Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Onhan avaukselleni tullut tänään ihan asiallisia viestejä, mutta en nyt jaksa niihin erikseen vastailla, Kommentoin tässä kuitenkin paria viestiä:

Eilisiltana oli viesti, jossa esitettiin, että kepu pitäisi siirtää puoluerekisteristä rikosrekisteriin. Siihen vastatessani en pitänyt sellaista sopivana vaan totesin, että kyllä aika hoitaa kepun. Nyt tuon kyseisen viestin lähettäjä ei siihen usko. Saattaa olla oikeassa, mutta en pitäisi sitäkään pahana.

Toinen viestinlähettäjä toteaa, että tänään on hyvä ulkoilusää. Niin oli, mutta lenkki jäi minulta tekemättä tänään, kun ohjelmassani oli muuta; siitä lopuksi. Nyt Libanonissa tapahtuneeseen viitaten hän arvelee, että varmaan minullakin oli jänniä tilanteita sinibareteissa. Ei ollut ehkä kovin vaarallisia, mutta jänniä kyllä Kyproksella silloin 1960-luvun puolivälissä. Niistä vähän:

Kyproksellahan oli silloin ihan sotatila Kyproksen kreikkalaisten ja turkkilaisten kesken. Me olimme siinä välissä ja ammuskelut puolin ja toisin olivat ihan jokaöisiä. Miestemme täytyi kyyristellä poteroissaan kun molemmin puolin ammutut luodit viuhuivat heidän ylitseen. Minähän – komppanian vääpelinä – en niissä poteroissa koskaan ollut. Jännittävin tilanne kohdallani oli kai tämä:

Turkkilaiset olivat vallannet kreikkalaisilta Nicosian lentokentän. Miehemme olivat joutuneet saarrokseen osapuolien väliin, eikä heitä päästetty sieltä pois. Ruokaahan heille täytyi jotenkin saada. Minä sitten myöhään illalla lähdin Land Roverilla sitä sinne viemään ja jouduin menemään turkkilaisten hallussa olevan alueen kautta. Sinne tullessani autoni eteen syöksähti sivusta turkkilaisten sotilas minua konepistoolilla osoittaen ja jotain huutanut, mutta enhän minä sitä tietysti ymmärtänyt. Jotenkin sain kuitenkin hänelle selitetyksi menoni tarpeen ja hän päästi minut läpi, mutta kohta oli edessäni heidän asemansa, jota lähestyessäni sieltä ammuttiin minua kohden, mutta ylitseni; kai varoituslaukauksena. Siitäkin pääsin kuitenkin jatkamaan ja miehemme saivat sapuskansa ja ilman ongelmia sitten palasin kasarmillemme Nicosiaan Kreikkalaisen puolen kautta.

Siinailla 1970-luvun lopulla tilanne oli varsin rauhallinen. Tietenkin olimme israelilaisten ja egyptiläisten välissä, mutta ihan hyvissä suhteissa molempiin; molempien osapuolten päällystöä kävi jopa meidän saunassamme – tosin eriaikoina. Golanilla 1980-luvun alussa olimme rajavartijoina Israelin ja Syyria rajalla. Emme tosin yksin, sillä Israelista päin tultaessa ensiksi olivat Israelin, sitten Suomen yk-joukkojen, sitten Itävallan yk-joukkojen ja viimeisinä Syyrian rajavartinat😉

Joo, siitä päiväohjelmastani: Merkittävintä oli ruokien laittaminen. Puolilta päivin ostin Pakilan S-marketista 1,6 kg:n lohifileen. Sen paksusta päästä leikkasin kaksi siivua, jotka paistoin; toisen söin jo tänään jo toisen sunnuntaina, kun huomiseksi on saman kaupan valmisruokatiskiltä ostamaani lasagnea. Suurimmasta osasta kalaa – varmaan n. 1,3 kg:sta - tein kalasoppaa. Nahastaan riisutun lohen paloittelin sopiviksi paloiksi ja tein soppaa reseptillä, johon olin varautunut jo kalaa ostaessani, niin aivan erinomaista tuli sopasta. Sen jäähdytettyäni ”pakkasin” sen kahden annoksen rasioihin, joita täyttyi kuusi kappaletta – siis 12 annosta. Yhden rasian jätin jääkaappiin ja viisi rasiaa laitoin jo pakastimeen, joten lähiviikkoina lienee viikossa neljä kalaruokapäivää, kun tietysti aina myös parin annoksen kalat ostan paistettaviksi – olenhan kalaruokien ystävä.

