Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6557

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Olet sinä ihmetyyppi! Ihan jokaiselleni tulet osoittamaan muka älykkyyttäsi ja koulutustasi ja mitätöimällä minun vastaavia avujani. Siis reagoit vain muihin kirjoittajiin, varsinkin minuun. Ei sinulta näy tulevan tänne lainkaan omia avauksia. Olet kyllä niin hyvin tunnistettava, että olisin huomannut, jos sellaisia olisi tullut.

Eikö tuollaisessa mene hukkaan älykkyytesi kuten koulutuksesikin ja myös kirjoitustaitosi, joka kyllä on ihan hyvä verrattuna noihin eräisiin nikeillään korkeasti koulutetuiksi ilmoittautuviin. No, kepulaisuushan on ainoa uskottava ”koulutus” myös noilla evl evp:llä, res maj:lla, insseillä ja eräillä muilla, joiden kirjoitustaito on jäänyt peruskoulun ala-asteella opitulle tasolle.

Lienet nuorukainen, jolla on jo takanaan ainakin peruskoulu, ehkä vähän muutakin. Mutta elämänkoulu ei liene vielä alussakaan. Se koulu on kuitenkin tärkein, sillä vain se koulu tuloksia tuottaa, hyviä tai huonoja. Se koulu tuskin tulee sinulle kummoista tulosta tuottamaan, jos jo tuossa iässä olet sitoutunut vain kepulaisuuteen, kepupalstaan ja - minun seuraamiseen. Esimerkiksi elämänkoulun tuottamista tuloksista sinulle kyllä sopisin, mutta sinun tulisi pyrkiä elämään samanlainen elämä kuin minä olen elänyt, muuten hyväkään esimerkki ei tulosta tuota.

Vain muutamaan mielipiteeseesi - siis luuloosi - puutun. Sanot:

>>Puolueille ovat vakiintuneet kannattajat tärkeämpiä kuin liikkuvat, sillä menetetty kannattaja on paljon vaikeampi voittaa takaisin kuin pitää jo olemassa oleva kannattaja<<

Voit olla oikeassa sikäli, että ne ”vakiintuneet kannattajat” ovat puolueen helposti hoideltavia, kun he ovat luovuttaneet ajatteluoikeutensa puolueelle. Ilmeisesti ovat todenneet itsensä ajatteluun kyvyttömiksi. Varmasti on myös sellaisia liikkuvia äänestäjiä, joita hurmaavat julkkikset, ja siksi puolueet niitä ehdokkaikseen haalivat. Mutta varmasti enemmistö meistä on niitä, joita eivät hurmaa enempää julkkikset kuin populistitkaan, sillä teemme äänestyspäätöksemme järkiperusteilla, jotka ovat muotoutuneet politiikassa tapahtuvaa avoimin mielin seuratessamme.

Eipä tuohon kannata vastata enempää. Tietenkin sinä tähän vastaat, kun palstan päivystäminen minua odottaen lienee ainoa työsi. Se työ lienee ainoa, joka vastaa koulutustasi ja kykyjäsi.
  2. Kysyt: >>Mitenkä ihmeessä sekava avauksesi liittyy demokratian ylläpitoon?<<

Se liittyy siten, että korostin meidän puolueisiin sitoutumattomien liikkuvien äänestäjien olennaisen tärkeää merkitystä demokratiassa. Asia on niin, kuin sanon tässä:

>> Demokratiassa me itse aina hallitsijamme valitsemme. Mutta saamme ne myös vaihtaa, jos emme ole niihin tyytyväisiä. Niin tapahtunee taas meilläkin. Ja saamme taas sellaiset kuin ansaitsemme. Ja sitten olemme kohta sitä mieltä, että ansaitsemme paremmat, ja panemme taas hallitsijamme vaihtoon. Noin demokratia toimii. Me liikkuvat äänestäjät ylläpidämme demokratiaa.<<

Ja myös tässä:

>>Me liikkuvat äänestäjät olemme tärkeä kannustin puolueille. Vallassa olevat puolueet yrittävät tehdä parhaansa pitääkseen meidät tyytyväisinä, jottemme ottaisi niiltä valtaa pois. Oppositiossa olevat puolueet meidät kannattajikseen saadakseen yrittävät näyttää, että olisivat vallassa olevia parempia <<

Mutta ei se toimi täydellisen hyvin, kun on niitä ilman järkiperusteita johonkin puolueeseen sitoutuneita, kuten ilmeisesti sinä kepuun sitoutunut tai ainakin sellainen, joka voidaan hämätä tyhjillä puheilla ja katteettomilla lupauksilla, joista myös mainitsen.

Myös meissä liikkuvissa äänestäjissä on omilla perusteillaan sitoutuneita siihen, ettemme ainakaan tiettyjä puolueita voi kannattaa. Omalta kohdaltani totesin näin:

>> Omalla kohdallani ovat vaikuttaneet paitsi tilanteeni vaihteluista johtuen vaihdelleet etunäkemykseni, myös puolueen historiassa näkemäni. Niissä näkemäni vastenmielisyydet ovat olleet ratkaisevia ainakin siihen, etten koskaan ole voinut äänestää SKDL/Vasemmistoliittoa enkä Maalaisliitto/kepua.

