Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Ramavit
profiilit
Ramavit
Ramavit
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
90
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kaikkea sitä yritetään keksiä vain, jotta jumalankuvat voisivat pitää harhansa.
Neandertalin fosiileita on nöydetty n. 400 yksilöstä, näistä kymmeniä lähes täydellisinä. Neandertalin DNA on selvitetty. Siinä on selkeitä eroja nykyihmiseen.
25.12.2024 12:09
>> Ateismin sisäinen ristiriita itsessäänkin esittää, että on ateistisia uskontoja.
On erilaisia määritelmiä. Nämä voivat olla keskenään ristiriitaisia, mutta mikä ristiriita olisi siinä, ettei usko jumaliin? Uskonto on ateistinen, kun siitä puuttuu jumala-käsite. Buddhalaisuudessa ei ole jumalaa, mutta voidaan uskoa yliluonnolliseen, kuten jälleensyntymään. Joidenkin buddhalaisuus ei ole edes uskonto, vaan lähinnä siitä otettu elämänasenne. On myös uskontoja, joiden sisältö on käytännössä vain erilaiset menot niiden itsensä takia. Monien luterilaisuus lähenee tällaista. Erään määritelmän mukaan uskonto on järjestelmä, jossa uskotaan johonkin, mikä on olemeassa vain koska siihen uskotaan. Tällaisia, joita ei yleensä edes mielletä uskonnoiksi on paljonkin.
24.12.2024 10:46
Väärin ymmärtäminen ja -muistaminen on inhimillistä. Sekin on mahdollista, että tieteen kansanomaistaminen on käynyt hetken ylikierroksilla, ja tullut väärä sanavalinta. Universumi ja mikä tahansa voi "alkaa tiivistymään" vain jos se on ensin laajempi.
23.12.2024 10:38
Mihin perustuu väite, että kristittyjen mukaan kreationismi olisi väärää islamin tulkintaa?
23.12.2024 10:21
Miksi luulet, että kävisi, eihän puoli toistakaan ole kolme?
23.12.2024 09:38
Missä kerrotaan, että universumi olisi alkanut tiivistyä pieneksi? Päinvastoin. Planckin eepokissa (0–10⁻⁴³ s) universuni laajeni ensin valoa nopeammin ja on sen jälkeenkin vain laajentunut.
22.12.2024 20:54
Mitä ereinomaista on uskontosi kuvitellusta raamatunmukaisuudesta? Yksi joskus vahingossa kerrottu tosiasia ei vielä anna aihetta väittää, että uskontosi olisi totuus.
Religion is a Snare and a Racket (J.F. Rutherford)
22.12.2024 19:06
Millä perusteella nimität uskomattomuutta jumaliin uskomusjärjestelmäksi?
22.12.2024 18:53
Jos Raamattua uskomme, täysin samalla tavalla toimittiin kristinuskon jumalan ohjauksessa. Tavoite ei tosin ollut käännytys, vaan joukkotuhonta.
16 Mutta lähellä asuvien kansojen kaupungeista, jotka Herra, teidän Jumalanne, antaa teidän omaksenne, ette saa jättää jäljelle mitään, ette ainoatakaan elävää olentoa.
17 Julistakaa nämä kaupungit Herralle kuuluvaksi uhriksi ja hävittäkää ne ja niiden asukkaat, heettiläiset, amorilaiset, kanaanilaiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset, niin kuin Herra, teidän Jumalanne, on teitä käskenyt.
22.12.2024 18:49
>> universumi alkoi tiivistyä niin pieneksi että...
Tarkistapa tietosi. Ei suhteellisuusteoria noin mene. Kysy vaikka siltä Enqvistiltä.
22.12.2024 18:28
Kerropa minulle minun uskomuksistani. Ihmisen uskonnontarpeesta on esitetty positiivinen väite ilman perusteluita. Miksi siihen pitäisi uskoa?
Kristinuskon ideahan on, että ensin ihminen uskotellaan syntiseksi, sitten pelotellaan hevetillä tms. ja ratkaisuksi tarjotaan kristinuskomuksia.
22.12.2024 18:18
>> Niin ja jumalan raivo ei kohdistunut vain ihmisiin vaan myös viattomien luonto kappaleisiin, mitä ne olivat raukat tehneet?
Mainitsemissasi tapauksessakin Jumala itse paadutti faraon, jotta tämä ei tottelisi ja hän saisi päteä ja toteuttaa kostonhimoaan.
1 Herra sanoi Moosekselle: "Minä asetan sinut jumalaksi faraolle, ja veljestäsi Aaronista tulee sinun profeettasi.
2 Sano sinä Aaronille, mitä minä käsken sinun sanoa, ja veljesi Aaron ilmoittakoon sen faraolle, jotta hän päästäisi israelilaiset lähtemään maasta.
