Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

1

1. Itse olen ajanut taksia työkseni kuutisen vuotta, ja muutamaan kysymykseesi yritän nyt vastata.
    1. Tuo riippuu siitä, onko Vantaan takseilla oikeus ottaa kyytiin Järvenpään alueelta. Yleensä kunnat ovat sopineet taksien tomiminta-alueet keskenään.
    2. Tienvarresta saa ottaa vapaasti asiakkaista kyytiin siinä tapauksessa jos välittömässä läheisyydessä ei ole taksitolppaa. Tolpalla jonottavilla takseilla nimittäin on aina ensisijainen oikeus kyyteihin.
    3. Taksin päätelaitteessa on karttasovellus, johon yleensä tulee osoitteen sijainti näkyviin melko tarkasti.
    4. Kuljettajalla on oikeus aina tarkastaa asiakkaan maksukyky, ja varsinkin epäilyttävissä atpauksissa näin kannattaakin tehdä. Toki voi maksun periä myös etukäteen. Siinä tapauksessa täytyy kyllä tietää kuinka paljon kyyti tulee suurin piirtein maksamaan. Työnantajat tai vanhemmat kollegat kyllä yleensä neuvovat.
    5. Nykyisin takseissa on turvapainike. Kun sitä painaa, hälytys menee taskin päätteen kautta tiedoksi muille takseille ja ilmoittaa ko. auton sijainnin. Muilla lähistöllä liikkuvilla takseilla on silloin velvollisuus mennä purkamaan tilanne ja tarviiaessa hälyyttää apuun virkavaltaa. Tällaista sattuu harvoin ja hyvillä sosiaalisilla taidoilla tilanteet yleensä selviävät. Ainakaan minun ei ole hälytysnappiin tavinnut turvautua kertaakaan. Minä tsoin ajan Oulun taksia. Pääkaupunkiseudulla homma kuuluu olevan villimpää.