Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6557

1. Ei yllätä, että tuon JOHTAJAN lisäksi myös sinä ”näet” avaajan minuksi. Olenhan harvinaisen pöljä ja sinä harvinaisen älykäs ja korkealle opiskellut - noin olet antanut lukemattomat kerrat ymmärtää aina perässäni roikkuen. Mielipiteitä mistään muusta sinulta ei ole kuultukaan. Ei tosin ole nähty todisteita opintosaavutuksistasi, mutta älykkyyttäsi ei sopine epäillä, kun olet noin osannut keskittyä mielestäsi tärkeimpään.

Minä sen sijaan olen kärttämänänne näyttänyt todistuksianikin, ja kiitettäviä ne ovat kaikki olleet, useimmat priimustodistuksia. Ja työstäni henkilöstöhallinnon opettajana ja mestarikurssin johtajana Esikuntakoulussa esimieheni ovat antaneet lausunnon (olen näyttänyt tämänkin alkuperäisenä, nyt vain kopsaan siitä):

Arviointi Kapteeni Korhosen työtaidosta ja henkilökohtaisesta käyttöarvosta on muodostunut seuraavaksi:
    Johtamistaito Kiitettävä
    Suunnittelu- ja toimeenpanokyky Kiitettävä
    Kouluttamistaito Kiitettävä
    Kirjallinen esitystaito Kiitettävä
    Suullinen esitystaito Kiitettävä
    Yhteistyökyky Kiitettävä
    Kapteeni Korhonen kuului niiden neljän ensimmäisen joukkoon, jotka puolustusvoimissa ylennettiin kapteeniksi 1.3.1979.

Mutta mitäpä noista todistuksista, jotka on saatu joukossa, jossa oli vain n. 5200 pöljää ja vain yksi välkky ja pätevä, joka ainoana joukosta eteni JOHTAJAKSI - ja pätevöityi myös kepulaiseksi! Eipä sellaisen tarvinnut uhrata lahjojaan enää siviilitöihin, kuten minun täytyi tehdä. Niistäkin kyllä sain kovin kiittäviä lausuntoja ja eläkkeelle jäädessäni jopa korkeimman kunniamerkkini - siitäkin olet nähnyt todisteen. Mutta eihän tuollaisellakaan ole mitään arvoa, kun se on saatu vain Valiolla, jonka palveluksessa ei tietenkään ollut muita kuin pöljiä. No, oli siellä muutamia kepulaisiakin, mutta ei varmaan yhtä viisaita kuin tällä palstalla.

Aiheetta enempään tyydyn nyt olemaan vain tällainen pöljä. Ja kiitän sinua korkealle opiskellutta ja elämässäsi muutoinkin minua paljon paremmin menestynyttä älykköä ja lahjakkuutta siitä, että kuitenkin näet minut niin tärkeäksi, että aina olet kannoillani etkä koskaan puhukaan muusta kuin minusta. Hiveleehän sellainen itsetuntoani. Ilman sitä varmaan saisin alemmuuskompleksin - ja alkaisin esiintyä vaikka JOHTAJANA tai korkealle opiskelleena, elämässään menestyneenä älykkönä!
  2. En edes leikilläni viitsisi sanoa, että olen ollut aikomuksissa äänestää kepua, joten en tietenkään ole tuo avaaja. Tuskin siihen oikeasti uskotkaan, jollet halua olla samanlainen kuin tuo palstaa päivystävä turhimus, joka todella sairailla avauksillaankin on tänään minua kaipaillut ja tullut jo tällekin avaukselle ja nähnyt minut sinussakin! Silloin, kun tuo avaus on tehty, ajelin Tampereelta tänne Helsinkiin, ja vaikka viime vuonna pari kertaa syyllistyin liikennerikkomukseen - ylinopeuteen - en sentään ajaessani tietsikkaa näpyttelisi. Sitä paitsi minulla ei edes ole ”läppäriä” eikä sellaista älypuhelinta, joilla niin edes voisin tehdä.