3 Mutta minä kovetan faraon sydämen, niin ettei hän kuuntele teitä, vaikka minä teen Egyptissä monta ihmettä ja tunnustekoa.
4 Sitten minä nostan käteni Egyptiä vastaan ja rankaisen sitä ankarasti ja vien väkeni, oman kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.
5 Kun minä ojennan käteni Egyptiä vastaan ja vien kansani sieltä pois, egyptiläiset ymmärtävät, että minä olen Herra."
8 Joka ei rakasta, ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
22.12.2024 11:35
Tuo tarve on täysin keinotekoinen. Ihminen ei tarvitse uskontoa, ellei joku kauppamies tule kertomaan hänelle hänen tarpeestaan.
21.12.2024 22:31
Kreationisteilla on selityksiä baramiineista ja muutamasta perusryhmistä joista kaikki nykyiset lajit olisivat syntyneet yhtäkkiä vedenpaisumuksen jälkeen. Raamatussa ei ole mitään sellaista, enkä ole sellaista väittänyt.
21.12.2024 10:17
Korjaan: kun. Ihmisen ja muiden isojen ihmisapinoiden Y-kromosomit ovat epäilemättä hyvin samanlaiset. Se, että simpanssien Y-kromosomi on kutistunut, ei ole peruste kuvitella ettei ihminen ollisikaan iso ihmisapina,
21.12.2024 10:05
Kristityt tutkijat sotkivat Jumalan hienon suunnitelman?
19.12.2024 10:37
Miksi se pitäisi tajuta?
Jumala päätti tuhota ihmiset, koska nämä olivat Jumalan mielestä pahoja. Sen hän oli tiennyt jo ennen aikojen alkua, mutta ei ehkä ollut tullut ajatelleeksi siinä luomisen huumassa. Pelkkä pahojen ihmisten hävittäminen ei riittänyt, vaan suutuspäissään hän päätti hävittää kaiken muunkin. Ja, koska Jumala vihaa tietoa yli kaiken, hän valitsi tuhoamiskeinoksi tempun, jossa hän sivuuttaa kaikki asettamansa luonnonlait, eikä siitä jäisi mitään jälkiä. Näin vain kaikkein tietämättömimmät ja arvostelukyvyttömimmät saattaisivat uskoa sen todeksi. Tämän Jumalan nerokkaan suunnitelman lopputulema oli, kuten Raamattu kertoo, ettei mikään muuttunut ja ihmiset ovat edelleen pahoja.
18.12.2024 15:47
>> Ainut todiste on siis että "on täytynyt syntyä". Varsin tieteellistä.
Väitätkö vastaan, että elämää ei ole? Elämän ilmaantuminen on tosiasia ja varmasti tieteellisempää kuin GDI. Elämän syntymiseen meni satoja miljoonia vuosia koko maapallon kokoisella koekentällä. Vielä ei ymmärretä, miten se tapahtui, mutta siinä oletettavasti tarvitut prosessit on osoitettu mahdollisiksi, joten mitää yliluonnollista ei pitäisi olla. Elämän syntymekanismit on mahdollista korkeintaan ymmärtää, mutta on kohtuutonta vaatia, että sitä syntyisi koeputkessa hetken odotuksella.
Muista: evoluutio on kumoamaton tosiasia, vaikka elämän syntyä ei ikinä selvitettäisikään.
>> Kutenkin liejusta uskotaan tulleen sammakoita
Tämä oli keskiajan kirkonmiesten uskomus. Uskottiin, että seisovasta vesestä syntyy hyttysiä ja liasta rottia.
17.12.2024 18:10
Ihmiskunnan geenipooli osoittaa, ettei se voi olla lähtöisin ainoastaan kahdesta ihmisestä, vaikka aikaa olisi yli sata tuhattakin, saati vain 6000 vuotta..
17.12.2024 13:31
>> Ottaa vaan liejua pulloon ja kokeilee eri konsteja, jos vaikka rupeaa tulemaan sammakkoja.
Kukaan ei tieteeestä vähänkin ymmärtävä väitä, että liejusta nousisi sammakoita. Miksi esität olkiukkoja, jotka ainoastaan leimaavat sinut typeräksi? Moista uskoivat kirkonmiehet joskus keskiajalla.
>> Tähän mennessä et ainutta elollista olentoa ole syntynyt elottomasta
Elämää ei ole ollut aina, mutta nyt on, joten elämän on täytynyt syntyä elottomasta.
17.12.2024 13:06
3 / 5