Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

1. Enpä ole paljonkaan eri mieltä tuossa samasi suhteen. Totta näkyy olevan noiden kolmen kakkossijasta kilpailevan puolueen johtajien halu peesata Sipilää suorastaan huvittavasti. Sitähän kommentoi mainiosti myös Jari Tervo kirjoituksessaan, jota on käsitelty myös tällä palstalla.

Mielestäni tuossa ”kaksintaistelussa” ei saatu aikaan mitään haastamisen tyylistä dialogia, josta maikkarin vaaliraati näkyy omaa häntäänsä nostaakseen hehkuttavan. Miinusta Stubbille siitä, että hän ei sellaista oikein yrittänytkään. Sen tietenkin esti sama tekijä joka on ollut esteenä myös noiden kahden muun puolueen puheenjohtajilla: kiihkeä halu päästä hallitukseen. Herkullisesti Tervo irvailee tuotakin, todeten, että johtavin ja vaikutusvaltaisin poliitikko on nimikkeeltään tuleva pääministeri;))

Kyllä Stubb tosiaan sentään onnistui verotusasioissa haastamaan Sipilän, joka osoittautui niissä varsin tietämättömäksi tai ei uskaltanut kertoa tietämiään kepun tavoitteita. Laanisen typerästä esitykjsestä verotusoikeuden myöntämiseksi maakunnille Sipilä sentään irtisanoutui.

Sipilälle yritystalous on varmaan vahvin alue omasta yrittäjätaustastaankin johtuen. Kyllä Stubbinkin pitäisi siitä ymmärtää enemmän, mitä hän nyt osoitti. Mutta luultavasti hänen kuten kokoomuksenkin näkemykset tuolla alueella ovat hyvin lähellä Sipilän näkemyksiä, jotka tuskin osoittautuvat sitten käytännössä kepun poliittisiksi näkemyksiksi.

Tietenkin toivon maan edun kannalta Sipilän pystyvän kokoamaan toimivamman hallituksen kuin mihin Katainen pakosta ajautui. Kokoomus varmaan olisi siinä mielessä parempi päähallituspuolue kuin demarit. Persut tuskin kakkospuolueen asemaan pääsevät, kun tänään julkaistussa gallupissa näyttäisivät olevan jäämässä kannatuksessaan tasavahvojen kokoomuksen ja demarien taakse.
  2. Sanot avauksessasi:

>>Johtajan täytyy olla osittain epävarmuuden tilassa, pysyäkseen avoimena alaistensa palautteelle<<

Avoimesti todellakin otat vastaan palautteeni! Tuollaista avoimmuutta siis nähdään mieheltä, joka on nimennyt itsensä johtajaksemme täällä. Missään muuallahan et todellakaan ole voinut olla minkäänlainen johtaja. Et todellakaan. Et ole voinut olla toimiupseerikaan, et vähäisimmissä kenttätehtävissäkään. Ylil evp:nä tänne tulit, ja jotta siihen olisin uskonut, toit esille tuntemieni haminalaisten toimiupseereiden initiaaleja, joista sitten joku päätteli sinun olevan tuo Ossia A, mutta siihen en usko, sillä hän todellakin oli toimiupseeri, sinä et ole voinut olla.

Minä olen tosiaankin joutunut näyttämään mm. todistuksiani ja saamiani henkilöarvosteluita -- mm. henkilöstöhallinnon opettajan ja mestarikurssin johtajan tehtävistäni - ja todisteita töissäni saavuttamani menestykseni johdosta minulle myönnetyistä ansio- ja kunniamerkeistä. Valioltahan viimeisen ja arvokkaimman sain. Olen näyttänyt todisteita myös toiminnastani eri yhdistyksissä, niiden puheenjohtajanakin, ja niissä tehtävissäni saamistani tunnustuksenosoituksista kuten saamastani kutsusta kerhoni kunniajäseneksi. Sinä et ole näyttänyt mitään sellaista, kun näytettävää ei ole. Näytön totaalisen puutteen todistat vahvasti mm. tukeutumalla kaltaisenasi kahjona yleisesti pidetyn SH:n mielipiteeseen. Hän tosin oli myös johtanut - pikkufirmansa konkurssiin!

