Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Äsken päätin jo oman avaukseni viikonlopputoivotuksiin, mutta kun huomasin tämän. vielä täytyy tälläkin sanoa sanansa:

Tuota otsikkosi kysymää on jo monta kertaa pohdittu täällä. Ihmettelen, kun vastaus sille olisi helppo: Armeijassa olin Ossia parempi töissäni; työni tulokset nähtiin armeijalle Ossin tuloksia arvokkaammiksi. Arvioijia olivat tietysti ne, joilla on päätäntävaltaa myös tuloksista palkitsemiseen.

Varmaan olin hyvä töissäni myös Valiolla, jossa muuttamia vuosia pääkonttorin – n. 250 työntekijän - konttoripalveluesimiehenä palveltuani minut nostettiin isännöitsijäksi firman keskushallintoon. Minullahan oli toimialueelleni hyvinkin monen miljoonanmarkan vuosibudjetti - elettiin vielä markka-aikaa – ja niissä vastuualueeni töissä käytettiin paljon ulkopuolistakin työvoimaa, mutta budjetissani pysyin aina. Hyvin kai menestyin muussakin, kun paljon sain tunnustusta ihan Valion korkeimman johdonkin taholta.

Tuossa yhdessä viestissä eräs vain edelleen toistelee, että upseeriarvoihin ylenneiltä toimiupseereilta olisi arvot viety. Jo monet kerrat olen hänelle kertonut, että niin ei ole tapahtunut, sellainen ei olisi mahdollista, ellei asianomainen olisi syyllistynyt sellaiseen rikokseen, jonka seuraamuksena olisi olut myös sotilasarvon menetys.

Lähemmäs kymmenen vuotta sitten olin kerhotoverini – toimiupseeriyliluutnantin – ruumiinsiunaustilaisuudessa ja arkkunsa päällä oli hänen sotilastakkinsa kaulukset arvomerkkeineen ja kuolinilmoituksessakin vainaja esiteltiin yliluutnanttina. Pari vuotta sitten Hesarissa oli aktiiviaikanani tuntemani itseäni vähän nuoremman ja sitten myöhemmin kapteeniksi kohonneen kuolinilmoitus, ja hänenkin tittelinään siinä oli kapteeni. Omille jälkeläisilleni olen jättänyt ihan kirjallisina toiveitani siitä, miten minun lähtöni täältä hoidettaisiin ja toiveista yksi on, että kuolinilmoituksessa ei olisi minulla mitään titteliä.

Toki se sotilasurani oli minulle tärkeä ja parhaani pyrin aina tekemään ja siinä kai onnistuinkin. Mutta sen päättymisestä on jo runsaat 44 vuotta ja tärkeintä minulle on nyt se, että edelleen saan siltä varsin mukavaa eläkettä – jonka lisukkeena olen jo 26 vuotta saanut myös ihan mukavaa eläkettä Valiolta.
  2. Tunnetpa todella huonosti noita asioita! Olin tosiaan keväällä 1972 – siis 52 vuotta sitten – kuntavaaleissa ehdokkaana sdp:n listoilla – puolueeseen sitoutumattomana tosin. Lähes 200 ääntä sain, varmasti suurin osa muilta kanta-aliupseereilta ja heidän perheitään, mutta tuplaten enemmän ääniä olisi tarvittu Helsingin kaupunginvaltuustoon pääsemiseksi.

Ei tuosta ehdokkuudestani ollut haittaa sotilasuralleni. Olin tuolloin vielä ylivääpeli, jossa arvossa palvelin viisi vuotta, kun työpaikassani Topografikunnassa ei ollut sitä korkeampia aliupseereita. Seuraavan vuoden alussa minusta tuli kuitenkin sotilasmestari, kun TopK sai sellaisen vakanssin. Saman vuoden lopulla alkoi luutnanttikurssi, jonka päätyttyä keväällä 1974 minusta tuli luutnantti, sitten v. 1976 yliluutnantti ja 1979 kapteeni, josta arvosta syksyllä 1980 jäin täysin palvelleena eläkkeelle, Ja heti siviilitöihin Valiolle – eikä tuo v.1972 vaaliehdokkuuteni haitannut etenemistäni sielläkään, vaikka täällä sanotaan Valion olevan keskustalainen yritys.

Toimiupseeristo ei ollut mitenkään sdp-lainen – kokoomuksen kunnanvaltuutettu oli yksi meistä neljinä ensimmäisinä kapteeneiksi ylennetystäkin. Eikä mikään puolue meitä ylennellyt. Aliupseerin arvossa pystyi kai ylentämään joukko-osaston komentaja, joka oli tehtävään nimittänyt. Upseerin arvoissa toimiupseereitakin ylenteli vain tasavallan presidentti.