Eipä nyt muuta kuin vain Oikein Hyvän viikonlopun toivotukset kaikille!
  2. Lenkkini aikana tänne on tullut tällainen avaus:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18663566/voi-tulla-esille-armeija-vastaisuus-puretaan-noinkin

Siinähän sanotaan täällä haukuttavan everstiluutnanttiaja majurin saaneen osakseen oikein haukkumisvyöryn. Ainakaan minulta tuollaista ei ole koskaan tullut. Täällä kun eivät kai kirjoittelekaan everstiluutnantit ja majurit; sellaisina esiintyvät eivät voi olla niitä oikeasti.

Eivät he nimittelisi minua aliupseeriksi kun tietävät – olen kertonut – että reservin upseeri – vänrikki – minusta tuli jo 1964 RUK:n kurssi 114 suoritettuani. Kanta-aliupseerin toimissa tosin palvelin tuon jälkeen vielä vuosia, vääpelin, ylivääpelin ja sotilasmestarin arvoissa, kunnes v. 1974 toimiupseerina luutnanttikurssin suoritettuani minut ylennettiin luutnantiksi, v. 1976 yliluutnantiksi ja v. 1979 kapteeniksi, joka on sotilasarvoni edelleen – ei se poistunut sillä, että jäin 1980 eläkkeelle toimiupseeri erikoisluokan toimesta.

No, eipä tuolla arvollani ole minulle enää merkitystä; suurta merkitystä on sillä, että olen tuosta 25 vuoden sotilasurastani nauttinut jo eläkettä 44 vuotta ja 18 vuotta jatkuneesta siviilityöurastanikin olen nauttinut eläkettä jo 25 vuotta.

Lenkkiini palatakseni: Tallustelin taas pari kilometriä noilla Paloheinän mainioilla reiteillä. Pian lenkille lähdettyäni alkoi tulla ensin tihkusadetta, sitten hieman runsaampaakin, mutta sellaiseen varautuen minulla oli mukanani sateenvarjo, joten enpä paljonkaan kastunut. Iltalenkki varmaan jää tänään tekemättä, kun jo iltapäiväksi on luvassa kovien tuulien vauhdittamaa voimakkaampaa sadetta. Ilta menee kyllä näin kotioloissakin niin, että tuskinpa täällä enää tänään käyn, jollei politiikka tai jokin muu aihe anna sellaiseen tarvetta.
  3. Pyrin kyllä ymmärtämään ja hyväksymäänkin sen, että jokaisella saa olla kannatusta puolueelle, jonka näkee parhaiten palvelevan omia etujaan tai muita arvostamiaan arvoja. Ajattelevan ihmisen puoluekanta voi muuttua jos muuttuu hänen oma tilanteensa tai arvonsa laajemmista syistä.

Monissa ensimmäisissä vaaleissani äänestin kai Kansanpuoluetta tai jotakin vastaavaa. Sosialidemokraatteja varmaan äänestin v. 1972 kuntavaaleissa, kun olin sitoutumattomana ehdokkaana puolueen listoilla. Äänestelin kyllä demareita myöhemminkin, eduskuntavaaleissakin Lipposen aikana ja presidentinvaaleissa Koiviston ja Ahtisaaren aikana, vielä v. 2000 Halosta jo syöpäsairaan – vahvasti porvarillisen kodin kasvain – vaimoni pyynnöstä, kun hän toivoi saavansa vielä elinaikanaan nähdä Suomessa naispresidentin. Mutta vaimoni kuoltua syksyllä 2004 jo v. 2006 vaaleissa äänestin Niinistöä, joka ei vielä silloin tullut valituksi, mutta kaksissa seuraavissa vaaleissa äänestuin häntä paremmalla menestyksellä. Viime vaaleissa sitten Stubbia, jälleen hyvällä menestyksellä.