Mielenvikaisuuttasi todistamaan riittäisivät hyvin nuo leikkimisesi noilla johtajatitteleillä ja harhaisuutesi minut puskissasi nähdessäsi, joten ihan turhaan vahvistat jokaisen täyspäisen hyvin ymmärtämän totuuden hohottelemalla aina tuota hullun nauruasi.
  3. Kun eilinen ilta meni muita tv-ohjelmia katsoessa ja muissa puuhussa, vasta nyt aamulla katsoin MTV 3:lta illalla tulleen ja dibiboxilleni tallettamani Alexander Stubbin ja Juha Sipilän kaksintaistelun. Sellaiseksihan tuo tapahtuma oli nimetty, mutta varsin säyseästi toisiaan kohtaan herrat siinä käyttäytyivät, ei se mitään taistelua ollut.

Niin moneen kertaan julkisuudessa vatvotuissa asioissa tuossa ohjelmassa liikuttiin, että eipä niitä tarvitse tässä yksityiskohtaisemmin kommentoida. Hyvinhän Sipiläkin pärjäsi, ottaen huomioon hänen varsin vähäisen kokemuksensa politiikassa ja siksi myös melko vähäisen asiantuntemuksensa ohjelmassa käsiteltyihin asioihin. Sipilän suoritukselle tunnustuksen antaen on kuitenkin todettava, että varjoon hän jäi Stubbin rinnalla. Hyvin näkyi, että Stubbilla on paljon mittavampi kokemuskin noissa asioissa, ja hänen sanavalmiutensa ja käyttäytymisvarmuutensa on sellaista, että eivät sitä monet saavuta millään kokemuksella. Tuskinpa Sipiläkään koskaan tulee sitä saavuttamaan.

Ylen vastaavissa ohjelmissa ne tenttijänaiset ovat kohdelleet tentittäviään hyvin lempeästi, silkkihansikkain. Eivätpä nuo ”maikkarinkaan” tenttijät noita tentittäviään kovin lujille panneet. Se miespuolinen, Haapalako hänen nimensä on, yritti sentään kovistella sen verran, että ehkä se vähän tyydytti myös Leif Salménia ja Pekka Oksalaa ihaillen muistellutta Pystyyn_kuollutta;))

Arvelen avauksessani, että vastoin aiempaa uskoani sittenkin taitaa pukata punamultaa. Tuon ”kaksintaistelun” nähtyäni en ole enää asiasta ollenkaan varma. Eihän Stubbilla ja Sipilällä ollut erimielisyyksiä juuri missään asiassa, vaan aivan liikuttavan yksimielisiä olivat monista tärkeimmistä kysymyksistä. Varsinkin sen jälkeen, kun Sipilä irtisanoutui puoluesihteerinsä Laanisen ideasta verotusoikeuden antamisesta myös maakunnille. No, Natojäsenyyden suhteen herroilla oli eri näkemys, mutta ehkäpä siksi, että puolueensa kannattajakunnan näkemyksiä ajatellen Stubbilla oli varaa olla rehellinen, Sipilällä ehkä ei.

Tuon ohjelman katsottuani minulla vahvistui käsitys, että kokoomuksen ja kepun hallituskumppanuus toimisi todennäköisesti kitkattomammin kuin kepun ja sdp:n. Sipilällä ei henkilökohtaisesti ole sen punamullan vanhan suolan aiheuttamaa janoa, joten hän ymmärtänee etunsa. Toivottavasti saa myös johtamansa kepupoliitikot ymmärtämään sen, että hallituksen yksituumaisuuden ja toimintakyvyn kannalta kepulle parempi kumppani olisi kokoomus kuin sdp.