Jospa tämä sanomani toisi sinutkin tiedon äärelle – vaikka kovin kaukana siitä näyt nyt olevankin.
  3. Edellisessä viestissäni eilen 2024-11-05 10:11:14 sanoin:

”USA:n presidentinvaaleihin keskittynevät niin poliitikkomme kuin mediakin. Niistähän tulee ohjelmaa tv 1:ltäkin yöllä klo 01.55 alkaen aina aamupäivään klo 10.00 asti. En sitä suorana katsele, kun vien autoni huoltoon ja katsastukseen klo 08 mutta laitan sen talletukseen. Kun palaan taksilla kotiin ja kun lähden noutamaan autoani klo 15, niin juoksutellen ehdin ohjelman päivällä katsella”.

Eipä tarvinnut katsella ohjelmaa juoksutellen. Kello 07.15 autoni Kaivokselan Toyotalle huoltoon ja katsastukseen vietyäni sieltä taksilla palattuani olin kotona jo kahdeksan aikoihin. Avasin tv:n ja aloin katsoa suorana USA:n presidentinvaaleista tulevaa ohjelmaa. Eipä tarvinnut kauan katsoa; Trumpin voitto oli jo tuolloin varma, niin ylivoimaisessa johdossa hän oli.

Trumpin käytöksen edellisten häviämiensä vaalien jälkeen muistaen hienokseltaan toivoin Harrisin voittoa. Myös siksi, kun mielestäni USA:nkin olisi ollut jo aika saada ensimmäinen naispresidenttinsä. Noin siinä nyt kuitenkin kävi. Kun maan äänestäjät olivat nyt tuota mieltä, minulla vahvasti demokratian kannattajana ei ole siihen vastaansanomista. Toivon vain, että Trumpia äänestäneet eivät joutuisi pettymään.
  4. Oho! Kylläpä minä olen vetovoimainen! Minun avauksenihan yleensä aina saavat varsin suuren lukija – ja viestimäärän ja samoihin saavutuksiin on yltänyt myös tämä minusta tehty avaus!! En ole itse paljonkaan tuohon vaikuttanut, vain muutamia viestejä olen tälle laittanut; paljon on tullut viestejä myös edellisen – perjantai-iltaisen – käyntini jälkeen.

Enpä nyt puutu tuohon edellä sanomaani asiaan tätä enempää. Sen sijaan otan vielä esille sanomani tässä edellisessä viestissäni:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/18685612/mita-kapi-teki-urallaan-niin-paljon-paremmin-kuin-aisa#comment-132045556

Onhan täällä esiintynyt myös omatekoinen majuri – puukokardinen – mutta en usko, että Ossi itse olisi tehnyt samoin; kyllä joku sivullinen on nyt tehnyt majurin Ossista. Eihän Ossi itse sentään noin kahjo olisi, vaikka onkin hieman erikoinen sotilas. Tuntemistani sotilaista – niin upseereista kuin opisto. ja toimiupseereista – ainoa, joka pitää huonona asiana maamme Natoon liittymistä. Vain myönteisenä, hyvinkin tarpeellisena asiana sitä pidetään myös sotilasammattikuntien lehdissäkin. Siitä olen saanut lukea Päällystö-lehdestä, joka tulee minulle Päällystöliiton evp-yhdistyksen jäsenenä – jopa kunniajäsenenä Pääkaupunkiseudun päällystön evp-yhdistyksessä. Netistä olen lukenut Upseeriliiton lehteä – Sotilasaikakauslehti – ja pelkästään myönteisenä ja hyvinkin tarpeellisena asiana myös siellä niin lehden toimittajat kuin lehteen kirjoittavat upseerit näkevät Nato-jäsenyytemme.

Eipä nyt aihetta tätä enempää muuhun kuin vain pahoitteluun siitä, että en muistanut edelliselle viestilleni jättää viikonlopputoivotuksiani. Toivottavasti viikonloppunne on kuinenkin ollut oikein hyvä. Niin on ollut minullakin. Eilen aamupäivällä minulla kävi vieraita ja itse kävin nyt iltapäivällä kylässä entisen sotilastyökaverini luona, joka on minua 11 vuotta nuorempi, mutta vielä palveluksessa ollessaan hänkin yleni kapteeniksi, vaikka uusien toimiupseerien valmistuminen oli lopetettu jo paljon aikaisemmin. Keskipäivien rattona niin eilen kuin tänäänkin on ollut Vuokatin hiihtokisoista tulevien tv-lähetysten seuranta.

Toivottelenpa nyt kuitenkin kaikille tämän lukeville Oikein Hyvää huomisesta alkavaa viikkoa!