Vapaa kuvaus

Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen

Aloituksia

109

Kommenttia

2154

1. Ei+Lieksan+palaneessa+kirkossa+ollut+asehuonetta+tai+-huoneita.+Ei+ollut+edes+huonetta,+johon+miespuolinen+kirkkokansa+olisi+esimerkiksi+sotien+aikana+voinut+jättää+aseensa+jumalanpalveluksen+ajaksi,+kuten+ennen+muinoin+oli+tapana+tehdä+kirkkoon+tultaessa.+Kivijalkaan+saakka+palaneen+kirkon+raunioista+ei+ole+löytynyt+aseisiin+viittaavaa+aineistoa,+ei+myöskään+uutta+kirkkoa+rakennettaessa+ole+sellaisia+havaintoja+tehty.+Asekätköä+ei+kyseisessä+kirkossa+ollut.+Jos+olisi+ollut,+se+olisi+tullut+ilmi+tavalla+tai+toisella.Sotien+aikana+sotilaille+tarkoitetut+hartaudet+pidettiin+maastossa+kenttähartauksina+-+ei+kirkoissa.+Sarkalassa+sijaitsi+Pielisjärven+Suojeluskunnan+tilat+vuoteen+1944+saakka+ja+siellä+oli+sotien+aikana+myös+papistolla+oma+toimisto+sotilaiden+hengellisten+asioiden+hoitoa+varten.+Kirkkoon+ei+sotilaiden+tarvinnut+mennä+asioitaan+hoitamaan+missään+tilanteessa.
  2. Minutkin+on+mainittu+yllä+olevissa+viesteissä.+Lieksalainen+merkonomi,+en+lähde+kiistelemään+kanssasi,+koska+se+ei+johda+mihinkään.+Olet+ärsyttänyt+itsesi+vähäisten+asioiden+takia+jo+raivon+partaalle.+Eiköhän+se+jo+riitä+sinulle.+Olen+täällä+joskus+kirjoittanut,+että+olen+syntynyt+1940-luvulla+köyhään+kontiolahtelaiseen+perheeseen+ja+muuttanut+vanhempieni+mukana+40-luvun+lopulla+Lieksan+kauppalaan.+Olen+myös+kirjoittanut,+että+kansakoulussa+olin+opettajani+kiusaama+syntyperäni+takia.+Onneksi+pyrin+ja+pääsin+neljänneltä+luokalta+1950-luvun+loppupuolella+oppikouluun+eli+Lieksan+yhteislyseoon,+jossa+minua+ei+kukaan+kiusannut.+Ylioppilaskirjoitusten+ja+varusmiespalveluksen+jälkeen+pääsin+opiskelemaan+opintolainan+turvin+Tampereelle.+Jatkoin+opintojani+myöhemmin+Helsingissä+ja+Joensuussa.+Lyhyitä+harjoittelujaksoja+1960-luvun+lopulla+työskentelin+myös+Lieksassa.+Sain+työpaikan+suuresta+maailmanlaajuisesta+yhtiöstä,+jonka+eri+kohteissa+työskentelin+eläkeikään+saakka.+Eläkettä+olen+saanut+nauttia+jo+kymmenisen+vuotta+ja+ikä+lähenee+kovaa+vauhtia+kahdeksaakymmentä.Tunnen+useita+merkonomeja,+jotka+saivat+hyvän+työpaikan+jo+60-luvun+puolivälissä+eli+silloin+kun+minä+vasta+aloittelin+opiskelua.+Merkonomikoulutus+oli+silloin+korkealle+arvostettu.+Minua+kiinnosti+kuitenkin+tekninen+ala.+Kauppaopisto+olisi+ollut+omassa+”kylässä”,+mutta+kaupanala+ei+silloin+oikein+sytyttänyt.Saavuttaakseen+haluamansa+ammatin+tai+työtehtävän,+on+muistettava+kolme+tärkeää+asiaa,+jotka+ovat+koulutus,+koulutus+ja+koulutus+-+olipa+ala+mikä+tahansa.+Rahaakin+toki+tarvitaan+ja+kouluttautumiseen+sitä+on+Suomessa+edullisesti+saatavilla.+Hyvin+tärkeää+opiskelun+etenemisessä+ovat+motivaatio+ja+into.
  3. Muistan+hyvinkin.+Eihän+tuosta+kovin+kauan+ole.+Vain+parikymmentä+vuotta.+Muistattekos+Shellin,+joka+oli+Rautayhtiön+takana+Moisionkadun+varrella?+Samassa+rakennuksessa+oli+Kotibaari,+josta+sai+todella+maistuvia+munkkeja+kahvin+kanssa.+Maire+oli+myymässä.+Taisi+olla+60-lukua+ja+ehkä+70-luvun+alkua.+Nyt+on+Villus+Shellin+paikalla.+Vastapäätä+Shelliä+Moisionkadun+varrella+oli+Pyörteen+Aunen+ja+Oivan+navetta+lehmineen+ja+talli+hevosineen.+Nyt+navetan,+tallin+ja+asuinrakennuksen+paikalla+on+Osuuspankin+sisäpiha.+Kesäisin+lehmät+olivat+laitumella+Kaarisillan+luona+Lieksanjoen+rannalla.+Se+oli+maalaiselämää+keskellä+Lieksan+kauppalaa!+Toki+kauppalan+alueella+pidettiin+myös+hevostalleja+vielä+60-luvullekin+saakka.+Hevoset+olivat+työhevosia.