Kepu näkyy viimeisen kahden kuukauden aikana menettäneen kannatustaan kolme prosenttiyksikköä, eli puolueen kannatus on pudonnut 26 %:sta 23 %:iin. Kertoo aamun HS. Kepun ykkösaseman säilymistä tuleviin vaaleihin asti voitaneen kuitenk9in pitää varmana, kun kokoomus, sdp ja persut laahaavat varsin tasaväkisinä kuusi prosenttiyksikköä kepun perässä. Edeltä lienee jo tullut ilmi, että toivon kokoomuksen olevan se tulevan hallituksen kakkospuolue. Kepu-kokoomus-akselin uskon pystyvän parempaan ja maan kannalta tuloksellisempaan yhteistoimintaan kuin kepu-demari-akselin. Ajattelen asiaa yksinomaan maan edun kannalta, omaan etuunihan mikään hallitus ei pystyne vaikuttamaan.
  4. Kyllä nyt tuo harhaisuutesi on mennyt jo siihen pisteeseen, että sinun todella täytyisi pyrkiä saamaan siihen apua. Tuskinpa sinua enää voitaisiin missään auttaa, mutta varmaan sinut suljettaisiin sellaiseen laitokseen, jonne kuuluisit, etkä sieltä voisi enää tuollaisia tänne tuoda. Vai sääliäkö yrität noilla kerjätä? Tuskinpa sitä saat. Kyllä täällä liikkuvat täyspäiset kepulaisetkin - sellaisiakin nimittäin on - tuota varmaan jo suuresti ihmettelevät ja myötähäpeävät, kun kepua lähellä oleva toistelet olevasi.

Myötähäpeää täyspäisissä kepulaisissa riittää tuottamaan yksin tuo, että leikit nikeilläsi johtajaa, vaikka jokainen hyvin ymmärtää, että minkäänlaisessa johtavassa asemassa et ole voinut koskaan olla. Keskustalainen Pystyyn_kuollut täällä totesi, että jonkun täällä käyttämä nimimerkki ei kerro mitään kirjoittajan todellisesta työhistoriasta tai elämäntilanteesta. Jätti sanomatta sen, mitä varmaan ajatteli: Tuollaisia nikkejä käyttävät vain päästään seonneet tai todellista itseään varmaan aiheellisesti häpeävät.

Sinähän todella olet oikea henkilö puhumaan avoimuudesta, kun vain siellä puskassasi olet aina piileksinyt, vaikka nikkejäsi jatkuvasti vaihtelet! Arka raukka, jolla on jatkuva pelko todellisen itsensä paljastumisesta, vaikkei kukaan siitä liene kiinnostunut. Piruuttaan vain joku näyttää kyselevän, kuka on Ossi A. Sinä se et kuitenkaan voi olla, sillä tuo Ossi A on sentään oikeasti ollut toimiupseeri, ja vaikka ei olisi ammattikuntansa kärkikastiin kuulunut, ei hän nyt kuitenkaan kehtaisi esiintyä niin kuin sinä reppana.

Täydellistä sekopäisyyttä, ulkona kaikesta todellisuudesta oloasi todistat vakuuttavasti sillä, että sanot minun rekisteröineen noita sinun naurettavia nikkejäsi. Miksi ihmeessä minä olisin halunnut niin tehdä, halunnut olla ihmispolo, joka ei ole enää aikoihin minua huvittanut, kun säälin sekaista inhoa sinua raukkaa kohtaan vain tunnen. Ei kai kukaan muukaan liene pitänyt itseään niin halpana, että olisi noita nikkejä itselleen rekisteröinyt. En ole koskaan nähnyt niitä kenenkään rekisteröityinä käyttäneen, joten tuonkin toistuvasti väittämäsi täytyy olla vain täysin seonneen pääsi tuottamaa harhaa. Sitä samaa, jonka ilmentymänä näet minut niissä puskissasi.

Minä olen voinut aina ja kaikkialla esiintyä omana tunnettuna itsenäni. Miksi ihmeessä minun olisi tarpeellista mennä puskiin täällä, joukossa, jossa on kaltaisiasi mitättömyyksiä. Siitä lähtien, kun rekisteröityminen tuli mahdolliseksi, olen esiintynyt täällä ja esiinnyn edelleen ja vastakin ihan omalla naamallani. Vaikka naamani alkaa jo olla ikäni mukainen, ei minulla ole syytä hävetä sitäkään siten kuin sinulla raukalla omaa naamaasi.
  5. Jari Tervo on todellakin teräväpäinen ja myös teräväsanainen mies. Sen tietävät ja tunnustavatkin kaikki Jari Tervon runsasta tuotantoa lukeneet, vaikkeivät aina olisi samaa mieltä hänen kanssansa. Vaikka ei olisi lukenut Tervon kirjojakaan, hänen esiintymistään Uutisvuodossa katsoneetkin tietävät, että mies seuraa harvinaisen tarkasti aikaansa ja tietää siinä tapahtunutta, josta hän poikkeuksellisen sanavalmiina sivaltelee oivalluksiaan.