Olen jo kauan ollut varsin hyvätuloinen, eläkkeilläni ja sijoituksillanikin, ja se varmaan on vaikuttanut äänestyskäyttäytymiseeni niin eduskunta- kuin kuntavaaleissakin. Varmaan siihen on vaikuttanut myös tehtailija-poikani eduksi näkemäni asiat. Eivätkä nuo asiat ole saaneet olla mielestäni maankaan edun vastaisia.

Ei minulla koskaan ole ollut suurta vastustusta maalaisliitto-keskustaakaan kohtaan; olen aina ymmärtänyt sen tarpeelliseksi puolueeksi monille, mutta en koskaan itselleni, joten en ole sitä missään vaaleissa äänestänyt. Viimeaikoinahan olen näissä keskusteluissakin toivonut puolueen kannatuksen kasvua uskoen sen pudottavan persujen kannatusta ja niin näyttäisi nyt olevan tapahtumassa, jota pidän oikein hyvänä asiana,
  4. Mielenkiintonsa kullakin. Sinun mielenkiintosi ainoa kohde näkyy viikonloppunakin olleen vain minä. Minulla on ollut toisenlaiset mielenkiinnon kohteet. Vieraiden lähdettyä nyt kuitenkin avasin palstan ja kun näin sinun mielenkiintosi täytyy siihen puuttua:

Minähän jo perjantaina tällä avauksellani pyrin oikaisemaan perin vääriä näkemyksiäsi, mutta et ole näköjään sanomaani lukenut tai et ainakaan sitä ymmärtänyt, kun yhä vain jankutat noita harhojasi. Perjantaina tein asian tiimoilta vielä omankin avaukseni, sen näet tästä:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18657455/viikonlopputervehdys

Jos et saa tuota linkkiä auki, tässä on sen ydinsanoma eli totuus tuosta mieltäsi polttavasta kysymyksestä:

”Kadettiupseeri en ole, en ole koskaan sanonut olevanikaan, mutta upseereita ovat myös reservin upseerit ja sellainen minusta tuli jo 1963-64 RUK:n kurssin 114 suoritettuani. Tasavallan Presidenttihän ylentää reservin upseerit kuten ylensi myös upseerinarvoihin kohonneet toimiupseerit, vaikka heillä ei olisi ollut RUK:n kurssin suorittamista. Useimmilla tosin oli; ainakin meillä kaikilla neljinä ensimmäisinä kapteenin arvoon ylennetyillä. Sodan aikana ylivoimaisesti suurin osa upseeristosta oli reservinupseereita ja niin on meidän nykyisissäkin valmiusjoukoissa.

En tietenkään väheksy kadettiupseereita, eivätkä he koskaan väheksyneet minua, toimiupseeria; tiivistä ja hyvin sujunutta yhteistoimintaa meillä oli aina keskenämme. Minähän myös opetin tulevia kadettiupseereita vv. 1976-77 heidän ollessaan kadetteina Kadettikoulussa. Opetin heille henkilöstöhallintoa, joka oli opetusaineenani myös Kadettikoulun sivurakennuksessa sijainneen päätyöpaikkani Esikuntakoulun eri kursseilla. Noista opettamistani kadeteista tuli sitten aikanaan kai muutama kenraalikuntaankin kuuluva, mutta aikoja sitten kaikki nuo ”oppilaani” ovat jo eläköityneet upseerin viroistaan”.

Toivottavasti nyt luit tuon ja jopa ymmärsit lukemasi. Jos vielä kuitenkin näytät, että et lukemaasi ymmärtänyt, siihen en enää koskaan puutu.