Hyvästä kirjoitusasusta voisin arvella avaajan olevan täällä erääksi järkeväksi ja hyvin kirjoittavaksi osoittautuneen kepulaisen, mutta tuskin tuo hänkään on. Ainakin tähän asti hänkin on aina esiintynyt rekisteröidyllä nikillään, jolla on myös sanonut suoria mielipiteitään noista eräistä. Näkyy sanovan nytkin tuolla johtajaa leikkivän turhimuksen avauksella. Mutta ei hän ole ilmoittanut olevansa aikeissa luopua kepun kannatuksesta. Kai täällä ainakin satunnaisesti on joku muukin täyspäinen, joka on todella aikonut äänestää kepua, mutta on tullut toisiin ajatuksiin tuollaisia nähdessään.

Kyllä nuo avaajan tarkoittamat ainakin uskovat olevansa kepulaisia, ja siksi he ovat noin fiksautuneet nimenomaan minuun, kun tietävät minut vahvasti anti-kepulaiseksi. Mutta en ainakaan halua uskoa, että tuo pelle-Hermanni olisi koskaan ollut toimiupseeri. Hän tuli palstalle nikillä ylil evp ottaen tuon nikin vain pyrkimyksenään päästä lähemmäksi minua, ei sentään vertaisekseni. Mutta kun ei siinä onnistunut, aloitti tuon naurettavan shown, jota on jatkanut jo säälittävän puolelle mennen. Jostain hän sai tietää tuon evp-toimiupseeri O. A:n olemassaolon ja alkoi vihjailla olevansa hän. En tunne O.A:ta, enkä tiedä, miten hän on sotilaana menestynyt, mutta ei hän liene saanut suurta luottamusta ainakaan ammattitovereiltaan, kun ei ole ollut koskaan mukana noissa evp-riennoissa, joissa minä nytkin viikonlopun olin. Mutta onhan hän ollut tosin kepun ehdokkaana kuntavaaleissa, saaden tosiaan vain ne viisi ääntä. Tuskinpa O. A kehtaisi sellaisella saavutuksella ylpeillä kepun lähellä olosta, kun kepulaiset eivät ole halunneet olla lähellä häntä;))

En voi uskoa, että tuo johtajaa leikkivä sekopää olisi pystynyt palvelemaan täyttä uraa toimiupseerina, edes huonollakaan menestyksellä, kyllä hän olisi joutunut sotaväestä ulostetuksi. Ellei sitten ole yksinäisyydessään seonnut vasta eläkeläisenä. Enpä viitsi vaivata mokomien vuoksi päätäni yhtään enempää; jos haluavat olla kaheleita, olkoot toki sitä koko päällään. Paljon mieluummin muistelen oikein mukavaa ja hyvän ohjelman täyteistä viikonloppuani evp-veljieni parissa ja naisystäväni hyvässä hoivassa Tampereella. Ja odotan parempaa showta, eli puoluejohtajien varsinaisia vaalikeskusteluita, jotka ehkä antavat aihetta tämän palstan aihepiirin mukaiselle avauksellenikin.
  3. Ilta meni valvoessa näin poikkeuksellisen pitkälle tuota futismatsia (Atletico Madrid-Leverkusen) seuratessa, mutta kun peli meni jatkoajalle, en jaksa enää sitä seurata. Sen sijaan tulin vielä vilkaisemaan palstaa. Ja kun näen sinun heittäneen parikin viestiä, haluan vastata niistä kiittääkseni.

Kiva, että sinäkin tunnustaudut kuuluvasi tähän ”vanhakantaisten” joukkoon, joka ei pidä tästä uudistetusta formaatista. Ehkä palstanpitäjä on sillä halunnut innostaa keskusteluun mobiililaitteittensa kanssa hääräävää nuorisoa, mutta tulos on tainnut olla sama kuin oli kokoomuksessa selfie-miehen puheenjohtajaksi valitessaan: enemmistö kantavista voimista on väistynyt. Ainakin tältä palstalta, kuten paljon kai kokoomuksen kannattajakunnastakin.