Tuota samaa aikansa tarkkaa seuraamista ja erinomaista terävänäköisyyttään hän esittää tuossa kirjoituksessaankin tervomaisin oivalluksin. No, Sipilän tapauksessa tuollaisiin oivalluksiin päätyinen ei tosin vaadi edes erityistä terävänäköisyyttä.

Enempää en tuota kirjoitusta nyt kommentoi, kun niin näkyvät jo eräät tehneet varsin hyvin. Mielipidepankkihan tuossa jälleen on kunnostautunut. Niin on kuin Tervo sanoo ja Mielipidepankki hänen sanomaansa mukavasti täydentää.

Kirjailijana Tervo on tainnut kyllä hieman taantua. Pojaltani joululahjaksi saamani Tervon uusin, ”Revontulten tie”, ei minua oikein sytyttänyt. Aihe on varmaan Tervolle tärkeä, kun kirja perustuu hänen lapsuusmuistoihinsa ja kai silloin pitämäänsä päiväkirjaankin, mutta minua nuo tapahtumat eivät koinkaan paljon kiinnostaneet. Eivät kai minunkaan muistelmissani kertomani lapsuuteni tapahtumat olleet yhtä kiinnostavia muista kuin itsestäni ja muutamasta muistelmani lukeneesta lapsuustoveristani, jotka kyllä niistä kertomaani kovastikin kiittelivät.

Olen kai lukenut jokseenkin kaikki Tervon tuotannon. Parhainta siitä minusta on hänen poliittinen trilogiansa ”Vakooja”, ”Orana” ja ”Troikka”. Niissä tulee uutta ja yllättävääkin näkökulmaa niin Mannerheimiin kuin Kekkoseenkin. Hauskin minusta ehdottomasti on hänen kirjansa ”Koljatti”. Sen päähenkilö, pääministeri Pekka Lahnanen muistuttaa kovasti yhtä viime vuosiemme pitkäaikaista pääministeriämme. Myös puoluesihteeri Pörhösellä on varsin kaltaisensa vastine politiikassamme. Muut poliitikkommehan tuossa kirjassa esiintyvätkin omilla nimillään.
  6. Tietenkin Sipilä joutuu muodostamaan hallituksen hallitusneuvotteluiden perusteella, mutta kyllä siinä taustalla vaikuttaa myös kansan yleisin näkemys. Vaikuttaa Sipilään itseensäkin, sillä ei hän halua - ei uskalla - olla kovin eri mieltä kansan kanssa, ja varmaan myös demarit hallitukseen päästäkseen vetoavat siihen kansan näkemykseen.

Varmaan Sipilä pyrkii kilpailuttamaan kokoomusta ja demareita, mutta eivät ne kumpikaan voi kovin lipsua nyt julkituomistaan näkemyksistään, sillä jos niin tekisivät, menettäisivät kansan silmissä uskottavuutensa ja kannatuksensa.

Toivottavasti on kuitenkin noin kuin sanot:

>>Sipilä henkilökohtaisesti eroaa perinteisistä pitkän linjan poliitikoista sikäli, ettei painottane periaatteellisia kysymyksiä yhtä paljon kuin käytännöllisiä edes keskustan poliittisen hyödyn näkökulmasta<<

Sehän olisi tietenkin maan ja kansalaisten suuren enemmistön etu, jos Sipilä pystyisi toimimaan niin, että kepun poliittisen hyödyn näkökulma ei olisi hänellä vaikuttimena.

