Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

428

Kommenttia

6558

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Kylläpä minä olen ollut suuren huomion kohteena! Huvittaahan tuo, mutta puutun nyt kuitenkin asiaan vähän:

Olen kertonut monipuolisesta sotilasurastanikin sen verran, ettei ole tarvetta kertoa enempää kuin vain todeta, että ei se aina vain paperien pyörittämistä ollut. Viimeistä edellisen neljä vuotta kestäneen työjakson tein henkilöstöhallinnon opettajana Esikuntakoulussa. Opetin ainetta mestari-, luutnantti- ja eräille muillekin kursseille ja sivutoimisesti – pienellä lisäpalkalla – kadeteille Kadetti- ja Merisotakoulussa. Viimeisenä työnäni Esikuntakoulussa toimin mestarikurssin johtajana. Siitä työstä lähdin rauhanturvaajaksi Siinaille, jossa viivyin 1,5 vuotta. Sieltä palattuani minut kutsuttiin Pääesikuntaan valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoitajaksi – eikä sekään ollut vain pelkkää paperien pyöritystä, paljon siihen sisältyi mm. kokouksia eri joukko-osastojen johtavien edustajien kanssa.

Siinailla palvellessani minut ylennettiin kapteeniksi neljän ensimmäisinä siihen arvoon ylennettyjen toimiupseereiden joukossa. ”Korkealla taholla” ilmeisesti minun nähtiin kuuluvan tuohon joukkoon aikaisemmissa palveluksissani osoittamani perusteella; ei siihen tuo Siinain palvelukseni olisi vielä vaikuttanut, vaikka vain kiitettäviä arvosanoja sain siitäkin.

Kertausharjoituksissa en koskaan ollut. Vasta puoli vuotta konttoripalveluesimiehenä Valion pääkonttorilla oltuani sain PE:sta pyynnön lähteä komentotoimiston toimistoupseeriksi ja samalla rotaatioita hoitavaksi henkilöstöupseeriksi Golanille. Tehtävää varten sain Valiolta vuoden palkattoman loman ja lähdin mielelläni ja viivyinkin vuoden ja kolme kuukautta – kun olin puhelimitse saanut siihen luvan Valion johdolta.

Muutamaa vuotta myöhemmin minulle tuli kyllä PE:sta tiedustelu olisinko halukas lähtemään kertausharjoitukseen, joka paljolti olisi suuntautunut henkilöstöjohtamiseen. En voinut suostua, kun olin juuri aloittanut Kiinteistöalan koulutuskeskuksen isännöitsijäkurssin. Sain kehotuksen kurssille Valion johdolta, joka tiesi Valiota kymmenkuntavuotta isännöitsijänä palvelleen miehen eläkkeelle jäämisestä ja ilmeisesti piti minua tehtävään sopivana. Niinpä menin kurssille, joka tapahtui vain iltaisin, kahtena iltana viikossa, vain kolmen kuukauden ajan. Päätteeksi oli isännöitsijätutkinto. Kiitettävällä arvosanallahan senkin läpäisin. Ja tulin Valion keskushallintoon isännöitsijäksi jossa tehtävässä palvelin sitten 13 vuotta vuonna 1998 eläkkeelle jäämiseeni saakka.

Joo, kai minä olin varsin hyvä niin sotaväessä kuin siviilissäkin töissäni, joita varmaan pidettiin hyvin tarpeellisina, ehkä vaativinakin, kun niin hyvin niissä aina menestyin. Mutta 26 vuoteen minulla ei ole ollut enää mitään palkkatyötä, mutta en sellaista ainakaan palkan vuoksi tarvitsekaan; oikein mukavasti pärjäilen kahdella eläkkeelläni niin, että joskus niiden tililleni kertymästä täytyy siirtää aina osa tuottoisemmille tileille tai sijoituksiin.
  2. Oho! Onhan tämä avaus herättänyt vilkasta keskustelua. Kiva sitä oli lukea, kun siinä on mobnta kertaa sanottu minusta niin kauniisti – kiitos siitä! Ei siitä enempää, mutta puutun tuohon eilen klo 19.36 tulleeseen viestiin, jossa muistutetaan minua äänestäneeni v. 2000 vaaleissa Halosta presidentiksi. Niin todella tein ja olen kai jo montakin kertaa kertonut sille syyn, mutta kerrottakoon vielä:

Vuoden 1994 presidentinvaaleissa olivat ehdokkaina Elisabeth Rehn ja Martti Ahtisaari. Vaimoni äänesti Rehniä, kun halusi saada maahamme naispresidentin ja patisti minuakin Rehniä äänestämään. Äänestin kuitenkin Ahtisaarta; en niinkään puolueensa vuoksi, vaan moninkertaisena YK:n rauhanturvaajana arvosti suuresti Ahtisaaren tekemää työtä maailmanrauhan hyväksi. Siitähän saikin Nobelin rauhanpalkinnon v. 2008 – kuten saimme myös me rauhanturvaajat, emme tosin rahapalkintoa, mutta kunniakirjan ja Nobelin ristin rintapieleemme.

Vuoden 2000 alussa vaimollani todettiin parantumattomaksi tiedetty melanooma-syöpä ja toiveenaan nähdä vielä elinaikanaan maassamme naispresidentti tuo vahvasti porvarillisen kodin kasvatti äänesti Halosta ja hänen toiveestaan niin tein sitten minäkin. Kun vaimoni kuoli 2004 vuoden 2006 vaaleissa äänestin Niinistöä, joka ei silloin vielä tullut valituksi. Vuosin 2012 ja 2018 vaaleissa äänestin häntä paremmalla menestyksellä. Hyvällä menestyksellä sitten tänä vuonna äänestin Stubbia – kan Sanna marin ei ollut ehdokkaana😉
  3. Menestykseni sotilasurallani johtui varmasti sen monipuolisuudesta. Aloitin jo va-kersanttina jääkärijoukkueen johtajana. Koulutustehtävissä jatkoin vielä muutaman vuoden peruskurssini jälkeen, mutta sitten sain lisäkoulutusta, ensin huoltopuolelle ja sitten komentopuolelle.