Kommentoin samalla tuota aikaisempaakin viestiäsi: Enpä tiedä, ovatko nuo ”pakkoruotsista” trauman saaneet persuja, mutta vaikuttaa siltä, että aikaisemmin he ovat kyllä uskoneet olevansa kepun kannattajia, kun nimenomaan kepua täällä siitä syyllistävät. Tuskinpa heillä on mitään puoluepoliittista kantaa, vaan ovat nuorukaisia, joiden koulunkäynti on tyssännyt ruotsin kieleen, ja ovat löytäneet täältä areenan traumaansa purkaakseen. Varmaan se koulunkäynti olisi tyssännyt heiltä pian muihinkin aineisiin. Asioita kun ei opita koulun penkkejä kuluttamalla, jos ei ole päätä, ja asioita voi oppia koulunpenkkejä kuluttamattakin, jos päätä on. Elämä itsessään sittenkin tarjoaa mahdollisuuksia parhaaseen mahdolliseen kouluun ja oppimiseen, jos on halu ja kyky elää, eikä vain pysytellä hengissä.

Plarasin palstaa muutenkin sen verran, että näin sinun esittäneen hyvän kommentin tuolle, joka ties monennenko kerran on avauksenaan nostanut taas tänne noita vanhoja vastauksiani heille, jossa nyt eivät kuvat kuitenkaan aukea, kun olen poistanut ne nettitiedostoistani. Se ei kuitenkaan estä ressukkaa yrittämästä. Kun näyt esittäneen hänelle säälisi, hänen avaukselleen menemättä yhdyn mielipiteeseesi tässä; varmaankin hän sen täältä näkee ja toivottavasti se lämmittää hänen mieltään.

Nyt en tosiaankaan ihan vähään aikaan ainakaan avauksia tee, mutta toivottavasti Sinä kuitenkin jaksat tuoda tänne silloin tällöin asiallisia mielipiteitäsi. Jos joskus käyn palstaa vilkaisemassa, ja niitä huomaan, saatan niihin hyvinkin ottaa kantaa. Kyllä niillä asiallisilla mielipiteillä sittenkin on myönteinen vaikutuksensa, vaikka niin ei voisi heti päätellä niiden saamista vastakommenteista.

Kun ilta on kulunut näin pitkälle ja kun tuo kolmaskin tuhdinpuoleinen konjamiinini on huomaamattani mennyt loppuun, lähdenpä tästä vuoteeseen, ihan ilman kirjaa tällä kertaa. Pyjamassani jo olen, kun tuon matsin väliajalla kävin iltapesuilla. Palaillaan asioihin viimeistään sitten, kun varsinaiset vaalidebatit alkavat!
  4. Muutamia asiallisiakin vastineita on tullut, ja niihin olen vastaillut, äsken vielä yhteen. Enempään en näe olevan aihetta tällä avauksellani. Hyvällä tahdollakaan ei olisi mahdollisuutta vastailla noihin vastineisiin, joiden sanoma pitäisi kääntää ensin selkokielelle, jotta sanojan tarkoitus tulisi ymmärrettäväksi.

Ei tämä nykyinen palsta innosta minua täällä viipyilemään. Este sille on palstan älyttömäksi muutettu formaattikin, myös palstan yhä älyttömämmäksi muuttunut sisältö. Palstanpitäjä ampui muutoksella omaan jalkaansa, ja saamansa haava tulehtuu yhä pahemmaksi, kun palstalta on poistunut luotsi, joka voisi pitää palstaa paremmassa kunnossa poistamalla älyttömyyksiä.

