Vapaa kuvaus

tämmöinen tässä, ei mikään boheemifiguuri

Aloituksia

9

Kommenttia

61

1. Kyllähän+sitä+minäkin+kirjoittelin+siellä+Ylen+sautipoksissa,+jota+hienommin+lähetysikkunaksi+kutsuttiin.+Aloin+käydä+siellä,+koska+halusin+kertoa+kaikille,+miten+hieno+ohjelma+on+Radio+Ykkösellä+lähetettävä+Muistojen+bulevardi.+Alkuun+ei+tarvittu+mitään+nimimerkkiä,+mutta+taisin+jonkin+nimimerkin+valita,+en+enää+muista+minkä.Kun+sitten+rekisteröity+nimimerkki+tuli+pakolliseksi,+minäkin+sellaisen+rekisteröin.+Hetken+mielijohteesta+valitsin+nimimerkikseni+Anishimo.+Pidän+näet+anisviinasta.Joitakin+aikoja+sautipoksiin+kirjoiteltuani,+vahvistui+käsitys+siitä,+että+siellä+oli+kommentoijien+joukossa+tietty+porukka,+joka+piti+itseään+jonkinlaisena+ydinryhmänä+ja+katsoi+käyttävänsä+jonkinlaista+kirjoittamatonta+valtaa+jakaa+uudet+tulijat+tervetulleisiin+ja+poishaluttaviin.+Tämä+soti+vahvasti+vastaan+käsitystäni+Yleisradion+toiminnasta.+"Meidän+kaikkien+Ylen"+pitäisi+myös+kuulua+meille+kaikille.Eräänä+päivänä+sitten+kysyin+jotakin+toiselta+kommentoijalta,+Merjalta.+Hän+vastasi+jokseenkin+tähän+tapaan:+"Anishimo!+Siis+Anishimo!"+Jatkoa+en+muista,+mutta+mikään+erityisen+lämminsävyinen+kommentti+ei+ollut.+Ajattelin+tätä+reaktiota+itsekseni+ja+arvelin,+että+ehkä+kaikki+ihmiset+eivät+tykkää+siitä,+kun+joku+noin+avoimesti+paljastaa+himonsa.+Päätin+lyhentää+nimimerkkiäni+hieman.+Nimimerkikseni+tuli+Anish.+Kerroin+uudesta+nimimerkistäni+sautipoksissa.+Tällä+nimimerkillä+olen+yrittänyt+osallistua+Ylen+keskusteluihin+vielä+nykyäänkin.+Jostain+syystä+palaute+toisten+keskustelijoitten+taholta+on+ollut+yleensä+joko+vastentahtoinen+tai+poissulkeva.+Minusta+vaikuttaa+siltä,+että+jotkut+kirjoittajat+kuvittelevat+edelleenkin+voivansa+käyttää+Yleisradion+palstaa+"omanaan".Nimimerkkini+Anish+ei+siis+oikeastaan+tarkoita+mitään.+Sautipoksissa+aika+monet+jostain+syystä+pitivät+minua+naisoletettuna.+Otin+asioikseni+selvää+nimestä+Anish+ja+huomasin+sen+olevan+intialainen+miehen+nimi.+Miksi+sitten+minua+pidettiin+naisena?+Se+saattoi+johtua+siitä,+etten+selkeästi+kertonut+sukupuoltani.+En+kirjoittele+nettiin+seuranhakua+varten,+tai+en+ainakaan+mitään+romanssia+tavoitellen.+Seura+on+kyllä+tarpeen,+kun+olen+päivät+täällä+kotona+omissa+oloissani+puolisoni+työssä+ollessa.Mutta+miksi+niin+laajasti+kuviteltiin+minun+olevan+nainen?+En+kirjoittanut+itse+sellaista,+eikä+tuosta+nimimerkistä+oikein+saa+selvää+onko+se+miehen+vai+naisen.+Uskon+itse,+että+muut+keskustelijat+ovat+määritelleet+joukolla+minut+naisoletetuksi.+Tämä+tarkoittanee+sitä,+että+muista+keskustelijoista+keskustellaan+silloin+kun+he+eivät+sitä+näe.++Siten+heidän+suhteensa+voidaan+tehdä+juuri+senkaltaisia+päätöksiä,+joilla+jotkut+suljetaan+pois+porukoista.Olen+sitä+mieltä,+että+täällä+Suomi24+chätissä+voitaisiin+ottaa+pois+mahdollisuus+yksityisviesteihin.+Silloin+tällainen+salainen+suhmurointi,+joka+on+suunnattu+toista+keskustelijaa+vastaan,+voitaisiin+tehdä+ainakin+hankalammaksi.+Olen+viime+aikoina+osallistunut+chätissä+Kävelykadulla+käytyihin+keskusteluihin,+joissa+sanaillaan+Muistojen+bulevardi-ohjelman+tiimoilta+ja+aika+isolta+osin+säästä+ja+omista+asioista.+Siellä+on+kairankulkijan+ja+Merjan+lisäksi+mukana+muitakin+entiseen+Ylen+sautipoksiin+kirjoittaneita+keskustelijoita,+jotka+ottivat+tietyn+asenteen+minua+kohtaan+ihan+ensimmäisistä+kommenteistani+lähtien,+kun+Kävelykadulle+kirjauduin.+Tästä+syystä+tämä+kirjoitus.
