Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

366

1. "-En+söisi+todellakaan+kumpaakaan+noista...Eikait+kukaan+syö+vuorokauden+pöydällä+notkunutta+KYLMÄÄ+lihaa.+Minulla+on+tapana+syödä+liharuoat+lämpimänä+ja+tuoreeltaan."Äh,+missasit+pointin.+Se+salaatti+olisi+vettynyttä+ja+nahistunutta,+mutta+noista+kahdesta+silti+huomattavasti+pienempi+riski.+Itse+asiassa+salaatti,+joka+sisältää+vain+vihanneksia,+ei+ehdi+edes+pilaantua+siinä+ajassa,+kun+eläintuotteisiin+on+jo+tullut+bakteereita."Veget+syövät+nälkäänsä+tolkuttomasti+hiilareita."Ketkä+syövät+ja+ketkä+eivät+syö+-+samoin+kuin+lihansyöjienkin+kohdalla.
  2. Ei+minunkaan+ole+pakko.
  3. Palstalaisille+tyypilliseen+tapaan+on+ilmeisesti+luettu+vain+otsikko.+Tästä+tosiaan+uutisointi+joku+päivä+sitten,+mutta+Hesarin+jutusta+kävi+ilmi+mm.+se,+että+seurantatutkimus+on+tehty+vuosina+1993–2001+ja+aivoinfarktiriski+liittyi+lähinnä+siihen,+jos+saa+liian+vähän+D-vitamiinia.+Hesarin+jutussa+todettiinkin,+että+tietoisuus+D-vitamiinin+tarpeellisuudesta+on+noista+ajoista+kasvanut+-+eli+vegaanitkin+varmasti+huolehtivat,+että+saavat+sitä+riittävästi.+Samoin+jutussa+todettiin,+että+kasvisruokavalio+on+muutenkin+nykyisin+monipuolisempaa+kuin+tutkimuksen+seurannan+aikoihin.+(Ja+sivumennen+sanoen,+olen+itse+ollut+kasvisyöjä+yli+20+vuotta,+ja+voin+todellakin+allekirjoittaa+sen,+että+nykyisin+kasvissyöjät+ja+vegaanit+syövät+täysin+erilaista+ruokaa+kuin+silloin+kun+aloitin.)Toisaalta+tutkimuksen+perusteella+kävi+myös+ilmi,+että+nimenomaan+se+perinteinen+lihaa+sisältävä+ruokavalio+EI+ole+terveellisin.+Periaatteessa+terveellisin+voisi+olla+sellainen+ruokavalio,+johon+sisältyisi+kalaa,+mutta+se+olisi+muilta+osin+kasvisruokavalio.Mutta+vielä+tuohon+sairastumisriskiin.+Ei+se+aivoinfarkin+riski+ihan+hirveästi+edes+kasva.+Tutkimuksen+perusteella+(suora+lainaus+Hesarin+jutusta):+"Aivoverenkiertohäiriön+saisi+lihansyöjistä+15,4,+kalansyöjistä+17,5+ja+kasvissyöjistä+sekä+vegaaneista+18,3+ihmistä+tuhannesta."MUTTA+sitten+toisaalta+liharuoka+lisäsi+sepelvaltimotaudin+riskiä+seuraavasti:+"Sepelvaltimotaudin+sai+lihansyöjistä+46,+kalansyöjistä+40+ja+kasvissyöjistä+sekä+vegaaneista+36+ihmistä+tuhannesta."Eli+toisin+sanoen+se+90-luvun+kasvisruokavalio+lisäsi+aivoinfarkin+riskiä+vähemmän+kuin+mitä+lihansyönti+lisää+sepelvaltimotaudin+riskiä.+Olisi+mielenkiintoista+tehdä+vastaava+tutkimus+nykyisin,+kun+sekä+kasvisravinto+että+vegaaniravinto+ovat+monipuolistuneet+ja+yleinen+tietoisuus+D-vitamiinin+tarpeesta+on+lisännyt+sen+syöntiä.+Voi+olla,+että+aivoinfarkin+riski+onkin+jo+pienentynyt.
  4. No+näinhän+se+varmasti+on.+Nuoret+käyvät+matkatoimistojen+pakettimatkoilla+ja+mummelit+vaeltavat+tuntureilla+rinkka+selässä.