Vapaa kuvaus

Vanha jääräpää, lyhyesti sanoen. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

11

Kommenttia

1100

1. Nyt heitit vaikean. Vastauksia on vähintään saman verran kuin vastaajiakin. Itse olen kannattanut isoja alkoviautoja mutta nyt harkitsen pienempää.

Kiinteät vuoteet ovat ainoita oikeita makuupaikkoja, pöytäryhmästä tehdyt ovat syvältä käytössä. Eri mieltäkin saa olla muitta miettikääs esim. talvella mihin yöksi laitetaan varusteet, ulos narulle vai?
  2. On aika yleisesti käynyt ilmi meidän karavaanareiden eräänlainen "huijaus" ainakin matkailuautojen omamassan suhteen. Tietojeni mukaan tätä tapahtuu ainakin Suomessa ja Ruotsissa. Jotta autot saataisiin myytyä suuremmalle asiakaskunnalle on niitä eri keinoin saatu rekisteröityä aivan utopistisen alhaisille omamassoille. Näin on saatu eräänlaista virtuaalikantavuutta ja esim. 1 + 3 henkilöä.

Jos olet huolissasi asiasta tyhjää auto ylimääräisestä tavarasta ja aja vaikka lähimmän kaatopaikan puntarille. Se antaa aika luotettavan kuvan oikeasta massasta, heidän laskutuksensahan perustuu puntarin antamiin tuloksiin jätekuormista.

Sen jälkeen voit laskea oikean omamassan. Omamassa on helpompi laskea jos ajat punnitukseen täysillä kaasupulloilla ja vesitankki tyhjänä sekä polttoainetankki täynnä. Omamassan tulee sisältää pelkän auton lisäksi, kuljettaja 75 kg, auton omat työkalut, kaasupullot 90% täytettyinä, polttoaine 90% täydellä tankilla, raikasvesi 90% täytettynä, harmaavesi tyhjänä.

Jos jotain oleellista jäi puuttumaan voivat tietävämmät lisätä.

Todellisuudessa ainoa massa joka ratkaisee tien päällä on kokonaismassa, sitä ei tulisi ylittää. Ajokorttiluokka ei muuta kokonaismassaa. Tänä päivänä kuitenkin monet ajavat ylikuormalla tietämättään rekisteröintivirheen vuoksi. Tällaisen keplottelun sallimisen vuoksi annan piiitkän miinuksen alan viranomaisille, he ovat saattaneet sadat karavaanarit aikamoiseen pinteeseen jos asiaa aletaan oikein tutkia.

Sitä mikä massa oikeasti viime kädessä ratkaisee en voi varmasti sanoa, omassa autossani on rekisteriotteessa kokonaismassa 3500 kg mutta konepellin alle on rungon valmistaja leimannut 3850 kg. Olen jostain lukenut ainakin eräissä maissa enemmän tuijotettavan valmistajan ilmoitukseen kuin rekisteriotteen mutta tämä on vain tällaisilla palstoilla kirjoitettua mielipide höpinää, virallista kantaa en tiedä.
  3. Karavaanarius on enemmän henkinen kuin materiaalinen asia. Se viettääkö aikaansa matkaillen, pientä karavaanarikylässä olevaa tonttia hoidellen vai harrastaako "puskaparkkeerausta" karavaanaillessaan ei vaikuta.

Karavaanari on aina utelias uudelle ja on aina mieluummin seuraavan mäen takana, koska siellä saattaa olla sitä uutta. Mieli palaa eteenpäin uuteen ja kun ei olla matkalla suunnitellaan tai muistellaan matkoja. Siinä on minun käsitykseni oikeasta karavaanarista.