoidosta (liukastuminen jäähän ja aivoverenvuoto), tekstissä oli maininta että potilas ei ole juuri lainkaan käyttänyt julkisen terveydenhoidon palveluita. No, ei kai tuo mikään ylpeilyn aihe sinänsä ole. Olen vain ollut onnekas kun en ole liiemmin lääkäriä tarvinnut. Jonkun kerran olen kyllä käynyt yksityisellä lääkärillä. Ja tietysti hammashoitoni on ollut aina yksityisellä.
Ja aamun kaatosateen jälkeen tulipa käytyä äänestämässä. Paikalla oli neljä vaalivirkailijaa ja mie. Eli että vähän hiljaisen puoleista...
09.06.2024 12:16
”Absoluuttinen hyvä tai paha? Sanakirjassa "absoluuttisella" on useita toisistaan poikkeavia merkityksiä, esim. ehdoton, täydellinen ja rajoittamaton, muitakin on. Vaikea yhdistää mitään niistä hyvään tai pahaan. Mitä olisi täydellinen paha tai rajoittamaton hyvä?”
Hyviä kymysyksiä. Asian ydin lienee se, että hyvyys tai pahuus on vain joukko ihmisten välisiä moraalisääntöjä. Luonnossa itsessään ei ole pahuutta tai hyvyyttä, vaikka voi näyttää ihmisen silmin pahalta kun iso paha susi syö lounaaksi pienempänsä tms. Ihminen lienee myös ainut laji joka on riittävän älykäs kyetäkseen harkitusti valitsemaan tekeekö toisilleen ns hyviä vaiko pahoja asioita..Tosin se "harkinta" on usein aika emotionaalista laatua. Eri vääriä valintoja tekee sikälikin jokainen.
Mutta asiasta kolmanteen, eli palstan terveysosioon. Onko jollakulla kenties omakohtaista kokemusta sellaisesta viheliäisestä vaivasta kuin kynsisienestä?
Miulla on yhessä varpaankynnessä ollut jotain senkaltaista jo pari vuotta. Olen käyttänyt apteekin itsehoitovalmisteteita, sellaisia liuoksia pullossa tai tuubissa. Taitavat olla vähän ”valohoito” tasoisia lääkkeitä. Tiedän kyllä että lääkäriltä saisi reseptin kunnon sienilääkkeistä, eli pillereistä. Nää kuulemma on aika kovia lääkkeitä ja aiheuttavat usein jotain sivuvaikutuksia. Onkos kokemuksia asiasta? A-mummo kun kuulemma jopa syö sieniä, onkohan noista sienipillereistä apua siihenkin vaivaan?
09.06.2024 09:10
Tuohan on selvä juttu ainakin sikäli, että lapsi oppii ihmiseksi matkimalla vanhempiaan. Jos vanhempi on tehnyt ”pahojaan” tai on jotain traumaattisia kokemuksia, sehän voi hyvinkin heijastua ja vaikuttaa monella tavalla siihen minkälaisen mallin tällainen vanhempi lapselleen antaa. Jossain määrin tällaista vaikutusta voi tulla isovanhempienkin kautta. Kenties tällaiset asiat voivat jotenkin ”periytyä” suvussa kauempaakin.
Ceen kirjoitukseen sen verran, että loppujen lopuksi lienee merkityksetöntä mitä oman kuoleman jälkeen tapahtuu. Siis vainajalle itselleen. Jälkeen jääville sillä voi olla isokin merkitys. Riippuen jälkeenjääneiden omista maailmankatsomuksellisista käsityksistä sekä tietysti mitä vainaja on tässä asiassa kenties toiveita esittänyt.
Rva W tietää kyllä asenteeni näihin asioihin, vaikkemme toistaiseksi ole sen tarkempia toimintasuunnitelmia asiasta tehneet. En ole tehnyt testamenttia, en edes hoitotahtoani. Pitäisköhän? Ainut mitä olen tehnyt on se, että olen luovuttanut pojalle avaimen salasana sovellukseeni. Niitähän piisaa.
08.06.2024 20:24
Tapakristittyjä lienee suurin osa ihmisistä nykyään, ja varmaan entisinäkin aikoina. Eli kuulutaan kirkkoon koska halutaan kuitenkin pitää kiinni perinteistä. Kirkkohäistä, kastejuhlista ym. Ja monikaan ei ehkä uskalla toimia toisin kuin ”kuuluu”, vaikka mielessään ajattelisi asioista ihan muulla tavalla. Tiettävästi edelleen kaksi kolmesta kuuluu kirkoon.
Oma lapsuudenkotini oli täysin uskonnoton, en oikeastaan muista mitään siihen liittyvää.
