Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

2583

1. Pitipä oikein kuuklata mikä tarkalleen ottaen on stentti. Siis jonkinlainen verkkoputki joka asennetaan verisuonen tai muun röörin sisälle pitämään rööriä auki. Aika ohkasta putkea pitänee siis olla. Ei kuulosta kauhean hauskalta toimenpiteeltä.

Ja tosiaan taas yksi arkipyhä kärsittävänä. Eli turkulaisittain: kyl niimpal kärssi saa.
    No palkansaajat tietysti tykkäävät, palkallinen vapaa ja huomenna pekkanen tai muu vapaa, niin pitkä viikonloppu taattu.

Pakkasyö takana, pilvistä ja koleaa. Ens viikolla vissiin tulee taas lämmintä.

Mikä akka se on tämä Cronberg, liekö latvasta lahonnut kun on osallistunut useisiin venäjän propaganda tilaisuuksiin. Liekö putinisti, vaiko tosiaan niin dementti ettei enää erota metsää puista. Onneksi sentään kunniatohtorius peruttiin.
  2. Joo ja juu, kyl on jotain teknistä häikkää taasen täällä sivustolla. Voip olla kirjoittajissakin ties minkälaista häikkää. Ite kyl kirjoitan aina nää viestit johonkin muualle kuin suoraan vastauslaatikkoon. Nytkin siis voin laittaa aamuisen tulikiven katkuisen vuodatukseni uudelleen:

Voisi sanoa että olen syvästi pettynyt YLEn toimintaan. Ennen olin ehdottomasti sitä mieltä, että Yleä tarvitaan ja että on ihan perusteltua rahoittaa sen toiminta verovaroin.

Minulle radio on viime vuosien ajan ollut yhtä kuin radio Puhe. Viimeinen pisara oli kyseisen kanavan lakkauttaminen. Muut kanavat perustuu pääasiassa musiikin soittamiseen tai urheiluun. Kumpikaan ei kiinnosta pätkän vertaa. Kaikenlainen "taustamusiikki" ja sen lomassa ns. "toimittajien" tyhjänpäiväinen hölötys on hermoja raastavaa melusaastetta. Kun haluan kuunnella musiikkia, kuuntelen sitä valikoidusti verkosta striimattuna.
    Radioykkönen soittaa kyllä keskimäärin paljon parempaa musiikkia, kuten klassista, joskus jopa jaskaa, mutta siinäkin pätee sama asia; eli haluan valita ajan ja paikan kuuntelulleni itse. Ennen kuuntelin radiota esim automatkoilla, enää en todellakaan jaksa. Onneksi on mahdollista striimata verkosta musiikkia, äänikirjoja tai podcasteja.

Myös uutismediana radio, tv ja samoin myös paperilehti on menettänyt merkitystään. Uutiseni luen tuoreena verkosta lukuisista eri medioista. Monelle toki paperilehti, samoin ylen TV uutiset on tärkeä traditio edelleen, mutta ei siksi että niitä tarvittaisiin ajan tasalla pysymisen vuoksi.

Ylen ainut palvelu minulle on YLE-areena. Sieltä kyllä löytyy aika paljon mielenkiintoista kuunneltavaa. Mm päivittäiset uutispodcastit ovat yleensä aika hyvin kyseistä aihetta syventäviä juttuja, jopa hyvin toimitettuja. Samoin tiede, historia ja politiikka aiheisia podcasteja löytyy pilvin pimein. Niiden laatu jopa erinomainen. Luultavasti Areenasta löytyy myös katseltavaa niille jotka telkkaria katsovat. Mutta enpä tiedä onko tuossa sitten tarpeeksi vastinetta maksamilleni yle veroille. Mieluummin ostaisin vain tuon Areenan erillisellä vuosimaksulla. Sen jälkeen koko muu Yle (nykyisessä muodossaan) joutaisi hankkimaan rahansa niiltä jotka räminämusiikista tai urheilusta tai pahviaivoisille suunnatuista tv-ohjelmista haluavat erikseen maksaa. Tämän viimeisen tosin sanon pienellä varauksella, koska en tosiaan juurikaan katso tv:tä.

Kaupallisista radiokanavista en tiedä mitään, viimeistään ensimmäinen mainos ylittää sietokykyni. Toinen mainos, mikäli en ehdi sulkea toosaa ajoissa, suistaa minut synkkään epätoivoon.
  3. Kevät koittaa ja elämä voittaa.

Ja niinhän se on, että kun pääsee sairaalahoitoon, on parhaissa mahdollisissa käsissä. Ja kun alkaa olla ikääkin ja tauteja piisaa, joku tavanomainenkin vatsapöpö voi olla rankka tauti ja johtaa vakavaan nestevajaukseen. Ei siis ihme että voimat loppuu. Mutta kyllä se siitä.
  4. Että ei puolikkaita..on se joskus parempi kuin yksi. Esim tulevassa alvissakin 25.5 rosenttia on parempi kuin täydet 26 rosenttia?

Tuosta mainitsemastasi Ceen taannoisesta sairaalajaksostahan alkoi U:n "kädettömyys" -gate, ja sen myötä tämän saitin silloisten kirjoittajien lopullinen hajaannus, joka ei koskaan enää korjaantunut. Itse tuolloin kirjoittelin vielä harvemmin kuin nykyään, mutta olin kyllä hyvin selvillä mistä oli kyse. Ison miehen yhdestä kirjoituksesta alkanut kalabaliikki oli melkoisen absurdia.
    Siinä taustalla oli kyllä jotain muutakin patotunutta skismaa isoa miestä kohtaan parin muun kirjoittajan taholta. Iso mies otti asian raskaasti ja katkeroitui pikku hiljaa vähän kaikille. Hänhän ei ollut kovin diblomaattinen persoona, pikemminkin ns "alfauros", jonka suhtautumisessa muihin tämä piirre tuli usein esille. Itse kyllä pidin isosta miehestä, tiesi paljon ja oli myös parhaimmillaan erittäin terävä kirjoittaja. Myöhempinä aikoina homma muuttui yhä enemmän farssiksi.

No, tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, mutta otin tämän asian esille vain esimerkkinä siitä mitenkä iso merkitys tällaisellakin anonyymillä kirjoitusyhteisöllä voi olla toisilleen.

Muisteloihin vielä mennäkseni, muistan sellaisenkin anekdootin hesarin ajoilta, että joku kirjoittajista sanoi että mie - silloin vielä Kustaa - muistutan kirjoittajana erehdyttävän paljon muuatta a-mummoa!!? En tiedä tarkoittiko kehua meikää vaiko haukkua a-mummoa...vaiko peräti päinvastoin. Joka tappauksessa kaikenlaista sitä mieleen jääkin. Ehkä silloin viitattiin huumorintajuun tms.

Se on toi huumorintaju oikeastaan aika erikoinen juttu. Mitä se oikeastaan pohjimmiltaan on? Ainakaan älykkyyteen se ei suoraan korreloi. Paitsi että tarvitaan jonkinmoista hoksnokkaa osatakseen erottaa huumorin vakavasta. Ei tarvitse huvittua huumorista, mutta fiksu henkilö kyllä tunnistaa huumorin. Ite en ole vitsinkertoja tyyppiä, en edes osaa nauraa vitseille.