  2. Vastauksena+nimimerkille+matkailuavartaa:Maiseman+vaihdos+tosiaankin+on+toisinaan+ihan+tarpeen.+Mutta+pakonomainen+matkailu+joka+vuosi+ja+jopa+useamman+kerran+vuodessa+ei+luultavasti+ole+tarpeen.+Televisiosta+näkee+myös+maailmaa,+netistä+samoin+ja+kirjoista+lukemalla+voi+tutustua+tottuneitten+ja+kohdemaahan+perehtyneitten+kirjoittajien+mielipiteisiin.+Voi+olla,+että+osittain+tekisi+itse+matkakohteessa+samoja+huomioita+kuin+matkakirjan+kirjoittaja,+mutta+se+kirjoittaja+on+saattanut+jopa+ottaa+selvää+mistä+mitkäkin+ilmiöt+johtuvat+ja+mitä+ne+tarkoittavat.+Lyhyesti+paikalla+pyrähtävä+matkailija+ei+sen+sijaan+näe+muuta+kuin+rakennuksia+ja+katuja+ja+vieraskielisiä+ihmisiä.Matkakohteissa+on+omat+vaaransa,+aina+ei+osaa+suhtautua+kylmällä+järjellä+kaikkiaan+härnääjiin+ja+ja+muihin+outoihin+ilmiöihin.+Kotona+niihin+on+jo+sen+verran+tottunut,+että+kääntää+kaihtimet+kiinni+ja+laittaa+musat+soimaan,+kun+naapuri+on+taas+pihaansa+haravoimassa+tai+muuten+vain+kytiksellä.Kotona+kaikki+toimii+ja+jos+jokin+ei+toimi,+niin+siihen+on+jo+tottunut.+Matkoilla+minusta+parasta+on+runsas+aamupala+ja+se,+ettei+huonetta+tarvitse+itse+siistiä.+Jos+joku+hoitaisi+nämä+asiat+kotona,+niin+kyllä+se+minulle+lomasta+kävisi.+Voisi+olla+jukurtit+eri+merkkiä+kuin+kotona+yleensä+ja+saisi+syödä+keitettyjä+nakkeja+ja+liian+kovaksi+keitettyjä+munia+heti+aamusta+jonkun+toisen+valmistamana.+Makeana+jälkipalana+pakasteista+ihan+itse+paistettua+pekaanipähkinäpiirasta!+Ja+voisihan+sen+aamupalatarjoilun+järjestää+vaikka+takkahuoneeseen,+jonne+olisi+levitetty+nuhjuinen+kokolattiamaton+reuhake++ja+sitten+nauttia+aamupalan+kuistilla.+Sinne+kun+tuotaisiin+pieni+bonsai-puu,+niin+voisi+kuvitella+syövänsä+japanilaisessa+puutarhassa.+Iltahuviksi+voisi+puutarhaan+hilata+kylpytynnyrin.+Poreet+omasta+takaa.Kotiseudulla+on+varmasti+yhtä+paljon+nähtävää+kuin+turistikohteissakin.+Rakennuksia,+katuja+ja+ihmisiä.+Ja+suunnilleen+samat+rojut+kaupoissa+kuin+muuallakin.+Ja+yhtä+tyly+palvelu.+Tai+ei+palvelua+ollenkaan.+Mutta+hinnat+on+kohdallaan+-+ainakin+kauppiaan+mielestä.+Kyllä+minä+meinaan+jatkossa+panostaa+kotilomiin.+Ei+siinä+aina+tarvitse+viinan+kanssa+läträtä.+Kymmenen+kilometrin+kävelylenkin+jälkeen,+jonka+aikana+on+otettu+sata+sietämätöntä+turistivalokuvaa,+voi+tosin+taskumattipullo+jotain+terävää+tulla+tarpeeseen.
  3. Katselen tästä ikkunasta ja huomaan, että siellähän se elämä kulkee. Kuljettaa koiraansa pikku lenkillä. Nyt koira pysähtyy niin kuin se huomaisi, että tarkkailen sitä. Se vie tassunsa yhteen ja köyristää selkäänsä, näyttää keskittyneeltä. Onneksi olen jo haravoinut lehdet tien varresta.

Äsken soitti hoitaja, että koepalassa ei ollut mitään hälyttävää. Toinen hoitaja soitti, että voisin hakea letkun tk:sta. Siltä osin kaikki ok. Siivota pitäisi tänään. Ajattelin kopistella muutaman matonkin!

Yhteiskunta vaikuttaa vähemmän luotettavalta kuin aikaisemmin. Tosin olin tätä jo osannut odottaa, mutta ei se silti mukavalta tunnu. Suomi yhdentyy muuhun maailmaan, pian meilläkin on Intian elintaso. Mutta sitä ennen katsellaan Falunin hiihtokilpailut ja mitä näitä muita vuosittaisia tv-karnevaaleja lieneekin. Veikkaan että Suomi saa kultaa naisten parisprintistä ja muutaman muun mitalin. Mitalitilastossa ja maailmassa yleensäkin Suomi sijoittuu ynnä muuta -luokan keskikastiin.