Enpä tosiaan ole edes ajatellut miten meikäläisen maalliset jäännökset aikanaan hoidetaan. Mitään kirkollisia toimituksia en halua, tuskin saisinkaan koska kirkon jäsenmaksut lopetin jo 18 vuotiaana.
08.06.2024 15:50
No joo, mikä ettei klassistakin, mutta miun toivepaikassani, siellä alakerran jazzklubilla svengaa kuin hirvi.
Uskohan alkaa siitä mihin tieto loppuu. Tämä on myös ainut ihan järkeenkäypä selitys ihmisten halulle uskonnollisuuteen. Mitä ei voi ymmärtää, sille halutaan kuitenkin jonkinlaisella logiikalla käsiteltävä selitys. Valitettavasti on myös niin, että joskus usko hämärtää, jopa kumoaa tieteellisen faktan uskovan silmissä. Eli vaikka tietoa olisikin, sokea, fanaattinen usko saattaa estää todellisen tiedon vastaanottamisen. Ja saattaa aiheuttaa jopa agressiivista vastarintaa niitä kohtaan jotka näkevät asiat toisin. Sellainen ”uskonnollisuus” on pelkästään tuhoisaa, ja sellaista sietääkin iskeä korville. Toki monilla tämä uskonnollinen ajattelu tulee perittynä vanhemmilta. Kaikki eivät osaa irtaantua sen ikeestä ikinä. Tottakai voi olla myös niinpäin, että uskonnoton haluaa nimenomaan pilkata uskovia.
Että mitä olisi synti? Lienee melko uskonnollinen termi. Suora lainaus Wikipediasta:
”Synti tarkoittaa Lähi-idässä syntyneissä valtauskonnoissa eli juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa Jumalan tahtoa vastaan rikkomista.”
Että silleen. Varmaan synnillä tarkoitetaan myös yleensäkin pahoiksi luokiteltavia tekoja
Mitä sitten oikeastaan on pahuus tai hyvyys? Erittäin mielenkiintoinen kysymys. Tuollaisia asioitahan ei ole olemassa luonnossa itsessään, eli kuten hienosti sanotaan: Absoluuttista hyvää tai pahaa ei ole olemassa. On vain ihmisten välisiä sääntöjä, jotka nekin elävät ja muuttuvat ajassa ja eri kulttuureissa.
08.06.2024 15:32
Jahans, että alakertaan menossa ollahan. Sinne onkin tunkua. Ja että klassista tuutin täydeltä? Mie ja miun kaltaiseni uskonnottomat ainakin sinne päätyvät kunnon jazz jameihin. Yläkerran tauottomaan harppukonserttoon en ainakaan halua, se olisi jo liian kova rangaistus vaatimattomista synneistäni. Toisaalta miten synnit nykyään luokitellaan? Raamatusta ohjeensa ottavat varmaankin pitävät meikäläistä kaikkein alhaisimpana oliona.
Kaikki varmaan tietävät meikän uskonnottoman maailmankatsomuksen, vaan tämä aihe on kuitenkin yksi kiinnostavammista. Uskonnothan omalla tavallaan luokittelevat ihmisiä omiin ryhmiinsä, määrittävät jopa ihmisarvoa. Ja tietysti myös vaikuttavat valtavasti moniin käsityksiin maailmanmenosta.
Olisi sikäli kiva joskus vaihtaa ajatus tai kaksi mitä pohjimmiltaan tämän palstan kirjoittajat näistä asioista ajattelevat. Ehkä aihe on liian sensitiivinen? Mie usein heittelen asiasta huumorin keinoin, voi olla että sellainen loukkaa monia, se ei ole missään tapauksessa tarkoitukseni. Eikä tarkoitukseni ole mitätöidä tai käännyttää kenekään käsityksiä. Mielestäni (melkein) mistä asiasta tahansa voi hieman vitsaillakin.
08.06.2024 09:59
No joo, pensasmustikat ovat terveellistä herkkuva. Niitä on monia lajikkeita nykyään, ne parhaat ovat todella makeita. Niiden hintakin on ollut vähän laskemaan päin. Ilmeisesti niitä tuotetaan nykyään todella paljon. Meil on niitä todella usein. Varmaan yleisin marja meillä.
Pensasmustikka on meikäläisen metsämustikan lähisukulainen mutta kuitenkin ihan eri laji. Tietääkseni pensasmustikkaa viljellään suomessakin.
07.06.2024 20:44
Juu, tupakkamiehiä olen miekiin, pahimmillaan meni liki kaksi askia. Tupakkilakossa olen ollut nyt noin 35 vuotta. Saapas nähdä pitääkö tämä lakko loppuun saakka. Voi olla että viimeisenä päivänä vedän sauhut lähtiäisiksi...Tai no, tuskin, sen verran vastenmieliseltä tuntuu jo tupakan hajukin nykyään.
