Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Tässä jo parin kilometrin lenkin ”hilpaistuani” vielä avasin palstan ja kun näin tuon, sen johdosta:

En ole koskaan sanonut olleeni upseerin virassa, olin toimiupseeri, joiden ylimmät arvot olivat upseeriarvoja, aivan samanlaisin arvomerkein kuin kadettiupseereillakin. Vaikka toimiupseeristo sittemmin lakkautettiin, ei niitä upseeriarvoja otettu pois niihin arvoihin päässeiltä toimiupseereilta, ei meiltä eläköityneiltäkään; olen edelleen kapteeni evp.

Meillä on halutessamme edelleen oikeus kantaa arvomme mukaista. Harmi, että jo vuosia sitten laitoin sotilaspukuni vaatekeräykseen; minulla voisi olla vielä yksi tarve sen käyttöön. Ruumiinsiunaustilaisuudessa se voitaisiin ripustaa arkkuni päälle; noin tehtiin entisen palvelustoverini toimiupseeriyliluutnantti evp: hautajaisissa. No, minä olen kyllä jo antanut perillisilleni ohjeet joissa pyydän hautajaismenojani vaatimattomiksi ja niihin osallistujiksi toivon vain läheisiäni.

Ei se Sdp tehnyt toimiupseereista upseerinarvoisia, upseeriarvoihin ylentämisen oikeus on vain presidentillä. V. 1972 silloisen Aliupseeriliiton hankkeena oli toimiupseeriston perustaminen ja Sdp oli isoista puolueista merkittävimmin hankkeen tukijana. Niinpä me pääkaupungin aliupseerikerhojen (Helsinki, Suomenlinna ja Santahamina) silloiset hallitukset yhteiskokouksessamme päätyivät asettamaan kuntavaaliehdokkaan nimenomaan Sdp:n listoille ja minut, silloinen ylivääpeli ja Santahaminan kerhon pj siihen tehtävään nimitettiin. Lähes parisataa ääntä sain, mutta en mennyt läpi.

Ei tuosta ehdokkuudestani ollut haittaa sotilasuralleni, kun seuraavan vuoden alussa minusta tuli sotilasmestari ja sitten v. 1974 luutnantti, v. 1976 yliluutnantti ja v.1979 kapteeni – ja v. 1980 evp – ja eläkeläisenä siviilityöhön toista eläkettäni tienaamaan😉

Olisikohan tämä asia viimein tullut ymmärrettäväksi sinullekin? Ellei, niin kipuile sen kanssa vaikka loputtomiin, minä en enää tämän jälkeen koeta sinua tosiasioilla valistaa.
  2. Voi hyvä Luoja! Minähän olen ollut jo pitkälti toistakymmentä vuotta ajatustensa ainoa kohde eräälle, jolla oli toimiupseeriuraa kuten minullakin, mutta menestyksensä oli sillä heikompi ja se kai häntä riepoo. Samanlainen kohde näyn olevan avaajallekin. Miksiköhän, sillä hänellä ei taatusti voi olla vähäisintäkään sotilasuraa, kun hänellä ei näy olevan vähäisimpiäkään tietoja eikä mitään käsitystä siltä alueelta.

Kun hän on ottanut taas esille noita minun täällä näyttämiäni todistuksiani, täytyy vielä kerran kertoa, miksi olen niin tehnyt: Olen tehnyt niin näyttääkseni niillä heidän minusta sanomansa pein vääräksi. Minulla on ollut kiitettävät todistukset kansakoulusta, kanta-aliupseerikurssilta, talousaliupseerikurssilta, ylikersanttina käymästäni RUK:sta, mestarikurssilta ja luutnanttikurssilta ja Kiinteistöalan koulutuskeskuksen isännöitsijäkurssilta. Monissa noissa olin jopa priimus. Näyttämissäni todistuksissa kai kaikissa on todistuksen antajien allekirjoitukset.

Tuossapa on vaatimaton koulutukseni. Varmasti se on kuitenkin mittavampi kuin noilla, joiden ajatusten ainoa kohde näyn olevan ja siksi he aina ovat roikkuneet kimpussani. Harvoin olen siihen puuttunut ja tämän jälkeen en enää puutu koskaan. Jos ja ilmeisesti kun heillä ei ole muuta elämää, eläkööt sitten vain minusta ja minulle, mielikuvituksessaan tosin, kun minua koskeva totuus on ilmeisesti liian raskas heidän kestettäväkseen.

Nyt vain haluan vielä toivottaa Oikein Hyvää viikonloppua mainituillekin ja muille tämän mahdollisesti lukeville!
  3. Päivänpolitiikka ei antanut minulle aihetta avaukseen, joten teinpä tuollaisen. Miksi tällaisen tein; se on näköjään ymmärretty. Kiitos siitä!

Sanna Marinin ansiokkaat opinnot - maisterin arvon – jätin tarkoituksella mainitsematta, jotta pystyin laittamaan hänen menestyksensä vain SDP:n ansioksi😉Omat ylennykseni upseeriarvoissa olivat tietysti SDP:n tekoja; sen olen kuullut täällä lukuisat kerrat😊 Nousemiseni Valion pääkonttorin konttoripalveluesimiehestä isännöitsijänä konsernin keskushallinnossa, oli tietysti Keskustan tekoja: minua on muistutettu lukuisia kertoja siitä, että Valio on keskustalainen😉

Onhan noissa vastineissa menty laajempiinkin asioihin. Ihan asiallisestikin, mutta en nyt jaksa niihin ottaa kantaa. Tallustelin tuossa illansuussa n. kolmen kilometrin lenkin ja olen nyt melko väsynyt paitsi fyysisesti myös henkisesti. Loppuilta menee vain tv-ohjelmia seuraten ja lepäillen.

