Vapaa kuvaus

m.y.m = Mies yksin matkalla Olen keski-ikäinen mies. Nautin Thaimaan matkailusta paljon. Olen saanut paljon paikallisilta ystäviltä opastusta, neuvoja, ja päässyt paikkoihin jonne normaalisti turistit eivät mene. Yritän jakaa sitä iloa, ja oppia jota olen itse saannut jo jonkun verran matkustaneena. Oppimista minullakin on vielä paljon, niin kielessä kuin kulttuurissakin. Jotta meillä kaikilla olisi parempi mieli ja loma Suosikkibändit/artistit: job2do, tai oratai, sek loso Lempikirjat: thaisanakirja. Vapaa-aikanani: matkailu, musiikki, kulttuuri, thaikieli Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: khao lak En pidä: pahansuopaisuudesta Parhaat matkakohteet: Thaimaa (khao lak), isaan Ruoka & juoma: Singha, padthai, priau waan, roti sai kluei sai nom, muu waan, wiskikana (teryaki), hong thong. Haave ammatti: Oppaaksi khao lakkiin.

Aloituksia

40

Kommenttia

454

1. Uudella+puolella,+ei+sisäpihalla+olekkaan+juuri+muuta+kuin+allasta.+Löytyy+myös+allasbaari,+Pääsee+uimalla+:).+Matalampi+kohta+on+eristetty+aidalla.+Vanhalla+pouolella+on+yksi+iso+allas++ja+pienempi+allas.+Uima-altaisiin+ei+tarvitse+Brizassa+pettyä.++Asutpa+kummallapuolella+tahansa,+niin+kaikki+altaat+käytössäsi.++Aurinkotuolit+ovat+sesonkiaikaan+kysyttyjä.+Mut+aina+olen+paikan+itselleni+tarvittaessa+löytänyt.+Tosin+nyt+kun+matkustan+sesongin+ulkopuolella+lähes+kaikki+paikat+ovat+vapaina.+Thaikut+tulevat+altaalle+auringonlaskiessa.++Tosin+aika+usein+otan+aurinkoa+komolslla,+siellä+aina+riittää+tuoleja.++Aamiainen+on+erittäin+hyvä.+Joskaan+ei+ihan+paras+Thaimaassa.+Uskon+kuitenkin+teidän+olevan+siihen+varsin+tyytyväinen.+Erityisen+tehokkaan+toimiva+se+aamupala+on,+vaikka+olisi+paljonkin+syöjiä.+Ihan+laitapöytiä+en+suosittele+koska,+ainakin+itselle+on+sattunut+nälkäisiä+lintuja+useammankin+kerran,+varkaisiin+lautaselta.++Vaihtoehtoja+on+runsaasti.+Löytyy+myös+munakkaan+paistaja,+jolta+saa+myös+kanamunia+paistettuna.++Pari+kolme+tuoremehua,+joista+ainakin+yksi+vahtelee+aamuittain.+on+Thaimaalaista+ruokaa,+ja+on+länsimaista.+Ketjussa+aijemmin+hehkuttamani+komolsin+hieroja+*Sam*+ei+ole+enää+valitettavasti+komolsilla+töissä.+Itse+aijon+nauttia+Joy+(tzoin)+hieronnasta+päivittäin,+kun+toukokuussa+taas+kerran+Brizasta+komolsille+kävelen.+Myöskin+Kanyaa+on+mielestäni+varsin+hyvä+hieroja.+Joskin+jokaisen+pitänee+se+itselleen+sopivin+hieroja+etsiä.++Jos+(+ja+kun)++komolsilla+poikkeatte,+kertokaahan+terveisiä.+Tietävät+sielläkin+tämän+nikin+jo.Tuskin+montaakaan+yksin+matkustavaa+suomalaista+miestä+siellä+käy+joka+vuosi.+Ennenkaikkea,+nauttikaahan+matkoistanne.
  2. Omat+ruokailut+vaihtelevat+jostain+40+thb-+350+thb..+Jokatapauksessa+niin+vähän,+ettei+se+vaikuta+matkabudjettiini+juurikaan.+Ja+taatusti+matkustan+pienellä+budjetilla.+Tosin+keskustan+ravintoloissa+olen+melko+harvinainen+vieras.++Sitten+osuus+*m.y.m+suosittelee*+liekö+plussaa+vai+miinusta+ko+ravintolalle+:)+Mielestäni+eniten+vastinetta+rahalle+saa+chonticha+ravintolassa.+100+thb+/+hlöseisova+bbq+pöytä.+valikoimaa+kymmenittäin.+Tosin+ruoat+pitää+itse+kypsentää,+pöytään+tuodulla+grillillä.+Jos+ei+malta+odottaa,+niin+odotellessa+voi+popsia+vaikka+ranskalaisia,+nakkeja,+lihapullia.