Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tapsa.pietikainen
profiilit
tapsa.pietikainen
tapsa.pietikainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
1
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Lähdin työelämästä jossa ansaitsin nykyiseen elämään melko hyvin. Työsuhteeni perustui kurssimuotoisiin pätevyyksiin ja kyseessä oli ns. yhdistelmävirka. Työ tarjosi melko monipuolisen palveluammatin. Innostuin jossakin vaiheessa ns. aikuisopiskeluun. Kolmen vuoden jälkeen huomasin että minulla on ammattitodistus. Alkoi työnhaku. Sitä sitten kesti pitkään. Törmäsin byrokratiaan, jota työllistin ja se syötti minulle monia papereita ja päätöksiä. Ammattikelpoisuuteni joutui valmistumiseni aikoihin opetusministeriön muutosten kouriin. Ammattikelpoisuuteni ei taannut minulle enää sitäkään pätevyyttä, johon olin ollut työssäni kelpoinen. Siten valtion syöttämät aikuisopintotuet, opintotuet ja opintoasumistuet haaskautuivat, eikä niille tullut mitään vastetta. Jos olisin keskeyttänyt opiskeluni ja lähtenyt entiseen työhön, olisin vielä voinut sijoittua työelämään takaisin.
Minulla on opetusministerin kirjallinen ilmoitus, jossa hän perustelee sitä, ettei pätevyyttäni alalleni tarvita. Kun po. opiskelija miettii kannattaako opiskelu toimeentulon kannalta, niin hän arvelee että työttömän kohdalla pärjää paremmin. Kuitenkin on hyvä hankkia joku ammattikelpoisuus, jotta työvoimatoimisto voi alkaa mahdollisesti hyppyyttää työnhakijaa omilla resepteillään. Kohdallani aikuisopiskelu vei minulta oikeuden alalleni. Jos ko. opiskelija kokee että kannattaa kokeilla opintojen keskeytystä, niin voin kertoa, että itse keskeytin nuorempana opiskeluja muutaman kerran. Ja sitten kun todella otin vakavasti virkasuhteeni jälkeen opiskelun ja vein menestyksellä koulutuksen läpi, minulta vedettiin matto jalkojen alta. Kun olen monien taistelujen kautta väliinputoaja, suosittelen kuitenkin sinulle nuori opiskelija, että mietit ammattitodistuksen hankkimista kun olet käsittääkseni nuori iältäsi.
Suomi on maa, joka kyllä kouluttaa ja mahdollistaa sen, että koulutus takaa ainakin teoreettisen mahdollisuuden työelämään. Minulle maksetaan siitä, että olen olemassa. Siinäkin on miettimistä.
03.01.2015 22:57
1 / 1