Kyllä kokoomus todellakin pyrki ”hirttäytymään” rakenneuudistuksiin, jotka se sai hallitusohjelmaan ja joihin muutkin hallitukseen menneet puolueet silloin sitoutuivat ministerinsalkkuja saadakseen, mutta alkoivat heti lipsua sitoumuksistaan. Varmaan kokoomus saisi nyt tavoitteitaan paremmin läpi kepuhallituksen kakkospuolueenakin, mutta ei taida siihen asemaan päästä. Tuskinpa demarit tulevat olemaan kepulle helppo kumppani. Noiden puolueiden kannattajakunnat ovat kovin erilaisia, jakautuneet alueellisestikin ja enimmäkseen myös elinkeinorakenteeltaan. Kun kannattajakuntien edut ovat paljolti vastakkaiset, tietenkin puolueen pitää taistella oman kannattajakuntansa etujen puolesta.

Kiva, että Sinäkin osoitat haluavasi puolueetonta, luotettavaa tietoa, kun olet tilannut Hesarin verkkolehden. Tilaa toki myös paperilehti, sillä on se verkkolehteä paljon tåäydellisempi!
  7. Taisinpa panna pahan! Olisiko noihin useimpiin suupaltteihin kolahtanut siksi, etteivät he ole koskaan laittaneet kolikkoakaan tuollaiseen keräykseen, jota minä olin taas hoitamassa? Ja siksi häpeissään vaikenevat. No, onhan tuo suustaan vuolain, mutta päästään tyhjin turhimus sentään osoittanut, että kyllä kolahti. Hienoa, että hänkin osaa sentään hävetä! Sitähän tuosta viestistään on aistittava.

No, ei tuo saamansa kolaus ehkä noille vaikenevillekaan ollut hyödytön. Sillä vaikka totuus tekee kipeää, se voi myös parantaa. Paitsi ei tietenkään voi parantaa tuota sekopäisintä, joka näkyy tämänkin päivän kuten kaikki muutkin päivänsä palstalla viettäneen. Koko ajan hänellä on ollut mielessään vain minä, ei mitään muuta. Kepunkin näyn sieltä jo täysin syrjäyttäneen. Jos olisin yhtä tärkeä jollekin täyspäiselle, varmaan ylpistyisin niin, että saattaisin tulla narsistiksi.

Luulenpa, että tämä jo riittää minulta tälle avaukselleni. Tuskinpa tulee aihetta uudelle avauksellekaan ennen vaaleja. Niiden tuloksia ehdin tv:sta katsomaan tultuani kotiin klo 20.00 päättyvältä lipaspäivystykseltä tuolta Malminkartanon äänestyspaikalta. Olen jo kauan varautunut siihen, että vaalien tulos olisi hyvin pelottava, ei toki mitenkään minun itseni vaan Suomen kannalta. Jotenkin minulla on nyt sellaista kutinaa, että ei se tulos ehkä sittenkään ole ihan niin paha, jollaiselta se jo kauan on näyttänyt.

Ps.

Oli muuten hauska kampanja tuo ”sata päivää ilman viinaa”, jonka päätösohjelma juuri päättyi tv:ssa. Kisaan osallistunut Matti Nykänen tuli tuohon tilaisuuteen käsi kipsissä, kun oli kaatunut muutama päivä sitten portaissa, tietenkin selvin päin;)) Tuo päätösohjelma toi mieleeni, etten tainnut noina satana päivänä olla yhtäkään päivää ihan ilman alkoholipitoisia juomia, ainakin viinilasillisen otin ”niukimpanakin” iltana, ja pitkällä Vietnamin matkallanikaan en juuri väkevämpiä kuin olutta, mutta juovuksissa en toki kertaakaan ollut. Viinahan on viisasten juoma, kuten sanotaan.
  8. Tunnen taas itseni paremmaksi ihmiseksi. Olin nimittäin Pitäjänmäen kirjastossa ennakkoäänestyspaikalla viisi tuntia hoitamassa Pieni ele -keräystä. Tuota keräystähän tehdään kaikilla vaalipaikoilla, ainakin täällä Helsingissä ja kai muuallakin, jopa siellä Kepulandiassa, josta tuskin paljonkaan rahaa saadaan.