Viinaksia en ole oikeastaan koskaan juonut. Yhden saunakaljan tai siiderin toisinaan viikonloppuisin. Voi olla että meikällä on aina ollut vähän kielteinen ja traumaattinen asenne alkoholiin, ehkä siitä syystä että isäni oli alkoholisti.
Varsinainen ongelmani on suurimman osan elämääni ollut siis juoppouden sijasta syöppöys. Herkut ovat maistuneet vähän liiankin hyvin. Painoa on ollut vaihtelevasti, välillä aika reippaastikin liikaa. Metabolisesta oireyhtymästä voidaan kohdallani puhua, sehän se on diabeteksenikin juurisyy. Tällä hetkellä onneksi olen taas normaalipainoinen, ja oikeastaan paremmassa kunnossa kuin pariinkymmeneen vuoteen. Sitä se askeettinen ruokavalio ja runsas liikunta tekee. Tosin ihan viimeaikoina olen monasti saanut itseni kiinni jääkaapilta napsimassa ties mitä. Eli pahalta näyttää että linja(t) lipee..
07.06.2024 20:34
Olisipa kone jonka avulla voisi valita mitä muistaa, mitä ei. Täydellinen onnellisuuskone?
Tosin sen koneen ohjelmointi, eli sen määritteleminen mitkä asiat joutaisi unohtaa mitkä muistaa voisi olla aika vaikeaa. Varmaan joku Putinin kaltainen diktaattori mielellään olisi puikoissa niitä ohjelmointeja tekemässä..
Kenties tulevaisuudessa jos keinoäly saa meidät valtaansa, se määrittelee mitä me ihmiset saamme muistaa maailmasta. Nimittäin, voi olla että se keinoäly tarvitsee kuitenkin meitä ihmisiä palvelijoikseen. Jossei muuten niin pelkästään huvittaakseen itseään. Moni uskoo jo nytkin että me ihmiset elämme todellisuudessa jonkinlaisessa simulaatiossa jossa ympäröivä maailmamme on vain jonkin meitä korkeamman älyn luoma illuusio.
07.06.2024 15:20
Niinhän se on, että yliannoksena kaikki on haitallista, myös ikä. Ellei sitten teoria "kaikki johtuu diabeteksestä" ole sittenkin parempi teoria?
Tuossa näin sattumalta vanhan työkaverin vuosien takaa. Vuoden vanhempi kuin minä. Hänellä on lonkkavikaa ynnä yhtä ja toista ikäperäistä vaivaa. Näyttikin jo vanhalta äijältä. Miten mie olenkin yhä tämmöinen vetreä nuorukainen?
Varsinkin jos en peiliin katso.. No jaa, onhan meillä kaikilla remppamme, mutta geenit ja elämäntavat ratkaisee sen missä tahdissa vanhenemme.
Selkävaivoja olen kyllä miekiin nuorempana potenut paljonkin. Sairaslomia ollut sen vuoksi lukuisia. Nykyisin olen selkävaivanikin selättänyt. En tosin tiedä miten, mutta eipä tuo selkä kovin usein nykyään vihottele. Liikunta on yksi asia mikä auttaa kaikkeen. Puhumattakaan terveellisestä ruokavaliosta..
Ylpön sanoin: "kaikkea voi syödä ja juoda - kohtuullisesti."
Ylppö oli paitsi legendaarinen lastenlääkäri, muutenkin fiksu mies. Sanoi myös: "Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut se, että kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen"
Niinpä, vaan kun olisi vielä jokin kikka vitonen jolla tuon unohtamisen saisi aikaan.
07.06.2024 13:16
Luin jostain että suomessa sattuu 37 000 vesivahinkoa vuodessa. Ja nää on myös selvästi suurin vahinkoryhmä mistä vakuutusyhtiöt korvauksia maksaa.
Eli pitäiskö palata aikoihin entisiin jolloin ei ollut vesijohtoja asunnoissa. Vähemmän sitten vesivahinkojakin. No, olen mieekin lapsena asunut olosuhteissa missä oli vain yksi kylmä vesikraana mistä tuli vettä sisälle. Ulkohuussit tietysti. Eikä tietenkään siis mitään suihkuja tai muita nykyajan hienouksia. Miten kummassa silloin huolehdittiin hygieniasta? Vaivalloista oli ainakin. Eli kyllä maailma muuttuu, ja nopeesti.
Ilmatkin muuttuu nopeesti, taas vähän jyristelee ja taivas tummuu.
Taidat Cee olla jo aika lailla paremmassa kunnossa?
02.06.2024 18:08
4 / 130