Vuosien saatossa sitten tehtävät vaihtelivat ja joukko-osastotkin vaihtuivat useampaa kertaan. Minulla oli siis monipuoliset mahdollisuudet näyttää kykyjäni, jotka esimieheni ilmeisesti aina kiitettäviksi näkivät. En varmaan minäkään olisi saanut yhtä hyvää menestystä, jos olisin jäänyt vain niihin kenttätehtäviin.

Yhdessä viestissä minut nähdään demarina, jopa vasemmistolaisempanakin. Joo, olin kerran kuntavaaleissa sdp:n ehdokkaana, puolueeseen sitoutumattomana tosin, mutta siitä on jo aikaa 52 vuotta. Sen jälkeen vielä kauankin olin lähinnä sdp:n kannattaja, Mutta en enää aikoihin; puoluekantani on vaihdellut ajan ja oman tilanteeni myötä. Maalaisliitto-kepua en ole kyllä koskaan äänestellyt, en edes niinä valiolaisvuosinani, vaikka täällä väitetään Valion olevan kepulainen firma. Ei siellä Valion johdossa eikä tietääkseni alemmissakaan portaissa pääkonttorissa ja muissa isännöimissäni laitoksissa ollut kepulaisina esiintyviä.

Sanottakoon vielä, että kokoomusta olen jo kauan äänestellyt lähes kaikissa vaaleissa. En ole puolueen kiihkeä kannattaja enkä aina – en nytkään – ole yhtynyt eräiden puolueen edustajien mielipiteisiin. mutta kokonaisuuden kannalta puolue on mielestäni parhaiten vaikuttanut itselleni ja maallemme tärkeinä pitämiin asioihin. Myös poikani menestyksessä nyt taas jättikauppoja tehneen firman omistajana vaatii isältäkin mieluummin kokoomuksen kuin sdp:n kannatusta😊
  4. Varusmiehenä, alikersanttina olin siis saamassa Porkkalaa Neuvostoliitolta takaisin Suomelle, Vähän leikillisesti – syistä, jotka arvannette – pidin tuota tapahtumaa suurimpana näyttönä siitä, että olen oikeasti sotilas. Tuosta asiasta on kyllä ollut sitten myöhemmin paljon parempiakin näyttöjä; sen tietänette, joten ei siitä enempää.

Tuo Porkkala-tapaus oli kyllä suuri kohokohta varusmiesajalleni, mutta ei siitäkään nyt enempää. Avaukseni on kuitenkin kiinnostanut, kun paljon se on viestejä tuottanut. Asiallisia ja hauskojakin, sellainen on varsinkin tuo 2024-10-23 22:05:41 lähetetty, Karin piirros, jossa pienellä pojalla oli porkkana ja vieressään ollut iso poika kaappasi sen, mutta ei se hänelle maistunut, kun oli syönyt niin paljon Karjalan piirakkaa, joten hän palautti porkkanan pienelle pojalle😉

Ei minulla ole nyt muuta sanottavaa tästä asiasta kuin vain kiitoksia noista asiallisista ja hauskoista viesteistä! Jos kuitenkin jollakulla teistä on tämän tiimoilta vielä jotakin kivaa sanottavaa, mielelläni sitä kuulisin ja sellaiseen vielä vastailisinkin.
  5. Kun poikkeuksellisesti näin viikonloppuna tulin käymään täällä ja näin tuon viestisi, vielä poikkeuksellisemmin Sinulle nyt vastaan. Kysyn; KymItR:n kuljetuskomppanian harjoituksissako sait koulutusta sodan ajan johtotehtäviin. RUK:ssa sitä et ainakaan saanut. Minä sain, siellä kurssillani. Tässä ote muistelmistani sitä kurssiamme koskevasta luvusta:

”RUK:n loppusota oli Pahkajärvellä. Toimin siinä vahvennetun komppanian päällikkönä. Se oli yksi elämäni rankimmista kokemuksista, sillä tuon neljän vuorokauden aikana, jonka ”sota” kesti, en nukkunut oikeastaan lainkaan. Päätösparaati pidettiin leirialueen keskuskentällä, Autin aukiolla. Koulun johtaja, eversti Hannila, kutsui minut tuosta lähes 1500 oppilaan rivistöstä eteensä ja kiitti minua koko joukon kuulleen erinomaisesta suorituksesta komppanian päällikkönä. Läpäisin kurssin 2.Komppanian priimuksena”.

Minulla on tuosta komppanian priimuksesta saamani sotilaskodin lahjoittama hopealautanen, jonka kuvan olen kai näyttänyt täälläkin. Kuulemma todistukseni oli paras myös kolme komppaniaa – kai n. 500 miestä – käsittävällä kiväärilinjalla. Tämän sain kuulla vasta luutnanttikurssillani kurssimme johtajalta majuri Käkelältä, joka silloin RUK:ssa luutnanttina oli joukkueemme johtaja.

Joo, siellä RUK:ssa oli yksi minua parempi, krh-komppaniassa, kanta-aliupseeri hänkin, Heino A. Olimme sitten myös samalla luutnanttikurssilla ja siellä osamme vaihtuivat, minä olin ykkönen, ”Hemppa” kuitenkin kakkonen.