Palstalla aikaisemmin esitettiin kiinnostusta tiettyyn aiheeseen niin, että sitä jotkut alkoivat kutsua kapipalstaksi. Onhan tälläkin avauksellani joku ollut kiinnostunut vain minusta, ei asiastani. Mutta kun hänen kiinnostuksensa kohdistuu monien vuosikymmenten takaiseen menneisyyteeni. Kun ihminen on jämähtänyt jonnekin menneisyyteensä, hän luulee jonkun toisenkin niin tehneen. Minä en ole niin tehnyt. Menneisyyteni on sen verran monipuolinen, että pitäisi repiä itseään aivan liian moniaalle, jos niin haluaisi tehdä. Miksi niin tekisinkään, kun minulla korkeasta iästäni huolimatta on edelleen oikeaa elämää. Näkyy joku availevankin tuosta mieliaiheestaan, mutta varsin huonolla menestyksellä. Pitäisikö minun olla surullinen, kun en näy olevan enää yhtä kiinnostava kuin ennen?;-))

Palstan suosituimmaksi aiheeksi, tosin kai vain muutaman ahkeran toimesta, näkyy tulleen ns. pakkoruotsi. Ihmetyttää, kuinka jollekin ruotsin opiskelu voi olla niin ylivoimaisen vaikeaa, että on saanut siitä tuollaisen trauman. Minulla ei ollut nuoruudessani mahdollisuutta käydä kouluja, joissa olisin voinut opiskella ruotsia, mutta sitten nuorukaisena sitä innolla opiskelin itseopiskeluna ja hyvin opinkin kielen varsin nopeasti, kuten jo avauksessani kerron. Ja vaikka minua on täällä nimitelty heikkolahjaiseksi aliupseeriksi, jo ammoisena aliupseeriaikanani opiskelin myös englannin niin, että läpäisin YK:n rauhanturvapäällystöltä vaadittavan kielitutkinnon. Ja espanjaakin opiskelin monta vuotta ja vaikka taitoni on - kuten ruotsinkin taitoni - pahasti rapistunut, hyvin sillä vieläkin selviydyn hotelleissa ja muissa turistitarpeissani, totesin viime talvena Meksikossa,. Kielitaito on ihmiselle suuri rikkaus, eikä ”pakkoruotsi” estä muiden kielten oppimista, päinvastoin auttaa siinä. Todella heikkolahjainen täytyy olla sellaisen, joka ei tuota ymmärrä!

No, eivätpä noiden eräiden palstalla ahkeroivien lahjat näy olevan paremmat muillakaan alueilla, ei politiikkaankaan liittyvässä. Politiikka ei ole koskaan ollut kiinnostusteni ensisijaisiin kohteisiin, mutta kyllä tietämykseni ja ymmärrykseni silläkin alueella näkyy olevan heihin nähden ylivertainen, ja sen he ymmärtävät ja se osaltaan saanee heidät käyttäytymään noin. Mutta täällä nuo yksinäiset ressukat voivat kenenkään estämättä purkaa sisintään. Muualla kukaan ei heitä suostune kuuntelemaan ja tuskinpa he kehtaisivat omalla naamallaan missään samaa esittääkään kuin täällä puskistaan.