Keräyksen tuottohan menee vammais- ja terveydenhoitotyöhön, saajina on 18 eri järjestöä. Kerääjät ovat aina vapaaehtoisia, noiden järjestöjen jäseniä, Helsingin Sydänyhdistyksen edustajana minä taas olin. Kuten olen ollut jo kuutenatoista vuonna, kaikissa eduskunta-, kunnallis-, EU- ja presidentinvaaleissa. Saahan siitä keräyksen tuotosta osansa myös oma yhdistykseni Helsingin Sydänkuntoutus; jako eri yhdistyksille tehdään jossain yläportaissa varmaan kaikkien yhdistysten kesken sovituilla kriteereillä.

Varsinaisena vaalipäivänä ensi sunnuntaina menen neljäksi viimeiseksi tunniksi Malminkartanon äänestyspaikalle. Aamupäivällä käyn äänestämässä omalla äänestyspaikallani Paloheinän ala-asteella. Siellä sitten minäkin kilisytän tai rapisutan keräyslipasta. Onkohan Paloheinä jälleen Helsingin kokoomuslaisin äänestysalue? Epäilemättä kokoomus täällä kannatetuimpana puolueena pysyy.

Tuolla helsinkiläisittäin melko pienellä Pitäjänmäen äänestysalueella ei ollut äänestäjiä ruuhkaksi asti, olisiko pari sataa viiden tunnin aikana käynyt. Useimmat heistä keräyslipasta kilisyttivät, muutamat seteleitäkin sinne laittoivat. Ehkä kymmenkunta kulki pöytäni ohi lipasta vilkaisemattakaan. Olisivatko olleet kepulaisia? No, ei kai täällä sentään ole niin paljon kepulaisia, sehän merkitsisi viittä prosenttia kävijöistä.

Kun avaukseni aihe on ”kaupungit elättävät Suomea” - kiistaton tosiasia - tuli vielä mieleeni, että kaikkialla Suomessa hyvinvoinnin ja puolueiden kesken on selvä korrelaatio. Mitä paremmin milläkin paikkakunnalla voidaan, sitä vähäisempi siellä on kepun kannatus. Ja päinvastoin. Onko tuo korrelaatio syytä vai seurausta? Eli äänestävätkö ihmiset siellä kepua huono-osaisuudestaan katkeroituneina, vai ovatko he huono-osaisia siksi, että äänestävät siellä kepua, pitävät sen siellä vallassa? Viimemainittua vaihtoehtoa pidän todennäköisempänä. Miksi ihmeessä he sitten äänestävät kepua? En ymmärrä, kun en halua heitä tyhmiksi nimitellä.
  9. Kun olet näköjään taas yrittänyt niin epätoivoisesti huomiotani saada, niin täytyyhän minun heltyä sitä antamaan. Sanot:

>>Toisen nimittely sekopääksi ei asiaa muuksi muuta!!<<

Vastauksessani tuohon joudun toistamaan itseäni, tosin tukeutuen Kekkoseen, jonka näkemystä et kyseenalaistane. Hän nimittäin sanoi: ”Niin on, jos siltä näyttää”. Ja kohdallasi näyttää vakuuttavasti siltä, että olet sekopää. Se on lievä ilmaus.

Ei kukaan täyspäinen, ei edes puolipäinen käyttäytyisi tavallasi. Asut tällaisella palstalla joka päivä aamusta iltaan vain jotakuta palstalle silloin tällöin kirjoittelevaa odottaen, häntä lakkaamatta ajatellen, ja kun se kirjoittaja ei tule, alat nähdä hänet muissa. Tuollaisissakin, joiden älyttömyyksiä lestadiolaisuudesta ja Sipilän mitoittamista hänen mahdollisen uskonnollisen vakaumuksensa kautta inhoan. Ei kukaan täyspäinen Soiniakaan mitoita hänen katolilaisuutensa kautta. Niin Soinille kuin Sipilällekin on kylliksi mittayksiköitä heidän poliittisissa näkemyksissään - jotka tosin Sipilän kohdalta ovat jääneet kovin hämäriksi.

Sinua voisi pitää humoristina, kun sanot:

>>Nettiaddiktiosi on kaikkien vähänkin ajattelevien tiedossa. Et Sinä kauan pysty pois täältä olemaan.<<.

