Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6557

1. Paneeko Keskusta Suomen solmuun?

Pari viikkoa olin palstalla käymättä ja paljon on tapahtunut sinä aikana. Nyt täytyy tulla tekemään siitä pientä yhteenv
    Suomen Keskusta
    45
    715
  2. Jokainen ihminen on laulun arvoinen

Otsikko eilisiltaisesta tv 1:ltä tulleesta Katja Ståhlin vetämästä Elämäni biisi-ohjelmasta, jossa viisi pääministeriämm
    Suomen Keskusta
    62
    700
  3. Hyvää Joulua!

Lupaukseni mukaan tuon tänne joulutervehdykseni. Teen sen näin hyvissä ajoin, kun joulunaluspäivinä tuskin täällä pistel
    Suomen Keskusta
    66
    696
  4. Keskusta vai Kokoomus kävisi paremmin SDP:lle?

Joo, joo - tämä on Keskustan palsta, ja Keskustan tulevaisuus on minulla tässä keskiössä, mutta pohjustan sitä aluksi SD
    Suomen Keskusta
    71
    695
  5. Tärkeimmästä asiasta

Mikään ei voi olla tärkeämpää kuin maamme turvallisuus. Siitä nyt vähän. Aihetta voinee käsitellä tällä palstallakin jop
    Suomen Keskusta
    76
    690
  6. Pohdintaa seuraavasta hallituksesta

Mielenkiintoiseksi menee tuo kärkipuolueiden kannatuksen kehitys! Kolme kannatetuinta puoluetta alkavat olla nyt samassa
    Suomen Keskusta
    84
    688
  7. Punamultayhteistyö on tuloksekasta!

Otsikollani viittaan aamun Hesarin juttuun keskustan puheenjohtajan valinnasta. Jutussa todetaan: ”Punamultayhteistyö to
    Puolueet
    142
    682
  8. Onko Keskusta menettänyt kiinnostavuutensa?

Ei ole, minun mielestäni. Puolue on nyt hyvin kiinnostavassa tilanteessa. Vuosikymmeniä on pidetty selviönä, että puolue
    Puolueet
    74
    681
  9. Presidentti Koiviston hautajaisten herkistämänä

Minä, kauhea kapi, herkistyin useita kertoja kyyneliin katsellessani tv:sta presidentti Mauno Koiviston hautajaisia. Kat
    Puolueet
    40
    677
  10. Myönteistä Keskustasta - ja vähän muutakin

Edelleen annan tunnustusta Keskustalle siitä, että puolue rökäletappiostaan huolimatta lähti hallitukseen. Hyvä niin, si
    Suomen Keskusta
    61
    673
  11. Budjettiriihestä ja vähän muustakin

Hienoa, että lähinnä keskustan ja vihreiden kovan väännön jälkeen puolueet pääsivät yhteisymmärrykseen ja hallitus pysyi
    Suomen Keskusta
    37
    671
  12. Onko Keskusta jo poissa poliittisesta pelistä?

Tällaisen kysymyksen nosti mieleeni eilisiltainen A-talk. Ohjelma keskittyi tulevan ja seuraavankin hallituskauden ”raha
    Suomen Keskusta
    69
    669
  13. Tylsä vaihe politiikassa

Ennätyspitkissä hallitusneuvotteluissa oli välillä väriäkin. Hallituksen alkutaipaleelle toivat väriä persuministerien r
    Suomen Keskusta
    49
    659
  14. Epävarmoja aikoja elämme

Edellisen avaukseni tein 23.01, avaus oli nimeltään ”Tänään on historiallinen päivä”. Käsittelin siinä silloin pidettyjä
    Suomen Keskusta
    68
    659
  15. Kärpäsestä on tehty härkänen

Tarkoitan noista Sanna Marinin ateriakustannuksista noussutta kohua. Vaikka niitä on ollut yli 800 euroa kuukaudessa, ni
    Suomen Keskusta
    46
    654
  16. Kummin päin se nyt on?

Onko nyt ahdinko suurempi vähätuloisilla köyhillä vai suurituloisilla rikkailla? Kumman joukon aseman parantaminen olisi
    Suomen Keskusta
    40
    647
  17. Keskustalla on tulevaisuutta

Eilen illalla tv 1:n A-studiossa luultavasti ”lähellä Keskustaa olevan ”Lapin Kansan päätoimittaja Antti Kokkonen esitti
    Suomen Keskusta
    82
    638
  18. Tilanteestani ja historiastanikin

Varsin vähän olen tänne enää viimeaikoina kirjoitellut, mutta nyt se jää entistäkin vähemmäksi. poliittinen taho sellais
    Suomen Keskusta
    58
    636
  19. Sotilasarvon luonteesta

Otan aiheen tämän palstan keskustelukehotteen ulkopuolelta siksi, kun täällä on lukuisat kerrat - ilmeisesti aina sama -
    Suomen Keskusta
    51
    636
  20. On tämä niin rankkaa

vanhalle miehelle! Tämä jokailtainen jännittäminen noiden futiksen EM-kisojen vuoksi! Mutta onhan se toisaalta myös kii
    Suomen Keskusta
    81
    636