Luulenpa, että jätän palstan taas rauhaan pitemmäksi aikaa. Mutta kun tv:n vaalipaneelit alkavat, varmaan käyn niitä kommentoimassa. Kovasti olen jo vähentänyt täällä käyntejäni ja yhä ne vähenevät, sillä ei tämä palsta enää paljon kiinnosta, kun se on mennyt tähän muotoon ja kovin vähiin on käynyt seurakin, jonka kanssa olisi mielekästä keskustella. Mutta kyllä minä koetan harvakseltaan jatkaa vielä muutamia kuukausia, 80-vuotispäivääni asti, mutta tuskin enää sen jälkeen. Ehkä käyn sitten kuitenkin vielä jättämässä raportin synttärimatkaltani, joka sekin on jo varattu ja jolle saan naisystäväni matkakumppanikseni. Nyt kuitenkin jätän palstan joksikin aikaa, mikä varmaan saa eräät pitkään ikävään - ja sen he varmaan haluavat näyttää;))
  5. Jos hallitukseen menevät kepu, persut ja demarit, en oikein usko, että sama puolue - siis kepu - voisi saada pää- ja ulkoministerin salkut. Eihän se toki ihan tavatonta ole ollut, olihan Väyrynen ulkoministerinä Ahon hallituksessa ja hän se jätti anomuksemme EU-jäsenyydestäkin (vaikka sanoo sitä vastustaneensa), mutta erosi sen jälkeen pian tehtävästä ryhtyäkseen presidenttiehdokkaaksi varmaan varmana pressaksi pääsystään ja ulkoministeriksi tullut Heikki Haavisto (myös kepulainen) sai sitten kunnian viedä meidät EU:iin. Ja Väyrynen sai kunnian päästä kolmanneksi presidentinvaaleissa, joissa loppukierrokselle pääsivät Elisabeth Rehn (ei varmaan sukua Olli Rehnille) ja demarien Martti Ahtisaari, josta sitten tuli presidentti.

Väyrynenhän on aina ulkoministerinä ollessaan onnistunut rikkomaan välinsä pääministerin kanssa.Niin tapahtui Koiviston kanssa hänen hallituksessaan 1977-79 ja Sorsan kanssa Sorsan neljännessä hallituksessa 1983-87, ja paljolti samoin kävi Väykylle myös Ahon kanssa. Väykkyhän myöntää tehneensä elämässään yhden virheen, sen, että hän luopui vapaaehtoisesti kepun puheenjohtajuudesta, jonka sitten sai Aho.

Olli Rehn olisi kyllä hyvinkin pätevä ulkoministeriksi, eikä hänellä varmaankaan tulisi pääministerin kanssa samanlaisia vaikeuksia kuin tuli Väykyllä, mutta en sittenkään oikein jaksa uskoa, että pää- ja ulkoministeri tulisivat samasta puolueesta: Jos niin tapahtuisi, kepu kyllä todellakin joutuisi tinkimään melkoisesti muista ministeripaikoistaan.
  6. Onhan tullut asiallinenkin vastine, jollaisia kaipasin edellisessä viestissäni eilen illalla. Ei yllätä, että se tulee Sinulta. Eihän täällä enää monta sellaisiin kykeneviä ole.

Vai tuollaisen neuvon Sipilä on saanut. Toivottavasti ottaa vaarin ilmeisen viisaasta neuvosta. Kun menettely toimi Lipposella, miksei se voisi toimia Sipilälläkin. Tuollaista toimintaa Suomi joka tapauksessa tarvitsisi, olipa se puolueelle eduksi tai haitaksi. Uskon kyllä järkevien ihmisten sen tarpeen ymmärtävän piankin, ja ymmärtävät sen oikeaksi vähemmänkin ajattelevat, jos se alkaisi tuottaa hyvää tulosta, kuten tuottivat Lipposen tekemät kovin kipeiksi koetut ja aluksi kovaakin polemiikkia herättäneet päätökset.

Lipposen johtamien demarien kannatus kyllä putosi valtaanpääsyn vaaleissa v. 1995 saaduista 63:sta edustajapaikasta v. 1999 vaaleissa 51:een, mutta puolue siis säilyi niukasti suurimpana, ja seuraavalla hallituskaudella se taas hieman kasvatti kannatustaan 53 paikkaan niin, että kepu pääsi 55 paikallaan vain niukasti edelle ja Jäätteenmäki sai muodostaa hallituksen. No, Jäätteenmäen kausi maamme ensimmäisenä naispuolisena pääministerinä jäi sitten varsin lyhyeksi syistä, jotka hyvin muistanemme.

