Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Palstaa muutaman vuoden seuranneena, sen parhaan hotellin etsiminen saattaa olla vaikeaa, koska parhaita tuntuu olevan niin monta. Mikä sitten kenellekkin on paras? Paras hinta laatu suhde, vai korkeatasoisin hotelli? Myös matkabudjetilla lienee merkitystä, mikä milloinkin on paras.

Itse teen juuri suunnitelmissanne olevia matkoja. Paitsi että vietän paikallisten parissa turistialueen ulkopuolella paljon aikaa. Siksi olen tykästynyt eteläiseen khao lak beachiin. Itse alue on hyvin rauhallinen, ja ranta mielestäni parempi kuin esim. nang thong (keskustan ranta), joka sekään ei huono ole. Alueella on kymmenkunta ravintolaa, josta voi etsiä mieleisensä. Esim joe`s seafood on hyvä vaihtoehto. Tosin nyt pitää heti sanoa että olen katukeittiöiden, ja muovituolipaikkojen kannattaja. Niistä ja markkinoilta saa pikkurahalla herkuteltavaa, jotka eivät kyllä häpeä, turistiravintoloiden tuotoksille.

keskustaan noin 5km, lam kaeniin 2-3km. Useita hierontapaikkoja rannalla. Määrä toki vaihtelee, sesongin mukaan. Rantsulta pääsee katselemaan norsujakin, kun tietää mistä etsiä. Norsusafarikin kävelymatkan päässä.

Alueen hotellit.
    Merlin ****+
    ylellinen, ja paikallistenkin mielestä arvostetuin. Sesonkiaikaan etenkin omatoimisesti kallis. Henkilökunta tosin joskus vähän turhankin pokkuroivaa. Uima-altaita 4, joista yhdessä voi uida baariin. Hotellista löytyy kyllä ketjuja.

Emerald ****
    Jo vähän elämää nähnyt. Muuten ihan kelpo, joskin palstallakin eniten kritiikkiä saanut. Tosin silläkkin omat kannattajansa. Löytyy myös ainakin joidenkin matkanjärjestäjien valikoimista.

Diamond ****
    Rennompi kuin merlin, ja aamupalalla ainakin tuoremehuja vähemmän. Tosin aamupala on ihan monipuolinen ja taatusti riittävä. Tarjoillaan kattoterasilla jossa merinäköala. Respa ei ole 24h. Toisaalta mihin sitä respaayöällä tarvitsisi? Jos lähtö aamulla, niin on siellä tarvitaessa poispäästäjä. Uimaaltaita vain yksi yleinen. Ei taida löytyä ainakaan suomalaisten matkanjärjestäjien valikoimista. Usein sopivia tarjouksia huonevaraussivustoilta.

Briza ****
    Brizassa on 2 puolta. uusi ja vanha. Uusi on vain parivuotta vanha. sisäpiha pelkkää allasta käytännöllisesti katsoen. Löytynee useammankin matkanjärjestäjän sivuilta. Omatoimisestikin saa usein kohtuulliseen hintaan.

Sunetra ***
    Yksityinen pieni hotelli jossa yli 40 koiraa. Ei löydy matkanjärjestäjien eikä huonevaraus sivustoilta.

Bang niang ja Nang thong rantojen hotellialueet on ihan turisteille suunnattuja. Ei paljon paikallisia näe, kuin henkilökuntaa. Se myös näkyy esim. ravintoloiden hintatasossa. Toisaalta turisteille tarpeellinen on aina kävelymatkan päässä. Näistä itse valitsisin mielummin, bang niang alueen. Nämä myös hieman vilkaampia rantoja kuin muut rannat. Ei niissäkään mitään mallorcameininkiä ole. White sand beachillä tosin vähän sellaista voi olla. Bansak, ja bakarang rannat voivat olla rauhaa hakeville myös hyviä vaihtoehtoja. Jos raha ei este, niin meridien hotelli olisi kyllä houkuttava.

Itse odottelen huipputarjousta. Diamondilta, Brizalta, tai Balm beachltä.
  2. Minä myös suosittelen hakeutumaan paikallisten seuraan. Eritoten juuri yksin matkustaessa. Erityisesti perusduunarien kanssa. Kukapa ei haluaisi eksoottista ystävää. Ja sitä me suomalaiset ainakin olemme monille. Suurinmalla osalla thaimaalaisista ei ole mitään käsitystä, missä suomi sijaitsee. Sellaisella ystävällä on hienoa kehua kotona maaseudulla :)

Minut ainakin hyväksyttiin mukaan jo ensimmäisellä reissulla, vaikka englantini ei ollut hyvää, ja thaita en osanut yhtään. Sanakirja maksaa 10€ suomessakin, joka helpottaa kommunikointia. Itsellänikin on 2 sanakirjaa matkalaukussa, vaikkakin siellä ne ovat pysyneetkin viime reissuilla. Ellei joku muu ole tarvinnut apua.

Suosittelen kuitenkin unohtamaan normi turistiasenteen, ja olemaan oikeasti kiinnostunut heidän arjestaan, ja elämästään. Perhekeskeisinä mielellään kertovat ja näyttävät kuvia, joita toki pitää ihastella. Thaimaalaiset pitävät ihastelusta, vaikka me sitä vierastammekin.

Retket eivät ehkä suuntaudu sinne minne matkanjärjesstäjät vievät. Itse olen ainakin nauttinut illanvietoista paikallisten kanssa, poissa muiden turistien silmistä. Myös tutustuminen aitoihin thaikoteihin ja sen oikeaan arkeen on ollut opettavaista. Retkiä on tehty mielekiintoisiin paikkoihin landelle, ja moniin muihin kohteisiin. Shoppailemassakin ja syömässä käydään usein paikoissa joissa ei juuri turisteja näe. Hinnatkin sen mukaisia.

Jos yhden ystäväksi pääset, huomaat pian omaavasi kymmeniä ystäviä.
    Ole heitä kohtaan aina reilu, niin hekin ovat sinulle. Äläkä esitä parempaa. Anna heidän loistaa, niin kyllä he sitten sen tekevätkin.
  3. kiitos
  4. Joo edellinen vastaus oli paikkansa pitävä. Ei pääse.
    Näin sesonki aikaan sinne maksaakin meiltä sen 100thb. (paikallisilta 20 tai 40 thb) Samalla hinnalla tosin pääsee kaikkiin maksullisille vesiputouksille, ja luonnonpuistoihin jota ehtii saman päivän aikana kiertää. 100thb= 2,5 €, joten ei varmaan kenenkään matkabudjettiin kaadu.

Tosin joka hetki ei puomilla ole lipunmyyjää, siihen kuitenkin kannattaa varautua.
    Se *little sand beachin* luontopolkukin on melko haasteellinen, huonojalkaisille. Valtatieltä ko rannalle kyllä pääsee hyvin.

Hyvä kuntoiselle , matka ei tietäkään myöten ole mahdoton. Oma ihan mutu tuntuma olisi hotelliltanne 2-3km. Mutta tie on mutkainen ja mäkinen. Viime talvena juuri kunnostivat ko reittiä, niin en tiedä onko jalkakäytävät entistä huonommat, vai paremmat.
    taksilla ehkä matka maksaisi 100thb, ja voitte kertoa taksille koska tulla hakemaan.

Joka tapauksessa oikein hyvää matkaa.