Mutta tahtomattasi tuollaisen itseironisen vitsin murjaisit. Se sekopäisyys - lievästi sanottuna - tuollaista teettää.

Minä lähden nyt yleishyödylliseen tehtävään hoitamaan Pieni ele -keräystä Pitäjänmäen kirjastossa olevalle ennakkoäänestyspaikalle. Mitäpä sinä teet? Vitsi, vitsi - tietenkin jäät päivystyspaikallesi, eihän sinulla ressukalla mitään elämää ole.
  10. Sanon avauksessani, että asuntojen neliöhinnat ovat täällä Stadissa nelinkertaistuneet 1990-luvun alusta. Ne ovat nelinkertaistuneet 1990-luvun puolivälistä, mikäli on uskominen tähän juttuun, ja miksipä ei olisi:

http://asuntoneuvola.yritysblogi.fi/pekka-kainulainen/lapset-ovat-stadilaisen-paras-sijoitus

Joten tämän v. 1987 ostetun kotini hinta, silloin muistaakseni noin 800 000 markkaa on viisinkertaistunut, eli olisi nyt vähintään 3 200 000 markka eli joka tapauksessa yli 500 000 euroa. No, väliäpä tuolla, kun en ole tätä myymässä. Ja tuskinpa monellakaan sieltä landelta tänne tulevalla olisi varaakaan tätä ostaa, saavat tyytyä aluksi halvempiin asuntoihin, kunnes sitten rikastuvat täällä - ja sitten he joutuvat luovuttamaan rahojaan yhä enemmän sen landen elättämiseen!

Mutta väliäpä tuolla ainakaan tällaiselle vanhalle vaarille, eikä enää paljon väliä ole omaisuutenikaan määrällä, sillä "käärinliinassa ei ole taskuja" - tiesivät jo muinaiset egyptiläiset ja sama pätee edelleen kuvaannollisesti, vaikkei meillä käärinliinoja käytetäkään. Mutta en toki toivo, että edes kuvaannollisesi minua ihan pian ne käärinliinat kutsuisivat, sillä kuten profiilillanikin sanon

"Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
    jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
    mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
    jos vielä on valkeutta sulla!"

(Eino Leino)

Mutta on myös niin kuin sanoi ihailemani viisas Omar Khaijam

En kammo kuolemaa, en vapise sen nähden,
    jos säikyn, enemmän mä säikyn elon tähden;
    Jumala vähäks aikaa lainasi sen minulle,
    kun laina lankeaa, oon maksuvalmis, lähden.

Näissä ajatuksissa hyvää yötä kaikille!
  11. Oikea on suunta, mutta liian hidas. Tarkoitan tätä:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/80254-suomalaiset-epavarmoja-natosta-venajan-suhtautumisesta-uskallettava-puhua

Totta kai yhä suurempi epävarmojen joukko ajan oloon tulee varmemmaksi, eikä se tietenkään voi tulla muuhun kuin oikeaan tulokseen. Niin paljon sittenkin luotan suomalaisten viisauteen.

Pieneltä osaltani olen koettanut täällä miniatyyriareenalla tehdä asiassa valistustyötä, ja aina aikaisemmin kaikki huomasivat minun sanomani, kun nimimerkkini näkyi jo otsikossa. Nyt moni hyvä avaukseni jää vähälle huomiolle siksi, että tämän pieleen menneen "palstauudistuksen" jälkeen avaajan nimimerkkiä ei enää näy otsikossa. Niinpä minäkin olen jäänyt vähemmälle huomiolle kuin aikaisemmin. Tuota menetystä ei korvaa se, että tuo eräs puskassaan piileksivä sekopää näkee minut yhä useammin ihan muissa, sellaisissakin, joiden sanomisia en mielelläni omaan suuhuni ottaisi.

Mutta mitäpä tuosta tai muustakaan täällä tapahtuvasta, sillä tämä on todellakin miniatyyriareena, ja ahkerimmin täällä esiintyvät lienevät miniatyyri-ihmisiä, jotka elävät miniatyyrielämää. Muutama poikkeuskin on, ja niihin varmaan kuulun itsekin. Joka tapauksessa

hyvää yötä kaikille!