+Itse+pöydässä+on+usein+eritavoin+maustettua+kanaa,+lihaa,+kalaa+jne.+Voi+keitellä+katkiksia+vihanneksia..+Jälkkäriksi+jos+ei+Thaimaan+jälkiruoat+maistu+niin,+tarjolla+on+jädeä+ja+sorbettia.+Googlettamalla+chonticha+khao+lak,+saa+jonkinlaisen+käsityksen.+Vaikkapa+kuva+haulla.+Mitään+kiireisen+hommaa+se+ei+ole.+Normaalisti+menee+se+2-+3tuntia.+Mut+hyvä+ja+halpa+tapa+viettää+iltaa,+hyvässä+seurassa.+Kannattaa+olla+huolellinen+sen+kypsennyksen+kanssa.+Jos+ko+tapa+grillata+arveluttaa,+ensimmäisellä+kerralla,+varmastikin+halukkaita+opastajia+löytyy,+ruokaa+vastaan.+Päivällä+se+ei+taida+auki+ollakaan.+Yksin+en+menisi,+juurikin+paljon+ajan+kulumisen+vuoksi.+Oma+profiilikuvani+on+chontichan+grillistä+:)Jokaiseen+reissuuni+kuuluu+ainakin+kerran+käydä+siellä.+https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0c/c2/a3/d4/20160830-175144-largejpg.jpg
  3. ?+?+?En+suinkaan+tiedä+kaikkea+Khao+lakistakaan.+Kannattaa+toki+kertoa+oma+mielipiteensä+ja+oikaista+jos+ja+kun+olen+väärässä.+Hyvä+vain+jos,+syntyy+rakentavaa+keskustelua.+Oleellista+minusta+on+kuitenkin+jakaa+asiallisia+mielipiteitä.+Kirjoitukseni+eivät+siis+ole+absoluuttinen+totuus+vaan,+mun+mielipide.++Sen+mitä+linkkiä+selasin,+en+kyllä+huomannut+yhtään+tuk+tuk:ia+.+Ainoastaan+lavatakseja.+Mut+selasin+sen+melko+nopeasti+myönnän.+Melko+pitkä+video.++Jos+siinä+on+tuk+tukeja+paljonkin+laittaisitko+ajankohdan?+Joskus+lavatakseja+kuulee+kutsuttavan+tuk+tukeiksi,+mielestäni+nimitys+on+virheellinen+mut,+ei+vaarallinen.++Tuk+tuk+on+mielestäni+skootterin+päälle+rakennettu,+ja+siinä+on+ohjaustanko,+ei+ohjauspyörää.+En+usko+olevani+käsitykseni+kanssa+yksin.+รถตุ๊กตุ๊ก+=+rod+tuk+tuk+รถสองแถว+=++rod+Songthaew+(+kaksi+riviä)=+avolava+taksi+tai+avolavabussi.+Joku+muukin+nimi+noilla+avolavatakseilla+on,+mut+nyt+en+muista+mikä+kun,+en+juurikaan+käytä.++(+rod=+miltei+kaikki+ajoneuvot+missä+on+pyörät,+usein+auto).Joskus+voi+nähdä++khao+lakissa+tuk+tuk:n+esim.+Nang+thong+marketista+n.+100m.+bang+niang+suuntaan,+tien+toisella+puolella+olevan+kuai+tiau+liikkeen+kohdalla.+Sekään+ei+käsittäkseeni+ole+taksiliikenteessä.+Satunnaisesi+tuk+tukeja+voi+nähdä+khao+lakissa,++koskaan+en+ole+turisteja+huomannut+niillä+kuskattavan.+Eikä+tuk+tuk:n+varaan+ainakaan+mielestäni+voi+khao+lakissa+liikkumista+laskea.+Lavataksin+varaan+sensijaan+voi+tarvittaessa.+Niitä+on+parkissa+vähän+siellä+sun+täällä.++Myönnän´,+harkitsin+ensimmäistä+vastausta+kirjoittaessani+että,+pitääkö+alkaa+saivartelemaan.+Ajattelin+kuitenkin+olevan+enemmän+hyötyä+kysyjälle+jos+en+saivartele.++Sitten+esimerkki+mitä+m.y.m+ei+tiedä.+Miksi+ne+lavataksin+kuljettajat+asiakkaita+houkutellakseen+lähes+aina+huutavat+2+kertaa+taxii+taxii+(jos+huutavat)?++Liekö+syynä+monikkomuotosääntö+tai+sanapari+kuten+dii+ja+dii+dii?+taxiitaxii+parempi+kuin+taxii+:)
