Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Niin se on vierähtämässä iltaan tämäkin kesäisen kaunis syyspäivä. Tänä vuonnahan on tehty jo syyskuun ja koko vuodenkin kaikkien aikojen ennätykset hellepäivissä. Saattoi vielä tänään ennätykset lisääntyä; tuskin kuitenkaan täällä etelärannikolla, vaikka lämmintä täälläkin on ollut. Illansuussa ihan shortseissa ja kevyessä paidassa huitaisin runsaan kolmen kilometrin lenkin. Siihen ”huitaisuun” tosin meni aikaa toista tuntia, kun reitin varrella olevilla penkeillä välillä istahtelin.

Nyt olen jo nauttinut iltakahvit. Aamukahvejahan minulla ei ole; aamupuuron painikkeeksi nautin aina teetä leikkele- ja juustopäällysteisen paahtoleivän kera. Loppuiltaa vietän nyt lähinnä tv:n tarjontaa seuraten, siinä sivussa vielä jotain iltapalaa ottaen ja sitten vain iltapesut, obligatorinen iltadrinkki ja vuoteeseen.

Luulenpa, että tämä avaukseni voi olla jo puoleltani loppuun käsitelty. Toivottavasti politiikka tai jokin muu hyvä asia antaa minulle aihetta tulla taas käymään täällä sanomassa sanani asiasta.

Huomaan, että avaukselleni tulleista on poistettu peräti 17 viestiä. Päivällä palstan jättäessäni avaukselleni tulleista oli ”vain” 15 viestiä poistettu ja jäljellä oli vielä yksi viesti tuolta ”sotilaaltakin”, joka syyttää minua viestiensä poistosta. Aikoihin en ole hänen yhdestäkään viestistä poistopyyntöä tehnyt, sillä kukaan tai mikään ei voisi olla minulle yhtä vähän merkityksellistä kuin nuo hänen jo monet sadat – ellei jo tuhannet – kerrat toistamansa yhden lauseen roiskaisunsa tai minusta sanomisensa.

Näissä ajatuksissa nyt vain toivottelen kaikille Oikein Hyvät yöt!
  2. Viikonloppuna en täällä tietenkään käynyt, mutta onhan sen aikana ja vielä tänäänkin avaukselleni tullut paljon ihan asiallisiakin viestejä. Kiitos niistä kaikista, mielelläni niitä nyt lueskelin! Kuitenkin kommentoin nyt vain kahta mielipidepankilta tullutta viestiä ja senkin teen yhteisesti tässä:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Olin kai väärässä kepun muutokseen uskoessani ja puolueelle kaikkea hyvää toivoessani. Asia lienee niin kuin Mielipidepankki sanoo:

”Maailma on muuttunut, Kepu ei. Puolueen politiikan ytimessä on edelleen aluepolitiikka, joka perustuu maatalousvaltaiseen yhteiskuntaan. Suomi ei ole enää maatalousvaltainen, mutta tämä tieto on ohittanut Kepun”.

Harmi. Tai ehkä ei. Vaikka maatalousvaltainen yhteiskunta on jo kutistunut kovin pieneksi, tarvitsee se edelleen etujensa ajajan. Niinä tehtävässä puolueen kannatus kyllä vajoaa edelleen, ehkä samaan kokoon rkp:n kanssa, mutta kyllähän rkp:tä pidetään ihan tarpeellisena puolueena.

Toisessa viestissään mpp toteaa blokkipolitiikan tarpeelliseksi Suomessakin. Tietenkin asia on noin; meillä ei ole yhtään niin korkealle kannatettua puoluetta, että se yksinvaltaan pääsisi. Sinipunablokkiahan mpp kertoo toivoneensa eikä ole äänestänyt kokoomusta siksi, kun ei uskonut puolueen haluavan sellaista blokkia muodostaa.

Sinipunablokkia minäkin toivoin, mutta uskoin kokoomuksen haluavan pyrkiä sellaiseen. Siinä uskossa äänestin kokoomuksen ehdokasta, ylikomisariota, kaupunginvaltuutettua, vuosien takaista entistä kansanedustajaa ja ”vanhaa faitteria”, mutta ei hän mennyt läpi. Vaikka olisi tullut valituksikin, tuskinpa hän olisi voinut estää kokoomuksen hallitusratkaisua. Valitettavaa.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ei minulla nyt aihetta enempään. Olen sen verran heikossa kunnossa, että se varmaan näkyy jo kirjoitustaidostanikin, jota en halua juuri nyt näyttää tätä enempää.
  3. Jos avaaja tarkoittaa liittää minut tuohon, hän on väärässä: vain poikani menestys on kyseessä. Minä sinnittelen vain eläkkeilläni😉

En koskaan availe täällä poikani firman asioista enkä tartu muidenkaan noista asioista aloittamiin, se ei olisi sopivaa, vaikka jotain niistä tietäisinkin. Nyt teen poikkeuksen siksi, kun tuossa linkissä tulee esille satojen miljoonien kaupat. Satoja miljoonia menee firmaltakin, kun hankkii noiden autojen valmistukseen tarvittavat tarpeet ja maksaa palkat niitä valmistaville yli sadalle työntekijälle Karjaan tehtaalla ja varmaan suurelle määrälle eri puolilla maata oleville alihankkijoille.

Tämän jälkeen en enää puhu poikani firman asioista yhtään mitään, se olisi sopimatonta minulta.