Tukisipa tuo kepun kannatuksen säilymistä tai ei, varauksitta kuitenkin olen sitä mieltä, että puolueen pitäisi tehdä niin, kuin sanot tässä:

>>Keskustan kannatuksen säilymistä tukisi myös, jos se ottaisi pääministeripuolueena ykkösasiakseen Suomen taloudellisen tilanteen parantamisen, eikä lähde tuhlaamaan energiaansa kunta- ja soteuudistusten kaltaisiin rakennemuutoksiin, jotka kansa koki jonnin joutavana sähläilynä alusta alkaen<<

Yhä vahvemmin alkaa näyttää siltä, että oikeassa saatat olla myös tässä arvelussasi:

>>Demarit olisivat keskustalle luontevin hallituskumppani. Persutkin käy, sillä en usko, että persujen eduskuntaryhmä ja ministerit noteeraavat pakkoruotsin tärkeysjärjestyksessä läheskään niin korkealle kuin puolueen kannattajat tällä palstalla nyt ennen vaaleja<<

Elleivät sitten demarit halua jäädä oppositioon toiveenaan kasvattaa siten kannatustaan päästäkseen suurimmaksi puolueeksi. Vastuutonta sellainen olisi mielestäni, mutta eiväthän kaikki ajattele asiaa tuolta kannalta.
  7. Kun nyt plarasin palstaa taakse päin, näen minua täällä kovasti kaivatun. Typötyhjä täytyy olla ihmispolon elämä, jos tällainen tavallinen ikämies on tullut tuolla tavalla elämän tärkeimmäksi sisällöksi! Kannaltani onneksi vain etäkohteena, tämän palstan välityksellä, sillä en todellakaan puoleltani halua tuollaisiin tutustua.

Sairaitahan he ovat, pahasti, kun ovat ”nähneet” minut palstalla puskissaan minun viipottaessani Vietnamissa suomatta pienintäkään ajatusta heille tai tälle palstalle. Sen pitäisi olla ymmärrettävää pipillekin päälle, jos lukaisee matkakertomukseni ja vilkaisee kuvakoonnosta, joka on vain pikkuruinen otos matkallani ottamistani lähes 500:sta kuvasta. Ja kun palasin reissusta viime viikon lauantaina, jo sunnuntaina sain tänne naisystäväni, joka viipyi luonani torstaihin, joten ei vielä silloinkaan tämä palsta käynyt edes mielessäni. Vaikea sitä lienee ymmärtää sellaisen, jonka elämä on vain tällä palstalla, jota hän päivystää joka päivä taukoamatta öitä myöten. Ensimmäisenä tuollainen päivystäjä on ehtinyt tällekin avaukselleni tulla.

Jos avaukselleni tulee asiallisia vastineita, niitä mielelläni kommentoin lähipäivinä, mutta perjantaina lähden viikonlopun reissuun Tampereelle, jossa hotelli Cumulus Pinjassa on Päällystöliiton evp-yhdistyksen ja ATOP:in (Ali-, toimi- ja opistoupseerien perinneyhdistys) kokoukset. Totta kai sinne tulee myös tuo Johtaja;)), jos hän todellakin on palvellut toimiupseerina ja pärjännytkin ammatissaan niin, että hänellä ei ole aihetta hävetä vanhojen palvelustovereittensa seurassa. Minä en tosin asu siellä Pinjassa, kun kaupungissa sattuu olemaan minulle mieluisampikin majoitus;))
  8. Matka oli todellakin oikein hieno. Päivälämpötilat Saigonissa ja viimeisessä rantakohteessa olivat ylimmillään + 36 astetta, pohjoisessa Hanoissa ”vain” + 30 pinnassa ja Halongin lahdessa vähän alle senkin, kun siellä merivesi on varsin viileä, ei paljon yli + 20 asteen. Ei näitä kiertomatkoja enää tänä talvena sinne juuri tehtänekään, mutta rantakohteisiin kyllä, eikä siellä kai + 40 astetta lähentelevä lämpö haittaa, kun meri on niissä miellyttävän viilentävä, ja hotellien altaidenkin vesi jäähdytetään n. + 27-28 asteiseksi.