  4. Minusta+khao+lakin+valtti+on+juurikin+rauhallisuus.+Erinomainen+paikka+ladata+akkuja.+Rannalla+ei+aurinkotuoleja,+ei+vesihärveleitä,+ei+ratsastajia,+eikä+hirveesti+edes+turisteja.+Hyvinvointipalvelut+ovat+suht+edullisia.+Eikä+pidä+unohtaa+ihania+Thaimaalaisia+ihmisiä+jotka,+huolehtivat+matkan+onnistumisesta.+Se+toisista+ihmisistä+välittäminen+hämmästyttää+vieläkin.+Enkä+nyt+tarkoita+niitä+joille+siitä+maksetaan.+Khao+lakissa+on+myös+helppo+liikkua.+Käytönnällisesti+katsottuna+siellä+on+yksi+tie+ja+muutama+risteys.+Tottakai+Khao+Lakissa+tarjotaan+erilaisia+retkiä+saariin+ja+vaikkapa+khao+sokkiin.+On+safareita,+putouksia,+temppeleitä+ja+muistomerkkejä.++Itselle+suurimpia+elämyksiä+on+ollut,+oikeasti+Thaimaalaisiin+ihmisiin+ja+elämään+tutustuminen.+Se+voi+olla+hyvin+opettavaista+monessakin+mielessä.+Tosin+luottamuksen+rakentaminen+voi+vaatia+kärsivällisyyttä.+Toisaalta+Thait+voivat+helpostikin+kutsua+ventovieraitakin+kotiinsa.++Samoin+vaikkapa+aamusella+lam+kaenin+ruokakojujen+tuoksut,+päihittävät+mielestäni+monet+kalliimmat+elämykset.++Mielestäni+Thai+Mueang+on+oiva+paikka+aistia+vähän++itämaista+mystiikkaa.+Joskin+se+on+pienehkö+kaupunki.+Samaan+reissuun+kannattanee+sisällyttää+vaikkapa+lambi+vesiputous+ja+hot+spring.++Monet+keski-ikäiset+ja+vanhemmat+ovat+tykästyneet+laguuna+hotelliin.+Jos+vähän+edullisempaa+haluaa,+niin+bhandari+saattaisi+sopia+hyvin.+https://keskustelu.suomi24.fi/t/3884887/bhandari-resorthttps://keskustelu.suomi24.fi/t/14847267/bhandari-khao-lakJos+3*+tähden+hotelli+kelpaa,+Oceanside+voi+olla+kelpo+vaihtoehto.+https://keskustelu.suomi24.fi/t/14146856/hotelli-the-leaf-oceanside++Aika+monta+viikkoa+tullut+vietettyä+khao+lakissa,+enkä+ole+vielä+tekemisen+puutteseen+törmännyt.
  5. Kyllä.+Khao+lakissa+on+tavallaan+2-3+*keskustaa*.+Tätä+mitä+yleensä+pidetään+keskustana+on+nimeltään+Bangla+on.+Tosin+monet+kutsuvat+sitä+myös++rannan+mukaan+Nang+thong.+Eniten+kauppoja+ja+ravintoloita.+Nang+thong+market+myös+löytyy+täältä,+joka+on+suurin+kauppa.+Tosin+sekin+on+vain+noin.+K-marketin+kokoluokkaa,+ei+mikään+citymarket+siis.+Toinen+isompi++keskittymä+on+bang+niang.+Siellä+myös+on+varmastsikin+riittävästi+ravintoloita,+ja+pieniä+kauppoja+ja+muita+turistipalveluita.+Bang+niang:lla+on+myös+suurimmat++Markkinat+(ma-ke-la).+On+myös+ehkä+hyvä+mainita+aivan+markkinoiden+kupeesta+löytyvä+moo+moo+cabaret+ja+Tsunami+museo.+Eikä+kaukana+ole+se++813+poliisivenekään.++Nämä+molemmat+ovat+kohdennettu+lähes+pelkästään+turisteille.++Myös+esim.+eteläisellä+khao+lak+beachillä+on+pieni+oma+keskittymänsä.+Siellä+kymmenkunta+ravintolaa,+ja+muutamia+pieniä+liikkeitä.+Lisää+rakennetaan+kokoajan.+Muillakin+rannoilla+on+omia+pieniä+keskittymiään.+esim+khuk+khak+rannan+tuntumassa+valtatien+tienvarrella+on+omansa.++Kolmanneksi+keskustaksi+itse+kutsuisin+kuitenkin+Lam+kaenia.+Siellä+asuu+paljon+hotellien,+ravintoloiden,+ym+liikkeiden+henkilökuntaa.+Hinnat+sen+mukaiset.+Sieltä+löytyy+myös+markkinat,+yleensä+päivää+ennen+bang+niang+markkinoita.+Nämä+kuitenkin+suunnattu+paikallisille.+Itse+käyn+kyllä+usein+siellä+herkuttelemassa.+Joitakin+satunnaisia+turisteja+siellä+voi+sesonkiaikaan+nähdä.+Markkinat+siellä+voi+olla+aamulla+tai+illalla.+Kysykää+hotellista,+jos+kiinnostaa,+tietävät+varmasti.+Aamuisin+tienvarressa,+on+useita+kojuja,+joista+myydään+ruokaa+työhön+meneville.+Sieltä+myös+saa+mielestäni+alueen+parasta+kuai+tiau:ta+(nuudelisoppaa).+Ravintoloissa+(muovituoli)++siellä+saa+usein+hyvin+tulista+ruokaa,+eikä+listoja+ole+englanniksi.+Kuvilla+löytyy.+Mut+miksi+sitä+pitäisikään+aina+niin+tietää+mitä+syö+:)+?+Lam+kaenin+kupeessa+on+myös+golf+kenttä.