Vastenmielisyyttä kepua kohtaan tunnen nyt siksikin, kun sen eräät poliitikot ja varsinkin puolueen kannattajat täällä ovat yrittäneet kepuloida muiden puolueiden syyksi kepujohtoisen hallituksemme Kreikalle myöntämät lainat. Pääministeri Vanhanen vakuutti, että suomalaisten veronmaksajien ei ole syytä olla niistä huolissaan, sillä Suomi tekisi niillä tuntuvaa voittoa:<<

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vanhanen-kreikalle-lainaaminen-suomelle-reilusti-voitollista/1834878

Esitin sanomani kyllä varsin hyvällä kirjoitustaidolla, mutta jos sitä et ymmärtänyt, vika varmaan oli lukutaidossasi tai ymmärryskyvyssäsi. Vastineesi perusteella ei kukaan puolueeton lukija voine kovin hyvää arvosanaa antaa noista avuistasi. Ei edes kirjoitustaidostasi.

Varmaan kuitenkin ymmärsit sanomani varsin hyvin ja se kolahti sinuun, kun ymmärsit myös sen, millainen olet. Kirjoitustaitosi riitti hyvin ilmoittamaan tuon ymmärtäneesi.
  3. Joo, olen kai aiheetta pitänyt kepua kaupunkivihamieleisenä maaseudun puolueena. Jos kepu saa tuon tärkeäksi näkemänsä asian toteutumaan, kyllä se suosii kaupunkilaisia, kun heillä on aina Alko lähellä. Toisin on alueilla, joiden olen luullut olevan kepulle tärkeitä. Jalomielinen pyrkimys hyvän asian puolesta.

Viron laivalla kai tuo kepun idea syntyi, kun siellä koolla olleet kepupoliitikot ymmärsivät, että sieltähän sitä olutta ja väkevämpiäkin saa halvemmalla. Moni sen on jo ennenkin huomannut, ja yhä useampi tulee sen jatkossa huomaamaan.

Minulle henkilökohtaisesti asialla ei ole suurta merkitystä, kun lähin Alko on kilometrin päässä. Ja olen enemmän viinien kuin oluen ystävä. Toki saunaoluet aina nautin. Väyrysen vaalipiirin ihmisten täytyy sitten noutaa ne oluensa kauempaa.
  4. Kyllä Shaw melkoinen intellektuelli oli. Kai sellaiseksi on nähtävä mies, joka sai Nobelin kirjallisuuspalkinnon ja Oscarin parhaasta elokuvakäsikirjoituksesta:

http://fi.wikiquote.org/wiki/George_Bernard_Shaw

Varmaan hän tuossa edellä siteeraamassani mietelmässään puhuu omasta kokemuksestaan elämän kahden tragedian suhteen. Sosialisti hän oli ja uskoi tuon Terijoen hallituksen olevan parhaaksemme, mutta pahasti hän sitten uskossaan pettyi, kun totesi tällaisiakin:
    Kapitalismia lukuunottamatta ei ole mitään niin kuvottavaa kuin vallankumous.
    Meillä olisi jo sosialismi, ellei sosialisteja olisi.

No, ei hänestä kai koskaan oikein suurta demokratiankaan ihaiijaa tullut, kun lateli tällaisiakin:

Demokratia on systeemi, joka takaa sen ettei meitä hallita paremmin kuin ansaitsemme.
    Demokratiassa epäpätevien paljous valitsee sen sijaan, että turmeltuneet harvat nimittäisivät.

Tämän linkin takana paljon muita Shawn ajatelmia:

http://fi.wikiquote.org/wiki/George_Bernard_Shaw

Päästään ja varsinkin kielestään terävänä miehenä Shaw tunnettiin. Vielä yksi häntä hyvin kuvaava juttu:

Eräillä seurapiirikutsuilla - jonne Shaw oli kutsuttuna mennyt, vaikka hän sellaisia inhosi - eräs seurapiirirouva paheksui äänekkäästi naisia, jotka myyvät itseään rahasta. Shaw sanoi, että jokainen nainen siihen on valmis, jos saa tarpeeksi hyvän hinnan. Tuosta rouva loukkaantui ja suuttui pahasti ja tiuski Shawlle: ”Väitättekö, että minäkin olisin valmis myymään itseäni rahasta”. Tähän Shaw: ”Älkää hyvä rouva ottako tuollaista asennetta. Tiedän, että minä en teitä mitenkään miellytä, mutta tiedän myös, että te olette tunnetusti järkevä ja taloudellisestikin ajatteleva ihminen. Jos minä tarjoaisin teille miljoona puntaa yhdestä yöstä, ettekö voisi siirtää vastenmielisyytenne sivuun ja suostua yhteen yöhön kanssani?”. Rouva: ”Se nyt on niin suunnattoman suuri summa, että kai sillä voisi suostua sellaiseenkin”. Shaw: ”No nyt kun olemme poistaneet tuon epäviisaan asenteellisuuden, saanen alkaa tinkiä hintaa. Miten olisi yksi punta?”