En minä eikä tietääkseni kukaan muukaan seurueestamme saanut mitään vatsavaivoja, jollaisia minäkin olen saanut aina Intian matkoillani, myös arabimaissa joskus, ja sain viime talvena Meksikossakin. Olin varautunut etukäteen ottamalla reseptillä apteekista suolistoantibiootti Ciproflaxiinia, mutta en sitä tarvinnut.

Matkamme oli suuren suomalaisen matkatoimiston kautta, mutta en kerro toimiston nimeä, kun se voitaisiin käsittää mainostamiseksi, joka ei liene oikein sallittua tällä palstalla. Matkatoimistolle maksettava matkan hinta oli jonkin verran yli 3000 euroa, joten matka oli varsin edullinen sen tarjoamaan nähden, ottaen lisäksi huomioon, että matkalla oli kolme maan sisäistä lentoakin ja hotellit olivat aina hienoja, vähintään neljän tähden. Matkan hintaan tietenkin sisältyivät aina hotelliaamiaiset, ja kiertomatkan ajalla söimme aina myös matkan hintaan kuuluneet lounaat. Illallisemme kustansimme kukin itse, rantakohteissa myös lounaamme.

Olin ostanut matkakassaksi dollareita 400:lla eurolla. Dollari siellä kelpaa kaikkialla yhtä hyvin kuin Vietnamin oma raha, dong, jonka kurssi on niin alhainen, että dollari vastaa 20 000 dongia. Mutta eivät nuo dollarit kaikki kuluneet, vaikka tein hieman ostoksiakin.

Kuvakoonnokseni oli ehkä hieman liian suuri, siksi se katkeaa tuosta. Laitan ne puuttumaan jääneet pari kuvaa tähän; viimeisen hotellimme altailta ja receptionin altaille päin johtavalta taustalta (suuret kultakalat uiskentelevat lummelammikoissa):

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xta1/v/t1.0-9/10339632_10153174656079182_2804576824729144506_n.jpg?oh=fbac9c1a4de89ea77d10d8f803fb6202&oe=5579F04D&__gda__=1434107648_ca79facd12f41c3aa7a01f47aed9f9e3