Vielä vain kiitokset ja Hyvän Yön toivotukset kaikille avaukselleni viestitelleille ja muillekin tämän lukeville!
  4. Esitin viikonlopputoivotukseni jo tuossa runsaat pari tuntia sitten jättämässäni viestissäni. Kun nyt palstan avasin, vielä täytyi tulla käymään kiittääkseni käyntini jälkeen tulleista viesteistä.

Erinomainen täydennys sanomalleni on tuo klo 18.01 tullut viesti! Siinä annetaan lisää hyviä perusteita sille, miksi keskustan kannatus on vajonnut. Kerrotaan myös puolueen nykyisen puheenjohtajan esille ottamista mahdollisista pyrkimyksistä kannatuksen kohottamiseen. Ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että puolue siinä onnistuisikin – vaikkei se kovin hyviin tuloksiin voinekaan viedä.

Hän ottaa esille myös varmaan ihan oikean syyn sille, kun perussuomalaistenkin kannatus on selvässä laskusuunnassa. Jospa keskusta osaisi käyttää hyväkseen sitä – sitäkään vastaan minulla ei olisi mitään,

Lienee kuitenkin niin, että keskustalla ei ole paljon toivoa kannatuksensa kohottamiseksi. Tilanne kun hyvin monessa asiassa alkaa olla maassamme paljolti samankaltainen kuin Ruotsissa. Siellähän keskustamme sisarpuolue on kuihtunut todella pikkupuolueeksi ja – valitettavaa tai ei – niin hyvinkin voi tulla tapahtumaan myös Suomen keskusta-puolueelle.

Nyt vain vielä kiitoksia noista edellisen käyntini jälkeen tulleista asiallisista viesteistä ja yhdessä niistä minulle esitetyistä viikonlopputoivotuksista! Ei minulla nyt mitään erityistä viikonloppuohjelmaa ole, mutta varmaan yhtä ja toista kuitenkin niin, etten täällä käy ainakaan ennen maanantaita.
  5. Viikonloppuisin harvoin täällä käyn, mutta aina näin perjantaina tapana on toivotella hyvät viikonloput kaikille lukijoilleni. Nyt teen niin tällä jo 06.09. tekemälläni avauksellani. avauksellani. Tässähän kyselen syitä keskustan kannatuksen vajoamiseen ja vähän ihmettelenkin sitä ja toivoin sellaista tapahtuvan mieluummin persuissa, jonka kannatus lienee kasvanut suuresti siksi, että entiset keskusta kannattajat ovat siirtyneet persujen äänestäjiksi.

Keskustan kannatuksen vajoamiseen lienee ihan luonnollinenkin syy: Puolueen perinteinen kannattajakunta – maata ja metsiä omistava, maanviljelystä ja karjanhoitoa harjoittava talonpoikaisväestö - on vähentynyt koko ajan. Talonpoikaisasemassa parhaiten menestyneistä paljon on varmaan siirtynyt kokoomuksen kannattajiksi, jonka näkevät keskustaa paremmaksi etujensa ajajaksi. Heikommin menestyneet ovat menneet asutuskeskuksiin töihin, eivätkä he enää näe puolueen ajavan etujaan.

Hyvin monissa maalaiskunnissa keskusta on kuitenkin kannatetuin puolue edelleen. Niiden kuntien väestömäärä on kuitenkin niin vähäinen, ettei sen avulla päästä tuloksiin eduskunta- ja muissa valtakunnallisissa vaaleissa. Huippuesimerkki täältä Helsingistä:

Kaupunginvaltuustossa on 85 jäsentä. Kaudella 2021–2025 valtuustoryhmät ovat kokoomus (23 paikkaa), vihreät (18), SDP (13), vasemmistoliitto (11), perussuomalaiset (9), RKP (5), Liike Nyt (3), keskusta (2) sekä kristillisdemokraatit (1).

Poikkeuksiakin on, suurin sellainen on Kuopio. Kaupungin valtuuston paikkajakauma on: Kesk. 14, Kok. 12, SDP 10, Vihr. 8, PS 7 1. Vas. 4, KD 2, VL 1, Liik. 1. Toinen ”keskustamyönteinen kaupunki” on Oulu. Siellä tosin kokoomus on suurin kaupunginvaltuustossa, 18 edustajaa, mutta keskusta on selvästi toisena, 13 edustajaa. Netistä poimin nuo tiedot, jotka halutessanne pääsette niitä tarkemminkin katselemaan.

Oulun kuten Kuopionkin ”keskustamyönteisyyden” suurin selittäjä on noiden kaupunkien alueliitokset. Niissä on liitetty kaupunkiin ihan tyypillisimpiä maalaispitäjiä, joiden asukkaista ei silti ole tullut kaupunkilaisia vaan kokevat itsensä yhä maalaisiksi ja kannattavat keskustaa.

Tulipa tästä jo pidempi kuin tarkoitin, joten ei nyt enää muuta kuin vain Oikein Hyvää viikonloppua kaikille tämän lukeville!