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11017818_10153174656669182_7814176164191554694_n.jpg?oh=1e8f701192cec2ebee631bfe5340011c&oe=557CA133&__gda__=1434485068_cae80e735446a810a8298c5300d15d04
  9. Kuvakoonnos matkalta
    https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10403598_10153174641389182_9133202861426360014_n.jpg?oh=82ced7949b1a65892265b28d7ac39e46&oe=5572F217&__gda__=1433641074_6821d77acc726bbc7066d5f4512f5fa3
    https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10422474_10153174646094182_185940839010764895_n.jpg?oh=1aa304efc1364d56a933d53cf9ee5629&oe=557656DC&__gda__=1434913765_d7a48475ea0eff545c695bf860dc0d2b
    https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/11046852_10153174646554182_6688712221816344338_n.jpg?oh=6ebda1fa2da920aabb473c7574fe6336&oe=55760659&__gda__=1438482956_3ce0189834ee6c42b24576438f840886
    https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10858489_10153174647299182_1768653415192325537_n.jpg?oh=5743daeeb651ce63ded53d983dd375e2&oe=557512EF&__gda__=1438004729_a5f0c6573c3cfd6b6570d900b097ab5e
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10150519_10153174647974182_7533270112711999083_n.jpg?oh=0c03515c3ff08674893e9ca2a0aea1a2&oe=557378F8
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10408606_10153174650164182_3228949091639220294_n.jpg?oh=ba710d7f21053196e43e8d4fc35eef77&oe=55BC2A8D&__gda__=1437990360_59157c72254f4f3d2f9ed3957c195b70
    https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/11046276_10153174650964182_6332497548797338655_n.jpg?oh=adcb5661a0abe758264d5b03d60b425d&oe=5583D86C&__gda__=1434923393_1912c3d915572e4c037075b419c8e4ca
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xtp1/v/t1.0-9/10339703_10153174652834182_6521844571481977812_n.jpg?oh=f8de3e56152567d21bdbaad6f249b78f&oe=55896380&__gda__=1433829701_717cbbd0b01de9f6118eac1897bf09b4
    https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10612856_10153174652574182_3186136222266965256_n.jpg?oh=053f2fb852f854772c0b1652fd408520&oe=55BD96A0&__gda__=1433400773_f6184047c889ce6eac33079e406c52d7
    https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/11000158_10153174652614182_7983780692651911093_n.jpg?oh=074599c6c6add893446e89996e911a6e&oe=55BE0964&__gda__=1433832705_7e428fd9f5565d7d9553132969cf36b8
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/10329165_10153174652919182_455421254102202473_n.jpg?oh=d2d3653e12a34439ece93d99505b0bf2&oe=5583DA80
    https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10995681_10153174653159182_4437825305432542933_n.jpg?oh=ad816e4d49679f25373faf92fd1a8b26&oe=558B3C66&__gda__=1434003715_39a09a72713c46158d0e3a9db0dbcb79
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10391428_10153174653189182_4370945624168990500_n.jpg?oh=502255811387910b0e3fa9d47e051d1e&oe=557884F4
    https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/9302_10153174653359182_1797761750380484812_n.jpg?oh=fd3a560ed0981cc9e0b2dbf281e12ea6&oe=55BC25C7&__gda__=1434176325_fdb97f85dff9ac0861873e3b77edf2b6
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/10401500_10153174653544182_507697476580895193_n.jpg?oh=8bc0a551c6c67178173c4d721e0a8104&oe=55854F94&__gda__=1434406317_ee47f4bd12972e63762a172061e36807
    https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/v/t1.0-9/11037320_10153174653989182_4982573195193998640_n.jpg?oh=5ea0c56329291b352bf2f5a1767e3969&oe=55753AD1&__gda__=1434994308_aa371dbdbcb8eaef72515d95d14bd367
    https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/11043081_10153174654134182_5980104169841855415_n.jpg?oh=b65c0934cbc88817d552732e036150fb&oe=55703D08&__gda__=1438282981_0b338bb7218b23b6142beb071d91e588
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/1622667_10153174654174182_3937565059819849604_n.jpg?oh=0242ee6ac70b01185afb61b2be5cb13c&oe=55827949
    https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/11043036_10153174654264182_1319404788384092572_n.jpg?oh=f478e5c359f6f5503484d9b111e59fcc&oe=557FEBFE&__gda__=1438161427_6dbff5d5971576a8194f4ddd5d6d90db
    https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/11050230_10153174655224182_8824090110508845845_n.jpg?oh=bc2cd3f0be25bf9c155eca85ddc8d4fe&oe=55736E33&__gda__=1435085349_df621783ac7480b9bbbb7796bb7507fc
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11054414_10153174654364182_1789332746591610284_n.jpg?oh=4088f054d9278430863c1c523b2b422d&oe=557F66FF
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11026085_10153174655449182_3888147185478741933_n.jpg?oh=396c4371304a00d1050c7159ced8e234&oe=557D86F1&__gda__=1433902990_de5228aeeb57a60f3ce8fda5afa35974
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10408541_10153174655484182_1927077385668724737_n.jpg?oh=4bd86a0804dbc7b065053bc3c9a578af&oe=55758499
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1517426_10153174655724182_359302617369890114_n.jpg?oh=2898b872be2c62e75c819c4692e7ffbd&oe=557677B3
    https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/l/t1.0-9/10360549_10153174655869182_5602273621891143719_n.jpg?oh=f4056636da6f7f90053cd9015cffa2ec&oe=557E9169
    https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hph